X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
חשש לכספי המשקיעים [צילום: מתוך אתר הקרן]
סיכונים 'נטו' לכספי המשקיעים
מה קורה בחברת הפיננסים ‘נטו’ שמפקחת על 24 מיליארד שקלים כספי פנסיה וגמל? בעליה מתמרנים את המשקיעים להעביר כספים לקרן הבעייתית שבבעלות וולת’סטון? מנהלי החברה פועלים תוך ניגוד עניינים העלול לסכן כספים של המשקיעים (תחקיר מספר 2)

בינואר 2023 נכנסה ללחץ הנהלת קבוצת הפיננסים החיפאית 'נטו' - המפקחת על 24 מיליארד שקלים כספי פנסיה של הציבור. כמה ימים קודם לכן, ביום 27.12.22, פרסם News1 תחקיר שכותרתו: "חשש ל-150 מיליון שקל שהילוותה קרן וולת'סטון". תחקיר זה התניע חקירה על-ידי רשות ניירות ערך. זו הפכה גלויה ב-11.02.24, עם מעצרם של כמה מהמעורבים בפרשה. חוקרי הרשות חוקרים חשד, לפיו מנהלים וסוכנים של נטו פיננסים הזרימו כספים לקרן וולת'סטון (העוסקת בהשקעות בתמ"א 38) באופן בלתי תקין ותוך ניגודי עניינים חריפים. בכתבת-המשך שאנו מפרסמים נחשוף להלן מידע נוסף. למנהלי החברה ניתנה כמובן זכות תגובה, גם באמצעות בא-כוחם, אך הם נמנעו ממתן התייחסות.
פעילותה של הקבוצה הינה מסועפת. ראשי הקבוצת - אילן בן ישי ועידן כץ, הקימו את קרן 'נטו'. וזו תיעלה כ-1.250 מיליארד שקלים מכספי הפנסיה המפוקחים על ידם, לקרן הלוואות למיזמי נדל"ן תמ"א - וולת'סטון שמה (אליה צירפו את ירון פיטארו בכיר לשעבר בפניקס). כל זאת, מבלי לפרסם תשקיף, תוך הצנעת העובדה שהם מצויים בניגוד אינטרסים, היות שהם גם בעלי המניות העיקריים בוולת'סטון נשוא ההשקעה, בה המליצו למפקידים אצלם ב’נטו’ לשים את כספם. הקרן נכנסה אז לחוב של כ-150 מיליון שקל והתחייבויות של 300 מיליון שקלים. התחייבויות לתשואה שניתנו למשקיעים החלו להידחות למועד לא ידוע. גם כספי הקרן של המשקיעים היו בסכנה.
כמה ימים לאחר פרסום התחקיר ניתנו הוראות משיכה בסך 90 מיליון שקלים, סכום המהווה כ-8% מגודל התיק של קרן וולת'סטון, תוך שמשקיעים מציינים במפורש את הנאמר בתחקיר כסיבה לעזיבה.
המשקיע צ"ג קיבל הודעה מראשי הקרן שכספי התשואה המובטחים נדחים. בדיוק אז, הוא היה צריך את הכסף כדי לסיים את בנייתו ביתו של בנו. צ"ג כתב לראשי הקרן לאחר שהודיע ברצונו למשוך את כספו:
  • בנוסף, הסתרת העובדה שוולת'סטון היא בבעלות נטו היא "מכירה מאוד לא אובייקטיבית ללקוח של מוצר בית, פסול מאוד", זו מה שהייתה תשובה של צעיר בן פחות מ-40 שנה (חבר של הבן שלי) כלכלן שמומחיותו היא בתחום ההשקעה. הוא גם הראה לי כל מיני כתבות בעיתונות הכלכלית בעניין נטו וולת'סטון (צורף קישור לתחקיר ב-News1) . זה מבחינתי מהלך מאוד לא תקין ולא הוגן: לקיחת כסף ממונף והשקעתו במוצר כל-כך מסוכן ועוד של הבית עצמו".

השקיעו 18 מיליון שקל מכספי פנסיית המשקיעים בחברת אנרגיה שמנייתה קרסה

לאחר פרסום הכתבה הובא ל-News1 מידע נוסף בדבר מהלכים לא תקינים שמתרחשים בכספי הפנסיה המפוקחים על-ידי ‘נטו’.
מניתוח מסמכי תיקי משקיעים בנטו, שכספיהם תועלו לוולת'סטון, וחלקם הגיעו לידי News1, עולה שראשי הקרן הפנסיונית 'נטו' הפיגו את חששות המשקיעים בדרך הבאה: הם אמרו להם להשאיר את כספם בחברות הביטוח תוך הבטחה שהם ידאגו שהמשקיעים יקבלו הלוואות (תוך שיעבוד כספי הגמל והביטוח) לטובת מיזמי הנדל"ן (המסוכנים) שלראשי הקרן היה אינטרס אישי בהם, מבלי לפרט יתר על המידה את רמת הסיכון תוך הבלטת התשואה הפוטנציאלית הגבוהה ותוך הצנעת העובדה שיש להם אינטרס אישי באותה השקעה. שהרי איזה משקיע נבון מסכן את כספו הבטוח לטובת השקעה מסוכנת במוצר שלמשווקיו יש אינטרס אישי בו?
כך, לדוגמה, בכרטיסם האישי בנטו של המשקיעים בני הזוג ט' עולה ש-2 מיליון שקלים מכספם היו מושקעים בביטוח מנהלים במסלול סולידי בחברת הפניקס בשם ‘מסלול לחיים’ ו’מסלול כללי’. בנובמבר 2020 שיכנעו אותם ראשי נטו להעביר 1.5 מיליון אלף שקלים להשקעה בקרן וולת'סטון בבעלותם, תוך שעבוד הכספים הסולידים שהיו מופקדים בחברת הביטוח.
יתרה מזה. ראשי נטו קיבלו תיאבון והקימו גם קרן השקעות אלטרנטיבית לכספי המשקיעים בפיקוחם, והציעו להם להשקיע אותו במיזמי ‘אנרגיה ירוקה’ (לא רק נדל"ן)
תוך שהם גוזרים קופונים שמנים מניהול הקרן הירוקה.
מהדוחות הכספיים של החברה המנהלת את הקרן (סינרג’י .סי קפיטל פרטנרס) בבעלות ראשי נטו עולה שהם עשו שני סבבי השקעות שלראשון קראו ‘וולת'סטון סינרגי 1 ‘ ו-2. בסבב הגיוס הראשון קבעו שדמי הניהול השנתיים יעמדו על 2% + מע"מ מכספי המשקיעים ועוד 1% + מע"מ ‘עמלת גיוס חד-פעמית’ לתקופה של 3 שנים. בנוסף קבעו שיגבו 70% מהרווח (מעל תשואה של 6% למשקיעים) לעצמם. מיותר כמעט לציין: הם לא קבעו מנגנון הפוך של עצירת דמי ניהול או סנקציה כספית כלשהי עבורם במקרה של הפסדי השקעה.
בהסכם הניהול של הסבב השני (וולת'סטון סינרג’י 2) גדל להם התיאבון. הם שדרגו את דמי הניהול ל-2% פלוס מע"מ מכספי המשקיעים ועוד ‘דמי תפעול’ בשיעור 3% פלוס מע"מ (בסבב הראשון ‘הסתפקו’ ב-1 אחוז עמלה חד-פעמית מעבר ל-2% דמי ניהול).
בנוגע להחזר הרווחים של הסבב השני קבעו בתחילה שהמשקיעים (השותף המוגבל) יהיה זכאי ל-8% תשואה, וכל רווח נוסף שיושג ייזקף לזכותם, אך לאחר מכן שינו זאת לטובתם כאשר קבעו שהמשקיעים יהיו זכאים ל-5% תשואה, ומה שישאר רווח מעל יקחו 85% ממנו לטובתם. כמובן שגם מסבב זה לא קבעו סנקציה כספית לרעתם של הפסקת דמי ניהול אם הקרן תיקלע להפסד.
במרס 2021 השקיעו את כספי המשקיעים בחברת האנרגיה הציבורית ‘פריים אנרג’י’, כאשר קנו 6% מהחברה שהנפיקה לפי 300 מיליון שקל. מניות החברה קרסו ב-75%. מהשקעה של 18 מיליון נותרו שווי המניות כיום 4.3 מיליון שקל.

תביעה ייצוגית בסך 20 מיליון שקל נגד השותף של הקרן

ביולי 2023 הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת ‘גשם למשתכן’, בגין איחורים במסירת דירות. ‘גשם’ היא חברה שנכנסה שותפה עם קרן וולת'סטון למיזמי הנדל"ן שלהם. מעיון בנסח רשם החברות של ‘גשם למשתכן’ עולה שקרן וולת'סטון מימנה פרויקטים רבים לחברה הנתבעת - ‘גשם למשתכן’ (בכספי משקיעי נטו), וכי קיימת סכנה שאם תאושר התביעה הייצוגית ו’גשם’ תיאלץ לשלם לרוכשי הדירות 20 מיליון שקל פיצוי, ייתכן סיכון לכספי המשקיעים של וולת'סטון. שכן, החזר השקעתם תלוי בהצלחת הפרויקטים של גשם.
עוד שאלה שמתחדדת היא: האם במקרה כזה, קרן וולת'סטון תתבע את ‘גשם’ על אי-החזרת כספי השקעה. קשה להאמין, מאחר ש’גשם’ היא שותפתם העסקית. ובמקרים אחרים של מיזמי נדל"ן שקרסו - מיזמים שקרן ‘וולת'סטון’ הלוותה בהם את הכספים והייתה גם בעליו של הפרויקט (כפי שפורט בתחקיר הראשון), לא הגישו תביעה עצמית נגד עצמם.

תאריך:  25/02/2024   |   עודכן:  26/02/2024
+מניית מלרן צוללת לאחר פרסום עידכון למשקיעים בדבר חשדות כלפי בעל השליטה
11:27 26/02/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

החברה הודיעה למשקיעים כי בדיקה פנימית שערכה החברה עסקה בנטילת אשראי של חברה בבעלות בעל השליטה בחברה, ריאן מואנד, משני לקוחות של מלרן שהחברה מעמידה להם אשראי, מבלי שהביא את הדבר לידיעת הגופים המוסמכים

בעל השליטה במלרן, ריאן מואנד [צילום: מתוך סרטון של איגוד החברות הציבוריות]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניגוד עניינים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיכונים 'נטו' לכספי המשקיעים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמנון יצחק שב אלינו.
משה טוביה  |  7/03/24 10:11
2
אמנון יצחק
משה  |  7/03/24 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שווקים פיננסיים
איציק וולף
חתמה על הסכם פינוי בינוי עם חלק מבעלי הזכויות בדירות הקיימות בבניינים המצויים ברחוב בורמה 20- 38 (מספרים זוגיים) בתל אביב, המהווים רוב מיוחס מבין בעלי הזכויות במקרקעין
איציק וולף
ייכנס לתפקידו לאחר שנתיים שבהן לא כיהן בחברת החשמל יו"ר קבוע    מנכ"ל חברת החשמל: אישיותו של ארבלי וניסיונו מהווים ערך מוסף לקידום מדיניות שתתן מענה להתמודדות החברה עם האתגרים שעל הפרק
עידן יוסף
ההשקעה תתבצע תמורת 20% מהון המניות של שמיר אנרגיה    פעילות האנרגיה של מבטח שמיר כוללת ייזום, פיתוח, וייצור חשמל    שתי הקבוצות מאמינות ששוק האנרגיה בישראל ימשיך להיות אטרקטיבי בשנים הקרובות
יואב יצחק
החקירה פרצה בשנת 2022    ויליגר נחקר בחשד לתיאום מחירים והסדר כובל בין חברת וילי פוד השקעות שבשליטתו לבין גורמים גדולים ברשתות השיווק הגדולות בישראל    בימים הקרובים יקבלו אישים נוספים הודעות על כתב אישום כפוף לשימוע
איציק וולף
קבוצת המשקיעים בראשות מייקל אלפרט הגישה הצעה המשקפת שווי חברה של 6.1 מיליארד שקל בלבד    האחים אמיר הגיעו לסיכום עם יו"ר פז לתשלום 100 מיליון שקל בתוספת מע"מ תמורת קיצור אי-התחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il