X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בעל מניות מיעוט באי.די.בי טוען בבקשה לתביעה נגזרת כי לא הייתה הצדקה לרכישת גנדן תיירות המחזיקה בישראייר, שכן מדובר בחברה מפסידה באופן עקבי
▪  ▪  ▪
דנקנר. סיכונים משמעותיים [צילום: פלאש 90]

נוחי דנקנר וקבוצת אי.די.בי שבשליטתו לא יורדים מהכותרות בשבועיים האחרונים, וגם הפעם שלא בטובתם: אתמול (ד') הוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להגיש תביעה נגזרת כנגד דנקנר, אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פיתוח ובעלי המניות המרכזיים בחברה הפרטית גנדן הולדינגס, המחזיקה במניות אי.די.בי.
זאת, בטענה כי עסקת רכישת חברת גנדן תיירות על-ידי אי.די.בי פיתוח ב-2009 חשפה את אי.די.בי לסיכונים משמעותיים וגרמה לחברה נזקים המוערכים בהיקף של 360-480 מיליון שקל.
מדובר בתביעה נגזרת שנייה המוגשת בתוך כשבועיים נגד נוחי דנקנר וקבוצת אי.די.בי שבבעלותו. כפי שפורסם ב"גלובס", בראשית החודש הוגשה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להגיש תביעה נגזרת כנגד חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), היו"ר דנקנר וחברי הדירקטוריון של החברה ונושאי משרה בה, בטענה כי עסקת הרכישה וההשקעה במעריב גרמה לחברה נזק בהיקף של כ-370 מיליון שקל.
הפעם עוסקת הנגזרת בהשקעה אחרת של אי.די.בי, בחברת גנדן תיירות, המחזיקה בחברת התעופה ישראייר. בעת העסקה היו בעלי השליטה בגנדן תיירות דנקנר (47%, בין היתר באמצעות חברת גנדן הולדינגס), אבי פישר (33%), משפחת שימל (15%) וצורי דבוש (5%). גנדן הולדינגס החזיקה במועדים הרלוונטיים לעסקת רכישת גנדן תיירות, בכ-55.26% מהון המניות ומזכויות ההצבעה באי.די.בי אחזקות.
בעלי המניות המרכזיים בחברת גנדן הולדינגס היו נוחי דנקנר (כ-57%), אחותו שלי ברגמן (כ-12.5%), אבי פישר (9.23%), רפי ביסקר (כ-3%) וליאור חנס (אשר החזיק באופציות). דנקנר, ביסקר ושמול כיהנו ומכהנים כדירקטורים בחברות בקבוצת אי.די.בי. הם, ובעלי עניין נוספים בקבוצת גנדן, צורפו כנתבעים לתביעה.
העברת סיכונים
לטענת המבקש, רו"ח ישראל בן-יורם, מבעלי מניות המיעוט בחברת אי.די.בי החזקות, במסגרת עסקת גנדן השתחררו בעלי השליטה בחברה מערבויות בסכום של כ-43 מיליון דולר (עם חשיפה ל-2 מיליון דולר נוספים), שניתנו על-ידם להבטחת חובות חברת גנדן, ואלה הועברו אל אי.די.בי אחזקות. בעלי השליטה, נטען, שוחררו למעשה מהצורך להמשיך ולממן את פעילות גנדן תיירות על-ידי הלוואות בעלים נוספות שהיו נדרשות לצורך המשך פעילותה.
בהקשר זה צוין בתביעה כי "עסקת רכישת גנדן תיירות נערכה כעסקת בעל עניין בחברה ציבורית, שלה מאפיינים חריגים מבחינת הפסול הבוטה שבה, וזו שימשה את בעלי העניין באותה חברה להעברת התחייבויות שחלו עליהם והסיכונים להם היו חשופים, אל כתפיהן של החברות הציבוריות (אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פיתוח)".
מהתביעה עולה כי במסגרת עסקת רכישת גנדן, היה לחברת גנדן תיירות גירעון בהון העצמי בסך של כ-32.4 מיליון דולר, בהנחת המרה של מלוא הלוואות הבעלים במסגרת השלמת העסקה. במסגרת העסקה נקבע כי החברה תפעל על-מנת שהמוכרים - דנקנר, פישר ואחרים - ישוחררו מהערבויות שהעמידו לטובת הבנקים בשל חובות החברה.
עוד נטען כי מצבה של חברת גנדן תיירות טרם העסקה היה עגום ולא יכול היה להצדיק את עריכת העסקה. "מדובר בחברה מפסידה באופן עקבי, בעלת קשיים פיננסיים וחוסר יכולת לעמוד באמות מידה הפיננסיות שהוסכמו עם הבנקים..., בעלת גירעונות אדירים, ובכלל זה גירעון בהון החוזר בסכום של למעלה מ-90 מיליון דולר נכון ל-31.3.2009. חברה אשר קיומה תלוי בהזרמת כספים מצד בעלי מניותיה ואשר מכל הבחינות... מייצגת סיכונים משמעותיים".
ניגוד עניינים
לטענת רו"ח ישראל בן-יורם, לנוחי דנקנר, אבי פישר, רפי ביסקר, שלי ברגן, זהבה דנקנר (אמם של דנקנר וברגמן) ודירקטורים אחרים בחברת אי.די.בי אחזקות ופיתוח, היה עניין אישי וניגוד עניינים בעסקת גנדן תיירות.
עוד נטען כי גם למשרד רו"ח פרופ' סוארי, אשר נתן הערכת שווי לפיה נקבע מחיר העסקה, היה אינטרס לקדם את העסקה, היות שבין קבוצת גנדן לבין קרן סקיי, שהוקמה על-ידי פרופ' סוארי, התנהלו קשרים עסקיים ענפים ומהותיים.
יצוין כי במועד כריתת ההסכם לרכישת גנדן תיירות, נחשפה ב"גלובס" המלצת חברת פועלים סהר בנוגע לעסקה, במסגרתה נאמר כי "נראה כי עיתוי עסקת גנדן תיירות-אי.די.בי הינו בעייתי, לאור מצבה הנוכחי של גנדן ומצב ענף התיירות, הסובל מפגיעה קשה ברווחיות עקב תחרות והמצב הכלכלי העולמי".
עם זאת, האנליסטים של פועלים סהר הוסיפו כי "חשיפת הקבוצה לפעילות גנדן אינה מהותית, והמהלך המוצע טומן בחובו אפסייד לא מבוטל לאי.די.בי".
על כך כותב התובע כי גם גוף ממליץ זה, השייך לבנק הפועלים, מצוי בסבך של קשרים וניגוד עניינים בקשר לעסקה, בין היתר בשל הלוואות שנתן בנק הפועלים לישראייר, החברה-הבת של גנדן תיירות, וכן בשל קשריו של דנקנר עם יו"ר בנק הפועלים דאז, דני דנקנר, בן-דודו.
"תוצאותיה של אותה עסקה אומללה, אשר היטיבה אך ורק עם בעלי השליטה ששוחררו מערבויותיהם ומהסיכונים שחלו עליהם, ואשר הרעה את מצב החברה הציבורית, ניכרות היום בספרי החברה הציבורית - מדובר בנזקים שמוערכים ב-360-480 מיליון שקל", נכתב בתביעה.

תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רכישת ישראייר גרמה לאי.די.בי נזק של 360-480 מיליון שקל"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נוחי דנקנר
לוין אלכס  |  20/09/12 09:08
 
- אלכס ! אוך כמה שאתה נאיבי!
לא תמים  |  20/09/12 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הבעלים של מקור ראשון ישלם 40 מיליון תמורת השליטה בעיתון והבעלות על מותגיו - שם העיתון הוותיק ואתר האינטרנט nrg
אלעזר לוין
בית המשפט אומנם איפשר להוציא היתרי בנייה ל-1,075 דירות, אבל אותו בית משפט עשוי לבטל בעתיד את החלטת הוד"ל, המאפשרת את הבנייה    נמשכת הסאגה של 16 השנים האחרונות    וגם: ערעור צפוי בביהמ"ש העליון
עידן יוסף
מערך התחבורה הציבורית בירושלים נערך למיליון מבקרים בחגי תשרי    חצי מיליון לפחות יבקרו בסוכות בכותל    יתוגברו קווי האוטובוס ויתוספו יעדים חדשים    גם הרכבת הקלה תתגבר את תדירותה    הציבור נקרא להגיע בשעות השפל
עידן יוסף
72.5% מהחילונים בישראל אינם יודעים את התאריך העברי של יום הולדתם    עבור למעלה מ-40% מהציבור בישראל לוח השנה העברי אינו משמעותי
עופר וולפסון
ב-S&P מעלות הורידו את דירוג אי.די.בי פיתוח בארבע דרגות וציינו כי "רמת הנזילות של החברה חלשה"    דסק"ש ספגה הורדת דירוג של שתי רמות עקב רמת מינוף גבוהה במיוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il