X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בלזברג בסדנא הביתית [צילום: מאיר חוטקובסקי]
המתנדב היצירתי
להמציא את הגלגל מחדש זה המוטו של יונה בלזברג (85) שלא נח לרגע ומוחו עובד בטורים גבוהים לצורך שיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות סיפורו של איש שכולו נתינה

אביזר מותאם אישית
"אני מאוד אוהב לעזור לאנשים. אני חושב שזו תכונה שנולדתי איתה". דברים שאומר יונה בלזברג, מתנדב במילבת (המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה), בשיחתי אתו לאחר שנחשפתי להתנדבותו יוצאת הדופן בהמצאת 'פטנטים' לאנשים עם מוגבלויות. פגישתנו נערכת בביתו ברמת השרון, בחדר עבודתו, העמוס בקלסרים ודוגמיות של המצאותיו. "כל אביזר שאני יוצר הוא ייחודי ומותאם אישית עבור האדם שהאביזר מיועד לו". אחד האביזרים שזכה להערכה יוצאת דופן מהמטופל הוא מתקן לקטוע 2 כפות ידים ש-50 שנה לא הצליח לכתוב או להשתמש במקלדת של מחשב. "התקנתי תושבת המתלבשת על גדם היד ואליה ניתן לחבר אצבע מלאכותית שבעזרתה מתקתקים על מקשי מקלדת המחשב. לחלופין אפשר לחבר לתושבת עט או טוש המאפשר כתיבה רגילה על דפי נייר. בנוסף, אביזר זה משמש גם לאנשים עם מוגבלויות גוף שונות".
טכנולוגיה מילדות
על-מנת להיות מפתח עזרים לאוכלוסיות עם מוגבלויות חייבים להיות בעלי יכולות טכניות יוצאות דופן. בלזברג הוא כזה. "החוש הטכני שלי התפתח עוד בילדותי. זכור לי כי ישראל (אחי התאום) ואנוכי פיתחנו דינמו של אופנים שסיפק לביתנו אנרגיה חשמלית בעת הפסקות החשמל התכופות בעיר הולדתנו יאסי". בלזברג נולד ברומניה. משפחתו הייתה חילונית עם נטייה לשמירת מסורת יהודית. "אחי ואנוכי נשלחנו ללמוד ב'חד"ר אך לא מצאנו עניין בחינוך שניסו לכפות עלינו, ודי מהר נפלטנו משם". לדבריו, שנות ילדותו ברומניה היו יפות עד תחילת המלחמה באירופה. "משפחתנו הייתה אמידה. לסבי היו מספר בתי חרושת ומפעלים.

יקיר העיר [צילום: מאיר חוטקובסקי]

עם תחילת המלחמה רכוש המשפחה הוחרם על-ידי השלטונות ומצבנו הורע". בלזברג לא הכיר את אביו מולידו. "אבא נפטר כשאחי ואני היינו בני שנתיים. אין לי זיכרונות ממנו פרט לתמונות". אמו נישאה בישראל בשנית לחבר ארגון גורדוניה בו גם היא הייתה חברה. "בעלה השני של אמנו התייחס אלי ולאחי כאילו היה האבא הביולוגי שלנו. שם המשפחה שלנו הוא שם משפחתו וקראנו לו אבא". בלזברג מאוד גאה באביו שהיה חייל בבריגדה טרם קום המדינה ולחם באפריקה נגד צבא רומל. הוא מציג לי את תמונות האב במדי חיילי הבריגדה ונראה שהוא מתמוגג מאושר וגאווה.
ביטחון תעסוקתי
לאחר סיימו את בית הספר היסודי ממשיך בלזברג את לימודיו העל יסודיים בבית ספר תיכון מקצועי. "בגלל נטייתי הטכנית זה היה אך טבעי שאלמד בבית ספר המכשיר אנשי מקצוע. גרנו אז ביפו בבית שקיבלנו מהמדינה בזכות עברו הקרבי של אבי, והתקבלתי לבית ספר "שבח" ששכן בתל אביב". בלזברג לומד חשמלאות ועם גיוסו לצה"ל שובץ לבית הספר הטכני של ח"א בחיפה ומקבל הכשרה כחשמלאי מטוסים. "את שירותי הצבאי עשיתי בבסיס תל נוף בטייסת מטוסי הרווארד". עם שחרורו מהצבא מתלבט בלזברג על המשך דרכו. "התחלתי לעבוד אצל קבלן בניין במשכורת גבוהה ומפתה. הבעיה הייתה שזו לא הייתה עבודה רצופה. החלטתי לנסות את מזלי בחברת "אל על" בעידודו של אבי שציין כי עלי להתקבל למקום עבודה שיש בו ביטחון תעסוקתי ועם אפשרויות קידום, דבר שהתברר כנכון. ב-1958 התחלתי את עבודתי באל אל ואיני מצטער לרגע".

בלזברג ורעייתו חיה [צילום: אלבום משפחתי]

מימוש עצמי
עבודתו של בלזברג בחברת אל על נמשכת לאורך 45 שנים עד ליציאתו לגמלאות. הוא החל את עבודתו כטכנאי אוויוניקה וסיים כמנהל איכות. "היה לי סיפוק רב בעבודתי. מימשתי את עצמי. אהבתי את העבודה וכמובן את הטיולים בעולם שהתאפשרו לי בעת החופשות ובשליחויות המקצועיות לתחנות החברה". בלזברג היה גם ספורטאי פעיל. "הקמתי את נבחרת השחייה שהתמודדה במשך שנים בצליחת הכנרת ולא אחת זכינו בפרסים. הייתי חבר בקבוצת הצעדה של אל על ויצנו את החברה באין ספור משלחות לחו"ל". בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת שימש בלזברג כנציג אוויוניקה בתחנת אל על בציריך שבשוויץ. "השליחות בציריך היוותה עבורי חוויה בלתי נשכחת. זו הייתה תקופה יפה שהזכירה לי את ימי ילדותי באירופה טרם המלחמה ושממנה ברחנו בעת הפרעות ביהודים".
פיתוח עזרים
פרק ההמצאות של בלזברג החל עוד בתקופת עבודתו באל על. "פגשתי חבר קרוב שנגרמה לו נכות בעת השירות בצבא והוא חיפש דרכים כיצד לשפר את איכות חייו. נשאבתי לנושא והתחלתי לחפש פתרונות כיצד לשפר אביזרי עזר ובמקביל להמציא חדשים". תוך כדי עבודתו באל על, בשנת 1983, הוא מתנדב למילבת ופרץ המצאות נובע ממוחו. "אחד הפיתוחים הייחודים שלי היה עבור נכה מאמין, גידם, שמאד רצה לקיים את מצוות הנחת התפילין. יצרתי מיתקן ממספר אביזרים המאפשרים הנחת התפילין על היד באופן אוטומטי". זה ועוד. הוא פועל במרץ ומפתח אביזר עזר לעיוורים וללקוי ראיה ובמקביל לומד כתב ברייל על-מנת להבין טוב יותר את צורכיהם של העיוורים. בין פיתוחיו הרבים נמצאים גם עזרים כגון כוס קידוש למי שידו רועדת, אצבע מלאכותית לגידמים לצורך הקלידה במחשב, מאוורר מצח, מתקן למילוי פיתה, מאחז להצמדת רקטת טניס שולחן לכף היד ועוד המצאות רבות ומגוונות. בלזברג לא טומן ידו רק בסיוע לבעלי מום. "שלחתי מספר פטנטים למשרד הביטחון בנושאים תעופתיים, אך בדיעבד אני מצטער כי לא הייתי עיקש ונחוש מספיק כדי לקדם ולהביא אותם לידי מימוש".

מתקן אוטומטי להנחת תפילין [צילום: אלבום משפחתי בלזברג]

פסיכולוגיה ואופטימיות
על אף עיסוקו של בלזברג עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ולעיתים אף עם חסרי ישע, הוא אינו נופל ברוחו ומשדר אופטימיות לאורך כל הדרך. "אני אדם אופטימי מטבעי. אני משתמש המון בפסיכולוגיה. אני תמיד מסביר לבעלי המום כי הם נמצאים במצב טוב לעומת מצב שיכול היה להיות גרוע בהרבה. אני משתדל להשרות בהם אופטימיות ושלא הכל גרוע כפי שזה נראה. אני פה על-מנת לסייע ולעשות את החיים מעט טובים יותר". בשנים האחרונות סועד בלזברג את רעייתו חיה שחלתה במחלת ניוון שרירים ולא מעט מזמנו הוא מקדיש גם עבורה בפיתוח אמצעים שיקלו עליה במצבה. "חיה, שבהכשרתה היא מורה לקוסמטיקה, נפגעה בניוון שרירים מתקדם. הדבר פגע בה מאד. נאלצה להפסיק את עבודתה שכה אהבה. היא גישרה בין תלמידותיה שהיו מלאומים ומאוכלוסיות שונות כמו ערביות ויהודיות, אתיופיות ורוסיות ועוד. היום נעזרת חיה בכיסא גלגלים תרופות ותרגילים. למרות מגבלותיה יש בה אמונה שמחזקת גם אותי. המוטו שלה הוא: כל יום שעובר הוא מתנה".
יקיר העיר
פעילותו המבורכת של בלזברג למען אוכלוסיות הצרכים המיוחדים זוכה להוקרה ותודה. בשנת 2011 הוא זכה לתואר יקיר העיר רמת השרון והדבר מילא אותו ואת משפחתו בגאווה רבה. "קיבלתי כבוד והערכה מהמשפחה. זה היה עוד בזמן שחיה עדין לא הייתה מרותקת לכיסא הגלגלים. חיה והילדים נכחו בטקס, וההרגשה הייתה נפלאה. שמחתי שאנשים יודעים להעריך את ההשקעה שלי. הילדים ציינו בפני כי אני מביא כבוד למשפחה וזה ריגש אותי. כולם היו גאים בי החל מהנכדים, השכנים וחבריי ממילבת. זו הרגשה טובה שיש פידבק לדברים שאני עושה". בדברי הברכה בטקס ההוקרה לסיבות מתן התואר נאמר: "יונה פועל במסגרת עמותת מילבת כאחד ממתנדביה הבולטים.
פעילותו בעמותה מתמקדת בפיתוח של עזרי עזר איכותיים המותאמים באופן אישי לאנשים עם נכויות. המטרה להגביר את עצמאותם, כבודם העצמי והשתלבותם בקהילה. גישתו של יונה היא שלמרות הנכות אפשר לעשות הכל רק צריך למצוא את האביזר המתאים. את התקווה המעודדת הזו נוטה יונה בלב האנשים עמם הוא עובד. באמצעות האביזרים שהוא מכין רק מוכיח להם שהדבר אפשרי". אמר עליו אב שבנו הנכה זכה לטיפול מיטיב איכות חיים מבלזברג. "ליונה הייתה היכולת להבין ולפתח דרכים גאוניות לפתרון הבעיה. אני אשתי ובני רוחשים ליונה הערכה עמוקה ולא רק בשל עזרתו לבני, אל בגלל סוג האדם שהוא".
מתוקף עיסוקיו מול אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים יש לבלזברג דברים טובים לומר על יחסה של המדינה אליהם. "אני נוכח כי לראות כי המדינה משתדלת לטפל בצורה חיובית באוכלוסיות הנכים ובאופן המועיל ביותר, למרות שלעיתים קורה כי קבוצות נכים כמו נכי צה"ל לא מקבלים את הסיוע הנדרש כפי שמצופה ממשרדי הממשלה". בפן האישי בלזברג מצר על כי רעייתו האהובה חיה, מרותקת בביתה והם אינם יכולים עוד לטייל ביחד כפי שנהגו בשנים עברו. למרות הקדשת חלק ניכר מזמנו עבור רעייתו, אומר בלזברג: "כל עוד כוחי במותני אמשיך לחשוב ולתכנן עזרים היכולים לתת רגעי אושר לנכים".

[צילום: אלבום משפחתי]
[צילום: אלבום משפחתי]
תאריך:  05/07/2022   |   עודכן:  06/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
חיזבאללה שיגר שלושה כטב"מים לעבר אסדת הגז "כריש" במהלך שנועד לשגר מסרים לישראל, לארה"ב ולתושבי לבנון. ארגון הטרור מנסה למצב את עצמו כמגן אוצרות הטבע של לבנון, אבל ישראל צריכה לנהוג בחוכמה, להרתיע את חיזבאללה אך להגיע להסכם עם לבנון שיאפשר לה להפיק גז טבעי
עמנואל בן-סבו
זה קורה בכל פעם מחדש, מאותה אסכולה, מאותה המעריכה עצמה כאליטת בני האלים, אנשי האור, אנשי החוכמה והתבונה אשר אין בילתם
איתן קלינסקי
אני חותר למציאות בה נותנים להון האנושי העובד והיוצר להכתיב את חיינו ולא להון    אני, כמי שיש לו עניין בשינוי השיטה המעמדית, שייך לאלו הטוענים, שניתן להציע פוליטיקה יהודית-ערבית במקום פוליטיקה רק ליהודים ופוליטיקה אחרת לערבים בלבד
דן מרגלית
כל פסיכולוג מתחיל יידע לומר כי ביבי חומק מפני שאישיותו סובלת מן המעמד בו הוא יושב בלשכת ראש הממשלה מצידו השני של השולחן
תרצה הכטר
שקשה לחזות אותם מראש, וכמו באפקט הפרפר, פוסט של כוכבי רשת עשוי ליצור סופת טורנדו תוך זמן קצר, שיכול להיות דקה בלבד או ימים ספורים
רשימות נוספות
חוקרת בתצפית  /  שרון מגנזי
סיפורה של אלה האריס חברת "הגבעטרון"  /  אלי אלון
ברוך ניידיץ  /  יגאל יששכרוב
"אם לא אבי, לא הייתי רמטכ"ל וגם לא קצין זוטר"  /  דוד חרמץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il