X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הזמנתם טלוויזיה חדשה? החלפתם צמיג באוטו? קניתם צעצוע לילד? משכורת נטו שלמה בשנה מופנית למסים העקיפים שאנחנו משלמים על מוצרי צריכה ורגע רגע: ארנונה כבר שילמתם?
▪  ▪  ▪
62% מההכנסה בישראל הולכת לנטל המס

נטל המס העקיף בישראל כבד, ואינו מבחין בין בעלי הכנסה גבוהה לבעלי הכנסה נמוכה. ראינו כבר כי משק בית שרכש דירה בת ארבעה חדרים במעגל השני של מרכז הארץ (מקבלן או מיד שנייה) משלם 4.2 משכורות ממוצעות נטו בשנה רק עבור מרכיב המס בדירתו, ואילו עבור החזקת רכב יפני משפחתי, חדש או משומש, הוא משלם 2.2 משכורות נטו נוספות בשנה.
6.4 המשכורות שכבר הופנו למימון המסים על הדירה והרכב אינן סוף פסוק. אליהן יש להוסיף מסים עירוניים - איש איש לפי מקום מגוריו וגודל דירתו. את הכסף הפנוי שנשאר אנו מפנים לשני אפיקים: צריכה וחיסכון. מהו שיעור המס על מוצרי הצריכה של משק בית ישראלי ממוצע?
בבואנו לנתח את גובה המיסוי על מוצרי צריכה, נתמקד במסים העקיפים המוטלים על המוצר המוגמר - מע"מ, מס קנייה ומכס. מובן מאליו שכל מוצר מגלם בתוכו גם מסים נוספים במהלך הייצור, הייבוא והמסחר - בהיקף שקשה לאמוד אותו. לדוגמה, כשקונים עוף בסופר, מחירו מגלם גם את המסים ששולמו לכל אורך שרשרת הייצור: החל ממס קנייה ששילם המגדל על תערובת מזון לתרנגולות, דרך בלו על דלק ששילם המוביל על הובלת העופות ועד מס חברות ששילמה רשת השיווק שבה קנינו את העוף (ועוד ועוד). אפשר לשער שבעולם תיאורטי שבו רמת המס היא אפס, עלויות הייצור והשיווק של העוף יירדו לפחות ממחצית מהעלויות כיום, אך בסקירה זו נתמקד כאמור במס הסופי: 16% במקרה זה - שיעור המע"מ שחל עלינו, הצרכנים, בעת קניית העוף.
כבר לא מותרות
מבין המסים המוטלים על מוצר מוגמר, מס ערך מוסף הוא היחיד שחל על מוצרים מתוצרת הארץ. שיעורו עודכן בתחילת 2010 ל-16%, למעט פירות וירקות טריים הפטורים ממע"מ, וכן פטור מיוחד לאזור אילת. מע"מ חל גם על כל שירות שאנו צורכים בארץ (מחשמלאי, ספר, רואה חשבון, מתרגם, שליח או מכונאי וכו').
מוצרי יבוא עשויים להיות ממוסים, בנוסף למע"מ, גם במס קנייה ובמכס. בשני העשורים האחרונים הופחתו או בוטלו חלק גדול ממסי הקנייה והמכסים על תוצרת מיובאת, במיוחד בכל הקשור למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שבעבר היו עתירי מסים ונתפסו כמותרות. מסי קנייה גבוהים במיוחד נותרו בעצם רק על כלי רכב וחלפים, על משקאות חריפים ומוצרי טבק, בעוד שעל כל יתר המוצרים מוטל מס קנייה בשיעור 15% או שהם פטורים לגמרי ממס קנייה.
לכל מוצר יש מס
לפני שנצלול לרשימה המעודכנת, נסביר את ההבדל בין מס קנייה למכס.
מס קנייה הוא שיעור מס שקבעה המדינה על יבוא טובין מסוימים, והוא משתנה בין מוצר למוצר ללא קשר לארץ הייבוא.
מס יבוא הוא שיעור מס שמוטל על יבוא טובין בהתאם לארץ הייבוא. מוצרים המיובאים ממדינות אשר להן הסכמי סחר עם ישראל, פטורים ממכס אך אינם פטורים ממס קנייה. המדינות שבהסכם הן: ארה"ב, קנדה, מכסיקו, האיחוד האירופי (וכן נורבגיה, שוויץ ואיסלנד שאינן חברות באיחוד), טורקיה, מצרים, ירדן וכן ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. במילים אחרות, מוצרי יבוא ממדינות אסיה, מאוסטרליה ומרוסיה הם בעיקר אלו שחשופים למכס. שיעורי המכס הם 7% על כלי רכב, ו-10%-12% על מוצרים כמפורט להלן.
המסים אינם מתחלקים לקטגוריות כלליות כמו "מוצרי חשמל", "מוצרי מזון" וכו', אלא לכל מוצר ומוצר נקבע שיעור מס מסוים. דוגמאות פופולריות:
מוצרים מיובאים שחייבים במע"מ בלבד (16%), ופטורים לחלוטין ממס קנייה וממכס (לפי סדר ה-א'-ב'): אופניים, אורגן חשמלי, גיטרה, חומרי ניקוי, חיות מחמד, טלפון שולחני, כלי בית, מאוורר, מגהץ, מדפסת, מחשב (כולל לפטופ), מייבש שיער, מכונת גילוח, מכונת קפה, מכונת תפירה, מערבל מזון, מצלמות מכל הסוגים, משור, משקפיים, סדין חשמלי, ספרים ועיתונים, פקסימיליה, קומקום, קסדה, שעונים, תיקים, תכשיטים, תנורי חימום ותקליטורים (רשימה חלקית).
מוצרים מיובאים שחייבים במע"מ (16%) ובמס קנייה בשיעור 15%: די.וי.די, וידיאו, טלוויזיה, טלפון סלולרי, מגבר קול, מיקרופונים, מערכת משולבת, מקרן וידיאו, משיבון, רדיו, רמקולים, רשמקול, שלט רחוק. כל המוצרים בקטגוריה זו פטורים ממכס, ולכן שיעור המס הכולל בגינם עומד על 33.4%.
מוצרים מיובאים שחייבים במע"מ (16%), פטורים ממס קנייה וחייבים במכס בשיעור 10% (כלומר, חייבים רק במע"מ אם מיובאים ממדינות ההסכם, ובשיעור מס כולל של 27.6% משאר המדינות): אופני כושר, ציוד ספורט וציוד סקי.
מוצרים מיובאים שחייבים במע"מ (16%), פטורים ממס קנייה וחייבים במכס בשיעור 12% (כלומר, חייבים רק במע"מ אם מיובאים ממדינות ההסכם, ובשיעור מס כולל של 29.9% משאר המדינות): אוהלים, גריל חשמלי וגריל גז, מוצרי הלבשה והנעלה, וילונות, כלי מיטה, מגבות, מדיח כלים, מזגן אוויר, מייבש כביסה, מכונת כביסה, מיקרוגל, מפות שולחן, מקרר ומקפיא, משחקי טלוויזיה, צעצועים, קולט אדים, קוסמטיקה וטואלט, רהיטים, שואב אבק, שמיכות ותנור בישול.
שיעורי מס מיוחדים
כאמור, שלוש קטגוריות מופלות לרעה מבחינת היקפי המס:
  • כלי רכב: מס קנייה בשיעור 83% (עם הנחות לפי קבוצות זיהום), מכס בשיעור 7%, ומע"מ כמובן. סה"כ: עד 127%. חלקי חילוף לרכב ממוסים במס קנייה של 19.2%, מכס של 6% ומע"מ. סה"כ: עד 46.6%.
  • מוצרי טבק: טבק למקטרת - בנוסף ל-16% מע"מ, מוטל מס קנייה בגובה 58 שקל לקילוגרם. סיגריות - בנוסף ל-16% מע"מ, חל מס קנייה בשיעור 231.7%, וכן 3.88 שקלים לחפיסה של 20 סיגריות. בכל מקרה נקבע, כי המס לחפיסת סיגריות לא יקטן מ-8 שקלים. מכאן, שחפיסה שמחירה 20 שקלים, שהסוחר מרוויח 3 שקלים על מכירתה, מגלמת במחירה מסים בגובה של 14.6 שקלים (73% מהמחיר). מחפשים עוד סיבה להפסיק לעשן?
  • שתייה חריפה: יין - בנוסף ל-16% מע"מ, מוטל מכס לפי הגבוה מבין השניים: 6 שקלים לליטר, או 12% בתוספת 1.67 שקלים לליטר. מכאן, שבקבוק יין צ'יליאני שמחירו 30 שקלים, והסוחר מרוויח עליו 5 שקלים - סך המסים בבקבוק עומד על 10.14 שקלים (34% מהמחיר). במשקאות המשכרים חלו שינויים גדולים במיסוי בתחילת החודש, ונוצרה הפרדה בין "זולים" ל"יקרים". ניקח לדוגמה בקבוק וודקה "זולה": מס הקנייה עלה ל-132%, ובנוסף 34.8 שקל לליטר כהל. המכס מוסיף עוד 12% מס ועוד 5.8 שקלים לליטר כהל. מכאן, שבקבוק וודקה רוסית 40% כהל, ליטר אחד שמחירו 50 שקלים, והסוחר מרוויח עליו 10 שקלים - סך המסים בבקבוק עומד על 34.92 שקלים (70% ממחירו על המדף).
שיעור מס מיוחד אך מתון חל על מזון ומשקאות. במשקאות קלים המס היחידי שמצטרף למע"מ הוא מס קנייה בגובה אחיד של 2.9 שקלים לק"ג. אותם מסים בדיוק חלים גם על "מזון מעורב", בעוד שלמזונות שונים נקבעים שיעורים שונים.
יוצא דופן אחד בולט ברשימה: שטיחים בעבודת יד. כאן המיסוי יצירתי במיוחד, ופרט למע"מ מוטל מכס של 4% וכן 12.37 שקלים לכל מ"ר של שטיח... המדינה באה לקראת חובבי השטיחים הפרסיים הענקיים, והציבה רף עליון למכס על שטיחים: לא יותר מ-415%. תודה רבה.
הרגלי הצריכה קובעים
אז כמה מסים עקיפים משלם שכיר ממוצע בישראל? התשובה כמובן תלויה בהרגלי הצריכה שלו, בשאלה האם הוא מעשן ושותה, האם הוא אוכל הרבה פירות וירקות על חשבון מוצרים מעובדים, כמה ממשכורתו הוא מצליח לחסוך ועוד ועוד.
לצורך המחשה, משכורת נטו ממוצעת בישראל (בלי נקודות זיכוי מעבר לזיכוי תושב) היא 6,838 שקל. אם נצרף את סך ההוצאות שאין בהן מס עקיף כלל, כגון פירות וירקות, ארנונה, ועד בית, חסכונות וכו', נגיע לסך של אלף שקל בקירוב. יתרת המשכורת מופנית לצריכה שחייבת במע"מ.
מכאן, ששכיר ממוצע משלם מע"מ בסך כ-800 שקל בחודש. קצת עישון, קצת יין טוב ובית מצויד במכשירי חשמל, יוסיפו לחשבון גם מסי קנייה ומכס בהיקף של 150-300 שקלים בחודש.
לפי סקר הוצאות מקיף שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-2003, כל משק בית ישראלי משלם מע"מ בסך 1,068 שקל בממוצע לחודש, כולל מוצרים להשקעה - כך שההערכות שלנו קרובות למציאות.
לצורך השוואה עם פרקים קודמים בסדרה, נפחית את המסים העקיפים על דלק (500 שקל), שחושבו כבר בפרק על מיסוי ענף הרכב, ונגיע לכמעט 600 שקלים בחודש תשלום מסים עקיפים, ללא רכב. במילים אחרות: כמשכורת נטו בשנה של שכיר ממוצע.
נסכם: 4.2 משכורות נטו בשנה למימון המסים על דירה; 2.2 משכורות נטו בשנה למימון המסים על הרכב; משכורת נטו בשנה למימון מסים עקיפים נוספים;
סה"כ: 7.4 משכורות בשנה - 62% מההכנסה נטו. נשארנו עם 31,450 שקל בכיס לשנה.
ורגע רגע: ארנונה כבר שילמתם (260 שקל לחודש למשק בית ממוצע)? ואגרת טלוויזיה (390 שקל לשנה)? ואגרות חינוך? ומע"מ על שירותים?

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  29/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהו שיעור המס על מוצרי הצריכה של משק בית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתה לא נורמאלי, הוצאת לי את  ל"ת
התענוג שבקניות  |  30/01/10 19:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי בן ישראל
בספרד כמעט חמישית הם ללא עבודה וכמעט מחצית מצעירי ספרד מתחת לגיל 25 מחוסרי עבודה    האבטלה הגבוהה ביותר - בלטביה; הנמוכה ביותר - בהולנד    במקביל, האינפלציה מרימה ראש: מדד המחירים לצרכן עלה ל-1% בינואר
עידן יוסף
משרד הפנים מאמץ מסמך לעידוד תחבורת אופניים בערים ובכבישים שביניהן    הפתרון שיסייע לנהגי המרכז לחסוך בדלק יקר
עופר וולפסון
ברוב של 70 מול 30 אושר מינויו של נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי לכהונה שנייה בתפקיד    כמות המתנגדים למינוי מבין הסנטורים - הגדולה מעולם
אלעזר לוין
ישלמו 32.74 מיליון שקל פחות נכסים שימכרו לגאון אחזקות    בחברה קופת מזומנים של 45 מיליון שקל    רוז'נסקי: "נהפוך את גאון נכסים לחברת נדל"ן מניב"
עופר וולפסון
מחקר חדש מגלה כי כמות זיהום האוויר מסיגריות בפאבים בת"א ירדה ב-10% ובירושלים ב-70%    עם זאת, רמות אלו עדיין גבוהות פי 5 מאלו המומלצות בארה"ב    ההמלצה: לשנות את דרכי האכיפה שנוסו עד היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il