X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
אגד לא מאפשרת תיקוף מאחור
תחקיר: אגד מגבילה נוסעים בתיקוף - בניגוד לתקנות
אגד מצרה את צעדי הנוסעים בקווים הבין-עירוניים ומצמצמת את אפשרויות התיקוף בישומונים בניגוד להוראות, באישור משרד התחבורה פקחיה גם מעכבים אוטובוסים כדי לבדוק אם הנוסעים שילמו משרד התחבורה לא נקט כל צעד נגד אגד בגין עבירות אלו
עידן יוסף
נסיעה לא חלקה: נוסעי הדנקל יידרשו לתקף לפני העלייה לרכבת

כ-20% מנוסעי האוטובוס לא משלמים
עידן יוסף
ממחקר של משרד התחבורה עולה כי תופעת אי-התיקוף התגברה במהלך השנים האחרונות * במקומות אחרים בעולם בהם בוצעו מחקרים דומים נמדד אי-תיקוף בהיקף של בין 10% ל-20%
לרשימה המלאה

חברת אגד מצרה את צעדי הנוסעים בתחבורה הציבורית בניגוד להנחיות שאותן קבעה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. על-פי הנחיה חדשה של אגד, שנכנסה לתוקף ב-1 ביוני 2023, יכולים בנוסעים בקווים בין-עירוניים לשלם את דמי הנסיעה בשני אופנים בלבד - תיקוף רב-קו טעון במכשיר התיקוף הנמצא ליד הנהג או בסריקת קוד QR במכשיר התיקוף הנמצא על יד הנהג, כפי שהיה נהוג עד היום או על-ידי תיקוף של מדבקת QR המודבקת ליד הדלת הקדמית השמאלית באמצעות ישומון. תיקוף זה מתבצע לפני העלייה במדרגות האוטובוס והנוסע יצטרך להציג בפני הנהג את התיקוף קודם שיורשה להיכנס. קיים חשש סביר שסרבול זה יעכב את קליטת הנוסעים ויגרום להארכת משך הנסיעה.
החברה הסירה את מדבקות קוד ה-QR המודבקות בחלק האחורי של האוטובוסים, וכאמור תשאיר אותן רק ליד הנהג ומחוץ לאוטובוס. הדבר מנוגד להנחיית הרשות, הקובעת כי מספר אמצעי התיקוף יהיה לפחות כמספר הפתחים ברכב ועוד אחד וכי אמצעי התיקוף יהיו סמוכים לפתחים. כלומר, אגד מחויבת להציב מדבקת תיקוף מול הדלת האחורית ואינה רשאית לחייב את נוסעיה לשלם דווקא באזור הנהג.
ההנחיה אינה מבדילה בין אוטובוסים בין-עירוניים לאוטובוסים עירוניים, שבהם נוהגת מדיניות של עלייה מכל הדלתות. באוטובוסים עירוניים קיימת חובה להתקין מכשירי תיקוף גם ליד הדלתות האחוריות.
באגד, מסרבים להתייחס להפרת ההנחיה. ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, מסר ל-News1: "ממדי אי-התיקוף הגבוהים בתחבורה הציבורית בישראל מדאיגים אותנו ואת משרד התחבורה. ביחד עם המשרד אנחנו פועלים מכל המישורים כדי למגר את תופעת אי-התיקוף ברחבי הארץ, כאשר רק לאחרונה הוכפל מספר המבקרים.
"לצד הגידול בשימוש בישומון בקרב נוסעי התחבורה הציבורית, אנחנו מזהים אחוזי אי-תיקוף גבוהים יותר אל מול השימוש ברב קו. בעקבות דיונים מקצועיים עם משרד התחבורה נשקלות מספר חלופות כדי לשפר את המצב.
"כתוצאה מדיונים דיונים מקצועיים עם משרד התחבורה הוחלט לשנות פריסת המדבקות בקווים העירוניים והבין-עירוניים, בחלק מהם הורדנו ובחלק הוספנו כדי להגביר את התיקוף מבלי לפגוע בשרות לנוסעים". הוא לא פירט וכאמור נמנע מהתייחסות ישירה לשאלות.
לנדאו ציין כי במקביל תבצע אגד ניסוי באחד הקווים העירוניים בצפון הארץ, במסגרתו תוסיף לאוטובוסים שלו עוד מדבקות קוד, כדי לבחון אם הגדלת מספר אפשרויות התשלום מקטינה את תופעת האי תיקוף. "רוב האנשים נורמטיביים, וישלמו על הנסיעה ברגע שנסייע להם מצד אחד, ונרתיע אותם מלא לשלם מצד שני", אומר לנדאו.

מהלך, לא ניסוי
נעה אבירם [צילום: לע"מ]

בדוברות משרד התחבורה ניסו לטעון תחילה כי ההנחיה חלה רק לגבי אוטובוסים עירוניים. לאחר שהתחוור כי ההנחיה מתייחסת לכל סוגי הקווים, טענו שמדובר בניסוי ("פיילוט"). אלא שבניגוד לניסוי רגיל הכולל מקצת קווי החברה, בדומה לקו שאותו הזכיר לנדאו בצפון הארץ, כאן מדובר בכל הקווים הבין-עירוניים ברחבי הארץ. כמו-כן, מועד הניסוי לא נקצב בזמן, לא נקבעו לו מדדי הצלחה כלשהם, ואיש לא שינה את ההנחיה באופן שהדבר יהיה מותר. נראה כי מדובר בתשובה שועדה להכשיר בדיעבד את המעשה, רק לאחר שלמשרד התחוור כי הדבר מנוגד להנחיה שפרסם.
נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול במשרד התחבורה, מבהירה מנגד שלא מדובר בניסוי אלא במהלך שנועד לייצר סביבה שתצמצם את התופעה המתגברת של התחמקות מתשלום, וההנחיה לא השתנתה משום שההיתר ניתן רק לאגד. כתב News1 מציין כי חלק ניכר מן הקווים הבין-עירוניים מופעל בידי אגד. לדבריה, ההחלטה האם להרחיב את המהלך גם ליתר המפעילים ייבחן לפי שני מדדים - צמצום תופעת אי-התיקוף ומשך קליטת הנוסעים בעלייה לאוטובוסים.

6-5 פקחים באוטובוס אחד

לאחרונה מתרבים הדיווחים והטענות מצד נוסעים ונהגי אגד על כך שפקחים של אגד מתעמרים בנוסעים ובנהגים באמצעות עיכוב אוטובוסים לצורך בידוק כרטיסי הנוסעים או בגלל נוסעים שלא משלמים, ועל כך שעולים יותר משני פקחים לאוטובוס, ובמקרים מסוימים אפילו חמישה או שישה פקחים!
משרד התחבורה אינו מגביל את מספר הפקחים שניתן להעלות לאוטובוס אחד, ונותן למפעילי התחבורה הציבורית יד חופשית לעשות כרצונם תוך יצירת הרתעה מאיימת כלפי כלל הנוסעים. גורם באגד אמר ל-News1 כי בעבר ההנחיה הפנימית הייתה שמספר הפקחים יהיה כמספר הדלתות באוטובוס וזאת כדי למנוע מנוסעים שלא שילמו לברוח מהדלתות. הוא לא ידע להסביר מדוע הוגדל מספר הפקחים, ולא אישש אמירות מצד פקחים של אגד על כך שהם מתוגמלים באמצעות בונוסים לפי מספר הדוחות שהם רושמים.

הקופה הקטנה של אגד
[צילום: AP]

הסבר לכך ניתן אולי למצוא באופן שבו מחולקים כספי הקנסות, "תעריף מוגדל" בשפה המקצועית. התעריף המוגדל שגובה אגד נותר ברשותה בניכוי 8% שמועברים לממשלה. כך נוצר מצב יד רוחצת יד, שממנו נהנים גם המפעיל וגם משרד התחבורה. לשניהם יש אינטרס בהטלת מספר גבוה של קנסות. ל-News1 נודע כי בחודש אפריל לבדו רשמה אגד 19,000 דוחות!
כאמור, סמנכ"ל מינהל באגד אומנם טוען ל"אחוזי אי-תיקוף גבוהים יותר אל מול השימוש ברב-קו", אך כאשר הוא מתבקש לפרט ולהשיב מה השיעור המוערך של נוסעים שאינם משלמים, בחלוקה לפי קווים עירוניים ובין-עירוניים, הוא אינו עונה. באגד גם לא מסבירים, האם בעצם מה שנאמר הוא שהכנסת היישומונים לשימוש היא זו שהגדילה את אי-התיקוף ולא משיבים לשאלה - האם במקביל חל גידול גם בנוסעים שלא מתקפים ברב-קו.

עיכוב אוטובוסים בניגוד להוראות הדין

סוגיה נוספת של התעמרות לכאורה של אגד כלפי נוסעיה נוגעת לעיכוב אוטובוסים כדי לבדוק האם נוסעים, ובמקרים מסוימים אף עצרו אוטובוסים בין-עירוניים בתחנות לא-מאושרות לצורך בידוק. אגד ידעה שעיכוב האוטובוס אסור, ולמרות זאת התקבלו תלונות מצד נוסעים על כך שהחברה משיכה לעכב אוטובוסים. רק לאחרונה, ב-23 במאי, הוציאה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ריענון הנחיות שבו נדרשה אגד להפסיק הנוהג הלא חוקי.
ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, מסר ל-News1: "על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, בחלק מהמקרים מתבקש הנהג להתעכב, בין היתר כדי להזמין משטרה שכן בפני שוטר יש חובה להזדהות. כולי תקווה כי משרד התחבורה ישנה את מעמדם של המבקרים באוטובוסים וישווה אותו מעמדם לזה של המבקרים ברכבות שבפניהם חלה חובת זיהוי".
משרד התחבורה לא נקט כנגד אגד צעדים בעקבות הפרות אלה. מדוברות המשרד נמסר: "הנחיית משרד התחבורה היא, כי אין לעכב את האוטובוס לשם בדיקת תיקוף. עם זאת, במקרים בהם נוסעים מתנגדים לבדיקה, נדרש הנהג לעיכוב האוטובוס, עד השלמת הבדיקה כנדרש. נוסע הנתקל במקרה בו הפקח מעכב את הנסיעה לצורך בדיקת תיקוף, רשאי להגיש תלונה באתר המשרד".
אולם, בדיקת News1 מעלה כי תשובת משרד התחבורה חוטאת לאמת ולא קיימת סמכות חוקית לעיכוב האוטובוס שלא על-ידי שוטר. בנהלי המשרד נכתב מפורשות כיצד לנהוג כאשר נוסע מתנגד לבדיקה, והסמכויות אינן כוללות עיכוב האוטובוס על כל נוסעיו. בהנחיות נכתב: "לא הציג או לא מסר הנוסע את כרטיסו לפי דרישה, או נוסע ללא כרטיס, רשאי נציג בעל הרישיון לדרוש מהנוסע את שמו ומענו ולהציג לפניו את תעודת זהות שלו או תעודה מזהה אחרת של הנוסע... במקרים בהם נתקל נציג בעל הרישיון באירוע חריג כגון: התנגדות פיזית למסירת כרטיס הנסיעה או במקרה בו סרב הנוסע להזדהות או במקרה בו חש נציג בעל הרישיון מאוים, ידווח על המקרה מיד לסדרן, למנהל האשכול ולמשטרת ישראל במידת הצורך".
יתרה מכך, תקנות התעבורה אף קובעות כי "רשאי הנהג להסיע מיד את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה". בניגוד לתשובת משרד התחבורה - על-פי ההנחיות, כאשר נוסע מסרב להזדהות, מי שיכול לבקש מהנהג להתעכב זה שוטר ולא פקח.
מתן סמכות לעכב אוטובוס גובל בחוצפה כלפי הכנסת, שכן בעבר ניסה משרד לקדם הצעת חוק ממשלתית שבה הוצע "להסמיך את נציג בעל הרישיון לדרוש מנוסע שלכאורה עבר על חובותיו בענייני הכרטוס להזדהות, להרחיקו מהמקום ואם סרב לאחד מאלה - לעכבו עד לבוא שוטר". אך הכנסת לא קידמה את העברת הסמכויות האמורות לפקחים, ומשכך אין לפקחים רשות לעכב נוסע שאינו משלם וקל וחומר את יתר הנוסעים ששילמו.
מנהלת אגף רישוי ותפעול אישרה בשיחה עם News1 כי אכן אין סמכות חוקית לעיכוב, וביקשה להעביר אליה כל מקרה שבו נטען לחריגה מסוג זה.

תאריך:  06/06/2023   |   עודכן:  06/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחקיר: אגד מגבילה נוסעים בתיקוף - בניגוד לתקנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עובדות מרתקות על קווי האוטובוס בישראל: מהו הקו עם הכי הרבה תחנות, איזה קו הכי עמוס בנוסעים ומה הקו שנוסע הכי הרבה קילומטרים
עידן יוסף
עידן תחבורתי חדש במרחב ראשון לציון: אושר התכנון הרעיוני למרכז תחבורה משולב ומתקדם ברחוב משה דיין, שיכלול חיבוריות וקישוריות לכל אמצעי התחבורה במרחב
עידן יוסף
בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, תפעיל מטרופולין את קווי התחבורה הציבורית בעיר אלעד, שסבלה משירות לקוי    בשלב הראשון יופעלו קווים עירוניים ובין-עירוניים, בשלב השני הפעלה חלקית של קווי בקעת אונו    השינוי כולל צי חדש של 375 אוטובוסים הכולל אוטובוסים המונעים בחשמל ובגז
עידן יוסף
פורסם מכרז בינלאומי ענק נוסף לחברת נת"ע מוערך במיליוני שקלים    תקופת ההפעלה היא לעשור    הקווים יחלו לפעול רק בשנים 2028-2027
עידן יוסף
ארבע קבוצות בינלאומיות וישראליות הגישו הצעה למכרז הרכבת הקלה שתחבר בין חיפה לנצרת    הקבוצה הזוכה תממן ותתכנן את הפרויקט - ולאחר מכן תפעיל אותו במשך 25 שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il