X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש הממשלה העדיף למנות ועדת חקירה ממשלתית ולא ממלכתית בכדי לקצר את תהליך הסקת המסקנות, אך משנראה שהמסקנות לא מתאימות לו, לבעלי ההון והעיתון הם מבקשים לשנות את כללי המשחק
▪  ▪  ▪
ועדת וינוגרד

כאשר החליטה ממשלת ישראל על הקמת ועדת וינוגרד, רעשה הארץ, רבים רבים ביקשו להקים ועדת חקירה ממלכתית. מלשכתו של ראש הממשלה הובהרה אז הסיבה המרכזית לאי מינוי של ועדת חקירה ממלכתית "ועדה שכזאת עושה בדיקת רוחב מקיפה, עם מאות עדים, חלקם נחקרים תחת אזהרה ומגובים במערך ייעוץ משפטי המסרבל מאוד את התהליכים. אין זה הזמן לעסוק בוועדה ממלכתית שכזאת, כאשר עדיין יש איום על ישראל".
הבהילות הנדרשת מועדת וינוגרד קיבלה ביטוי משמעותי בסעיף 5 להחלטת ממשלת ישראל 525 מתאריך 17/9/2006 והאומר כדלקמן: "נוכח הצורך החיוני בהערכות מהירה ובהפקת לקחים מוקדמת ככל האפשר מול תרחישי האיום הקיימים נגד מדינת ישראל, מתבקשת הוועדה להגיש את דו'ח עבודתה בהקדם האפשרי; אם תמצא הוועדה לנכון, היא תהא רשאית להגיש דו'ח ביניים או דוח חלקי בנושאים בהם קיימת לדעתה דחיפות ביישום מסקנותיה והמלצותיה".
אך כל אלה היו טובים להיסטוריה. כאשר אולמרט וחבורתו חשבו שוועדת וינוגרד תיטיב עמם, הם אצו רצו למנות אותה עם בקשה להביא את המסקנות כהרף עין, אך משהם רואים כי רצועת החבל מתהדקת, הם יוצאים שוב למערכת משולבת. מערכת משולבת להצלת הצדק המלאכותי. רם כספי כותב לוועדת וינוגרד בשם קציני צה"ל: אמנון דנקנר וטומי לפיד יוצאים לטלוויזיה עם "כללי הצדק הטבעי" כאילו האיום על ישראל נעלם, וכאילו יש לנו כל הזמן שבעולם. FUCK OFF "בהערכות מהירה" יקפוץ האספסוף עם "ובהפקת לקחים מוקדם ככל האפשר" העיקר שנשאר צמוד צמוד לעטיני השלטון, ההון והעיתון.
על אף כל האמור לעיל, חייבת ועדת וינוגרד לפעול לפי הספר, בכפוף לאילוצים המיוחדים של המקרה, וודאי אסור לה לעצום עיניים מזכויות הנפגעים. איננו רוצים לפגוע בחפים מפשע, ואיננו רוצים גם שכל ברכתה של הוועדה תצא לבטלה עקב ביטול מסקנותיה על-ידי בית הדין הגבוה לצדק.
סעיף 15 לחוק ועדות החקירה מפרט הלכה למעשה את השלכות כללי הצדק הטבעי על עבודתה של ועדת חקירה ממלכתית. ועדת וינוגרד לא מונתה כאמור על סמך חוק ועדות החקירה, אם כי בהחלטת הממשלה, על המינוי היא קיבלה את מלוא הסמכויות של ועדה ממלכתית וסביר שאם קיבלה את הסמכויות, ודאי שמוטלת האחריות לנהל עצמה בדומה לוועדת חקירה ממלכתית, אך תוך מילוי ואיזון בין עיקרי המינוי שלה: נושאי החקירה, יסודיות החקירה, הצדק הטבעי והמהירות.
מומלץ לכולנו לעיין בפס"ד בג"צ 4914/94 - יעקב טרנר נגד מבקרת המדינה, במסגרתו בוטלה חוות דעת של מבקרת המדינה, אשר עסקה במהלכים השונים שהביאו להפסקת כהונתו של העותר כמפכ"ל המשטרה, והטילה דופי ביושר כפיו של מר טרנר. מדוע בוטלה חוות הדעת? מסיבה אחת, מהסיבה שלמר טרנר לא ניתנה הזדמנות ראויה להגן על עצמו.
אז אומנם רצוי היה תיאורטית שוועדת וינוגרד תיצמד להנחיות המאוד מקיפות של סעיף 15 לחוק ועדות החקירה, אך אם תעשה כן היא תפגע מאד בערך אחר, ערך המהירות, אשר קיבל ביטוי מרכזי בהחלטת הממשלה על מינויה (ואשר בגינו לא מונתה ועדה ממלכתית) ולכן הפשרה כפי שנוסחה היום במכתבו יו"ר הוועדה היא פשרה מאד סבירה "הוועדה תקפיד לפני גיבוש הנוסח הסופי של הדוח לאפשר לכל מי שעלול להפגע מן הדוח שלה לדעת במה הוא עלול להפגע ולטעון בפניה בנוגע לפגיעה זו - אם הדבר לא נעשה עד כה."
בכל דרך אחרת לא תעמוד הוועדה ברף המינימלי הנדרש לצורך קיום הצדק עם הנפגעים, ותהיה חשופה, לקעקוע של כל עבודתה וכל מסקנותיה, על-ידי בג"צ. מנגד אם תדבק לכללי סעיף 15 כלשונם, היא תחטא למוטיב המהירות, שהוא מוטיב מאד מרכזי בעבודתה, מוטיב אשר רק בגללו הוחלט שלא להקים ועדת חקירה ממלכתית, ובכך תדחה הוועדה מועד הגשת מסקנותיה לימי ביאת המשיח, ימים שבהם לא יהיו נחוצות לנו יותר.

תאריך:  22/07/2007   |   עודכן:  22/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
"עיר הטיפשים" המתולוגית, מפולין של פעם, מצאה לה משכן בישראל. הביטו על שילוט הדרכים המוצב בכבישי ארצנו ותבינו
יהודית מליק-שירן
תלאותיה של משפחה יהודית-ציונית בעלייתה ארצה לפני קום המדינה
אריה אבנרי
בנאום חוצב להבות שנשאת, הגדרת את השחיתות הגואה כסכנה קיומית ממשית הניצבת לפתחנו. מוטלת עליך אפוא החובה המוסרית והציבורית להימנע מהתפטרות, להמשיך בעשייתך ולא להפקיר את הזירה המשפטית ליועץ משפטי מטעם, שיסייע לשר המשפטים לטהר את השרץ האולמרטי
דיאנה דורנט
בשנת 2004 בעקבות הכרזת הואתיקן על חרם נגד ספרי הארי פוטר, אז, התעוררו גם עורכי העיתונים החרדיים בישראל: "הצופה" ו"יתד נאמן" ויצאו להתקפה. היום ערב צאתו לאור של הספר האחרון בסדרה מאיימת שס על החנויות שיעזו למכור את הספר בליל שישי... נראה כי ראוי להציג את הברכה שבספרי הארי פוטר - זאת שהפכה אותם להצלחה חוצת גבולות זמן ותרבות. לפניכם מאמרה של דיאנה דוראנט, חוקרת האמנות, מאתר מכון איין ראנד
איילת פישבין
עמותת כתו"ם (כולנו תומכי מצנע) קיבלה תרומות בלתי חוקיות מחו"ל לכיסוי חוב בחירות    יתרת התרומות שימשה את קמפיין הבחירות של ברק בשנת 2001
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il