X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערך ההסברה הלאומי שאותו מתכננת המדינה להקים, חייב להציב כמשימה ראשונה במעלה את הקמתו של ערוץ לוויני ישראלי בשפה הערבית כדי להתמודד עם אתגרי ההסברה של מדיניות ישראל
▪  ▪  ▪
מחמוד א-זהאר

בתום מבצע צה"ל ברצועת עזה שנקרא "חורף חם" הופיע מנהיג החמאס ברצועה, מחמוד א-זהאר, ובירך את תחנת הטלוויזיה של החמאס, תחנת "אל-אקצה" ואת רשת אל-ג'זירה על שידוריהן והאופן שבו סיקרו את האירועים ברצועת עזה. אין מה להתפלא על שידורי רשת הטלוויזיה "אל-אקצה" הפועלת בשירות התעמולה של החמאס ומשדרת ללא הרף תעמולה ארסית נגד ישראל, אבל רשת אל-ג'זירה שאמורה לסקר את האירועים, כפי שטוענים דובריה, באופן מקצועי, הבליטה בסיקור של האירועים ברצועת עזה את סבלם של תושבי הרצועה באופן חד-צדדי מבלי להראות את סבלותיהם של תושבי שדרות ואשקלון.
הרשת הזהירה את הצופים הערבים כי מדובר בתמונות קשות ושידרה תמונות של גופות ילדים פלשתינים בני כמה חודשים. השידורים היו במרבית המקרים שידורים חיים ורצופים, באחד המקרים לא הצליחה מגישת החדשות אימאן עיאד להתאפק, גרונה נחנק והיא כמעט ופרצה בבכי בשידור חי.
בניגוד לאל-ג'זירה הקפידו שאר הערוצים הלוויניים הערביים, הרשמיים והפרטיים על מינון נמוך בהרבה של סיקור האירועים בעזה. לא הייתה זו הפעם היחידה שרשת אל-ג'זירה הרחיבה את האופן שבו היא סיקרה את האירועים בעזה, היא נהגה כך גם כשתושבי עזה הדליקו באלפיהם, נרות כדי למחות על קיצוץ הדלק לתחנת הכוח המספקת חשמל לרצועה וכשפעילי החמאס פרצו את הגבול בין הרצועה למצרים.
לשר החוץ וההסברה הפלשתיני, ריאד אלמאלכי, היה הסבר לתגובתה הצבאית החריפה של ישראל ברצועה, הוא האשים את תנועת החמאס בכך שהיא מספקת באמצעות ירי הטילים, תירוץ לישראל לפעולה צבאית נגד הפלשתינים. משום מה לא מצאה רשת אל-ג'זירה לנכון להבליט את דבריו באותה האינטנסיביות שבה שידרה את תמונות גופותיהם של הילדים הפלשתינים שנהרגו במהלך פעולת צה"ל בעזה.
רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, כך מסתבר, איננה מרגיזה רק את דובריה הרשמיים של ישראל באופן שבו היא מסקרת את האירועים בשטחים. גם תנועת הפת"ח בגדה מתקוממת נגדה. את המאבק מובילה בימים האחרונים, ד"ר נג'את אבו בכר, חברת המועצה המחוקקת משכם. אבו בכר טוענת כי רשת אל-ג'זירה פתחה במלחמה על העם הפלשתיני, לוחמיו וסמליו. לדבריה הרשת פועלת בעשר השנים האחרונות נגד תנועת הפת"ח תוך הצגת המחלוקות הפלשתיניות. השגיאה הגדולה ביותר של רשת אלג'זירה, לדבריה של אבו בכר, היא הצגת המלחמה במזרח התיכון כמלחמת דת ואת דת האיסלאם כדת טרור דבר שמשרת את רצונותיה של ארצות הברית.
מה שמרגיז בכירים נוספים בתנועת הפת"ח היא העובדה שאל-ג'זירה מציגה את ההתנגדות לכיבוש הישראלי כהתנגדות של התנועות האיסלאמיות בלבד ובכך היא מקפחת את המאבק ההיסטורי של הפת"ח ואש"ף נגד ישראל.
מובן שברשת אל-ג'זירה דוחים על הסף את הטענות של ישראל וגם של בכירים בפת"ח לגבי האופן שהיא מבקרת את האירועים בשטחים.
רשת אל-ג'זירה טוענת אם כן, כי איננה מגוייסת לטובת ארגון החמאס למרות שזכתה למחמאות ממנהיג הארגון ברצועה, כדאי לשים לב לרשת טלוויזיה נוספת שגם היא פופולרית בעולם הערבי הלא היא רשת "אל-ערבייה".
לפני כמה ימים ציינו בדובאי, בטקס רב משתתפים, מלאות חמש שנים להקמתה של רשת אל-ערבייה. הרשת שהיא במימון סעודי זכתה לשבחים מצידם של מנהיגי מדינות המפרץ על תרומתה לאומה הערבית והאיסלאמית ובמיוחד לבעיה הפלשתינית, בין המשבחים את פעילות הרשת היה גם ד"ר סאיב עריקאת מבכירי הרשות הפלשתינית.
תחנות הטלוויזיה הלוויניות הערביות המובילות נחלקות בעיני הצופים לשני מחנות, רשת אלג'זירה תומכת בחמאס ובחיזבאללה ואילו רשת אל-ערבייה מצדדת ברשות הפלשתינית.
מדינת ישראל עסוקה בהתכתשויות עם תחנות השידור הלוויניות ובראשן אל-ג'זירה והיא תלויה בהן לחלוטין, לעיתים הן מראיינות דוברים ישראלים ולעיתים הם מתעלמות לחלוטין מעמדת ישראל.
היחס של ישראל לצורך בהסברה ערבית הוא מחפיר. ישראל מפקירה למעשה את כל הזירה הערבית התקשורתית ל-400-500 תחנות לווין ערביות שרובן אנטי ישראליות. הממשלה הפסיקה מזמן את המימון לערוץ הלוויני הישראלי בשפה הערבית שהוקם ב-2003 ברשות השידור. מערך ההסברה נשען על שידורים דלים בערבית של ערוץ 33 ושל קול ישראל בערבית (רשת ד) שבגלל בעיית משדרים לא נקלט כבר כמה שנים בשטחים ובמדינות ערב ובקושי נקלט בקרב ערביי ישראל.
היום החל שירות השידור הבריטי, הבי.בי.סי בשידורים של ערוץ לוויני המופנה למזרח התיכון. גם מדינות מערביות נוספות כמו ארצות הברית, רוסיה, גרמניה וצרפת מפעילות שידורים כאלה בערבית לאוכלוסיית המזרח התיכון. רק חלקה של ישראל נפקד מהמשימה החשובה הזו.
לכן, לאחר שיקום בישראל מערך ההסברה הלאומי הוא חייב להציב בפניו כיעד ראשון במעלה את נושא ההסברה בשפה הערבית וההתמודדות עם ערוצי התעמולה הערביים.
עדיף שישראל תשוב ותקים ערוץ לוויני משלה עם דוברי ערבית רהוטה ומשאבים כספיים שיסקר באופן מקצועי ומאוזן את אירועי המזרח התיכון. בכך היא תפסיק את התלות שלה בערוצים כמו אל-ג'זירה ואל-ערבייה הפרו פלשתינים, כל אחד מהם בכיוון שלו, ותהפוך לעצמאית בתחום הסברת עמדותיה בשפה הערבית. אני בטוח שערוץ כזה יעניין מאוד את העולם הערבי ויצפו בו מיליונים של צופים במזרח התיכון. בסופו של דבר תמיד מעניין לשמוע מה אומר "הצד האחר".

תאריך:  12/03/2008   |   עודכן:  12/03/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן צפריר
בישראל חיים כמיליון ורבע יוצאי ברה"מ. 100,000 אלף מהם מחזיקים גם באזרחות רוסית. רק 6,330 מתוכם, הטריחו את עצמם, בתחילת החודש, לקלפיות כדי לקבוע מי יהיה הנשיא הרוסי החדש. מתנתקים מרוסיה, הרוסים על ישראל
עליזה גרשון
נושא גיוס בחורי הישיבות לצה"ל תמיד מעורר בחברה הישראלית תגובות נרעשות ורגשיות כי הוא חושף פצע פתוח שטרם נתנו עליו את הדעת
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
חקיקה חדשה שנועדה לעודד העברת מפעלים לאזורי עדיפות בדרך של פטור ממס שבח. עיון בחקיקה מצביע על כך ששורת התנאים והמגבלות הינה כמעט בלתי אפשרית וספק רב אם החוק אכן ישיג מטרה כלשהי של עידוד
ראובן לייב
הקפה-מסעדה, שבקניון רמת-אביב, שומר על מסורת קולינארית כשרה
עו"ד רון דרור
"כשהודיע לי ראש הממשלה את מי הוא מינה כשר המשפטים אמרתי לו 'זה שיקול דעת שלך, זו החלטה שלך, אני יכולה רק לכבד, אין לי מוסדית מה לומר על זה'. זה תפקידו של ראש הממשלה והוא בחר בשר המשפטים"    ראיון עם דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il