X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט חנן מלצר דחה את בקשתו של קצין בכיר אשר הורשע בריגול למען החיזבאללה להיות מסווג כאסיר פלילי ולא כביטחוני, אך ורק משום שמניעיו היו כספיים ולא אידיאולוגיים ברם, הזכיר השופט מלצר לאנשי השב"ס כי יש לזכור לקצין הבכיר את חסד נעוריו ואת תרומתו (בעבר) לצה"ל ולבטחון המדינה
▪  ▪  ▪

בית המשפט העליון דחה (יום א', 7.12.08) את בקשתו של קצין בכיר אשר הורשע במגע עם סוכן זר (החיזבאללה), לסווגו כאסיר פלילי ולא כביטחוני, זאת משום שלדבריו לא פעל ממניעים ביטחוניים אלא ממניעים כלכליים גרידא.
האסיר, קצין בכיר לשעבר בצה"ל, הגיע לדרגת סגן אלוף ואשר נפצע בלבנון בשנת 1996. בשנת 2002 שינה דרכו, והחל לקיים קשר טלפוני עם סוכן ארגון החיזבאללה, לו מסר פרטים ביטחוניים רגישים, וזאת מטעמים כספיים. כמו-כן הסתבר, כי הוא ניצל לרעה את תפקידו ושירותו כקצין בכיר בצה"ל לצורך עיסוק בהברחת סמים מלבנון לישראל.
בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, הורשע המבקש בבית הדין הצבאי לערעורים בעבירות של מגע עם סוכן חוץ, ריגול חמור, ושתי עבירות של יבוא סם מסוכן בגינן, נגזרו על המבקש, בסופם של ההליכים, עשר שנות מאסר בפועל ושלוש שנות מאסר על תנאי. כמו-כן הוא גורש מן הצבא ונשללו דרגותיו.
באמצעות עורכי הדין ברי רוזנטל ואמנון זכרוני טוען המבקש, כי אין לסווגו כאסיר ביטחוני. שכן, לטענתו הוא פעל ממניעים אידיאולוגיים. כן טען המבקש כי על רשות בתי הסוהר להפעיל את הסמכות הנתונה לה מכוח סעיף 4ב(1) ו-(2) לפקודת הנציבות מס' 03.02.00 שכותרתה "כללים ביחס לאסירים ביטחוניים" ואשר לפיה ניתן לאשר כליאתו של אסיר ביטחוני בנפרד מאסירים ביטחוניים אם (1) מדובר באסיר שלא היה חבר בארגון עויין ולא סייע לארגון עויין, או לחלופין, האסיר ניתן כל מגע אם הארגון בו היה חבר, או (2) על-פי חוות דעת מטעם השב"כ הסרת המגבלות השמורות לאסירים ביטחוניים מאותו אסיר לא תפגע בבטחון המדינה.
המבקש טוען כי לאור שיקול הדעת הנתון לשירות בתי הסוהר, על השירות להסיר מעליו את מגבלות האסיר הביטחוני וזאת משום שמעולם לא פעל במסגרת ארגון אלא לבד, ומשום שחוות הדעת השלילית של השב"כ הושתתה על עובדות לא נכונות. המבקש טען כי כאשר נתנה באשר אליו חוות דעת שלילית, לא נטל השב"כ בחשבון את העובדה ולפיה במשך ארבע שנים היה כלוא, בעודו ממתין למשפטו, בתנאי כליאה של קצינים, אשר בהם יכול היה להתראות עם מי שבחר, ולא ניצל תנאי כליאה מקלים אלו כדי לעבור עבירות ביטחוניות.
השופט מלצר דחה טענה זו בקובעו כי "לא מתקנים טעות בטעות", ואם בטעות הושם המבקש בעודו ממתין להכרעת דינו בתנאי כליאה מקלים, אין להמשיך את הטעות לאחר שחזקת החפות הופקעה ממנו והוא הורשע בדינו בעבירות ביטחוניות. עוד קבע השופט מלצר כי אין לדעת אם בתקופה בה היה כלוא בתנאים אשר איפשרו לו תקשורת עם העולם החיצון עבר המבקש עבירות ביטחוניות, אם לאו. השופט מלצר הדגיש כי לאור העובדה ששיקול דעתו של שירות בתי הסוהר בעניין הנדון נסמך בעיקר על חוות דעת מטעם השב"כ, הרי ששיקול דעת זה רחב הוא וביהמ"ש יתערב בשיקול דעת זה אך ורק לעיתים נדירות. השופט מלצר נדרש גם לטענת המבקש ולפיה פעל ממניעים כספיים ולא אידיאולוגיים וקבע כי אין נפקא מינה מה המניע של הפוגע בבטחון המדינה: הוא יסווג כאסיר ביטחוני ולא כאסיר פלילי לפי מעשיו ולא לפי מניעיו.
להמתקת פסק דינו (מנקודת מבטו של המבקש) ציין השופט מלצר את עברו המפואר של המבקש כקצין, וקיווה כי בבואו בעתיד להגיש בקשות נוספות לשירות בתי הסוהר, על האחרון לזכור לו את 'חסד נעוריו'.
מבחן הראיה המנהלית
'הקצין שסרח' השתית למעשה את עתירתו על מבחן הראיה המנהלית. הוא טען כי טרם השב"כ הגיש לשירות בתי הסוהר חוות דעת שלילת עליו, הוא לא היה ער לכל הנתונים, לרבות הנתון ולפיו במשך ארבע שנים שבהן היה עצור כאשר התנהל משפטו, יכול היה לקיים קשר עם העולם שבחוץ ובכל זאת לא פגע בבטחון המדינה. עם זאת, למרות ששיקול דעת מנהלי אשר בוצע בניגוד ל'מבחן הראיה המנהלית' (קרי ללא איסוף הנתונים ובדיקת משקלם היחסי הראוי ביחס להחלטה שיש לקבל) עלול לפסול החלטה מנהלית כ'בלתי סבירה', לא תמיד זה כך. בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ ( או בתי הדין המנהליים) מודעים לביקורת על מבחן הסבירות, ולפיה דרך מבחן זה מכניס השופט את מה שעלול להתפס כ'עמדתו האישית' לפסק הדין, ועל כן קבע בית המשפט העליון סייג למבחן הסבירות: מתחם הסבירות הוא רחב, ורק לעיתים נדירות יתערב בית המשפט בהחלטה שלטונית בעילת חוסר סבירות. יש לציין כי ההתערבות בעילת חוסר סבירות תשתנה מעניין לעניין. לעיתים נדירות בוקרו החלטות שלטוניות הנוגעות ל'ביטחון' ול'ביטחוניזם'. גם במקרה הזה נסוג בג"צ אחורה כשבטחון המדינה הוצג כנימוק להחלטותיה.

- רע"ב 3097/08 פלוני נ' שירות בתי הסוהר
- בפני כבוד השופט חנן מלצר
תאריך:  08/12/2008   |   עודכן:  09/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקצין שהורשע בריגול: פעלתי ממניעים כספיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איריס פרחי
לדבריו, התנאים שהציעה לו חברת פרטנר לא היו כדין ועליה לפצותו    פרטנר הסבירה שדובר בתקלה חמורה שחייבת בתשלום ופעלה כדין    בית המשפט דחה את התביעה
איריס פרחי
התובעים טענו שלא קיבלו שיש שתאם להזמנה והוא הוחלף בשיש שבור ופגום    הנתבעת השיבה שמדובר בשיש איכותי ובית המשפט חייב אותה בתשלום פיצוי
איריס פרחי
המערער טען שהחלטת ועדת מומחים שדחתה בקשתו לפיצוי על-פי חוק הגזזת התעלמה מחוות דעת רפואית    ערעור שהגיש לבית הדין לעבודה התקבל
ענבל בר-און
ביהמ"ש העליון הותיר את הרשעתו של איתמר בן גביר על כנה    בן גביר הורשע בהסתה לגזענות, בהחזקת פרסום גזעני ובתמיכה בארגון טרור    טענתו ולפיה פעיל אחר אשר היה שותף למעשיו לא הועמד לדין, ועל כן יש לבטל את עונשו, נדחתה
מחלקה ראשונה
התעניינות רבה מצד קבוצות באשר לגל השני של מכרזי הרדיו האזורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il