הרשות להגבלים עסקיים אישרה את שיווק האייפון בישראל. אתמול היא הודיעה לאפל על מתן ההיתר, וזו הודיעה לשלושת חברות הסלולר שיחלו להיערך להשקת המכשיר. תאריך השקה רשמי טרם נקבע, אם כי בכירים בחברות הסלולר מעריכים שמדובר ב-4 עד 6 שבועות.
הסיבה: לחברות הסלולר נדרש כחודש להכשיר את העובדים לשימוש במכשיר. מדובר באלפי עובדים בכל אחת מהחברות, שצריכים לעבור סדנאות לטיפול ושיווק האייפון, והיכרות עם יכולותיו של המכשיר. בנוסף, צריכה כל חברה לשלט את נקודות המכירה כחלק מהקמפיין, ולדאוג למלאים גדולים מספיק בשבוע ההשקה. זאת, בשל ההערכות שרבים יבקשו לשדרג למכשירי אייפון כבר בשבועות הראשונים לשיווק המכשיר. ככל הנראה תבקש אפל לשלוח נציג מטעמה שמפקח על ההכנות להשקה ומוודא כי היא תתקיים לפי ההגבלות והתנאים של החוזה של אפל, ורק אז יינתן אור ירוק בדמות תאריך רשמי שבו ישיקו שלוש החברות יחד את המכשיר.
כזכור הרשות בחנה בשבועות האחרונים את הסכמי ההפצה שאפל חתמה מול מפעילות הסלולר. היות שיש דימיון רב בין החוזים שהחתימה אפל את החברות, הרשות בחנה אם הם אינם מהווים הסדר כובל. הבדיקה התבצעה לאור בקשת עורך הדין דודי תדמור, אשר מייצג בארץ את אפל העולמית ומומחה להגבלים עסקיים וזאת על-מנת למנוע תקלות אחרי תחילת מכירת המכשיר.
כפי שפורסם ב-TheMarker דורשת אפל משלושת החברות לממן במשותף קמפיין השקה אחיד. גם נושא זה נבדק אצל הממונה על ההגבלים. הרשות אכן מצאה שיש כמה סעיפים בחוזים אשר הינם בעייתים מבחינה תחרותית והיא דרשה לשנותם אך הצדדים הגיעו לעמק השווה והסכימו לניסוחים חדשים בחוזה, ולכן אושר השיווק.
מלשכת הממונה על ההגבלים נמסר כי: "התנאים המפורטים בנוסח המתוקן של ההסכמים (עם חברות הסלולר), כוללים בין היתר התחייבות למחיר מכירה מירבי לצרכן. כמו-כן, מתחייבות חברות הסלולר לסבסד בסכומים קבועים ומוגדרים את עלות המכשיר לצרכן. מחירי המקסימום הנקובים בשלושת ההסכמים, כמו-גם גובה הסובסידיות ופרטי התוכניות, אינם זהים בין שלוש החברות. התוכניות מוגדרות בכל אחד מההסכמים בצורה פרטנית, הכוללת התייחסות הן למחיר המקסימלי שישולם על-ידי הצרכן והן לתמורה שיקבל במונחי דקות שיחה, מסרונים, תוכנית גלישה וכו'. השינוי היחיד המותר לחברות לבצע באופן עצמאי הוא הפחתה של המחיר, אולם גם ביחס לכך התוכניות אינן זהות לשלוש החברות".