X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשפה העברית יש למילה "אחרון" שתי משמעויות שונות, "אחרון" במשמעות של "Last" ואחרון במשמעות של "Most recent". ועדת וינוגרד היא בוודאי הקרבן ה- Most recent של המשפטיזציה בישראל. האם נוכל לגרום לכך שגישה זו שוב לא תכה בנו בנושאים לא לה?!
▪  ▪  ▪

השמועות אומרות שוועדת וינוגרד נוטה לסיים את עבודתה ללא פרסום מסקנות אישיות. הדעה המקובלת, זו שמופיעה בעיתונות היומית ובתוכניות הפוליטיקה מייחסת את כוונתה זו של הוועדה לחטא היותה ועדת חקירה שמונתה על-ידי ראש הממשלה. "ועדה אינה יכולה להציג מסקנות מרשיעות כלפי מי שמינה אותה". כך טענו בלהט חלק ממשתתפי תוכנית "פוליטיקה" בערוץ הראשון. לכאורה, אי-אפשר להתמודד עם טענה כזו. היא נשמעת סבירה והולמת את חולשות האנוש המצויות. נקודת התורפה היחידה של טענה זו היא בכך שהעובדות סותרות אותה.
ועדת וינוגרד האכילה את ראש הממשלה מרורים. הדוח החלקי שלה לא חסך ממנו ביקורת. קשה לראות בקטע הבא, שנלקח מהדוח החלקי של הוועדה, כתב חנופה: "אנו סבורים כי ראש הממשלה כשל בכך שלא נתן משקל מספיק, כאשר ניגש לקבל החלטות בעלות השלכות מרחיקות לכת, לחוסר ניסיונו ולמגבלה של יכולתו לאתגר את הערכות הצבא ולבקרן בצורה מושכלת, לחוסר הידע העמוק שלו עצמו בקשר בין הפעלת כוח צבאי ובין השגת תכליות המדינה, ולמשמעות של היעדרו של מטה עצמאי שייעץ לו בסוגיות אלו. בנוסף, ראש הממשלה לא עשה די להשלים את החסר גם לאחר שהתקבלה ההחלטה הראשונית, ולהתאים את ההחלטות להתפתחויות בשטח".
הבעיה העיקרית של ועדת וינוגרד אינה יושרתם של חבריה, אלא חולשותיה של המערכת הנורמטיבית הישראלית. חברה שבה מוכרע כל נושא מרכזי במסגרת שיפוטית, היא חברה פגומה. רוב תחומי החיים, וכדוגמא פוליטיקה, משפחה, יחסי עבודה, יזמות כלכלית, ממצים את הפוטנציאל שלהם בסביבה חוץ-משפטית. בתחומים רבים אלה, עקרונות המשפט מתאימים למקרים חריגים בלבד. בחברה פגומה כשלנו, חייבת המערכת המשפטית ליישם את עיקרון המידתיות לא רק למשקלם היחסי של קריטריונים משפטיים, אלא גם למשקלו היחסי של המכלול המשפטי מול משקלם של גורמים חוץ-משפטיים. כתב המינוי של הוועדה קבע ש"הוועדה תבדוק ותקבע ממצאים ומסקנות, וכן תגיש המלצות ככל שתמצא לנכון, בנוגע לדרג המדיני ולמערכת הביטחון, בכל הנוגע למכלול ההיבטים של המערכה בצפון שהחלה ביום 12.07.2006". כתב מינוי כללי ורחב כזה הוא שדה מוקשים לפרקטיקה המשפטית ולכן, מן הראוי להרחיקה ממרחב זה.
על-פי חוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968 (סעיף 4א.) "החליטה הממשלה על הקמת ועדת חקירה, תודיע על כך לנשיא בית המשפט העליון, והוא ימנה את יושב-ראש הוועדה ואת שאר חבריה". ובנוסף (סעיף 4ב.) "יושב-ראש ועדת חקירה יהיה שופט של בית המשפט העליון או שופט של בית משפט מחוזי או שופט כאמור שיצא לגמלאות או שפרש." אפשר להבין למה הוטלה מלאכת מינוי חברי הוועדה על נשיא בית המשפט העליון. כך מובטח שהמינוי לא יהיה מינוי מטעם. לא ברור למה חייב שופט לשבת בראש כל ועדת חקירה. ועדות חקירה מוקמות (סעיף 1) כשהממשלה מגיעה למסקנה "שקיים עניין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור."
שופט אינו כל יודע, כל יכול. לשופט וינוגרד, לדוגמא, אין כל יתרון של מומחיות על אף אחד מחברי הוועדה הנוכחית בהבנת "מכלול ההיבטים של המערכה בצפון". לכאורה, למעט יושב הראש, נבחרו כל חברי ועדת וינוגרד על סמך תרומתם הצפויה לניתוח ולהסקת לקחים על אירועי המלחמה בצפון. יושב הראש, לעומת זאת, נבחר בגלל היותו שופט. מומחיותו בנושאי הטיפול של הוועדה, במידה והיא קיימת, היא מקרית לחלוטין.
רק מדינה מוכת משפטיזציה מונעת מינוי הרכב אופטימאלי של חברי ועדת חקירה ומעדיפה להגביל את מצאי יושבי הראש הפוטנציאליים של ועדות החקירה שלה לשופטי בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי.
לו דעתי היתה נשמעת, יכלול הדוח המסכם של ועדת וינוגרד את ניתוח המצב המשפטי של פעולת הוועדה. ניתוח זה מן הראוי שיבהיר את המצב הבלתי אפשרי אליו נקלעה הוועדה, כאשר היא נדרשה בו-זמנית להיות גם יעילה וזריזה וגם זהירה בשמירת זכויותיהם של בכירי המערכת. על הוועדה להציע שינויים בתחיקה, שיבטיחו שלהבא, לא תעוקרנה ועדות חקירה ממשלתיות (ודומיהן, קרי ועדת וינוגרד) ושאותם עניינים שהם בעלי חשיבות ציבורית חיונית הטעונים בירור, יתבררו וימצאו את פתרונם.
רק כך תהיה זו הוועדה האחרונה (במשמעות Last) ולא הוועדה האחרונה (במשמעות Most recent) שתעוקר באמצעות כלים משפטיים עודפים.

פרופ' חרמש - אוניברסיטת בן-גוריון והמרכז האוניברסיטאי אריאל.
תאריך:  29/10/2007   |   עודכן:  29/10/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקרבן האחרון של המשפטיזציה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יאה דרשת, אז למה לא תקיים
אפרי הלפרין  |  29/10/07 17:05
2
יאה דרשת, אז למה לא תקיים
אפרי הלפרין  |  29/10/07 17:34
3
הַגִּידּו חֶבְרַיָּא מַדּוּעַ?
שמואל פישר  |  30/10/07 19:01
4
בְּתֶּקֶן שֶל חֲצִי-אֱלוֹקִים
תמרה  |  31/10/07 03:54
5
חֲנוּת המַכּוֹלֶת
תמרה  |  31/10/07 04:08
6
מאמר מעולה וכואב של רן חרמש
אלכסנדר  |  31/10/07 06:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
125 מיליון ש"ח מתכוון מופז להשקיע בשיקום כביש צומת הערבה-אילת. העילה: לא חלק מתוכנית מסודרת, אלא מוות טראגי ומיותר של שלושה אזרחים שנסעו על כביש זה. בקיצור, דמים תמורת דמים
מוטי פלד
זחאלקה וחבריו אינם אשמים, הם ברוב חוכמה, ובחסות ממשלות ישראל לדורותיהן "אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה", נהנים מכל העולמות, אינם תורמים למדינה מאומה, ומנצלים את הדמוקרטיה היהודית לניגוח תמידי ובוטה במדינת היהודים ובתושביה הנאמנים
אדמונד חסין
ה' לא אוהב רובוטים שעושים מה שהוא אומר. הוא אוהב אנשים חושבים, מוסריים, ערכיים וישרי דרך
יוני בן מנחם
ישראל נתפסת על-ידי הפלשתינים כמי שרוצה למסמס את הוועידה מבלי לאפשר להם להשיג הישגים מדיניים. כבר עכשיו יש דיבורים במחנה הפלשתיני על אינתיפאדה נוספת נגד ישראל במידה ש"וועידת אנאפוליס" תיכשל
עו"ד יצחק גאגולה
אברהם אבינו זכה לשינוי השם לאחר שהתעלה מעל טבעו ועמד בכל הניסיונות הקשים. התוצאה הייתה שמהותו השתנה. כך שעל אף שלפי מזלו נולד הוא ערירי, הוא התעלה מעל המזל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il