X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שלט הנצחה לזכרו של לוי שער בקונסרבטוריון בעפולה [צילום: אלי אלון]
סופו העצוב של לוי שער
לוי שער היה מוזיקאי מחונן, מלחין דגול, הניח את קומת המסד ללימודי המוזיקה בעיר עפולה והותיר אחריו חותם ענק

בתחילת אוגוסט 2014 הוזעקו כוחות ההצלה לבניין דירות ברחוב הבנים בדרומה של עפולה. באחת הדירות מצאו גבר מבוגר מוטל ללא רוח חיים. היה זה המורה והמוזיקאי לוי שער. אשתו לינה נמצאה לידו במצב של תשישות עד עילפון והועברה לטיפול רפואי. בן 81 היה במותו. הערכה שמת כמה ימים לפני שגופתו נמצאה.
לוי שער היה מוזיקאי מחונן, מלחין דגול, הניח את קומת המסד ללימודי המוזיקה בעיר עפולה והותיר אחריו חותם ענק. היה מורה למוזיקה נערץ והשאיר אחריו חותם ענק. הוא הקים וניצח על תזמורת הנוער העירונית במשך כ-20 שנה וייסד וניהל את הקונסרבטוריון העירוני בעפולה.
עשרות לחנים הלחין שער, שניים מלחניו לשירים "צל ומי באר" שכתב יורם טהר לב ו"שי" שכתבה המשוררת רחל היו לנכסי צאן ברזל בזמר העברי.
פרקי חייו
שער נולד בשנת 1933 באודסה בברית המועצות בשם ויליָה שֵר. בגיל צעיר התייתם מאביו וגדל בבית יתומים. תחילת דרכו המוזיקלית הייתה בפנימייה צבאית שם למד מוזיקה. כמו-כן למד בקונסרבטוריון של אודסה.
ב-1972 והוא בן 39 עלה לארץ, התיישב בעפולה והחל ללמד מוזיקה במספר מוסדות חינוך בעיר ובהם בית ספר יזרעאל במרכז העיר ובבית הספר רמות בשכונת גבעת המורה והפך מורה נערץ.
לאחר שעלה לארץ עיברת שמו ללוי שער. לדברי קרובת משפחתו עשה זאת כדי להיות חלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית, מתוך רצון כן להתחבר למקום בו הוא חי. לוי למד ושיפר את העברית שלו. "אנשי האקדמיה ללשון בוודאי זוכרים את מכתביו שנועדו לשפר את בקיאותו בשפה", מספרת קרובת משפחתו.
ניצח על פרויקט "עפולה מנגנת"
אחד מתלמידיו של לוי שער, בצלאל קופרווסר, כיום מפמ"ר מוזיקה במשרד החינוך אומר לי: "לוי שער היה איש חדור אמונה הוא האמין במה שהוא עושה האמין מאוד בדרך. הוא הבין בעצם שכדי להצליח בחינוך הבלתי פורמלי אתה צריך לשלוח זרועות בחינוך הפורמלי ובעצם להתחיל את העבודה בחינוך הפורמלי". אנחנו כילדים חווינו אדם מסור מאד. הוא היה דוגמתי. הוא לא התעסק רק במוזיקה, הוא היה גם איש חינוך", אומר קופרווסר.
ראש עיריית עפולה המיתולוגי עובדיה עלי, שנבחר לתפקיד זה בשנת 1978, בעברו איש חינוך, ביקש לקדם את נושא חינוך המוזיקה בעפולה והמשימה הוטלה בין השאר על לוי שער שעמד בראש פרויקט "עיר מנגנת" בעפולה. כצעד ראשון הקים שער את תזמורת החליליות כלי נשיפה של העיר עפולה. אחר כך הקים את תזמורת העירונית ועמד בראשה במשך 21 שנים.
התזמורת העירונית הייתה כל חייו. קרובת משפחתו סיפרה בטקס לזכרו כי גם אירועים משפחתיים לא מנעו ממנו לקיים חזרות והופעות על חשבון השתתפות באירועים אלה. לוי שער היה בנוסף להיותו מוסיקאי מחונן, מורה לחיים, אדם רחב אופקים, דלתו הייתה פתוחה תמיד לשיח פילוסופי וללימוד מוסיקלי ממוקד לכל מי שחפץ בכך.
לוי היה אדם לא קל הדורש מצוינות ומשמעת מתלמידיו ומביא אותם להישגים. הותיר בתלמידיו רושם עז שגם אחרי עשרות שנים לא נמחק. רק מי שלמד אצלו יכול להבין את זה. מי שהחזיק מעמד נוכח הדרישות המחמירות שלו הלך אחריו ולקח ממנו תכונות ואופי שמלוות אותו כל חייו. בעבודה ממושכת ורצופה הצליח לוי להגיע להישגים ואיכות שהצעידה את התזמורת כאחת הטובות בארץ והצליח להפוך את החברות בתזמורת לגאוות יחידה. בהמשך יסד וניהל את הקונסרבטוריון העירוני והפכו לאחד הקונסרבטוריונים הבולטים בארץ.
שרה היל אחת מתלמידותיו של לוי שער מספרת לי: "לוי שער גרם לי לשמוע מוזיקה, לכבד מוזיקה, היה מורה "קפדן וקשה" אבל הצליח להוציא מהתלמידים את המקסימום תוך מסירות והתלמידים העריכו אותו מאד.

מצבת קברו של לוי שער [צילום: אלי אלון]

מלחין השירים "שי" ו-"צל ומי באר"
בשנות ה-80 שלח שער את לחנו לשיר "שי" ("אעולל כגפן שארית הרחש") שכתבה המשוררת רחל, לנעמי שמר. זו העבירה את השיר לצמד "הדודאים" ששילבו אותו במופע משותף עם הפרברים והשאר היסטוריה. השיר הפך נכס צאן ברזל בזמר העברי. בהמשך קיבלו "הדודאים" לחן נוסף של שער. הלחן מצא חן בעיניהם והם ביקשו מיורם טהר לב לחבר לו מילים. וכך נוצר השיר "צל ומי באר" ("במדרון מעל הוואדי") שגם הוא הפך חיש מהר לשיר אהוב ומוכר ולנכס צאן ברזל בזמר העברי.
לא רבים יודעים כי לוי שער הוא שכתב את לחנם של שני שירים יפיפיים ואהובים אלה הממחישים עד כמה מלחין ענק היה האיש.
נדחק מתפקידיו במוסדות המוזיקה בעיר
שנותיו האחרונות היו קשות הוא נדחק מתפקידיו במוסדות המוזיקה בעיר וכנראה חש ממורמר, על שלא זכה לכבוד ולהערכה המגיעים לו. עירית עפולה החליטה להעניק לו אות יקיר העיר אולם לוי לא הגיע לקבלו. לפני מספר שנים תוכנן לכבודו ערב הוקרה אך הוא ביקש לבטלו.
לוי שער נפטר ב-3.8.2014 (כך נכתב על מצבתו). רעייתו לינה שער שהייתה אהבת נעוריו והייתה איתו ברגעיו האחרונים, נפטרה ב-11 במרס 2022. שניהם נקברו בבית העלמין בעפולה.
ב-2015 נקרא אולם האודיטוריום בקונסרבטוריון העירוני בעפולה על שמו של לוי שער ועל חזית האודיטוריום הוצב שלט הנצחה לזכרו.-

תאריך:  08/08/2022   |   עודכן:  08/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הג'יהאד האיסלאמי נאלץ להסכים להצעת הפסקת האש המצרית לרדת מהעץ, כעת הוא מנסה להציג את עצמו כמי שניצח במערכה הקצרה שבה ספג מכה קשה מישראל. ברחוב העזתי יש זעם על חמאס שלא השתתף בלחימה נגד ישראל, אך הג'יהאד האיסלאמי מפגין אחדות עם חמאס כדי שיוכל לשקם את יכולותיו הצבאיות שנפגעו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חורבן, ריקנות, טובעים בתעמולה, הזניית הסוהרות, הנגשה, הבל-פיו, מניעה, סוגיות מהדהדות ומלים משוועות לאוזניים קשובות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר
ארי בוסל
כמה דברים שלא ידעתי (ואולי טוב שכך): אדם יכול לשכוח איך לשתות, או איך ללעוס אוכל, או איך לקחת כדור (קרי לבלוע)
יעקב קורי
כל הכבוד לבת המשפחה האבודה שלי מריה דואניאס! סבתא שרה דואניאס מביטה עלייך מלמעלה וכשהיא נחה בין קריעת עמוד לעמוד היא שומעת בגאווה את בת משפחתה ביצירה של עוד יהודי ספרדי ידוע אדוארד ללו שקיפד ראשו או אפו ומאפ-ללו הפך לללו, כדי לטשטש את מוצאו/אפו היהודי
יהודה קונפורטס
הכותרות זועקות שוב ושוב על "משבר בהיי-טק", אבל, כמעט כרגיל, המצב יותר מורכב - במיוחד בשוק ה-IT, שככל הנראה הצמיחה בו תימשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il