X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש הממשלה הכריז שיתפטר אם יוגש כתב אישום נגדו. יש בכך כדי לספק את התביעה ואת רשויות המשפט אסור שרשויות אלה תצטיירנה כמי שמחליפות את העם בבחירת השלטון או סילוקו, לפני שבכלל הוגש כתב אישום
▪  ▪  ▪
לו הסמכות להחליף את השלטון בישראל? היועמ"ש מני מזוז [צילום: יוני רייף]

המשטר הפוליטי של מדינת ישראל נמצא במשבר מתמשך מזה שנים רבות. הסיבות מגוונות ויש לבחון אותן לעומקן, אך לעת עתה, מן הראוי להזכיר שתיים מרכזיות: אי-יציבות פוליטית הגורמת לחילופי שלטון כמעט מידי שנתיים. המערכת הפוליטית אינה מסוגלת ליצור מנגנונים שיאפשרו לשלטון למשול למשך ארבע שנים, כמקובל במרבית הדמוקרטיות המערביות. הבעיה השנייה היא שמזה עשור לערך, יותר נכון מאז ראש הממשלה נתניהו ועד היום, ראשי הממשלה אינם מסוגלים למשול משום שעל ראשם מרחפות חקירות פליליות. ארבעה ראשי ממשלה - נתניהו, ברק, שרון ואולמרט נבחרו, כדת וכדין, לכהן כראשי ממשלה, אך יכולתם לבצע זאת התמעטה מאד כתוצאה של חקירות פליליות בלתי פוסקות. עד עתה, אף ראש ממשלה לא רק שלא הואשם, אלא כל החקירות והחשדות לא הבשילו אפילו לכתב אישום. מצב זה חמור ביותר.
ראשי ממשלה, הגם שהם מוגדרים בשורה של פסקי דין כ"שרים" לכל דבר ועניין עם פררוגטיבה של "ראשון בין שווים", אינם, בפועל, שרים רגילים. ראש ממשלה הוא זה שמרכיב את הממשלה, הוא הנושא באחריות עליונה מעל לכל שר, לכן מעמדו בכל זאת שונה. יתרה מזו: התפטרות ראש הממשלה גוררת אחריה להתפטרות הממשלה באופן אוטומטי.
בעצם העובדה שארבעת ראשי הממשלה האחרונים נדרשו לחקירות כה אינטנסיביות של רשויות אכיפת החוק, יש כדי לפגום באופן בלתי הפיך בתפקיד . לא ייתכן שארבעה ראשי ממשלה הואשמו בחשדות לעבירות חמורות ביותר ועד עתה נגד אף אחד לא הוגש כתב אישום. יש כאן מצב בלתי אפשרי ועל מישהו לתת את הדעת או את הדין על כך. אף ראש ממשלה אינו יכול לתפקד ולמלא את ייעודו אם ראשו עמוק מאוד בתוך חקירות בלתי פוסקות. הרקורד, כאמור, של רשויות אכיפת החוק אינו מבשר טובות.
במאמר מלומד שאין עוררין עליו הסביר פרופ' זאב סגל ("עתיד רה"מ בידיו", הארץ, 10.5.2008), את המצב המשפטי הקיים וקבע לבסוף, כשמו של המאמר, שעתיד ראש הממשלה בידיו. קביעה זו בעייתית למדי.
המצב המשפטי אינו מחייב ראש ממשלה בישראל להתפטר, אפילו הוגש כתב אישום. חמור מכך, החוק הישראלי, כפי שהסביר פרופ' סגל, אינו מחייב שר להתפטר במצב של הגשת כתב אישום. בית המשפט העליון הוא זה שקבע את ההלכה הפסוקה לפיה שר חייב להתפטר מיד מתפקידו או לחילופין, על ראש הממשלה לפטרו לאלתר, אם הוגש נגדו כתב אישום. לגבי ראש ממשלה אין כל הלכה של בית המשפט העליון ואין חוק. עתה מתמקדים המאמצים להפעיל לחץ למען שינוי המצב המשפטי באמצעות עתירות לבג"צ שיתכן ויורה על הלכה חדשה.
פרופ' סגל המכובד אינו מתייחס במאמרו למשמעויות הנובעות מהחלת ההלכה של בג"צ לגבי שרים על ראש הממשלה. אם ייעשה כך, הרי שברגע הגשת כתב אישום שאין בו כדי להצביע על תוצאות המשפט, השלטון בישראל מתחלף. לא כך לגבי פיטורי שר או התפטרות שר. במצב זה עולות מספר שאלות עקרוניות ביותר: האם ליועץ המשפטי לממשלה כראש התביעה אינה מתווספת סמכות עקיפה של מחליף שלטון בישראל? אם תוגש עתירה לבג"צ והוא יורה על החלת ההוראה לגבי השרים גם על ראש הממשלה, האם בג"צ לא יהפוך לממליך או מחליף שלטון בישראל? מעניין יהיה לקרוא את חוות דעתו של פרופ' סגל בהקשר זה.
ה"קל וחומר" אינו כה פשוט. מעמדו של ראש ממשלה הוא לא כמעמד שרים אחרים, תהיינה הדעות אשר תהיינה. לכן, ללא דיון ענייני ומסודר, מן הראוי לא להיחפז בגזירות שוות. יש לתת את הדעת למשמעויות החוקתיות שיש לחילופי שלטון באמצעות היועץ המשפטי לממשלה או בג"צ.
ראש הממשלה הנוכחי הכריז שיתפטר אם יוגש כתב אישום נגדו. יש בכך כדי לספק את התביעה ואת רשויות המשפט. אסור שרשויות אלה תצטיירנה כמי שמחליפות את העם בבחירת השלטון או סילוקו, לפני שבכלל הוגש כתב אישום. אם ראשי הממשלה שהוזכרו היו מתפטרים רק בגלל חשדות שלא הבשילו אפילו לכתב אישום, הרי שהיה בכך כדי להוסיף עוד משקולת כבדה על המשטר הצולע של מדינת ישראל.

דר' צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי, וסטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  15/05/2008   |   עודכן:  15/05/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העם, הפרקליטות או בג"צ?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתה היסטוריון עלוב בלשון המעטה
י.ש  |  16/05/08 21:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' אילן רון
אריאלה גרוסמן טסה לארה"ב כדי לקבל טיפול בתרופה ניסיונית טייקרב    כעבור שישה שבועות ושתי סדרות טיפולים, השיעול של אריאלה פסק, היא יכלה לנשום ביתר קלות והגידולים הצטמצמו במידה ניכרת
פרופ' יהודה כהנא
חברה שנוקטת בגישה סביבתית מסוגלת להשפיע בכיוון של הגדלת הכנסותיה, על-ידי משיכת קהל צרכנים ומשתמשים התומכים בהגנת הסביבה ובמדיניות חברתית הולמת וכן - להקטין את הוצאות הפירמה
רפאל כהן
פרשת 'בהר' לא במקרה מופיעה דווקא השבוע    האותיות והמילים הם קודים וצפנים שבכוחם להנחות אותנו ולחזק אותנו כאן ועכשיו
איתמר לוין
למצות שמיטה ניתן לתת טעמים מובנים, החל מחקלאיים וכלה בחברתיים. אך התורה מדגישה שיש לקיים אותה משום שזו מצות הבורא
קובי לירז
האם ועידת הנשיא אמורה להביא תועלת או שפיצוץ 21 מיליון שקל בהזדמנות זו, הוא המשך ישיר לחגיגות השמונים של שמעון פרס, שהם המקבילה הציבורית של בר המצווה של רני רהב?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il