X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: פלאש 90]
שמאל ימין שמאל
בצלאל סמוטריץ' אמר לאחרונה שרוב הציבור בארץ ימני. במושגים של ארץ ישראל השלמה קיים סיכוי לא רע שהוא אינו טועה. במונחים של מדינת דתית מול מדינה יהודית ליברלית (אם תרצו חילונית), בכלל לא בטוח שהצדק עם סמוטריץ'. כך או אחרת זו המשמעות העדכנית של ימין ושמאל בישראל

בכל פעם שעונת הבחירות בישראל מתקרבת, גובר השימוש במספר מונחים בשפה העברית. מבין אלו, ישנם שני מונחים -ימין ושמאל-המשמשים לאבחנה (גסה בפני עצמה) בין מחנות המתמודדים. אז רגע לפני שנלך לקלפי כמה דברים שכדאי לדעת. שמאל וימין נולדו כשני צדדים חברתיים פוליטיים בימי המהפכה הצרפתית. אלו שרצו שינוי משטר מלוכני לרפובליקה ישבו בצד שמאל של האולם בו נערכו הדיונים. אלו שתמכו בשימור המלוכה בצרפת, ישהו בצד ימין של בניין הפרלמנט.
בארץ ישראל של המנדט הבריטי, השמאל תאר את העלייה היהודית ממזרח אירופה, שבה שלטו הקומוניזם או הסוציאליסטים. במונחים טריטוריאליים, אפשר לראות בעמדתו של דוד בן-גוריון כלפי החלטות ועדת פיל (1937) את נקודת הפתיחה של האבחנה המדינית בין שמאל לימין.
ועדת פיל המליצה על חלוקת הארץ באופן הבא 70 אחוזים לערבים. 20 אחוזים ליהודים. 10 יישארו בשליטה בינלאומית. בן-גוריון הסכים. מדוע? מפני שבעת ההמלצה (1937) אחוז הריבונות היהודית על ארץ ישראל עמד על אפס (0) אחוזים. זה הספיק להפוך אותו לשמאלני, משום שהוא לכאורה ויתר על 80% מהארץ....ההיסטוריה הוכיחה שמפלגת העבודה הייתה הראשונה לשלוח יהודית להתיישב ביהודה ובשומרון ( שלא לדבר על עמדת מפא"י נגד הערבים שהייתה הרבה יותר ימנית במונחים של היום מזו של זאב ז'בוטינסקי, שנחשב להוגה תורת הימין....).
אחרי הניצחון המזהיר של ישראל במלחמת יוני 1967, ימין ושמאל לבשו מעמד ביטחוני לאומי בשיח הישראלי. אפשר לראות גוונים שונים של ימין ושמאל בפוליטיקה הישראלית, אך ככלל הימין נתפס בציבור הישראלי כתומך בהתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל. השמאל כמי שמוכן לפשרה טריטוריאלית עם הערבים (שם קיבוצי לתאר קבוצה אתנית שאינה יהודים. ביניהם גם פלשתינים).
השיח האידאולוגי הזה, בין אם הוא בנושאי כלכלה, חברה, ביטחון או שלמות הארץ, פינה את מקומו בשנים האחרונות לטובת ימין ושמאל במשמעות אחרת. אישי ציבור בכירים תרמו לכך לא מעט. ימין פירושו תמיכה בראש הממשלה לשעבר נתניהו ושמאל הוא בדיוק ההפך. נתניהו עצמו הכריז בשנת 2019 על אביגדור ליברמן כמי שעבר לשמאל, שעה שמנע ממנו להקים ממשלה לאומית של הימין. הסיפור הזה של ימין ושמאל בעד דמות כזו או אחרת יכול היה להסתיים כאן באופן משעשע. אז זהו. שלא.
בחירות 2022 הן על זהותה היהודית של ישראל. לא על פלשתינים. לא על ערביי ישראל. רק על אופיה של היהדות בארץ. הימין רוצה מדינה אמונית (שמרנית יותר, דתית יותר). השמאל רוצה מדינה יהודית ליברלית (סבלנית יותר, סובלנית יותר, מכילה את האחר).
בצלאל סמוטריץ' אמר לאחרונה שרוב הציבור בארץ ימני. במושגים של ארץ ישראל השלמה קיים סיכוי לא רע שהוא אינו טועה. במונחים של מדינת דתית מול מדינה יהודית ליברלית (אם תרצו חילונית), בכלל לא בטוח שהצדק עם סמוטריץ'. כך או אחרת זו המשמעות העדכנית של ימין ושמאל בישראל, ביוני 2022.

הכותב הוא חוקר ומרצה בכיר במחלקה למזרח תיכון ומדעי המדינה באוניברסיטת אריאל
תאריך:  03/07/2022   |   עודכן:  03/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
לעומת ח"כ בקואליציה לביבי לא היו בעיות באיוש רשימתו לכנסת - כל צעקן ריקא - ברוך הבא, כל המכפיש יבורך, הדרישה היחידה היא נאמנות לביבי וחשוב מזה - לשרה
יגאל יששכרוב
ברוך ניידיץ, אלוף משנה במיל' דורש את התפטרותם של יו"ר עמותת "צוות" מוטי בר דגן ואת חברי הוועד המנהל, בגין כישלון במאבק להשגת זכויותיהם של גמלאי צה"ל
חגי קמרט
עולם כמנהגו נוהג, שותקים הפסיפסים, ובשדרה בין זקיפות העצים שמנסים אולי לשמור גם הם על המורשת הכדור ממשיך להתגלגל וברקע מוזיקה קולנית מבדרת
יעקב קורי
בבחירות הקרובות ניצבים זה מול זה - נתניהו בראש מחנה תנטוס, קואליציית "יש עבר" הרוצים להחזיר אותנו לימי דיקנס של אי-שוויון וטייקונים, קלריקליזם וניאו ליברליזם, קיצוניות, לאומנות וחרדיות, שיסוי, פופוליזם וסגידה למנהיג; ויאיר לפיד בראש קואליציית "יש עתיד", הרוצה להצעיד אותנו לקידמה, סובלנות, הכלה, נאורות, מתינות, של אלה החפצים חיים!
אהרן פאפו
הצעת חוק המתימרת לקבוע כבר עונשים וסנקציות על מי שפקידים משפטיים החליטו להגיש נגדו כתב אישום, לא די שהיא מרושעת, היא גם בלתי משפטית ומחוסרת כל הגיון משפטי, פרט לאמביציה אישית של שר המשפטים מר סער
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il