X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: פלאש 90]
הכרעה אסטרטגית או בחירות נוספות
במאמר של ק. טוכולסקי באתר "עבודה שחורה"{1} (23.6.2022) מצאתי אמירה נחושה הגורסת שאין להצביע בבחירות הקרובות הצבעה אסטרטגית אלא "דעתנית". לדעת הכותב, הצרה הפוליטית שלנו מעוגנת כביכול בשאלה "כן ביבי – לא ביבי" שהעסיקה את מערכות הבחירות האחרונות, ועומדת בליבת המערכת החמישית אליה אנו נכנסים זה עתה; גם על כך אני חלוק עימו

טוכולסקי גורס במאמרו בצורה החלטית ונחושה שאין להצביע בבחירות הקרובות הצבעה אסטרטגית, אלא הצבעה "עניינית", כלומר: לפי מה שאתם מאמינים בו". מוטו זה של המאמר הוא בעיני זריית חול בעיני הקורא. בה בעת איני מופתע משום שמפלגה או זרם פוליטי-מחשבתי שמיוצג ע"י 4 -5 מנדטים (שמאל קיצוני), אינו יכול להתיימר ל"ייצג את העם" על כי הוא בגדר אוונגרד שנשאר תמיד כזה אם איננו נעלם כליל מהמפה הפוליטית. הרעיון המרכזי השני הוא שהצרה הפוליטית שלנו מעוגנת כביכול בשאלה "כן ביבי - לא ביבי" וזה בסיס עיקר צרותינו; גם לכך אינני מסכים. ההיסטוריה שלנו לא התחילה בימי "ביבי" והפערים החברתיים-כלכליים והפוליטיים בישראל לא נולדו או התפתחו בימיו. "המציאה" אותם דווקא תנועת העבודה שלנו על שלוחותיה וייצבו אותם הניסיונות להתמודד בהם על-פי קווי המתאר האידאולוגיים התאורטיים שהיוו יסוד לכישלון מתמשך.
תכונתו של העושר היא שאם אין מחלקים אותו חינם לכל דיכפין הוא לא רק שורד אלא גם עולה ופורח על שום יתרונותיו הרבים והברורים. העובדות בעולם מוכיחות שרוב המדינות העשירות כבר מזמן אינן סוציאליסטיות באמת וסממני הסוציאליזם הקיימים בהן מהווים נטל כלכלי וחברתי אם אין מגבים אותם ביעילות כלכלית וביזמות עסקית. המדינות הפחות עשירות המגלגלות עיניים סביב הרעיונות הסוציאליסטיים העקרים מגיעות עד מהרה למסקנה שלהגדלה מואצת של העושר הלאומי נדרשת גישה קפיטליסטית הממצה את זמינות ההון, כוח העבודה, הכישרון האישי ואיכות הניהול העסקי הטובים ביותר בכל זמן נתון.
בעיית השיטה הקפיטליסטית איננה עקרונותיה אלא השימוש שעושים בעלי השליטה בעושר הלאומי מול הציבור הרחב; - במילים אחרות: חלוקת העושר הבלתי-אחידה בלשון המעטה בין שכבות האוכלוסייה. בעוד שהוכח שהקפיטליזם מייצר עושר, לא נמצאה עדיין בשום מקום שיטה מיטבית למיצוי התועלת שבעושר המוגדל לכלל האוכלוסייה. אפשר לומר ברמת ודאות גדולה שהכשל החברתי הגדול של העידן הנוכחי טמון במכשלה זו.
ישראל מתפתחת במהירות וכבר עברה בתל"ג השנתי לנפש שלה מדינות ותיקות ועשירות ממנה עד לא מכבר כגון: גרמניה, בריטניה, צרפת ואחרות. המפתח לכל אלה הוא כאמור: יזמות, חופש מסחרי, פיתוחים טכנולוגיים והשכלה תומכת, ניצול אוצרות טבע ודמוגרפיה מואצת. במערכות הבחירות האחרונות, לרבות ברביעית לפני כשנה, הוויכוח לא היה אישי - "כן ביבי לא ביבי" - אלא עסק בשאלת ההגמוניה האידאולוגית והמימשלית במדינה בין "ימין" ל"שמאל" - בין היותה של ישראל "מדינה יהודית ודמוקרטית" (בסדר זה); הווה אומר: בין היותה מדינת הלאום של העם היהודי לבין היותה "מדינת כל אזרחיה". במילים אחרות: מדינה פוסט-מודרנית וחסרת זהות לאומית מובהקת בדרך להשתלבות אזורית או עולמית באנרכיה גלובליסטית אמורפית. במונחים המקומיים פרוש הדבר מדינה שהיתרון הדמוגרפי הערבי האזורי יקבע את אופיה ועקרונותיה במוקדם או במאוחר, מה שיהווה דה-פקטו ויתור על זכותו של העם היהודי למדינת לאום משלו ולהגדרה עצמית.
נושא שני שעומד ויעמוד במרכז הדיון הציבורי במערכת בחירות זו הוא מהי דמוקרטיה אמיתית במדינת לאום יהודית ודמוקרטית. האם זו דמוקרטיה שמנוהלת ע"י הריבון באמצעות נציגותו הנבחרת או שנשלטת ע"י "האח הגדול" שעשוי להיות מערכת המשפט, הדיפ-סטייט או כל זרם אליטיסטי אחר החותר להגמוניה. בשל הניסיון להדיח את נתניהו באמצעות מניפולציה משפטית פלילית כחלק מהחתירה להגמוניה, קיבל המאבק את השם" "כן ביבי", "לא ביבי". אולם בשאלת היסוד "ביבי" עצמו איננו חשוב. בעיני רבים מתומכיו הוא נחשב (לדעתי, בטעות) כמנהיג המעניק להם ביטחון רב ביכולת לספק את ההישגים הרצויים להם בסוגיות המרכזיות - "דרך הימין". כך מעוצב ויעוצב הדיון גם הפעם משום שכך הוא מובן פחות או יותר לרוב הגדול. אם לא ישגה נתניהו הפעם כפי ששגה בסיבובי הבחירות הקודמים ובמיוחד בסיבוב הרביעי, ידאג ללכד את כל או רוב תומכי גוש הימין וישיג קואליציית-רוב מובהקת. אם יטעה, יודח לקראת הסיבוב השישי; זו ליבת המאבק.
להערכתי, הערבים, במיוחד עבאס ותומכיו, מבינים זאת היטב ובהתייצבם על דרך האמצע בין מדינה יהודית עם מיעוט אזרחי ערבי (ככל הנראה הפתרון הצפוי), לבין מדינה ערבית בשלבים עם מיעוט יהודי (שאין לה כיום ובטווח הנראה לעין כל סיכוי), מהמרים הם "על מדינת כל אזרחיה" שמטרת-העל הלאומית שלהם הגלומה בה מוסווית היטב מול הנאיביים והפוסט-ציונים "הקלים". ניצחון מובהק של גוש הימין, הוא הכרעה לאומית חד-ערכית בשאלת אופיה הלאומי של ישראל ומעמדו של המיעוט הערבי בה. מכאן יתגלגלו הדברים לסדר ציבורי חדש ועדכני או לסיבוב שלישי של מלחמת הקוממיות שבו תהיה ההכרעה כוחנית.
הנושאים הכלכליים והחברתיים האחרים יגזרו סביב ההכרעה העקרונית לגבי אופיה הלאומי של המדינה. ככל שההכרעה תהיה חד-ערכית יותר, נתקרב מהר וטוב יותר להכרעות גם בשאלות המשקיות המרכזיות כגון: יוקר המחירים, החינוך, הבריאות, האלימות האזרחית, רמת החיים, איכות החיים וההשתלבות במרחב. ללא הכרעה, נדשדש עוד שנים לא מעטות בסבך שיציאה ממנו מחייבת שיתוף פעולה כלל-יהודי וסולידריות לאומית ללא הריחיים המיותרים על הצוואר שהכריעו לבסוף את ממשלת הסיבוב הרביעי.
כאמור, טוכולסקי מטיף במאמרו להצבעה "לפי מה שאתם מאמינים בו עניינית"... ולא להצבעה "אסטרטגית". אני סבור שהוא טועה בגדול. הממשלה היוצאת שיקפה הצבעה לא אסטרטגית והיא יוצאת אחרי שנה של "פירפורים" כשלמעשה אין לכך הצדקה עניינית עמוקה. הוכח שאפילו הממשלה היוצאת הצליחה לבצע לא מעט מהלכים מועילים וחסרונה הגדול היה קיפאון בנושאי הליבה ויותר מדי מניפולציות פוליטיות ומשפטיות סביב העשייה החיובית. בבחירות הקרובות יתמודד יאיר לפיד על הבכורה כנציג "הזרם הלבן"; והוא כידוע איננו איש "ימין". לכן, רק הכרעה אסטרטגית תייתר בחירות נוספות ותחדש את הדינמיקה הלאומית. אני גורס אפוא שההצבעה הפעם היא אֵם כל ההצבעות האסטרטגיות ומי שלא יתגבר על נטיותיו הרומנטיות והסנטימנטליות יובילנו למעגלי בחירות נוספים. מאידך-גיסא, הכרעה אסטרטגית תייצב אותנו פוליטית ותאפשר קואליציה יציבה שמניעה ומנהלת דמוקרטיה מתפקדת.

1. ק. טוכולסקי, "בחירות 2022 – אסור להצביע לפי: "כן ביבי" או "לא ביבי", עבודה שחורה (אינטרנט), 23.6.2022
תאריך:  26/06/2022   |   עודכן:  26/06/2022
+דרעי חושש: קמפיין נגד בן-גביר יביא להתחזקות הציונות הדתית
18:38 26/06/22  |  עידן יוסף

יו"ר שס אריה ‏דרעי נוטה שלא לצאת לקמפיין נגד בן-גביר, למרות נהירת צעירים לתמוך בציונות הדתית. דרעי חושש קמפיין שכזה רק יחזק את בן-גביר. עד כה, למרות קמפיין ׳אוסלו׳ בשבוע שעבר, דרעי מסרב להיגרר. בימים הקרובים תתקבל החלטה כיצד לנהוג. הח״כים של שס קיבלו הוראה לא לתקוף, ובכלל למעט בראיונות עד שיקבלו תדרוך מסודר (כיכר השבת).

+סקר בוחן שת"פ של ליברמן עם הליכוד והחרדים
17:43 26/06/22  |  עידן יוסף

סקר שנשלח למצביעים פוטנציאליים בעניין אביגדור ליברמן בודק אפשרות ריצה שלו לראשות הממשלה ושת״פ עם חרדים והליכוד (גלי צה"ל).

+אמסלם נגד נתניהו: הוא מנסה לפגוע בי
17:22 26/06/22  |  עידן יוסף

אמסלם נגד נתניהו בראיון לרדיו גלי ישראל: "הוא מנסה לפגוע בי. נדהמתי שלא התקשר אלי". בחדשות 13 דווח כי אמסלם כתב בטלפון: "נתניהו עושה עלינו סיבוב. אנחנו הבהרנו את דברינו, בזה הסתיים הנושא. הכלבים נובחים והשיירה עוברת".
ברקע העימות, סיעת הליכוד לא תתכנס מחר.

+אור ירוק ל"חוקי הנאשם" ולהורדת אחוז החסימה
17:02 26/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ועדת השרים לחקיקה החליטה להחיל משמעת קואליציונית על חוקי הנאשם למרות אזהרת המשנה ליועמ"ש על הקושי לקדם את הצעות החוק בתקופה זו  ▪  חופש הצבעה בסוגיית אחוז החסימה  ▪  חוסר ודאות מוחלט לגבי תהליך התפזרות הכנסת - טופורובסקי מנסה לזרז, אך אורבך, שקד והאופוזיציה מעכבים

ישיבת הממשלה. שקד נעדרה [צילום: יואב ארי דודקביץ/ פול פלאש 90]
+גנץ: אמירת נתניהו כי רע"ם הם אנטישמים היא מקוממת
16:19 26/06/22  |  עידן יוסף

שר הביטחון ויו״ר כחול לבן בני גנץ: ״בשנה האחרונה עשה מנסור עבאס צעד חשוב ואמיץ לקירוב בין אזרחיה היהודים והערבים של מדינת ישראל. האמירה של ראש האופוזיציה נתניהו כי רע"ם הם אנטישמים היא מקוממת, פוגעת באחדות החברה הישראלית וראויה לגינוי״.

+מחפשים: נקודת ארכימדס
14:44 26/06/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

החלטת בית המשפט העליון האמריקני לאסור בפועל את חופש האישה לבצע הפלות עשויה להיות נקודת ארכימדס כי יש לא רק נשים דמוקרטיות אלא גם מיליוני רפובליקניות שהן או בנותיהן תובעות לעצמן את החרות המובנת מאליה להחליט מה ייעשה בעובר שבבטנן

טראמפ. מעז יצא מתוק [צילום: מארק המפרי, AP]
+המקדימות לראשות מפלגת העבודה יתקיימו ב-18.7
14:21 26/06/22  |  מירב ארד

הנהלת מפלגת העבודה אישרה את קיום הבחירות המקדימות לראשות המפלגה ב-18.7. על-מנת להיערך מוקדם ככל הניתן לבחירות הכלליות, אישרה הנהלת מפלגת העבודה, להביא לוועידת המפלגה שתתקיים ביום חמישי (30.6) את 'סדר היום' הכולל תקנון בחירות מפלגתי ואת מועד הבחירות לראשות המפלגה.

+מיהו קיצוני
11:50 26/06/22  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה

קיצוני הוא קיצוני הוא קיצוני, גם אם הוא משתייך לקצה השמאלני של הקשת הפוליטית  ▪  בצלאל סמוטריץ' אינו קיצוני יותר מניצן הורוביץ  ▪  למעשה כל אחד מהם הוא תמונת ראי, בבואה של האחר

הורוביץ. מנהיגות עלובה [צילום: דוד כהן]
+"הליכוד לעולם לא יסכים להכניס את רע״ם לקואליציה"
10:11 26/06/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בראיון לערוץ 12 אמר אמסלם: "אם הליכוד ישיג 61 מנדטים בבחירות הקרובות, רע"ם תוכל להיות שותפה בתוך הקואליציה"  ▪  מלשכת ח"כ אמסלם נמסר: "נקים ממשלה של 61 רק עם מפלגות הגוש האמוני! הליכוד לא מפלגה גזענית ולא יפגע באזרחים הערבים שנאמנים למדינת ישראל"

אמסלם. נדרש להבהיר את דבריו [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+פייק
08:02 26/06/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה

ומי האיש שהודיע על פיזור הכנסת? לא אחר מבנט שלפני שנה הכריז על הקמת הממשלה כדי למנוע כביכול בחירות חמישיות  ▪  ולקינוח, בלי כאבי בטן: זוכרים את החלטת מירי רגב להפסיק לתמוך בחקיקה חברתית של הקואליציה, שזכתה לביקורת ציבורית? רק כך נפלה הממשלה  ▪  והשאר היסטוריה

בנט. ראש ממשלה כושל [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכרעה אסטרטגית או בחירות נוספות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רפי לאופרט כתמיד כותב בהיגיון
סמדר אלתר  |  28/06/22 06:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2022
ציפי לידר
ומי האיש שהודיע על פיזור הכנסת? לא אחר מבנט שלפני שנה הכריז על הקמת הממשלה כדי למנוע כביכול בחירות חמישיות    ולקינוח, בלי כאבי בטן: זוכרים את החלטת מירי רגב להפסיק לתמוך בחקיקה חברתית של הקואליציה, שזכתה לביקורת ציבורית? רק כך נפלה הממשלה    והשאר היסטוריה
איציק וולף
ראש הממשלה הצהיר כי יחליט על עתידו הפוליטי לאחר שיעביר את התפקיד ליאיר לפיד    "קיבלתי את ההחלטה הקשה ביותר והאמיצה ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית וידעתי שאני אשלם מחיר כבד"
איתמר לוין
המילה "חוצפה" נכנסה לשפה האנגלית דרך האידיש, וקיבלה משמעות שאיננה בהכרח שלילית, אלא גם של אומץ לב - במיוחד בעולם העסקים    אנחנו נישאר במשמעות המקורית שלה ונציג כמה מן החוצפנים הבולטים של השבוע האחרון
עידן יוסף
חברי הוועדה יבחרו את יושב הראש, וכבר התכנסו לישיבת עבודה ראשונה. אולם מינוי היו"ר מתעכב בהמתנה להתפתחויות הפוליטיות בתקווה שהשותפות הפוליטיות מהימין האמוני יסכימו לאחד כוחות    סמוטריץ׳: ״הבטחנו אחדות ופתיחת השורות ואנו מקיימים״
דן מרגלית
במקום לומר כי תיאבק על עקרונותיה הימניים ותדבק בהצהרותיה שמקומו של ח"כ ביבי מחוץ לזירה הציבורית הודיעה שקד כי היא מוכנה לשרת תחת נתניהו, ובלבד שהכנסת לא תתפזר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il