X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תצוגת התיקון הראשון בבית המשפט העליון, וושינגטון [צילום: איתמר לוין]
טראמפ והתיקים הפליליים / כתבה שביעית
מיליונים האמינו לדבריו של טראמפ וזה מה שרלוונטי
כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה את טענת החסינות

אמרתי שהבחירות נגנבו ממני, כי האמנתי בזה ואני עדיין מאמין בזה. אני משוכנע שהיו הונאות בקנה מידה עצום: קולות פסולים לטובת ג'ו ביידן שהובאו בחשבון, קולות כשרים לטובתי שלא נספרו. זכותי לפי התיקון הראשון לחוקה להביע את הדעה הזאת, גם אם כל מי שסביבי אמר לי שהיא חסרת יסוד, גם אם לא הצגתי שום הוכחות, גם אם בתי המשפט בכל המדינה דחו 60 תביעות שלי ושל תומכַי.
זוהי בעיקרה אחת מטענות ההגנה העיקריות של דונלד טראמפ מול שני כתבי האישום על נסיונותיו להטות את תוצאות בחירות 2020. במדינה בה החוקה בכלל והתיקון הראשון בפרט זוכים למעמד כמעט מקודש, זוהי לכאורה טענה רבת עוצמה. אין שום איסור לשקר, אין שום איסור לחזור ללא הרף על השקר, אין שום איסור לגרום לעשרות מיליונים להאמין בשקר.
ממש לא - מגיב פרופ' סטיב ורמיל מהפקולטה למשפטים של האוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון, מומחה מוביל לתיקון הראשון. בשעתו סיקר ורמיל שנים רבות את בית המשפט העליון עבור וול סטריט ז'ורנל, וכתב את הביוגרפיה של שופט בית המשפט העליון ויליאם ברנן. והוא מסביר:
"זה מעבר לחופש הביטוי. בית המשפט העליון קבע במשך עשרות שנים בתיקי לשון הרע שיש הבדל בין עובדות לדעות: כדי שמשהו ייחשב ללשון הרע, זו צריכה להיות טענה עובדתית הניתנת להוכחה. ההצהרות של טראמפ אינן הבעות דעה. הוא לא אמר 'אני מאמין ש...' אלא הציג את הדברים כעובדות, קרא לאחרים להאמין בכך ולפעול בהתאם לכך וללכת בעקבותיו. יש הגנה לשקרים עד רמה מסוימת, אבל לא כאשר מדובר בשקר שמעודד אנשים לעבור על החוק.
"גם אם אומרים 'אני מאמין ש...', מסתכלים על המינוח וההקשר. בית המשפט בודק האם הדובר השתמש במילים מגזימות ותיאוריות כתחליף לתיאורים עובדתיים, והאם אמר זאת בפומבי או בצנעה. אם מיליונים מאמינים שאמרת משהו עובדתי, הרטוריקה לא משנה. מיליונים האמינו לדבריו של טראמפ וזה מה שרלוונטי. בית המשפט העליון פסק ש'אני מאמין' מספיק כאשר מדובר בטורי פרשנות ודעה. אבל טראמפ לא אמר שלדעתו הוא נשדד, אלא אמר לתומכיו שקולותיהם נשדדו והוא גרם לכך להישמע כאמירות עובדתיות".

"בשיטה שלנו אמורים להאמין לנשיא ארה"ב"
רוברטס. ינסה להגיע להסכמה רחבה [צילום: חוזה לואיס מגנה, AP]

אפשר גם לומר: זה בסך-הכל טראמפ, כולם יודעים איך הוא מדבר ולא לוקחים אותו ברצינות.
ורמיל: "אנשים לקחו אותו ברצינות. זו עובדה. לדבריו יש יותר משקל כנשיא וכנשיא לשעבר. הוא יודע מעבר לכל ספק שמיליונים מקשיבים לו ומוכנים לפעול לפי מה שהוא אומר. כאשר הוא מקדם דברים מסוימים ואנשים עושים את זה, המעשים באים מהמילים שלו – מה שמחזק את המסקנה שדבריו אינם רק הבעת דעה. הוא לא אמר: היי, זה לא יהיה מצחיק אם נייצר אלקטורים מזויפים ונשלח אותם לוושינגטון ואיש לא יידע? הוא אמר: בואו נעשה את זה. ואנשים עשו את זה.
"אם אתה אומר לתומכיך שהבחירות נגנבו ממך ואתה נשיא ארה"ב, אלו לא פטפוטי סרק – גם אם זו צורת הדיבור שלך. בשיטה שלנו אמורים להאמין לנשיא ארה"ב. המילים שלו כל כך חזקות ומשפיעות ומרחיקות לכת, עד שקשה פשוט לנפנף אותן כדעות בומבסטיות ותו לא. אם אתה לוקח ברצינות את כל מה שטראמפ אומר שאלו ההגנות שלו – למה שהוא יהיה נשיא? הוא לא לוקח אחריות על כלום, רק מאשים אחרים. הכישור היחיד שלו הוא בריחה מאחריות".
שיחתנו התקיימה למחרת החלטת בית המשפט הפדרלי לערעורים, לפיה אין לטראמפ חסינות מוחלטת כנשיא ולקראת ערעורו לבית המשפט העליון. "זה פסק דין מצוין, מעמיק ומנומק", מחמיא ורמיל לשופטות קארן הנדרסון (מינוי של ג'ורג' בוש הבן), מישל צ'יילדז ופלורנס פאן (מינויים של ג'ו ביידן). "בית המשפט לערעורים אומר שאיש אינו מעל החוק".
האם בית המשפט העליון ידון בערעורו של טראמפ? "יותר מכל בית המשפט העליון אוהב להכריע בין פסקי דין סותרים, וזה לא המצב כאן. זה פסק דין מנומק היטב ואין לו סיבה להתערב. מצד שני, לא צריך להשאיר פתוחה את שאלת חסינותו של הנשיא, שהיא שאלת יסוד במערכת השלטון ובהפרדת הרשויות, ובית המשפט העליון צריך להכריע בזה", מציג ורמיל את שתי האפשרויות.
"אני נוטה להעדיף את נקודת המבט השנייה. מאוד לא מספק להשאיר את זה בידי בית המשפט לערעורים. איזו שאלה חוקתית חשובה יותר אפשר להעלות על הדעת? לדעתי הם יסכימו עם בית המשפט לערעורים", הוא כבר חוזה את התוצאה. לדעת ורמיל, נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, ינסה להגיע להחלטה פה אחד של כל תשעת השופטים, אולי בפסק דין של פשרה שלא ייכנס לכל ההיבטים של החסינות.

"אם הם יקחו, הם יכריעו במהירות"

ורמיל מזכיר, כי במקרה החשוב ביותר הקודם – כאשר בית המשפט חייב את הנשיא ריצ'רד ניקסון למסור את ההקלטות של שיחותיו לתובע המיוחד בפרשת ווטרגייט – פסק הדין ניתן פה אחד (שמונה-אפס, לאחר שהשופט ויליאם רנקוויסט פסל את עצמו בשל היכרותו עם כמה מהמעורבים בפרשה). "השופטים שם עמלו קשה מאוד כדי להגיע לקונצנזוס. הם ניסחו וניסחו וניסחו. אומנם פסק הדין ניתן מהר מאוד [שלושה שבועות לאחר הדיון], אבל הם עבדו כל דקה באותם שבועות.
"יש הטוענים שרוברטס אין יכולת להביא את עמיתיו להסכים פה אחד, לאחר שאיבד את תמיכתם של השופטים השמרנים" – למרות שהוא עצמו נחשב לשמרן, אם כי מתון; "אני לא משוכנע שזה נכון. בזה הוא יכול לנסות לאחד את בית המשפט". חוץ מזה, ישנה שאלת העיתוי: "יש להם במושב הזה כמה תיקים גדולים וקשים, והם עשויים להחליט רק בגלל זה לא לדון בערעור. אבל אם יקחו את התיק, הם יכריעו במהירות".
ורמיל משרטט לוח זמנים אפשרי: אפשר לתת לממשל כמה ימים להגיב על הערעור, להודיע שבוע לאחר מכן על מועד הדיון, לקבוע אותו למארס/אפריל או לתחילת מאי ולהכריע באמצע/סוף מאי. לעומת זאת, אם הדיון יתקיים מאוחר יותר ופסק הדין יינתן רק בפגרה (יולי-אוגוסט), ובהנחה שהערעור יידחה, יהיה קשה לקיים את המשפט חודש-חודשיים בלבד לפני הבחירות ובכך להרחיק את טראמפ מהקמפיין בשל חובתו להיות נוכח במשפטו. "זה לא צריך להכריע, אבל זהו נימוק שאפשר להביא בחשבון. אם ההכרעה לא תהיה בקיץ – זה כבר יהיה רק לאחר הבחירות".

תאריך:  21/02/2024   |   עודכן:  21/02/2024
+"זה מאפשר לו לירות בכל האלקטורים שמצביעים נגדו"
12:05 21/02/24  |  איתמר לוין, וושינגטון   |   לרשימה המלאה

פרופ' א"ג' דיון טוען שזו משמעות דרישתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת על מעשיו כנשיא  ▪  יש לו הסבר מדוע טראמפ יכול להיבחר למרות הכל, וגם אזהרה מטלטלת: "אלו בחירות בין דמוקרטיה ליברלית לבין סמכותנות"

שליש תומכים בו בכל מקרה [צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיליונים האמינו לדבריו של טראמפ וזה מה שרלוונטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פחות קוראים מאמינים לאיתמר
ארכימדס  |  21/02/24 18:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין, וושינגטון
פרופ' אריקה האשימוטו מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון סבורה שטענתו של טראמפ "רק דיברתי" אינה תופסת בתיק הבחירות    היא גם מסבירה כיצד ייתכן שטראמפ מממן את ההגנה של נאשמים אחרים ומדוע מיליונים עדיין תומכים בו
איתמר לוין, וושינגטון
סניגור מוביל בוושינגטון משחזר את הדרך שעברה החקירה מאז ההסתערות על הקפיטול ועד להגשת כתב האישום נגד טראמפ, וגם משער כיצד יימשכו ההליכים לאור בקשתו של טראמפ לקבל חסינות מוחלטת
איתמר לוין, וושינגטון
ביקור באולמה של השופטת טניה צ'טקן, אשר תנהל את משפטו של דונלד טראמפ בכתב האישום הפדרלי על הנסיונות להטות את תוצאות הבחירות. שופטת ערנית מאוד, השמה לב לכל פרט ויודעת להשרות אווירה נעימה עם הרבה חיוכים. משפט טראמפ ייראה אחרת
איתמר לוין, וושינגטון
כיצד תיראה בחירת המושבעים בתיק הפדרלי נגד טראמפ על בחירות 2020? קשה לדעת, אך ניתן לקבל כמה רמזים מההליך שמנהל השופט קרל ניקולס בתביעה אזרחית. זה לא יהיה קל וזה לא יהיה מהיר
איתמר לוין, וושינגטון
בחירת המושבעים היא בעלת חשיבות רבה בשיטת המשפט האמריקנית, למרות שלרוב איננו רואים אותה    כך זה נעשה בבית המשפט המחוזי הפדרלי בוושינגטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il