X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המותג שבסיכום 2002 הפגין עלייה חדה ביותר בשוק המכוניות הישראלי
▪  ▪  ▪

"אנחנו הולכים להאבק ראש בראש מול מרצדס" אומר אמיל קרעין, מנכ"ל חברת "צ'מפיון - ס.כ.ו קאר" יבואנית ומשווקת מכוניות "סקודה" בישראל.
באביב הציגה סקודה בישראל את ספינת הדגל החדשה שלה מדגם סופרב, ובסוף החודש הנוכחי יחל שיווקה הסדיר בישראל.
לרגל הצגת דיגמי הסופרב והאוקטביה RS המשופרת, ולכבוד האנשים אשר ימכרו את המכוניות החדשות, ערכה צ'מפיון - ס.כ.ו קאר מסיבת עיתונאים חגיגית.
מעטות הן באחרונה הסיבות למסיבה בארץ בכלל, ובשוק הרכב בפרט.
רק סקודה יכולה לזקוף לזכותה את העובדה, כי בעוד שכלל מכירות קבוצת צ'מפיון מוטורס - אליהם היא משתייכת, ירדו בסיכום 2002 בשיעור החד ביותר בארץ לעומת 2001, הרי שהיא רשמה עלייה ל-3,740 מכוניות לעומת 2,840 בשנה הקודמת, שיעור הגבוה ממכירות כל מותג אחר בשוק הרכב המקומי.
תנאי הפתיחה לא היו קלים: לסקודה אין כל היצע בשוק המסחריות, היא מוכרת כרגע שני דגמים בלבד, פביה ואוקטביה, ועד אשר תיצטרף צ'כיה רשמית לקהיליה האירופית ב-2004, מוטל על תוצרתה קנס בגובה 7% כמשתייכת לפלח "המדינות שלישיות", על-פי סיווג שלטונות המכס הישראלי.
סקודה נוטלת כמחצית מפלח שוק המוניות בארץ, וקרעין מדגיש את האתגר באספקת מכוניות לשוק התובעני: המדיה לדבריו אינה מעניקה את החשיבות הראויה להצלחה בקרב נהגי המוניות, עבורם המכונית הינה כלי עבודה על כל המשתמע מכך. אין פלא שלפעמים משתמעים דיברי נהגי המוניות, בקול רם מהרגיל.
כמכונית פרטית תימכר הסופרב תמורת כרבע מיליון שקלים, וכמונית תימכר תמורת כ-150 אלף שקלים. המחירים עלולים עוד להשתנות עקב השינויים הצפויים והמתחייבים בשערי המט"ח.
בינתיים גם תגיע כבר באביב הקרוב גירסת המונית של המרצדס מסידרת E החדשה, ועל מוכרי הסופרב למהר באם רצונם כדברי קרעין "למכור מתחרה שוות גודל למרצדס מסידרה E, במחיר של סידרה C”.
כרגע למרצדס אין מה להציע בגירסאות הדיזל למונית, מלבד סידרת C בגירסת סטיישן, העולה 146 אלף שקלים, לפני מע"מ. במחלקה ראשונה נערכו נסיעות מבחן ארוכות בגירסת המונית של המרצדס מסידרת E החדשה, ועל כך עוד ידווח בהרחבה בבוא הזמן.
דחיקת רגליה של מרצדס מהשליטה הנצחית כמעט בשוק המונית, אינו דבר של מה בכך. פה לא מדובר בשוק הנשלט על ידי גורם בודד כשוק האוטובוסים, והשקיפות מוחלטת.
בבני ברק הכבידו על ההחלטה הלא קלה להכנס לשוק המוניות, סיבות אמוציונאליות, עליהן מרצדס התגברה זה מכבר בהכירה בעובדה כי לכסף אין ריח. צ'מפיון אפילו הפסיקה קודם לכן את שיווק הפאסאט של פולקסווגן למונית, והותירה את הבורה סטיישן כבודדת במערכה על השגת הטקסי.
צ'מפיון - ס.כ.ו קאר הפגינה בשנה החלפת צמידות לתכנית העבודה שלה, ובשנה הבאה בדעתה להמשיך במגמת השינוי בהרכב הלקוחות: החברה שואפת להגיע לחלוקה שווה יותר בין אחוז הלקוחות הפרטיים למוסדיים, ולהגיע לטריומווירט מפולח: ציים, מוניות ופרטיים.
סקודה הגיעה ארצה כשוות ערך לדלתא - דצ'יה הרומנית של אפריים אילין (עם בדיחות רעות נוסח "גג ניפתח לאזני החמור שמוכן לרוכשה..."), והעפילה לנתוני שיעור הגידול המרשימים ביותר ב-2002.
ציי הרכב הם שהפכו את הצפרדע המקרטע לנסיך מוטורי.
ציים של קיבוצים, המשטרה, מינהל הרכב הממשלתי וכמובן - המוניות, הם שהביאו בעבודה קשה - ובכשרון מסחרי חשוב לא פחות, לזיהוי שווקי היעד הנכונים, ולהשגתם.
עכשיו בדעת קרעין להעביר יותר מכירות לסוכנים העצמאיים, בעוד שעל מוסכי הרשת שלא יעמדו בסטנדרטים הוא מאיים בהרחקה. במצב הקשה אותו הוא צופה בשוק, מדובר בעונש שאינו קל.
המנכ"ל החדש צופה אבטלה במשק, מדד גבוה ושקל נמוך, ובכל זאת מקווה באופטימיות למכור כ- 2,500 יחידות מדגם אוקטביה, ועוד 150 יחידות מדגם סופרב (שליש מהן למיגזר הפרטי).
ארמונות פראג
על בסיס תכנית החומש שהציג בפני הצ'כים, הוא מקווה להגיע למכירת 7,500 יחידות בסוף הפרק שהחל עם הקמת השותפות החדשה עם מייסד הסוכנות, שלמה שמלצר. בתכנית גם להעביר את מטה הסוכנות לבניין צ'מפיון שהתפנה וישופץ.
המפעל שליד פרג עבר מהפך מאז נרכש על-ידי הגרמנים. לשאלת מחלקה ראשונה מסביר קרעין, כי המיפעל הוותיק ששרד את כל שנות השפל של השילטון הקומוניסטי, ממשיך להיות יחידת ניפרדת בתוך קונצרן פולקסווגן ולכן מחיריו גבוהים יחסית: "מרבית ייבואני הרכב בישראל מקבלים את המחירים הטובים בעולם מהיצרנים הזרים, הטבה לה אנחנו איננו זוכים בחו"ל".
"האזרח הצ'כי טרם גיבש סופית את דעתו לגבי השילוב באיחוד האירופי," מוסר למחלקה ראשונה יג'י חרוו'אפ, הניספח המסחרי בשגרירות צ'כיה בתל אביב. "ביוני 2003, שנה בטרם האיחוד נערוך רפרנדום (מישאל עם) בקרב האוכלוסייה לגבי עצם ההצטרפות שנה מאוחר יותר, בעוד שסוגיית המרת הקרונה ביורו, כהלך מוניטרי חוקי, הינה שאלה נפרדת."
היצרן הצ'כי אינו מעניק לנציגו המקומי מחירי רצפה כמוענקים למרבית ייבואני הרכב בישראל, אך הוא בכל זאת מתחשב בסוגיית שבעת אחוזי המכס: ארייה זייף נציג שילטונות המכס של מדינת ישראל, המציא לנו פטנטים, וכאשר נחתמו באלף הקודמת הסכמי סחר חופשי, העלה לחלופין את מס הקנייה על המכוניות שהרי דובר רק על איפוס המכס...
לגבי המדיניות השלישיות הותר בעיינו מכס בשיעור 7%, ואת עתידה של צ'מפיון - ס.כ.ו קאר תיקבע התנהגות מנהלי סקודה לאחר קיץ 2004, בו יבוטל המכס בישראל.
טרם הוברר כמה מאותם 7 אחוזי הנחה נוכחית, יגבו הצ'כים חזרה לעצמם, וכמה יעניקו לסוכן הישראלי.
אין שום וודאות בנושא, שהרי הוצאות המפעל הינן בקורנות שערכן מתחזק, שכר העבודה הצ'כי מתייקר, המנועים מגיעים ברובם מגרמניה וגם עתה נערכת ההתחשבנות ביורו, שרק חולשתו היחסית תהפוך את דיגמי 2005 לאטרקטיביים.
המכוניות
כך תחל הסופרב את דרכה של סקודה בפלח שוק החדש לחלוטין מבחינתה, עם תוית מחיר של 260,000 שקלים. הגרסה העיקרית מבחינת היקף המכירות תהיה מצויידת במנוע דיזל V6 TDI בנפח 2.5 ליטר, המוכר מחברת האחות, אאודי.
המכונית תצויד בתיבת הילוכים מסוג טיפורוניק בעלת חמישה יחסי העברה, באפשרות לתפעול ידני ו-או אוטמטי. כמו כן תגיע גרסה פשוטה יותר עם מנוע TDI בנפח 1.9 ליטר המפתח 130 כ"ס בעל תיבת הילוכים ידנית, שתעלה 180,000 שקלים.
הסופרב מבוססת על פלטפורמת הפולקסווגן מדגם פאסאט - אשר משמשת גם את האודי A6. אך הסופרב מציעה בסיס גלגלים ארוך ב-10 ס"מ נוספים, המשפרים מאוד את מירווח הפנים העומד לרשת הנוסעים.
מכירת חמישים מכוניות סופרב במחיר דומה למחיר גרסאות בסיסיות של אודי A6, או וולוו S80 ואפילו ב.מ.וו סדרה 5, תהיה משימה קשה מאוד לביצוע. "לכן בחרנו לחדור לשוק עם דגמי הדיזל, בהם יש לנו ייחוד יחסית ולא ניצבים מולינו מתחרים רבים," מסביר קרעין.
צ'מפיון מבטיחה לספק את דרישת השוק לגרסת הבנזין האוטומטית, אלא שהדמיון החיצוני לפאסאט ותוית המחיר היקרה ממנה באופן משמעותי, עלול לטרפד את הבעת הדרישה.
הסופרב בגרסה האוטומטית מפתת 155 כוחות סוס, ומהירותה המירבית 213 קמ"ש, בתאוצה מ-0 למאה קמ"ש ב-10.4 שניות. הגרסה הרגילה תצויד בבקרת יציבות, ארבע כריות אוויר בלבד, ומערכת שמע אורגינאלית.
חבילת איבזור הכוללת דיפוני עור, תפעול חשמלי למושבים ושני וילונות צד בטיחותיים עולה כיום, 13,000 שקלים נוספים.
אוקטביה RS
במקביל לשיווק הסופרב תחל סקודה בסוף ינואר בשיווק גרסתה הספורטיבית של האוקטביה, המכונה דגם ה-RS.
האוקטביה RS מצוידת בגרסת 180 כוחות הסוס של מנוע ה-1.8 ליטר טורבו המוכר. המכונית מפתחת מהירות מרבית של 235 קמ"ש וזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש מושג ב-7.9 שניות.
המחיר עתה ניצב על 160,000 שקלים - קרוב מאוד למחירה של הסובארו המאוד פופולארית מדגם אימפרזה טורבו.
לאוקטביה RS תא נוסעים מהודר מהרגיל, בעל מושבים ספורטיביים המרופדים ב"ריפוד עור חלקי". היא תצויד בבקרת אחיזה וארבע כריות אוויר בלבד, ותיוחד חיצונית לעומת הדגם הרגיל בסיועם של ספוילרים אגרסיביים מלפנים ומאחור, וחישוקי 17 אינטש עליהם מורכבים צמיגים נמוכי חתך במידה 205/50.
מטרת האוקטביה הספורטיבית החדשה, הינה אם כן בדומה לסופרב היוקרתית, לסייע בשידרוג הדימוי העממי של סקודה עד כה.
לפלח העממי החשוב מאוד מבחינת היקף המכירות, יחודש ברוב יבוא הפאביה האוטומטית, שייבואה נעצר לפני מספר חודשים. סקודה נאלצה להתברג לשוק הרכב הישראלי בלא סופר - מיני - אוטומטית, עקב מחירי הפו"ב היקר מדי שנידרשו בחו"ל.
הנחה כספית מסויימת צפוייה בקרוב, אך עדיין המחיר לא יהיה זול. בשנה הקרובה יחליף מנוע ה-1.2 ליטר (64 כ"ס) של פולקסווגן את מנוע ה-1.4 ליטר 68 כ"ס הוותיק. מדובר במנוע חשוב בארץ בעיקר ללקוחות פרטיים.
סקודה הגיעה ארצה בתחילת דרכה בכביש עוקף בריטניה, שם המכונית עדיין שומרת על פופולאריות גבוהה מאוד. בבריטניה מכרה סקודה ב-2002 כ-38 אלף מכוניות, בהשיגה נתח בן % 1.5 מכלל השוק.
פילוח הדגמים שונה מבישראל: כ-60% דגם פביה, והסופרב שכבר משווקת ממאי, מכרה עד כה כאלף יחידות, ב-3 רמות גימור וחצי תריסר סוגי מנועים.

תאריך:  09/01/2003   |   עודכן:  09/01/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אמיר עציוני
יהודה דרורי
עמוס באר
שנוי במחלוקת: קמפיין תשדיר הטלוויזיה המזעזע לחגירה בטיחותית במכוניות - הרשות השנייה לטלוויזיה VS הרשות הלאומית לבטיחות
אורי נטע
מוזי פינקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il