את מאבקם של המורים, המלווה בשביתות ממושכות, מובילה המזכירה הכללית של הסתדרות המורים, יפה בן דוד, ומסייעת בידה בנמרצות רבה שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון. מצער אותי, שדמויות בכירות במערכת החינוך מועדות במאבק הנוכחי. כואב לראות כיצד הן פוסחות על נושאים מרכזיים במערכת החינוך, שחובה היה לתת להם מקום נכבד בסדר היום של המאבק הצודק.
לצערי, נעדרים ממאבק המורים מספר דרישות הזועקות, שמערכת החינוך תיישם אותן. לצערי, מזכירת הסתדרות המורים ושרת החינוך תחמו את המאבק במישורים לא חינוכיים, ובכך הן שותפות להנצחת מציאות חינוכית חולה. במאבק הנוכחי הדרישה להעלאת שכר של המורים מושתתת על העלאת שכר רק על-פי ותק של המורה ודרגתו האקדמית. אנחנו עדים להתעלמות ממציאות מצערת, שכיום מורה, שאחוז הצלחת תלמידיו בבחינות הבגרות הוא כמעט אפסי, יקבל על-פי דרישות הסתדרות המורים אותה תוספת שכר, שיקבל עמיתו באותו מוסד, שאחוז ההצלחה של תלמידו קרוב ל-100%, כשמצבם הסוציאלי של התלמידים באותו מוסד זהה.
נושא המצוינות אינו עולה לסדר היום במאבק מקצועי, ועל כך אני מביע את כאבי, כמי שהיה שותף לעבודה במערכת החינוכית מעל ארבעים שנות עבודה. אני מצר על העובדה שאחוז התלמידים, בוגרי בית ספר תיכון, חסרי תעודת בגרות חוצה במוסדות חינוכיים רבים את ה-50%.
ישנם מוסדות, שאחוז תלמידים גבוה, שהגיעו כבר לכתה ד' יש להם השג מאוד מדאיג בנושאי קריאה וכתיבה. באותם מוסדות ישנן כיתות, שבין רבע לשליש מהתלמידים בכיתות ד', שהשליטה שלהם בכתיבה ובהבנת הנקרא היא מאוד מדאיגה. לא ייתכן, שהדרישה להעלאת שכר לא תהיה מלווה גם בדרישה של מצוינות.
חייב להתקבל הסיכום, שהעלאת משכורת למורים חייבת להיות גם מותנית בעמידה ביעדים חינוכיים ומקצועיים.
ציינתי במאמר את העובדה הכאובה, שישנם בתי ספר תיכוניים, שיותר ממחצית מהתלמידים הבוגרים אינם זכאים לקבל תעודת בגרות. משכורת של מורה חייבת להיות מותנית, שמורה לא ימעד ביעדים החינוכיים והמקצועיים. אני ברשימה זו מבקש להעמיד את העיקרון, עיקרון שיש ללבנו ביסודיות רבה איך וכיצד הוא יעוגן. אך אין מקום, שמורה אשר הישגי תלמידיו הם מתחת ליעד שייקבע יהיה זכאי להעלאת השכר. הייתי מרחיק לכת ומבקש, ששכרו ייפגע.
חתירה למצוינות היא ערך חינוכי. יש מקום להתנות את העלאת השכר לא רק בוותק ובדרגה האקדמית של המורה, אלא יש להתנות אותה בעמידה בהישגים לימודיים וחינוכיים, שיקבעו במשותף על-ידי נציגות של המורים ונציגות מקצועית של משרד החינוך. אני מסיים את המאמר בדרישה, ששרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, תוריד מסדר היום את הרעיון של ביטול בחינות הבגרות במקצועות מסוימים, כמו: תנ"ך וספרות, היסטוריה ואזרחות. מאבקם של המורים חייב להיות גם תכני ולא רק שעון על תביעות לשכר.