X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הכתל של בנימין [צילום: בלפור חקק]
נצחון גדול
הספר מספר את סיפור הגבורה של בנימין לילדי ישראל, הינו הספר השמיני בסדרת הספרים מעצבי הזהות לילדים ונוער שיחה מרתקת עם עו"ד נפתלי ורצברגר, בנם של עטרה מאושוויץ ובנימין ממאוטהאוזן, על השתיקה שהופרה רק בזכות הנכדים, על פרוסת הלחם האחרונה ועל האבא שלא ויתר וניצח

פרק מן הספר: "הכותל של בנימין"/ עמנואל בן סבו
אַלְסִיסוֹ עָמַד נִפְעָם מוּל 'הַבַּיִת שֶׁל הַיְּהוּדִים', מוּל אַבְנֵי הַכֹּתֶל וְצִמְחֵי שַׁרְבִיטָן הַמָּצוּי הַמְּבַצְבְּצִים מִתּוֹכֵי חֲרִיצֵי הָאֲבָנִים.
שְׂפָתָיו נָעוֹת, קוֹלוֹ לֹא נִשְׁמָע, עֵינָיו עֲצוּמוֹת וְגוּפוֹ לֹא זָע.
אַלְסִיסוֹ לִטֵּף אֶת אַבְנֵי הַכֹּתֶל, הָאֲנָשִׁים סָבִיב הִתְפַּלְּלוּ בְּקוֹלֵי קוֹלוֹת, חֶלְקָם רוֹקְדִים, מִעוּטָם נִצְמָדִים אֶל הַכֹּתֶל, אֲחֵרִים מוֹחֲאִים כַּף.
מָטָר סֻכָּרִיּוֹת נִתַּךְ עַל כּוֹבָעוֹ הָאָדֹם שֶׁל אַלְסִיסוֹ הַמֻּפְתָּע וְהֵעִירוּ אוֹתוֹ מִמַּחְשְׁבוֹתָיו.
בַּצַּד הִבִּיט בְּהִתְרַגְּשׁוּת הָעוֹזֵר הַנֶּאֱמָן, סַלְבַטוֹרִי, אוֹחֵז בְּיָדוֹ אֶת חֶרֶב הַזָּהָב הַנּוֹצֶצֶת.
אַלְסִיסוֹ פָּנָה לַחֲזֹר אֶל סוּסוֹ הָאָצִיל, לְפֶתַע נִשְׁמְעָה חֲבָטָה, אַלְסִיסוֹ נָפַל מְלוֹא קוֹמָתוֹ עַל מִרְצָפוֹת הַכֹּתֶל, לְאַחַר שֶׁהֶחֱלִיק עַל סֻכָּרִיּוֹת מְעוּכוֹת שֶׁנִּזְרְקוּ אֶל הֲרָחֲבָה.
הָעוֹזֵר סַלְבַטוֹרִי מִהֵר לְסַיֵּעַ לְאַלְסִיסוֹ לְהִתְרוֹמֵם מֵהָרִצְפָּה, לְנַקּוֹת אֶת חֲלִיפַת הָאַבִּירִים הַמְּפֹאֶרֶת, לְהָרִים אֶת כּוֹבָעוֹ הָאָדֹם וּלְהַנִּיחוֹ עַל רֹאשׁוֹ שֶׁל אַלְסִיסוֹ.
בֵּין אַבְנֵי הַכֹּתֶל חָלַף רַחַשׁ, 'ר' בִּנְיָמִין, הֵיכָן ר' בִּנְיָמִין?'
יָדוֹ הַמּוּשֶׁטֶת שֶׁל הָאִישׁ הַמְּבֻגָּר עִם הַחִיּוּךְ הַגָּדוֹל הִפְתִּיעָה אֶת אַלְסִיסוֹ אֲשֶׁר מִהֵר לִלְחֹץ אֶת יָדוֹ שֶׁל הָאִישׁ הַחַיְכָן.
"קוֹרְאִים לִי בִּנְיָמִין", אָמַר וּפָנָיו מְאִירוֹת, "נָעִים מְאוֹד וּבָרוּךְ הַבָּא אֶל הַכֹּתֶל שֶׁלָּנוּ".
אַלְסִיסוֹ חִיֵּךְ בִּמְבוּכָה וְאָמַר בַּשָּׂפָה הָאִיטַלְקִית, "גְּרָצֶיְיָה מִלֵּה, אַלְפֵי תּוֹדוֹת", הַפַּעַם הָיָה זֶה תּוֹרוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין לְחַיֵּךְ בִּמְבוּכָה.
סַלְבַטוֹרִי, הָעוֹזֵר הַנֶּאֱמָן, קַד בְּרֹאשׁוֹ לְעֵבֶר בִּנְיָמִין וְשָׁאַל לְפֶתַע בַּשָּׂפָה הָעִבְרִית, "מִי אַתָּה אֲדוֹנִי"?
בִּנְיָמִין שָׂמֵחַ מְאוֹד עַל הַשְּׁאֵלָה וְהֵשִׁיב כְּשֶׁעֵינָיו בּוֹרְקוֹת, "אֲנִי יְהוּדִי מִיְּרוּשָׁלַיִם מְנַקֶּה אֶת אַבְנֵי הַכֹּתֶל".
"מְנַקֶּה הָאֲבָנִים שֶׁל הַכֹּתֶל", פָּעַר סַלְבַטוֹרִי עֵינָיו וְהִבִּיט בַּסֻּכָּרִיּוֹת הַמְּעוּכוֹת אֲשֶׁר דָּבְקוּ לְנַעֲלֵי הָאַבִּיר אַלְסִיסוֹ.
"כֵּן, כֵּן", חִיֵּךְ בִּנְיָמִין, "אֲנִי מִצְטַעֵר, הָאַבִּיר הֶחֱלִיק בִּגְלַל הַסֻּכָּרִיּוֹת הַמְּעוּכוֹת, בְּעוֹד דַּקּוֹת אַתְחִיל לְנַקּוֹת אֶת רִצְפַּת הָאֲבָנִים, אַף אֶחָד לֹא יַחְלִיק עוֹד בִּגְלָלָם".
סַלְבַטוֹרִי תִּרְגֵּם לְאַלְסִיסוֹ אֶת הַנֶּאֱמָר, אַלְסִיסוֹ הִנְהֵן בְּרֹאשׁוֹ, הוֹצִיא מִכִּיס מִקְטָרְנוֹ הַמְּפֹאָר חֹפֶן לִירֵטוֹת וְהִגִּישָׁם לְבִנְיָמִין.
פָּנָיו שֶׁל בִּנְיָמִין הֶאְדִּימוּ, "תּוֹדָה רַבָּה, אֵינֶנִּי זָקוּק לְלִירֵטוֹת שֶׁל הָאַבִּיר", אָמַר לְסַלְבַטוֹרִי, "אֲנִי כָּאן בִּגְלַל..." דְּמָמָה הִשְׂתָּרְרָה.
"בִּגְלַל מָה? "שָׁאַל סַלְבַטוֹרִי, אַלְסִיסוֹ הִרְכִּין רֹאשׁוֹ וְאָמַר "סָקוּזִי, סָקוּזִי, סְלִיחָה".
בִּנְיָמִין הוֹבִיל אֶת אַלְסִיסוֹ וְאֶת סַלְבַטוֹרִי אֶל תּוֹךְ מִנְהָרוֹת הַכֹּתֶל, רֵיחַ עַתִּיק מִלֵּא אֶת הֶחָלָל.
בִּנְיָמִין הֶחֱלִיט לְסַפֵּר לָהֶם אֶת סִפּוּרוֹ דַּוְקָא בְּמָקוֹם בּוֹ טִיטוּס, קֵיסָר רוֹמִי, לָחַם עִם חַיָּלָיו עַד שֶׁהֶחֱרִיב אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

סיפורה של הרוח היהודית
בנימין ורצברגר איש הכותל [צילום: באדיבות המשפחה]
שיחה מרתקת עם עו"ד נפתלי ורצברגר, בנם של עטרה מאושוויץ ובנימין ממאוטהאוזן, על השתיקה שהופרה רק בזכות הנכדים, על פרוסת הלחם האחרונה ועל האבא שלא ויתר וניצח
▪  ▪  ▪

"הכותל של בנימין", ספר ילדים חדש וייחודי, מספר את סיפורו של בנימין זאב ורצברגר, איש הכותל. הניצחון של בנימין על הקלגס הגרמני שהבטיח לו: "לעולם לא תראה את ירושלים".
סיפורו המרגש של בנימין זאב ורצברגר הוא סיפורה של הרוח היהודית, הרוח האיתנה, הרוח המסרבת להפסיק לחלום ולהגשים. המחנך, המשורר, הסופר והפובליציסט, עמנואל בן סבו מעפולה מנגיש בספר ילדים חדש את דמותו המיוחדת של בנימין. איש הכותל, בנימין, חלם על ירושלים בעוד המשרפות בוערות והקצין הנאצי מבטיח בקול מרעים ולגלגני כי לעולם לא יגיע לירושלים.
הספר "הכותל של בנימין", יצא לאור בהוצאת ספרי האיכות, "עכשיו אפשר" ומלווה בציוריה הנפלאים של הציירת ליהי הברי.
הספר מספר את סיפור הגבורה של בנימין לילדי ישראל, הינו הספר השמיני בסדרת הספרים מעצבי הזהות לילדים ונוער. שיחה מרתקת עם עו"ד נפתלי ורצברגר, בנם של עטרה מאושוויץ ובנימין ממאוטהאוזן, על השתיקה שהופרה רק בזכות הנכדים, על פרוסת הלחם האחרונה ועל האבא שלא ויתר וניצח.
כשחיוך גדול נסוך על פניו האציליות של בנימין זאב ורצברגר, קולו נשמע, קול מן העבר: "הקצין הנאצי אמר לי בכל יום, 'חולם להגיע לירושלים? אולי האפר שלך יזכה להגיע דרך הארובות במחנה ההשמדה'".
כך מספר עמנואל בן סבו: "כשישבתי מול עו"ד נפתלי ורצברגר, מנסה להבין מאין שאב אביו, בנימין זאב, את תעצומות הנפש שלא לוותר על חלומו הגדול, לחונן את עפרה של ירושלים ולחבק את אבניה, שמעתי בקולו בעת ששיתף אותי בזיכרונות מבית אבא, את קולה של הרוח היהודית, העוצמה היהודית אשר הייתה חלק בלתי נפרד מאביו. "אבא מעולם לא סיפר לנו על הימים הקשים והנוראים, על הנאצי שהזכיר לו בכל בוקר מול המשרפות כי לעולם לא יגיע לירושלים, אחותי ואני לא חיינו בצל השואה ומראותיה".
כך מספר הבן נפתלי על אביו ממחנה מאוטהוזן
"בעפולה עילית גדלנו בתוך קהילת ניצולי שואה, קהילה שלא דיברה על הימים ההם. רבים מהם התפללו בבית הכנסת 'נצח ישראל'. במשך חמישים שנה אבא שלי עבד ב'חרות', חברה של 'סולל בונה' בעפולה. בעפולה עילית עוצבה זהותנו, שם הייתה ילדותנו, שם התחנכנו. חמישים שנים חיו הוריי, עטרה ובנימין בעפולה, עד אשר החליטו לעבור לגור לידנו, בירושלים.
עם המעבר לירושלים ואבא כבר בן שבעים, בחרו הוריי להתגורר בשכונת קריית יובל. אבא החליט להתחיל לעבוד בכותל. לא הבנו את העניין, הייתה לאבא פנסיה נאה, הוא לא היה זקוק להשלמת הכנסה. לא הבנו מדוע אבא מבקש להתחיל בעבודה חדשה. לא ידענו מה עומד בבסיס הרצון העז של אבא לעבוד ועוד בניקיון מרצפות הכותל.
אבא הגיע לארץ עוד לפני מלחמת השחרור, על אוניית מעפילים שנתפסה ונוסעיה גורשו למשך שנה לקפריסין. אבא החל לעבוד בחקלאות ליד פתח תקוה, משם המשיך לגליל לעבודות חקלאיות עד שהגיע לעפולה הקטנה, שם החל לעבוד ב'חירות'.
אחותי ציפי, כיום תושבת הרובע המוסלמי קרוב לכותל המערבי, ואני, גדלנו בבית בו האם עטרה הייתה ניצולת שואה ממחנה אושוויץ ואבא ממאוטהאוזן. הוא נותר בודד בעולם לאחר שאיבד את כל משפחתו בשואה. בבית לא סיפרו דבר, ממש כלום. הייתה מערכת יחסים כזו שלא מדברים על הימים ההם. כל השנים ידענו ציפי ואני, שאבא נותר יחידי ממשפחתו בלי שני אחיו ואחותו, בלי הוריו, לבד".
נפתלי נושא את הזיכרונות אתו:
"אבא סבל מהתעללויות, מרעב, מהשפלות, אבא צעד בצעדות המוות ממשיך להיאחז בחיים כאשר לכל אורך הצעדה מוטלות גופות של יהודים שתש כוחם ולא יכלו לעמוד בסבל הנורא. לקראת סוף המלחמה הכניסו את כל היהודים לגטו ואת הגברים לקחו לעבודות כפייה. סבי ואבי עבדו במחנה כפייה במאוטהאוזן, סבי חלה בטיפוס ונפטר במחנה.
אבא שלי סיפר לנו, בשנים האחרונות לחייו, כי במחנה תמיד שמר פרוסת לחם, את פרוסת הלחם הזו נתן לאיש ה'חברא קדישא' כדי שהזונדרקומנדו יביאו את אביו לקבורה וכדי שאבי יוכל לומר עליו 'קדיש'. אבא נשאר לבד, בן שבע עשרה בלבד, בחמישה במאי הגיע הצבא האמריקני ושחרר את השורדים המלחמה נגמרה, אבל עבור אבא היא רק החלה מחדש, אבא שקל עשרים ושישה ק"ג, היה מוזלמן, לא היה לאבא לאן לחזור.
אבא הגיע לבודפשט, שם היו לו קרובי משפחה אך מהר מאוד מצא את עצמו חבר בתנועת בני עקיבא. משם החל את מסע הבריחה עם חבריו על משאיות לאיטליה, משם עלו על ספינת מעפילים, אותה כאמור תפסו הבריטים בלב ים, הספינה הועברה לקפריסין, את משך שהותו במחנה בקפריסין ניצל ללימוד השפה העברית על בוריה. אבא גורש לארץ והיה בבית המעצר בעתלית למשך תקופה עד שהחל את מסעו בארץ שכל כך אהב ועליה חלם".
עו"ד נפתלי מספר לעמנואל בן סבו על חיי "משפחה ישראלית נורמלית", כלשונו, ומשתף כי רק עם הולדת הנכדים החלה יותר ויותר להיות נוכחת השואה בביתם. "הנכדים הצליחו לדובב את סבא שהחל אט אט לספר על ימיו הנוראים בתקופת השואה, עדיין בקווים כללים. כמו בצל אט אט החל להתקלף.
עם המעבר לירושלים, אבא החל לחפש עבודה, ידעתי שאבא אדם חרוץ ועל אף גילו לא יישב בבטלה.
איך הגיע בנימין ורצברגר לעבוד בכותל?
מספר נפתלי: "ביום בו הורידו את הריהוט מהמשאית שהביאה אותנו לירושלים שמעתי את אבא אומר לאמא " אני הולך לחפש עבודה", אימא חייכה אמרה לאבא, "אתה בפנסיה, תנוח".
מתברר מספרו של עמנואל בן סבו, שבנימין לא נח לרגע. הוא הגיע למנהרות הכותל פנה למנהל במקום ובפיו בקשה לעבוד, המנהל הביט באדם החייכן אך המבוגר והשיב כי לא יוכל לקבלו לעבודה מאחר שהוא זקוק למדריכים צעירים. בנימין לא התייאש, ביקש מהמנהל שינסה אותו, "אני מוכן לעבוד בניקיון מרצפות הכותל", אמר בנימין. המנהל נעתר וכך התחיל סיפורו של בנימין זאב איש הכותל עם חמדת לבבו, הכותל המערבי.
סיפר נפתלי לעמנואל בן סבו: "שבוע לפני חגיגת בר המצווה של בן אחותי ציפי, שוחחתי עם אבא ביחידות וביקשתי להבין מדוע אדם במעמדו שניהל כמה דברים בחייו, עובד בניקיון מרצפות הכותל.
זו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי מאבא את הסיפור. כמו שכעת אני דומע, הייתי בשוק, שאלתי את אבא: מדוע לא סיפרת עד היום כלום? אבא אמר, הרבה דברים לא סיפרנו, מה שעברנו אני ואמא אי-אפשר להאמין, קשה להאמין שעברנו כזה גהינום ונשארנו פחות או יותר שפויים. רצינו לגדל אתכם בלי הזיכרונות האיומים.
אבא כמו אריה, על-אף גילו, ניקה באהבה את מרצפות הכותל, מירק ושפשף, טיפס על סולמות כמו נער, הכל עשה כמי שמגשים חלום ובמסירות".
נפתלי מרחיב על השינויים שחלו בעבודתו של אביו בכותל: "בבר המצווה של האחיין ישבתי עם מנהל מנהרות הכותל ששיבח את אבא על עבודתו. שיתפתי אותו בסיפור שאבא סיפר לי. מאותו היום אבא כבר לא עסק בניקיון מרצפות הכותל. המנהל הפך את אבא למי שמקבל אורחים מהארץ ומהעולם והיה משתף אותם בסיפורו המיוחד. הוא הפך ל'איש עדות'.
עד הגיעו לגיל שמונים ושמונה שנים, בכל יום התעורר אבא בחמש לפנות בוקר, נוסע בשלושה אוטובוסים עד לכותל ומתחיל את עבודתו בשעה שש בדיוק, קורא תהילים ומתחיל בעבודתו.
הצעירים אהבו מאוד את אבא ולא היה מאושר ממנו בעבודתו בכותל. עשרים שנה, בכל בוקר אבא ניצח את הקלגס הגרמני, עשרים שנה אבא חי את הכותל, וראה בדמיונו את הצורר שהבטיח לו שלא יראה את הכותל לעולם", אומר עו"ד נפתלי ורצברגר בהתרגשות רבה. לפני חודשים אחדים, בגיל תשעים וחמש השיב בנימין זאב את נשמתו לבורא שבע ימים ומעשים.
הספר לילדים שכתב עמנואל בן סבו, מתעד את הסיפור
עם צאת הספר החדש, "הכותל של בנימין", ילדיו, עו"ד נפתלי ורצברגר וציפי קופלד מספרים על אבא שהאמונה היוקדת בערה בעצמותיו גם בימי הרעב והשבר העצום. הוא בָּטח בצוּר ישראל שיוציאו מאפלה לאורה. נפתלי מספר: "על לשונו של אבא היה שגור: "וּראה בטוב ירושלים" וּראה - לשון ציווי - כך אבא חי כשחיפש מצא וְראה את הטוב בכל אדם.
משתפת גם הבת ציפי ומוסיפה: "מה שסייע לאבא בימי הסוּפה והסער, בימי האפלה במחנה היה הפסוק: 'גם כי אלך בגֵיא צלמוות לא אירא רע כי אתה עימדי', המצב של עימדי היה דרך חייו של אבא".
באחרונה נולד הנין השלושים, כן ירבו, ושמו בישראל, נצח בנימין. אומר נפתלי: "סבא רבא בנימין מחייך בוודאי מן השמיים".

נפתלי וציפי ילדיו של בנימין ז'ל עם הספר 'הכותל של בנימין' [צילום: טליה בן-סבו]
נפתלי וציפי ילדיו של בנימין ז'ל עם הספר 'הכותל של בנימין' [צילום: טליה בן-סבו]
תאריך:  01/06/2022   |   עודכן:  01/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
פרופ' ניקולס או'שוּשְנֶסי מנתח בספרו "Selling Hitler: Propaganda & the Nazi Brand" את עיקרי התעמולה הנאצית    כמה מנקודות המפתח שלו מזכירות בצורה מעוררת חלחלה את מה שאנחנו רואים כיום - מצד פוטין, מצד טראמפ ואפילו קרוב יותר אלינו
שרון נריה בר-און
דוגמה מהחיים להשפעת מפת הדרכים אל לב ילדך, המבוססת על הנומרולוגיה הקבלית לסביבת למידה מיטבית    תורת הנומרולוגיה הקבלית מלמדת אותנו שיש קונפליקט קשה או דיסהרמוני בין 4 ל-5, כלומר אין כמעט סיכוי שמורה מסוג 4 תוכל ללמד ילדה שהיא תלמידה מסוג 5
צבי גיל
חשבתי לעצמי ואני חושב גם עכשיו, שגם נפתלי בנט ראוי לאיזה Fireside chat - "שיחה ליד האח"    הוא אנושי, אמפתי ומאיר פנים
רפי לאופרט
חודש מאי עתיר אירועים לאומיים, חלקם כיום העצמאות שמחים ואחרים דוגמת יום השואה רוויי עצב    אך מפני שבעם ישראל צער, עצב, כאב וחדוות תקומה הולכים לרוב יד ביד כפי שראינו לאורך ההיסטוריה הלאומית שלנו, נכון לעצור מדי פעם ולבחון את מעשינו
תרצה הכטר
פולמן ידוע כאדם בעל מוטיבציה וחזון. וכמי שנולד להורים ניצולי שואה הוא החל לפני שנים רבות להגשים חלום של הנצחת זכר השואה והעברת המסר לדורות הבאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il