X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"זה הזמן לבחון בכובד ראש את ההשלכות של פתיחת מוסדות אקדמיים נוספים" "סטודנטים רבים במכללות הפרטיות החדשות עלולים לסיים את לימודיהם לאחר שהשקיעו כסף רב ולהישאר מובטלים, מכיוון שהכשרתם לא עומדת בדרישות התעשיה"
▪  ▪  ▪
"האקדמיה הופקרה לשוק החופשי"

המועצה להשכלה גבוהה צפויה לאשר בשנת הלימודים הנוכחית הקמת חמש מכללות פרטיות חדשות הנבחנות על ידה בימים אלו, שתתווספנה ל-16 המכללות הפרטיות הפועלות כיום.
במערכת ההשכלה הגבוהה קיימת מתיחות והחלפת לא מעט האשמות בין המכללות הפרטיות לבין האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות, בעיקר מפני שהמכללות הפרטיות מצליחות בדרך כלל לגייס מרצים מצטיינים ומפורסמים בלימודים מבוקשים כמו מינהל עסקים ומשפטים בשכר גבוה, ואילו הגופים המתוקצבים מתקשים לעשת זאת, בשל מגבלות שכר ורגולציה.
בחוות דעת שהגיש ועד ראשי המכללות האקדמיות, המייצג את המכללות הציבוריות במועצה להשכלה גבוהה, הביע הוועד התנגדות להקמת מכללות פרטיות נוספות ודרש מהמועצה לקיים דיונים בנוגע להשלכות הקמת המכללות הפרטיות על החברה בישראל ועל מערכת ההשכלה הגבוהה.
לפי חוות הדעת, בשנים האחרונות מאשרת המועצה כמעט את כל הבקשות שמוגשות אליה להכרה במכללות פרטיות כמוסד אקדמי, שבוגריו מקבלים תואר המוכר על-ידי המועצה. לדברי מנכ"ל ועד ראשי המכללות הציבוריות, יוסי מלכה, "האקדמיה הופקרה לתנאי השוק החופשי. זה הזמן לבחון בכובד ראש את ההשלכות של פתיחת מוסדות אקדמיים נוספים".
המכללות הפרטיות לא מתוקצבות על-ידי המדינה ולכן שכר הלימוד בהן לא מסובסד. כ-45 אלף הסטודנטים הלומדים בהן משלמים שכר לימוד שנע בין 25 ל-40 אלף שקל בשנה, בניגוד ל-21 מכללות האקדמיות המתוקצבות והאוניברסיטאות בהן שכר הלימוד מסתכם בכ-9,900 שקל בשנה.
ראשי המכללות הציבוריות טוענים כי המל"ג פועלת באופן שונה מול המכללות הפרטיות בסוגיות אישור תוכניות לימוד והכרה במכללות לעומת גופים ציבוריים אחרים, כיוון שהיא חוששת להתערב בשוק החופשי ומכך שיאשימו אותה בפגיעה בחופש העיסוק. "קיים חוסר תכנון ואין התחשבות בשיקולים ובצרכים לאומיים", טוענים במכללות.
לדברי ראשי המכללות הציבוריות, כך נוצרת "תחרות פרועה שפוגעת ברמה האקדמית של המוסדות וביכולת בוגריהם להשתלב בשוק העבודה. קיים חשש שמשיקולים כלכליים המוסדות ייאלצו לקבל כל מועמד, גם אם אינו עומד בסטנדרטים האקדמיים".
"סטודנטים רבים במכללות הפרטיות החדשות עלולים לסיים את לימודיהם לאחר שהשקיעו כסף רב ולהישאר מובטלים, מכיוון שהכשרתם אינה עומדת בדרישות התעשיה ושוק התעסוקה".
בנוסף, טוענים בוועד שיש פגיעה בסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות, שכן הסטודנטים במכללות הפרטיות זכאים למלגות הממומנות על-ידי המדינה, שאינן גדלות עם הקמת מוסדות חדשים. "נוצר מצב שסטודנטים רבים מתחרים על מכסת משאבים מוגבלת ואינם זכאים לסיוע".
4 מכללות חדשות לציבור הערבי
בתגובה לטענות אומר פרופ' צבי ארד, נשיא המכללה האקדמית נתניה, שאינה מתוקצבת, ונשיא ועד המכללות הלא מתוקצבות, כי "מתוקף חוק יסוד חופש העיסוק על המל"ג לבדוק בצורה הוגנת ומקיפה כל פנייה לבקשה של מוסד להכרה בו כמוסד להשכלה גבוהה. יש ועדות בינלאומיות שבודקות את איכות המכללות הפרטיות בישראל. לעתים קרובות מוצאות ועדות אלה כי איכות תחומים מסוימים במכללות עולה על מקביליהם באוניברסיטאות.
"לא יעלה על הדעת שימנעו באופן גורף הקמה של מכללות חדשות. בסופו של דבר, ברגע שלא יהיו סטודנטים שיאיישו מכללות חדשות, אני מניח שהן יפסיקו להיפתח. כרגע הנתונים דווקא מראים כי המכללות בישראל משגשגות".
לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-13.6% במספר הסטודנטים לתואר ראשון במכללות הפרטיות, לעומת עלייה מתונה במכללות הציבוריות ויציבות באוניברסיטאות. לפי בדיקת TheMarker, ב-2011-2008, עלה מספר הסטודנטים לתואר ראשון במכללות הפרטיות בכ-29%, בעוד שבמכללות הציבוריות עלה מספר הסטודנטים בכ-18.5% ובאוניברסיטאות נרשמה יציבות, ואף בכמה מהם ירידה במספר הסטודנטים.
בשנתיים האחרונות אישרה המל"ג את הקמתם של שלוש מכללות: המרכז האקדמי דן ללימודי מדעי המחשב, מערכות מידע ומינהל עסקים; המכללה האקדמית לחברה ולאמנויות בנתניה; והמכללה האקדמית לישראל ברמת גן. כיום בוחנת המל"ג לאשר הכרה אקדמית במרכז רידמן ללימודים אקדמיים, שכיום מאפשר לימודי רפואה סינית ורפואה משלימה ובשלוש מכללות נוספות שיפנו לציבור הסטודנטים הערבי; ובמכללת מרכז שלם, שצפויה לפעול במכון המחקר שלם.
תוכנית הלימודים של מרכז שלם, תכלול לימודים יוקרתית על פני ארבע שנים, במסלול של תוכנית בין תחומית בפילוסופיה ובהגות יהודית, ולימודי המזרח התיכון והאיסלאם, כמו גם לימודי יהדות, פילוסופיה, ספרות, מדע, ותיאוריות פוליטיות. בעתיד מתכנן המרכז גם לפתוח תוכנית לימוד בממשל משפט ודיפלומטיה.
לדברי מלכה, "המל"ג מחויבת לשקול מחדש את האיזון בין המגזרר הפרטי לציבורי במסגרת חוק חופש העיסוק. ראוי לציין כי, המחוקק מגביל את חוק חופש העיסוק לקיומה של תכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. לדעתנו, הדאגה לרמתה ואיכותה של ההשכלה הגבוהה ושל בוגריה בכלל ושל ההשכלה הציבורית בפרט הינה תכלית ראויה לכשעצמה ועל המל"ג, האמונה על מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, לקבוע מהו הנדרש לקיום תכלית זו והאם פתיחת מוסדות פרטיים נוספים תורמים לחיזוקה של המערכת או מחלישים אותה".

תאריך:  21/10/2012   |   עודכן:  21/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חופש העיסוק  צבי ארד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המל"ג בוחנת לאשר 5 מכללות פרטיות חדשות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מה שחסר בארץ האומללה הזו זה
מסכן אחד  |  21/10/12 20:57
2
מה הטירוף הזה?
קיוסק באר שבע  |  21/10/12 22:58
3
חנן וייס-שטויות...מה הקשר בין
הנלמד למציאות...  |  21/10/12 23:30
4
המכללות הפרטיות
פיצוץ  |  22/10/12 00:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בעקבות הקרע בגיד המליץ לו רופאו להמשיך בטיפולי פיזיותרפיה, לצד חזרתו ההדרגתית לאימון בחדר כושר
עידן יוסף
בממלכה ההאשמית מדווח על תפיסת חוליית טרור שתכננה לפגוע במרכזי קניות ובדיפלומטים מערביים ברבת עמון    "אלפים היו עלולים למצוא את מותם"
תומר לוי
בעלי ק"ש טוען שההדחה מהאלופות נגרמה בשל מעברו של טיבי לצהוב
עידן יוסף
משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי חתמו על הסכם פשרה במסגרתו יועברו לרשויות המקומיות מיליארד ש"ח לפרויקטים של פיתוח ותשתיות לטובת האזרחים
אלעזר לוין
יו"ר ההתאחדות שלהם: אין לנו פנסיה ואין לנו כל תמיכה ממשלתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il