X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסף הראל דר' למשפטים ומרצה מכללת שערי משפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
למרות הכעס שצפוי לעורר ניצחונה הטכני של מכבי הרצליה על בית"ר ירושלים בקרב יתר קבוצות תחתית הטבלה, אין להתעלם משיקולי הרתעה אלה הם כללי המשחק כאשר מדובר בגוף בעל מעמד ציבורי
▪  ▪  ▪

ביום חמישי עתיד בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לקיים דיון משמעתי בהתייחס לעבירות המשמעת שבוצעו, לכאורה, על-ידי קהל האוהדים של קבוצת בית"ר ירושלים שהתפרץ לכר הדשא בדקה ה-86 במשחק נגד קבוצת מכבי הרצליה. כזכור, שופט המשחק אלון יפת החליט, בעקבות התפרצות האוהדים, שלא לחדש את המשחק.
כתב האישום כולל האשמות בגין התפרעות של אוהדי בית"ר ופריצה לכר הדשא. על-רקע תקדים בעבר (פרשת מכבי חיפה בעונת המשחקים 2001/2002), לא מן הנמנע כי בית הדין, במסגרת סמכותו לקבוע את תוצאת המשחק (על-פי סעיף 7 (א) (9) לתקנון המשמעת) יזכה את מכבי הרצליה - הקבוצה שלא הייתה אשמה בפיצוץ המשחק - בניצחון טכני.
לאחרונה נשמעו קולות הקוראים לבית הדין להימנע מלמצות את מלוא חומרת הדין עם קבוצת בית"ר ירושלים, לא בשל העובדה כי המעשה אינו חמור, כי אם בשל היתרון היחסי שניצחון טכני עלול להסב לקבוצת מכבי הרצליה על-פני יתר הקבוצות בתחתית הטבלה. על-פי הטיעון - הנטען על-ידי קבוצות התחתית האחרות - אין סיבה שקבוצת מכבי הרצליה "תזכה מן ההפקר" על-חשבון קבוצות התחתית הנאבקות על מקומן בליגת העל (קל וחומר שתוצאת המשחק היתה לחובת מכבי הרצליה בעת הפסקת המשחק). טיעון זה מקבל משנה תקף הואיל ומבחינת בית"ר ירושלים, הפסד טכני למכבי הרצליה לא יעלה ולא יוריד, שהרי המאבק על האליפות כבר הוכרע בפועל לטובתה מזמן .
טיעון זה, במבט ראשון, שובה את הלב. חוסר הנחת של קבוצות התחתית מעורר סימפטיה. אין חולק, כי ניצחון טכני לטובת מכבי הרצליה ישפר את מצבה לאין שיעור בתחתית הטבלה (שעה שבפועל היא עמדה להפסיד את המשחק). אכן, מבחינה ספורטיבית, דרך המלך היא קיומו משחק חוזר ללא קהל (בנוסף לעונשים אפשריים נוספים, כגון: קנס כספי ו/או משחקים נוספים ללא קהל).
אולם, עם כל הסימפטיה לקבוצות התחתית, אנו סבורים כי השיקול הספורטיבי, חשוב ככל שיהא, איננו השיקול שיש לייחס לו, בנסיבות העניין, את מלוא המשקל. דיני המשמעת, כשמם כן הם, נועדו לאכוף כללי משמעת על הקבוצות והשחקנים. הואיל ועסקינן בספורט תחרותי, כמעט כל ענישה משמעתית תזכה קבוצה אחרת ביתרון יחסי כזה או אחר. כך, למשל, כל אימת שנגזר על קבוצה פלונית משחק רדיוס ללא קהל בשל עבירת משמעת שביצעה, ברי כי הקבוצה שתשחק נגדה באותו המשחק תזכה ליתרון יחסי. עם כל הצער שבדבר, זוהי תוצאת לוואי טבעית העשויה להיגזר מענישה משמעתית בכל איגוד ספורט תחרותי, יהא אשר יהא.
אנו סבורים, אם כן, כי בכל מקרה של התפרצות אוהדים לכר הדשא במהלך משחק ש"פוצץ" ולא חודש בשל כך, ראוי ליתן משקל נכבד לשיקולי ההרתעה. תוצאה זו חשובה על-מנת לשדר מסר ברור לקהל הרחב, כי ראוי להוקיע את מעשיהם של אוהדים מתפרעים. מסקנה זו מתבקשת, לטעמנו, גם לאור מעמדה הציבורי של ההתאחדות לכדורגל המנהלת "עסק" השייך לנחלת הכלל. אמנם, ההתאחדות התאגדה כתאגיד מהמשפט הפרטי שאינו חלק מרשויות המדינה, אולם לאור היבטיה הציבוריים, עיקר פעולתה הוא במשאבי הציבור ולא בקניינה הפרטי. ניהול ענף ספורט מבטא פונקציה ציבורית חיונית, בין היתר, לאור האינטרס הציבורי האדיר הגלום בפעילויות ספורטיביות ובשל היזקקות הציבור הרחב לשירות.
כפועל יוצא מכך, בתי המשפט פסקו, לא אחת, כי ההתאחדות לכדורגל - עמותה ללא כוונת רווח האחראית לניהול ענף הכדורגל בישראל - הנה גוף דו-מהותי הכפוף לדיני המשפט הציבורי (בנוסף לדיני המשפט הפרטי החלים עליו ממילא).
בענייננו, נדמה שכלל ציבור שוחרי הספורט בישראל, לרבות החלק הארי של ציבור אוהדי בית"ר עצמה, מבקש להוקיע מעשים חמורים של קהל אוהדים שרומס ברגל גסה (תרתי משמע) את כללי המשחק הספורטיבי.
ראוי לציין, כי בית הדין של ההתאחדות, המפעיל סמכות שיפוטית, הוא גוף עצמאי המפעיל את סמכויותיו בהתאם לדין ועל-פי צו מצפונו. יש להניח, כי במסגרת קביעת העונש הראוי (במידה וירשיע את בית"ר ירושלים) הוא יידרש, מן הסתם, לכלל השיקולים הרלוונטיים, לרבות שיקולים ספורטיביים, מדיניות הענישה במקרים דומים, נסיבות המקרה הקונקרטי כפי שיובאו בפניו וכיוצא באלו. על-כן, ומבלי קשר לעמדתנו העקרונית, יש לנו אמון מלא ביושרו ובהגינותו של בית הדין, תהא החלטתו אשר תהא. כל שאנו טוענים הוא, ומבלי קשר לתוצאת הדיון בעניינה של בית"ר, הוא כי הגיע העת להעניק משקל נכבד לשיקולי הרתעה במסגרת הכרעות בענייני משמעת.

ספרו של הכותב בנושא "גופים דו-מהותיים - גופים פרטיים במשפט המינהלי", עתיד לצאת לאור בימים אלו בהוצאת לשכת עורכי הדין. הכותב הוא מרצה למשפטים במכללת שערי משפט, אוניברסיטת בר-אילן ומכללת נתניה.
תאריך:  16/04/2008   |   עודכן:  16/04/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיקולי הרתעה או שיקול ספורטיבי?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להעניש את ביתר זה דבר אחד
המתמיד  |  16/04/08 23:50
2
צודק ב - 100%.
אלמוני  |  17/04/08 00:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד תמר הר-פז
מעבר לחדות האבחנה שלו, גדולתו של פוזנר, המשפטן האמריקני הנודע, היא גם בכך שהוא מנתץ את המיתוס כאילו ברק הוא פיגורה משפטית שאין עליה עוררין וקונצנזוס מוערך ברחבי העולם
נרי אבנרי
הקומץ הידוע לשמצה של אוהדי בית"ר, התנהג בדיוק כמו הקומץ הידוע למשיסה של התקשורת הישראלית. אלה ואלה נהו אחרי הנחשונים. פסיכולוגים מכנים את התופעה: "תסמונת העדר". אילנה דיין מסבירה...
עו"ד יוסי דר
שופט אמור לדעת שכאשר מוגשת נגדו בקשה לפסילתו, והוא מחליט בעניין - ההחלטה הזו היא אומנם החלטה שיפוטית, אלא שבהחלטה השיפוטית הזו מובנה פגם וניגוד אינטרסים שורשי
עו"ד משה מכנס
דבריו של עו"ד אביגדור פלדמן, בראיון לאילנה דיין, הפיחו רוח חיים בחלק מהדיעות הקדומות נגד עורכי הדין
ראובן ימרום
הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ; וְקוֹל הַתּוֹר, נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. רוח של פסח פרצה לעולם, כמבקשת להעירנו מכבלי "העצמי", להוציאנו אל החופש, אל הדרור הרגשי, אל הגילוי ההוא, לו זכו אבותינו על שפת הים הפעור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il