X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפלגת ימינה. התפצלה "והעולם שותק" [צילום: פלאש 90]
מראית עין של דמוקרטיה
חברי הכנסת נבחרו תחת השם "ימינה" מתפצלים ל"ימין החדש" ולמפלגה ימנית נוספת "הבית היהודי" ו"האיחוד הלאומי", במילים אחרות אם איילת שקד ובנט היו מתמודדים שוב, סביר להניח שהיו נותרים בחוץ. אבל הדמוקרטיה הישראלית מאפשרת קומבינות בעיניים עצומות לרווחה
מיכאל מירו עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

הדמוקרטיה נשאת בפי כל, הפוליטיקאים אוהבים לנופף את הדגל ולהכריז על הפרשנות שלהם. כך למשל איילת שקד ונפתלי בנט שכשלו בסבב הבחירות הראשון ב-2019 בנו פורמט לצורכי הבחירות ובנו את ימינה כמפלגה המאחדת שלוש מפלגות שתתפרק לאחריהן לשתי סיעות בכנסת. במילים פשוטות שבעת חברי הכנסת שנבחרו תחת השם "ימינה" מתפצלים ל"ימין החדש" ולמפלגה ימנית נוספת "הבית היהודי" ו"האיחוד הלאומי", במילים אחרות אם איילת שקד ובנט היו מתמודדים שוב, סביר להניח שהיו נותרים בחוץ. אבל הדמוקרטיה הישראלית מאפשרת קומבינות בעיניים עצומות לרווחה. החוק מאפשר זאת ללא ספק, שהרי המחוקקים לקחו בחשבון שהם או חבריהם יקלעו למצבים דומים ולפיכך הם אפשרו מהלכים של מפלגות "אד הוק", לריצה לכנסת. יש בכך הולכת שולל של הבוחרים, שלא אחת אינם מודעים למהלך ובתום לב מצביעים למפלגה שנוטעת בהם תקוות שווא.
זו גם הסיבה, שכעת ראשי המפלגות המתמודדות על הרכבת הקואליציה, עסוקים בחיפוש אחר עריקים. חיפוש אחר עריקים יכול להזכיר לנו מערכות ההיררכיות כמו למשל הצבא ודומיו שתרים כל הזמן אחר אלה שנוטשים את השורות. אך אני בוחר בדימוי שלדעתי נכון יותר לעידן שלנו, שהכל מתחיל ונגמר בטובת הנאה. כמו שחברות כלכליות פונות אלינו ומציעות לנו הטבות אם נעבור מחברה לחברה. ה"ניאוליברלים" פיתחו את היד הנעלמה של אדם סמית והפכו אותה ליד מלטפת שמעניקה טובות הנאה למי שנענה לה, לגוף הכלכלי שרוצה לפתות לקוחות לעבור אליו.
אלא שמערכת פוליטית בכלל והכנסת בפרט אמורה לדון בערכים, באידיאולוגיה ובעיקר להיות נאמנה לרצון הבוחרים, לרצון שכפוף לכללי אתיקה, מוסר וחוק. פתחנו בסיפור של "ימינה" שהתפצלה ו"העולם שותק". אין פוצה ואין מצפצף, הכל נראה תקין וסביר, גם בתקשורת, גם במערכות הביקורת וגם במערכת המשפט. שותקים כי הכל חוקי, כתוב בספר החוקים.
סוגיית החוקים שאינם משקפים עקרונות אתיים ומוסריים, אינה חדשה, היא לא צפה אל סדר היום ונראית לרבים הזויה ולא ריאלית. השיח האתי, הראוי, יכול לתת מענה לכל חוליי הדמוקרטיה הנחשפים לעינינו. השיח האתי מסיר התלבטויות שהחוקים מייצרים. חוקי הבחירות נתפרו, על חודם של קולות. בכל הזדמנות קופצת קבוצה קטנה של ח"כים ומשנה סעיף כזה או אחר ומעולם לא נערך דיון עומק של מקבלי ההחלטות ולו בחוק אחד. גם כשנדמה להם שהם מקיימים דיון עומק, זהו דיון מוכוון משימה ורחוק מלהיות דיון מתכלל.
כך קרה כשפירקו את רשות השידור הוקמה וועדה שהחליטה, בדיוק מפתיע, את מה שהשר, אז, רצה. השר גלעד ארדן השכיל לפנות לחברי כנסת מכל הסיעות שיסייעו לו. פנה וזכה למספר עוזרים כמו שר האוצר אז יאיר לפיד, יו"ר וועדת הכלכלה איתן כבל ואת ח"כ קרין אלהרר, שניהלה ביד רמה ובחכמה יתרה את הוועדה לחקיקת החוק לפירוק רשות השידור. הכל כדי לנצל את השעות הקשות של מדינת ישראל בעת מלחמת "צוק איתן". מלחמה עקובה מדם ששימשה מטריה ל 45 חברי כנסת לחסל את רשות השידור הציבורי וכמובן הכל לפי כללי החוק בהקפדה יתרה.
הכל חוקי אבל לא אתי ולא מוסרי, בניגוד גמור למה שנאמר אז שדווקא בימי מלחמה חשוב שהכנסת תפגין "חיים כרגיל", חייבת הייתה הכנסת לעצור מלכת ולטפל בסוגיות שקשורות למצב החירום ולא להונות את הציבור.
המצב הזה נוצר במהלך שנים שבהם מקבלי החלטות, לא מחויבים בקוד אתי לפעילותם. ניתן לשפוט את מעשיהם רק על-פי סרגל החוק שהם גיבשו. החוק אמור להיות הסף, דפוסי התנהגות מינימליים שנדרשים לקיום סביר. האתיקה מציבה בפנינו רף שאליו עלינו לחתור כדי שחיינו יהיו מאושרים, חיים בלי הונאה, רמיה ושיעבוד "חייה ותן לחיות".
הדוגמאות לא חסרות ודומה שבצל החוק מנסים חברי הכנסת באשר הם לגנוב, תהילה, שלטון ואפילו טובות הנאה. מערכת אכיפת החוק נוברת עוד ועוד במעשים לא ראויים של נבחרי ציבור ומה שהם לא מבינים שבבתי משפט אין מה לעשות עם עבירות אתיות. אוכפי החוק משתמשים בשכל הישר, שאותו לא קיבלו בפקולטה למשפטים, אלא במהלך החיים והניסיון שצברו בדרך. הם ניצבים מתוסכלים מול המציאות של התנהגות לא אתית מבית ומחוץ ומפעילים את הסרגלים שבידיהם, שמתאימים להתנהגות סף ולא להתנהגות רף. זו גם הסיבה שהרבה מאוד תיקים של אישי ציבור "נמרחים" לאורך זמן ולא אחת נסגרים.
קחו למשל את ראשי הממשלה שקיבלו עטים, סיגרים ושמפניות במתנה מבעלי הון. הבעיה היא אתית ולא חוקית, כי אנחנו מצפים מראש ממשלה שיהיה תלוי רק בעצמו וידחה על הסף מתנות כאלה. אם ראש הממשלה אוהב לעשן סיגרים שיקנה אותם על חשבונו וכך גם לגבי כל היתר. הציבור מצפה מהמנהיגים שלו שבתמורה לתהילה ולשכרם החודשי ישרתו אותו 24/7 בנאמנות. בתקופת הכהונה "אין חברים", יש מיליוני אזרחים שהם החברים היחידים של נבחר הציבור, הם ולא אף אחד אחר.

תאריך:  13/09/2022   |   עודכן:  13/09/2022
+"אימוני" קבלת קהל ליאיר לפיד בכינוס יש עתיד
21:44 13/09/22  |  עידן יוסף

בכינוס בחירות של יש עתיד בטבריה, ערך מפעיל אימונים לקהל כיצד לפרגן ליאיר לפיד ולקבל את פניו עם כניסתו לאירוע.

+יש עתיד: להכריז על ערוץ 14 כגוף פעיל בבחירות
21:36 13/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מפלגתו של יאיר לפיד טוענת כי היא ויתר מפלגות הקואליציה מותקפות באופן קבוע בשידורי הערוץ, כשמנגד פועל הערוץ להביא לבחירת נתניהו לראשות הממשלה באמצעות קידום הליכוד ושותפותיו

שידורי הערוץ [צילום: מסך עכשיו 14]
+סקר: לפיד מתחזק ל-24 מושבים, הליכוד נחלש
20:51 13/09/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מפלגתו של נתניהו עם התוצאה הנמוכה מזה חצי שנה, יש עתיד עם הישג שיא מתחילת מערכת הבחירות  ▪  גנץ ממשיך להחלש  ▪  צעירים בוערים עוקפת את הבית היהודי, אך שתיהן מקבלות 0 מושבים  ▪  איחוד בין מרצ והעבודה יעניק להן 9 מושבים

לפיד בכינוס בחירות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+התקדמות במו"מ בין שלוש מפלגות הרשימה המשותפת
20:21 13/09/22  |  עידן יוסף

התקדמות במו"מ בין שלוש מפלגות הרשימה המשותפת. גורמים המעורים בפרטים מעריכים בזהירות שיהיה אפשר להכריז על ריצה משותפת עד מחר (חדשות 12).

+ללא הפתעות: פורסמה רשימת יש עתיד לכנסת
19:30 13/09/22  |  עידן יוסף

פורסמה רשימת יש עתיד לכנסת ה-25. ברשימה, שהורכבה כרצונו של היו"ר, אין הפתעות, ויהיו בה:
1. יאיר לפיד; 2. אורנה ברביבאי; 3. מאיר כהן; 4. קארין אלהרר; 5. מירב כהן; 6. יואל רזבוזוב; 7. אלעזר שטרן; 8. מיקי לוי; 9. מירב בן ארי; 10. רם בן ברק; 11. יואב סגלוביץ; 12. בועז טופורובסקי; 13. מיכל שיר; 14. עידן רול; 15. יוראי להב הרצנו; 16. ולדימיר בליאק; 17. רון כץ; 18. מטי הרכבי; 19. טניה מזרסקי; 20. יסמין סאקס פרידמן; 21. עו"ד דבי ביטון; 22. משה טור פז; 23. סימון דוידסון.
שמות חדשים נוספים במקומות פחות ריאליים: 24. נאור שירי; 25. שלי טל מירון; 26. ירון לוי; 27. עו"ד עדי עזוז; 28. עו"ד עוז חיים; 29. מוחמד אבו אילהיגא ("שוקו"); 30. מיכל סלבני כבביה; 31. רוני פנטנש מלאכי; 32. תומר וינר; 33. רונית ארנפרוינד; 34. שגית גמליאל; 35. חנה גול; 36. ד"ר לידיה חטואל.

[צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+הרוח הציונית מתפוגגת: יועז הנדל לא יתמודד בבחירות הקרובות
19:18 13/09/22  |  עידן יוסף

השר יועז הנדל (דרך ארץ) הודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות, ובכך סתם את הגולל על האפשרות להתמודדות הרוח הציונית בבחירות. "אני פורש מהסבב הנוכחי עם צביטה בלב, אך עם גאווה ואהבה גדולה לעם הזה ולחברה הישראלית״, אמר.
לטענתו, הוא משלם מחיר פוליטי כבד על האמונות שלו, אך הוא אחראי על הטעיות הפוליטיות שעשה. "רציתי מאוד להיות הסולם שמוביל להקמת ממשלת אחדות. הבנתי כי להדיר חצי מהעם, ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית, רק מגביר את תחושת הקיטוב ופוגע בחוסנה של החברה. הממשלה האחרונה שהוקמה, והייתי חלק ממנה, הייתה בעיני מימוש החזון האישי שלי לאחדות. שמאלנים וימנים שישבו ביחד בקואליציה כדי לעבוד".

+שר האוצר: פשרת המתמחים - ספין אלקטורלי
16:39 13/09/22  |  איציק וולף

שר האוצר, אביגדור ליברמן, תוקף את הפשרה בעניין משמרות המתמחים שאליהם הגיעו ראש הממשלה, יאיר לפיד, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, אתמוך. לטענתו, מדובר בספין אלקטורלי לפני הבחירות.
"בתי החולים החזקים במרכז יתארגנו ראשונים, ואם אותם מתמחים יקבלו אופציה לעבוד ברמת גן או תל אביב - אף אחד לא ייסע לצפת או לנהריה. חלק גדול מהבוחרים של מרצ ויש עתיד מתל אביב והם החליטו החלטה צינית על חשבון הציבור", טען.

+מיכאלי נגד נתניהו: הדרך לעקוף את העסקנות היא עיגון המעמד של החינוך הממלכתי חרדי בחוק
15:48 13/09/22  |  מירב ארד

מיכאלי נגד הצהרת נתניהו לוותר על לימודי הליבה: "כשנתניהו מתחייב לאשר תקצוב מלא למוסדות חינוך שלא מלמדים לימודי ליבה, יש לזה השלכות קשות על המשק והכלכלה. אבל הפגיעה הקשה ביותר היא בצעירים החרדים עצמם שמונעים מהם את הכלים הבסיסיים להתמודד בעולם, מונעים מהם להשתלב ולפרנס את המשפחה שלהם בכבוד. ההחלטה הזו פוגעת קודם כל - בכם. הדרך לעקוף את העסקנות הנוראית הזו שגוזרת חיי עוני היא על ידי עיגון המעמד של החינוך הממלכתי חרדי בחוק, כמו החינוך הממלכתי והממלכתי דתי. ממ"חים שמציעים לימודי קודש לצד לימודי ליבה ומכינים את התלמידים לחיים עצמם. ככה תקבלו כלים לעתיד שלכם, ללא שום שינוי באורח החיים שלכם."

+"חברת מטא אינה ערוכה לבחירות בישראל"
12:10 13/09/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בין הממצאים: ברשת פייסבוק בישראל פועלים מספר רב של פרופילים מזויפים ואנונימיים בניגוד גמור לכללי הקהילה, חלקם נוקטים בפעילות עבריינית ללא הפרעה

מטא. העדר היערכות מתאימה [צילום: אריק ריסברג, AP]
+מכירת האומה בנזיד עדשים
11:05 13/09/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

האיש מכר השבוע את הצומת החשוב בשינוי פניה של החברה החרדית; את הערעור הגדול על פולחן האישיות של שלטון אדמ"ורי עבש בנזיד של תמיכה בבחירות לכנסת

נתניהו. מוכר את עתידה של ישראל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מרב מיכאלי הנחתה את העבודה לתקוף את לפיד
10:58 13/09/22  |  עידן יוסף

השרה מרב מיכאלי הנחתה את חברי העבודה והמועמדים ברשימה לתקוף את ראש הממשלה יאיר לפיד ולצייר את ניסיונותיו להביא לאיחוד בין העבודה כאינטרסנטיות פוליטית של יש עתיד. דף המסרים שהופץ אמש למתמודדי מפלגת העבודה מעביר מסר לתקוף את לפיד יותר את נתניהו (וואלה).

+עכשיו זה רשמי: שקד תרוץ בראש הבית היהודי
08:00 13/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ההסכם שבמסגרתו נקבע כי שקד תוביל את רשימת הבית היהודי יובא לאישור מרכז מפלגת הבית היהודי  ▪  שקד: שמחה שהצלחנו לבנות מחדש בית לציונות הדתית ולימין האחראי בישראל

שקד. חזרה ארבע שנים לאחור [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2022
איציק וולף
ההסכם שבמסגרתו נקבע כי שקד תוביל את רשימת הבית היהודי יובא לאישור מרכז מפלגת הבית היהודי    שקד: שמחה שהצלחנו לבנות מחדש בית לציונות הדתית ולימין האחראי בישראל
איציק וולף
יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, הציג את רשימת מפלגתו לבחירות לכנסת, שב וטען כי הליכוד ונתניהו פועלים ללא קווים אדומים אך נמנע מהשוואתו לשר התעמולה הנאצי בעקבות הביקורת שספג
עידן יוסף
יו"ר הציונות הדתית אומר כי ביום שבו המפלגות תומכות הטרור תוצאנה אל מחוץ לחוק ולא תוכלנה להתמודד יותר, ייפתח הפתח בחברה הערבית לייסוד הנהגה אזרחית אחרת, שמקבלת את האתוס המכונן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ושואפת לשפר את חייהם ורווחתם של הערבים
מירב ארד
השיב בראיון בוועידת הכיכר: "אין לי כוונה לעשות את זה. אנחנו נקים גוף שתפקידו יהיה לפקח"    הוסיף: "לנבחרת יש קפטן ובבסוף המדיניות נקבעת באופן מסודר"
מירב ארד
על-פי הדיווחים, מרכז הבית היהודי עדיין לא אישר את הריצה עם שקד ורבים מחברי המרכז מביעים התנגדות נמרצת למהלך    ההצהרה על ריצה משותפת נדחתה ליום אחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il