X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הכל לבן [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
יום האהבה ט"ו באב (א')
ט"ו באב הוא היום של הלבוש הלבן - הלבן נותן ביטוי לטוהר, לאהבה זכה ויפה וביטוי מרשים לפיוס ולנחמה הלבן הוא ביטוי של סלידה והסתייגות מהשנאה ומכל ביטוי מכוער

הגם שאין ט"ו באב מוזכר בתורה, אנחנו חוגגים את חג ט"ו באב בשמחה רבה ובטקסים מאוד מרשימים בתוכנם. האזכור של יום ט"ו באב - יום המציין את האהבה הכנה, האהבה היפה והטהורה על שלל ביטוייה הרוחניים והפיזיים - מתבטא בהערכה רבה מאוד בספרות ההלכה. במשנה ח' פרק ד' אנחנו פוגשים ביטוי יפה ומרענן של חוויה מרגשת, שפקדה את הישוב היהודי בארץ ישראל והדגש הוא על ירושלים - "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב...".
ב-ט"ו בחודש אב על-פי התיאורים במסכת "תענית" נהגו בנות ירושלים, שלא היו נשואות, לצאת כשהן לבושות בשמלות לבנות לכרמים ולמרחבי הטבע, החובקים את העיר, בריקודים ובשירים כדי למצוא שידוך ובניית חיי משפחה. אווירת הריקוד והשירה תפסה את כלל הציבור - ילדים וילדות, נשים וגברים, צעירים וזקנים כולם יצאו בלבן למעגלי הריקודים.
ט"ו באב הוא היום של הלבוש הלבן - הלבן נותן ביטוי לטוהר, לאהבה זכה ויפה וביטוי מרשים לפיוס ולנחמה. הלבן הוא ביטוי של סלידה והסתייגות מהשנאה ומכל ביטוי מכוער. זה היום שכל בני ישראל יצאו מבתיהם לרחובות ובמיוחד לחיק הטבע, כשהם לובשים בגדים לבנים, כי זה לא רק יום האהבה, זה גם יום הפיוס והנחמה, זה יום ההשלכה לאשפתות את המלל העוין ואת כל ביטויי השנאה והאיבה.
מי ייתן ואפיוני היום הזה, כמו שקיבלו ביטוי יפה במקורות הקדומים של עם ישראל, יקרמו עור וגידים בחיינו, ונזכה לאווירה של פיוס ורגיעה בדיון הציבורי בחייו הנוכחיים של עם ישראל בארצו. מי ייתן ומאוויי השיח והשיג בתוכנו כיום במדינת ישראל יהיו ספוגים במאוויי הרוח של יום ט"ו באב - יום של דיון, יום של שיח, שפיוס ואהבה מוטבעים בו. אני מאחל לעמי, שבמערכת הבחירות הניצבת בפתחנו נאמץ את רוח ט"ו באב, שאין איש מגדף את זולתו בדיון על עיצוב דמותה של מדינת ישראל, הגם שחילוקי הדעות הם מעמיקים, שחילוקי הדעות ילובנו תוך מתן כבוד הדדי.
בשלל מקורות בספרות הקבלה המוסר והחסידות מודגש, שיום ט"ו באב הוא יום המוקדש אך ורק לתחילה של ימי הדין. לכן החסידים מתחילים ביום הזה - יום ט"ו באב - להקדיש את כל הווייתם ומרצם לחשבון נפש. כך שיש כאלו בעם ישראל החסידים, שבחרו ב-ט"ו באב להתייסר ביום הזה בחשבון נפש, המתבטא בלימוד מוגבר של התורה ושל ספרות הקודש, אך יש שבחרו לתת ליום הזה ביטוי של שמחה, המתבטא בצהלה ובשמחת הריקוד והשירה. המשותף לכולם - הלבוש הלבן.
ספרות הקבלה בגישתה ליום ט"ו באב כיום של חשבון נפש ולימוד תורה מתמקדת יותר בסיפא של המשפט הלקוח ממשנה ח' בפרק ד', בו צוינו יום האהבה ב-ט"ו בחודש אב ויום הצום יום הכיפורים ב-י' בחודש תשרי כימים, ש"לא היו ימים טובים לישראל" כמו יום ט"ו באב ויום הכיפורים.
רבי שמעון בן גמליאל, באומרו "לא היו ימים טובים לישראל" כמו ט"ו באב ויום הכיפורים, שם את הדגש על שמירת נדבכי הקיום של המשפחה היהודית וחתירתו ללא לאות להשתתת סולידאריות חברתית וכינון מציאות חיים שוויוניים בעם ישראל: "בימי החג כל ישראל שואלין זה מזה" כדי שלא לבייש את מי שאין לו. חובה לחתור, שכולם יהיו לבושים בלבן הטהור והזך, בלבן היפה והיקר מאד. גם מי שידו אינה משגת חובה לדאוג שיהיה לו בגד לבן. רוחו של הנביא עמוס בפרק ב' בפסוק ה', המבטא את זעמו: "....עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם" פועם בעוצמה רבה במשאלה לדפוסי חיים שוויוניים במשנתו של רבי גמליאל, כשהוא מתייחס לחגיגות יום ט"ו באב.
המשך הדיון על יום ט' באב בכתבה הבאה.

תאריך:  12/08/2022   |   עודכן:  12/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום האהבה ט"ו באב (א')
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת לך אהבה ובריאות
דורית שלום   |  12/08/22 12:57
2
ט"ו באב מחבק אותך ואת רעיתך  ל"ת
ט"ו באב   |  12/08/22 13:00
3
מאחל לעם ישראל אהבה ורעות
מאחל לעם ישראל   |  12/08/22 13:48
4
ניתן לאהבה להוביל את חיינו
הבכורה לאהבה   |  12/08/22 15:42
5
שבת "נחמו" מברכת את עם ישראל.
שבת "נחמו"..  |  12/08/22 17:28
6
שננציח את האהבה ונסלוד מהשנאה
יום האהבה מחייב  |  13/08/22 07:52
7
חומר למחשבה ביום האהבה
שמוצניקית קשישה   |  13/08/22 10:40
8
שבת של אהבה לעם ישראל
שבת של אהבה  |  13/08/22 18:58
9
שיתברך עם ישראל בשבוע טוב ל"ת
נתברך בשבוע טוב   |  14/08/22 05:47
10
מאחל לכל עם ישראל שבוע אהבה
מאחל שבוע אהבה  |  14/08/22 06:57
11
שרק אהבה תשרה על עם ישראל
שרק אהבה  |  18/08/22 04:11
12
שאהבה לשרה כל יום בחייו  ל"ת
ברכה לעם ישראל  |  18/08/22 06:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה פילבר
זהו? יש תוצאות סופיות? סופי-סופי? אז קדימה, הבטחנו והנה זה קורה: מסמך דיירקט המלא מאולפן חדשות 14 נחשף
ציפי לידר
די לצביעות: בן-גביר הוא טרוריסט? התבלבלתם בכתובת? עבאס ציוני? אין הבדל בינו לעודה או טיבי? האזינו לנאומיו נוטפי הרעל וההסתה בשפה הערבית
יורם אטינגר
מבצע "עלות השחר" מהווה קריאת השכמה למעצבי מדיניות ודעת קהל הנוקטים במדיניות המבוססת על דיפלומטיה ותקווה ל"סדר עולמי חדש" ול"מזרח תיכון חדש"
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
החוסן היחיד והחשוב ביותר בחיים הוא החוסן המוסרי, הערכי והנפשי של אדם    לצערנו, חוסן כלכלי או מעמדי הוא לא פעם מצג כוזב ובר חלוף    כך גם חוסן בריאותי    כל היתר הן מסכות חיצוניות, לא מהותיות ולא משמעותיות בהקשר הרחב של חיי אדם וייעודם המוסרי
דן מרגלית
משעשע לדעת אם אמיר אוחנה יראה את עורפה של מירי רגב, או להפך? ואם דוד ביטן וחיים כץ ייענשו על-ידי בנימין נתניהו? ושמא בן טיפוחיו ושופרו בועז ביסמוט יטפס בסולם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il