X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאומה של חברת הנהלת המערכת, אורית שוחט, באסיפה הכללית השנייה של עיתונאי הארץ, ב-19.10.2007
▪  ▪  ▪

אני עובדת ברשת שוקן כבר 28 שנים והצטרפתי לאגודת העיתונאים רק השנה כדי לעודד את ההתארגנות החדשה של עובדי הארץ. אני זוכרת את הוועד הקודם של הארץ ומקווה שהועד החדש לא יהיה מהדורה חדשה שלו.
המטרה של ועד במקצוע העיתונות לא יכולה להיות מניעת פיטורים של עיתונאי מסויים, גם לא שיתוף בהחלטה לפטר עיתונאי, בטח לא בהארץ שהוא מקום עבודה שאין בו תאוות פיטורים. המטרה צריכה להיות לגרום ליותר סולידריות וייצוגיות ושיתוף בעתידו של העיתון, ולהגן על אלה שלא יכולים להיכנס ולצאת במשרדי ההנהלה ולדרוש את מה שלדעתם מגיע להם.
קשה מאוד לשתף ועד עובדים בהחלטה על הפסקת עבודה של עיתונאי, כי עיתונות שונה במובן זה ממקצוע אחר. הוועד יכול לדאוג לתנאי פרישה טובים יותר אבל לא להשתתף בהחלטה. קשה להסביר לוועד למה מפטרים עיתונאי מסוים ולא את זה שהגיע אחריו. ברור שלא הוותק יכול לקבוע, וגם לא החריצות. זה מקצוע יצירתי, הוא תלוי גם בכימיה עם העורך, בטעם של העורך, ואי אפשר לשטוח את ההסברים בפני ועד מייצג.
בכל עניין חוץ מהפסקת עבודה אני חושבת שוועד עובדים בהארץ הוא חשוב. הייתי רוצה לראות יותר שותפות בהחלטות לאן העיתון הולך, לא במפגשים שנתיים בלובי של מלונות אלא על בסיס קבוע. אני חושבת שזה גם לטובת העיתון.
אני זוכרת את הוועד הקודם לרעה, משום שכעורכת מוסף הארץ הייתי צריכה להמשיך לספק עבודה לעיתונאית שהמציאה את מרבית הכתבות שלה, וכולם ידעו את זה, ובכל זאת נאלצתי לפטר מישהו טוב ממנה כי זה היה קל, כי היה לו חוזה אישי. כל ניסיון שלי לשנות את הרכב הכותבים במוסף הפך אותי לאויבת העובדים. זיהו אותי עם שוקן, עם העשירים, עם הרעים.
מצד שני יש לי גם ניסיון עם ועד עובדים במפעל להפרדת אוויר שבו אני שותפה ב-5 אחוזים שירשתי מאבי. במפעל הזה יש מאה עובדים, הוא קיים כבר כמעט חמישים שנה, מרוויח טוב וגם עובדיו מרוויחים טוב. לאחרונה דרס אחד המלגזנים עובד אחר בחצר המפעל והעובד איבד את שתי רגליו. הדורס היה עובד ותיק מאוד, וההנהלה החליטה לפטר אותו כי הוא זלזל בכל אמצעי הזהירות. היה עימות של כמה ימים ובסוף היתה הבנה. בשנה שעברה היתה החלפה של כמחצית כוח האדם בסיוע הוועד בגלל מעבר של המפעל לעיר אחרת. זה נעשה בהרמוניה מלאה.
אני חושבת שאתם לא צריכים לפחד מההנהלה ולהמשיך לדרוש הכרה בוועד. אם ההנהלה לוקחת עורכי דין כדי שיבדקו אם מותר לנו להתאגד ומי מאיתנו פסול, אז עורכי הדין כבר מייעצים להנהלה ברוח הבקשות שלה וזה מוליד מלחמה. אבל על מה המלחמה? נגד החוק? עיתון שסוגד לשלטון החוק יכול להתעלם מהזכות החוקתית הבסיסית להתאגדות?
אני מקווה שכולם כאן מבינים שאנחנו לא עובדים אצל שרי אריסון או שלדון אדלסון אלא אצל עמוס שוקן. מנקודת מבטם של אלה שמרוויחים 5,000 שקל לחודש כל העשירים נראים אותו הדבר אבל זה לא כך.
הארץ נמצא במלחמת השרדות מתמדת מול ירידה במספר קוראי עיתונים, מול אדלסון שאין לו מגבלה של כסף ולכן יש לו אורך נשימה שלא קשור בכלל לשיקולים עסקיים, מול ידיעות אחרונות שהולך להעתיק את דה-מרקר עם עורך שיש לו מוטביציה אדירה לנקום בהארץ, ובהתחשב בזה שלעמוס שוקן יש עכשיו שותף גרמני שרוצה לראות רווח יותר מזה ששוקן היה רגיל לו, וגם לשותפות הזו הוא נכנס כדי לשרוד. אז ועד עובדים צריך לקחת על עצמו אחריות לשמירת מקום העבודה של כולנו, וזה אומר להתחשב במעביד ולא לשנוא אותו.
אני מעזה לומר, אם כי זה יישמע כאילו אני באתי לכאן בשם שוקן בכלל, שהמלחמה של שוקן בהתארגנות העובדים היא לא כדי שהוא יוכל לקנות לעצמו יאכטה של 30 מיליון דולר אלא כדי שיהיה לו קל יותר לקבל החלטות לטובת העיתון. כך הוא רואה את זה, ולזכותו ייאמר שיש לו ניסיון רע עם ועדים.
אני חושבת שבסופו של יום לא תהיה ברירה להנהלה אלא להכיר בקיומו של ועד, ואני רוצה לחזק אתכם ולקוות שזה יקרה בלי הכרזת סכסוך עבודה.
אני מאוד מאוד מאוכזבת מכל אלה שיושבים לצדי בהנהלת המערכת, מזדהים אתכם, ולא מצטרפים בגלל פחד. אני גם מבינה אותם. אין היום מישהו מוגן מפיטורים. אין כבר חזקים וחלשים. מוכנים לוותר על כל אחד מאיתנו בקלות. דווקא בגלל זה צריך שתהיה סולדריות.

המחברת הינה עיתונאית בכירה בעיתון הארץ
תאריך:  22/10/2007   |   עודכן:  22/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אל תפחדו מההנהלה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תעברו לעבוד ישירות אצל מאזן
ישראלי יהודי  |  22/10/07 11:51
2
אנטי ציוני ופוסט יהודי
עתון הארץ  |  22/10/07 14:40
3
בצרות!!!! שונא ישראל ל"ת
תענוג לדעת שהארץ   |  22/10/07 15:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול בן נתן
"ואהבת לרעך כמוך", פירושו: דאג לספק את כל צרכי חברך בדיוק כפי שאתה דואג לספק את כל צרכי עצמך. השאלה היא, האם הדבר ניתן לביצוע?
אהרון רול
בזמן היות עם ישראל בגלות פיתח הלה מאפיינים הזהים לשל עם מוכה. ההתעלמות וחוסר התגובה לנוכח הסבל האישי הקבוצתי והלאומי הפכו לסימן הכר של עמנו באלפיים השנים האחרונות
עו"ד אלי דורון, עו"ד ירון טיקוצקי
מזל טוב, החלטת לפתוח עסק עצמאי. לפני שתיכנס לשוק, כדאי לבחון את הבטי המס לעניין עסק עצמאי. האם הפעילות כדאית לך יותר כעוסק מורשה, או שמא עדיף לפעול על-ידי הקמת חברה
סמדר כהן
סיפורו של גבי אבבהו דוויט מעיד יותר מכל על מצב העדה ומצבנו כחברה ישראלית, כל עניין הטיפול בהיעדרותו של בן המשפחה והיחס לו היא זכתה מצד הממסד והחברה מעידים עד כמה פרצופנו כאנשים, כמדינה וכממסד מכוערים ביותר, ואין להם אח ורע בשום מקום
אריק פורסטר
אנשים שבעניינים אחרים הם הגיונים, סבירים ומיושבי דעת מוכנים לצאת למלחמה בשם האמת המוחלטת, האבסולוטית ושאינה מוטלת בספק שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il