X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הקומדיה 'גברתי שרת החוץ' היא טרגדיה לעם ישראל. מי שלא הצליחה לזכות בתשומת לבו של אולמרט שיקשיב לדבריה, בוודאי אינה יכולה לעמוד בשום לחץ מול משרד החוץ האמריקני ותיכשל בכל פגישה עם הערבים. הטרגדיה הזאת עלולה להימשך עוד, כי כבר הכריז יו"ר הליכוד, כי כוונתו להקים ממשלת אחדות לאחר הבחירות
▪  ▪  ▪
מה לה ולמעמדה? לבני [צילום: AP]
זכור היטב כי שרת החוץ נמוגה כליל בזמן מלחמת לבנון השנייה ושיתקה את עבודת משרדה. את ההגנה על עמדת ישראל בעולם ניהל לבדו בנימין נתניהו

הרואה את שלטי הענק בכבישים המכריזים 'לבני טובה למדינה' מתחת לתמונת חיוכה החמצמץ של ציפורה, נזכר מבלי משים בסדרת הטלוויזיה הבריטית 'כן אדוני השר' (יס מיניסטר). הסדרה תיארה שר בריטי אשר דאגתו היחידה בכל מעשיו במשרדו בממשלה הייתה קידומו האישי. הוא נתקל בתוכניות של משרדו ואינו מבין את משמעותן עד שמסבירים לו עוזריו (והבולט ביניהם 'סיר המפרי') את השפעתן על קידומו האישי ולפי זה קובע אם לתמוך או להתנגד לתוכנית. אותו שר לא יוצלח מגיע בזכות צירוף מקרים להיות מועמד הפשרה כאשר מתפטר ראש הממשלה וממשיך בדרכו לסדרה השניה 'כן אדוני ראש הממשלה'.
התוכנית קרובה לתיאור מדויק של המתרחש אצלנו - כותב הסדרה השנון נמנה על אחינו בני ישראל בבריטניה - אך הסיפור של הגברת לבני על עצמה מרחיק לכת יותר מכל תיאור בקומדיה.
האבסורדיות של לבני
ודאי תיראה לנו כקומדיה משוגעת כל תוכנית סטירה המציגה שר היושב בישיבת ממשלה ומצביע בעד החלטה חשובה ואין לו כל מושג על מה הצביע. ואם תוסיף התוכנית לתאר שר המכהן בתפקיד בכיר ביותר ובכל זאת אינו יודע לסדר שיחת טלפון עם ראש הממשלה, שר שמכהן שנים רבות בממשלה ובכל זאת לא עולה בדעתו שאפשר להעביר מכתב לראש הממשלה - תיראה לנו התוכנית בלתי אמינה לחלוטין.
אבל זה בדיוק התיאור על עצמה שמסרה שרת החוץ, בזמן שניסתה להוכיח כי אין להטיל עליה כל אשמה של כשל בתפקידה. הגברת לבני ביקשה להראות לוועדת וינוגרד כי על אף תפקידה הבכיר כשרת החוץ בממשלה אין לה חלק באחריות למחדלי הממשלה במלחמת לבנוון השניה. הנה מובאה ישירה [קישור] מעיתון 'הארץ' מיום 3.6.07 - 'מבחינתי היציאה הייתה יציאה ב-12 לחודש למבצע, שהיה אמור להסתיים באותו לילה - גג למחרת בצהריים", כך אמרה שרת החוץ, ציפי לבני, בעדותה בפני ועדת וינוגרד, עד כאן.
בהמשך עדותה בפני הוועדה היא מדגישה את חוסר הבנתה מה מתרחש סביבה, היא לא ידעה כי ישראל יצאה למלחמה ולא חשבה כי על ישראל לנצח בה. את כשלונה להבין את המתרחש היא מציגה כיתרון המזכה אותה מן האחריות לבלבול, לחוסר התכנון, ולהתנהגות חסרת האחריות של הממשלה שהיא חברה בה. הגברת לבני קוננה בפני הוועדה על חוסר הצלחתה למשוך את שימת לבו של אהוד אולמרט שיקשיב לה בישיבת הממשלה. אז, שאל אותה פרופ' דרור - "למה לא כתבת לו מכתב?". "לא חשבתי על זה", השיבה לבני (שוב, מובאה מן 'הארץ').
הגברת לבני אמרה לוועדה עוד דברים אבסורדיים מכל קומדיה. היא מייחסת לעצמה זכות על שדנה במשרדה בהצבת כוח בינלאומי בדרום לבנון בזמן שראש הממשלה התנגד ופרסם הכחשה 'לא יקום ולא יהיה'. בתגובה אמר פרופ' דרור כי בתסריט עתידי יוכלו לומר שהצבת יוניפיל בדרום לבנון הייתה הקדמה לכוח דומה בשטחים. "אתה מדבר על תקדים לכוח רב-לאומי באזורים אחרים, ויש איזו הנחה מוסווית שזה רע לישראל", השיבה לבני. "אני מציעה שנשאיר את זה בצריך עיון". היא הוסיפה: "ביחס לשאלה האם ישראל תרצה כוחות בינלאומיים כן או לא, במקומות אחרים, אז בעיניי זה דווקא סוג של מבחן שאני מסתכלת עליהם עכשיו, ובין היתר אני גם אומרת לאותן מדינות שהן נמצאות גם במבחן שלנו".
נשאיר אותה ב'צריך עיון'
הגברת שאינה מצליחה ליצור שיחה עם ראש הממשלה חבר מפלגתה היושב לידה על אותו שולחן, מדמה בנפשה כי מדינות העולם נמצאות במבחן אצלה ומחכות לציון במבחן שתתן להן. רדידות החשיבה שלה כפי שהיא מתגלית כאן עוצרת נשימה. אנו יודעים כי תחת השגחת הכוח הבינלאומי החזיר לעצמו חיזבאללה את כל הטילים שהפסיד במלחמה ואף שילש את מספרם לעומת המספר שהיה לפני המלחמה. את ההחלטה המסוכנת 1701 של האו"ם אשר מחקה את כל תוצאות מלחמת לבנון השנייה והביאה איום חדש על כל הצפון במדינה היא פוטרת בקלות דעת 'נשאיר את זה בצריך עיון'. הגברת מתגלה כאן כחסרת יכולת חשיבה ותכנון מראש, ורק לאחר המעשה שהביא סכנה עצומה על המדינה, תטרח ל'עיין', כלומר לחשוב מעט.
השררה השנייה של הקומדיה 'כן גבירתי שרת החוץ' ראוי לה להיקרא 'כן גברתי יו"ר קדימה'. ובתוכנית הראשונה בסדרה השנייה, "הבחירות של היו"ר", מסרה הגברת לבני תיאור הפוך למה שמסרה לוועדת וינוגרד. לא עוד היא גברת חסרת ישע, שרה מדוכאת שהכל מתעלמים ממנה ואין לה כל חלק בהחלטות כמו על יציאה למלחמה וניהול המלחמה. לא, במערכת הבחירות הרבתה להדגיש את הניסיון שצברה במלוי תפקידים בכירים במשך השנים האחרונות והיה לה חלק מכריע בהחלטות חשובות. דבריה באו במאמץ להראות את יתרונה, מול האיש שעמד נגדה, שאול מופז, שהיה רמטכ"ל ושר ביטחון ומחץ את האינתיפאדה השנייה במבצע 'חומת מגן'.
התשקורת מול יתרונות מופז
אין כוונת הכותב כאן לשבח את שאול מופז שחבר לאריאל שרון ולציפורה לבני בהחרבת ישובים ובמסירת אדמותיהם לשלטון החמאס. אבל עלינו להוקיע את התקשרת ששפכה מתוך מניעים לא טהורים קיתונות של בוז על שאול מופז בזמן שהיללה את נסיונה של צפורה לבני. התקשורת שלעגה לתחזית של מופז כי יזכה ל-42% מקולות חברי קדימה, כפי שקרה באמת ובניגוד לסקרים המופרכים של התקשורת, לא נרתעה מרמזים גזעניים על מוצאו של מופז. כמובן, גם זה היפוך של המציאות ושל טובת ישראל.
במערכה מול אירן, לא יסולא בפז יתרונו של מופז כמי שמדבר אל האירנים בלשונם וכמי שמכיר את התרבות של האירנים ויודע להבין את דרכי החשיבה של מנהיגותם. כאשר איים על אירן בגלל תוכניותיה הגרעיניות, נלקחו דבריו ברצינות בעולם. התקשורת מיהרה לטעון כנגדו כי דבריו גרמו לעליית מחירי הנפט, אבל כל ישראלי אוהב חיים יעדיף שהאירנים יתיחסו ברצינות לאזהרות מופז במקום שיצחקו למראה הדמות חסרת חשיבות במשרד החוץ. באותו הזמן חלק מופז שבחים לבני העם האירני כאנשים 'נחמדים' - בניגוד לשכבת ההנהגה השלטת, ובניגוד לשנאה החולנית של תושבי עזה הערבים למשל - וכך עודד את האופוזיציה האירנית.
עברית עילגת ליו"ר קדימה
הגברת ודאי התכוננה היטב להופעתה בפני הוועדה החשובה של וינוגרד והכינה את דבריה, אך בלא שהתכוונה לכך, מספקת עדותה של ציפורה לבני עוד יסוד מגוחך. אוצר המלים שלה בעברית מצומצם, וסגנון דיבורה נלעג בעגה דיבורית, בזמן שהיא מופיעה בדיון רשמי משפטי. "מבחינתי, היציאה הייתה יציאה ב-12 לחודש למבצע, שהיה אמור להסתיים באותו לילה - גג למחרת בצהריים". גיבוב המלים 'היציאה הייתה יציאה' נשמע עוד יותר מגוחך עם המלים שבאות אחריו 'גג למחרת'. השימוש ב'גג' במקום 'לכל היותר' הוא העתקה שגויה של המילה האנגלית 'סילינג'. מילה זאת משמעותה באנגלית תקרה ולא גג - ומשמשת באנגלית לתאר למשל מה ההוצאה הגדולה ביותר המותרת.
בהרבה מקומות בעדותה אין שרת החוץ מסוגלת להגדיר על מה היא מדברת ומסתפקת בכינוי רומז ב'זה' או ב'איזה' בלי שיהיה ברור למה הוא מכוון. "לא רציתי שתהיה איזושהי הידרדרות, ואמרתי בואו נתחיל את זה" או "אני כבר מגיעה באיזה סוג של תחושה שפחות שומעים אותי". בדיון בסיעת קדימה השמיעה, לפי [קישור] 'הארץ' מתאריך 20.7.08 כדברים הבאים "אם לא נאשר את זה ונמסמס את זה, זה יהיה ריסוק של קדימה". ובהמשך בא משפט חסר פשר כמו "מצב זה יביא למצב בלתי נסבל שמפלגות אחרות יצטרכו להגיב לנעשה בתוך קדימה" - מצב מביא למצב? האם אין מפלגה מגיבה תמיד על מה שעושה מפלגה יריבה?
לבני ונתניהו - אין בכלל מה להשוות
מי שיכולת ההבעה שלה פגומה בשפת האם העברית שלה, תתקשה מאוד ללמוד שפה זרה. ואכן, כאשר פותחת הגברת לבני את פיה באנגלית, נראה גלוי המאמץ על פניה, היא דובקת בנייר הכתוב לפניה ואינה מרימה עיניה וקריאתה מהוססת ומפוחדת כמי שאינה בטוחה במלים. זכור היטב כי שרת החוץ נמוגה כליל בזמן מלחמת לבנון השנייה ושיתקה את עבודת משרדה. את ההגנה על עמדת ישראל בעולם ניהל לבדו בנימין נתניהו. ועתה בימי מערכת הבחירות, מנסה התקשורת לנטוע רושם כי ציפורה לבני ראויה לשקול להתחרות על משרת ראש הממשלה מול בנימין נתניהו על כשרונותיו העצומים.
אך הקומדיה 'גברתי שרת החוץ' היא טרגדיה לעם ישראל. מי שלא הצליחה לטענתה לזכות בתשומת לבו של אהוד אולמרט שיקשיב לדבריה, בוודאי אינה יכולה לעמוד בשום לחץ מול משרד החוץ האמריקני ותיכשל בכל פגישה עם הערבים. הטרגדיה הזאת עלולה להימשך עוד, כי כבר הכריז יו"ר הליכוד, כי כוונתו להקים ממשלת אחדות לאחר הבחירות. ממשלת אחדות היא ממשלה המאחדת רוב גדול בעם ובכנסת, אבל בלשון התקשורת, ממשלת אחדות היא רק ממשלה שחבר בה השמאל. כך גדול הסיכוי כי אפלו יעניש העם את ממשלת קדימה ויוריד אותה מן השלטון, ויגדל מאוד מספר המצביעים עבור הלכוד - ישאיר יו"ר הליכוד את ציפורה לבני בתפקידה, בניגוד לרצון מצביעי הליכוד.

תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  05/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציפורה - קומדיה או טרגדיה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב משכנע בשנאתו לציפי
איציק שפרן  |  5/12/08 16:04
2
צודק בכל מילה
אסף.  |  5/12/08 18:10
3
שילגייה ושבעת המושחתים .
ישמעאל  |  6/12/08 03:07
4
ציפי הקומדיה-והטרגדיה היא של ה
קורן נאוה,טבריה  |  6/12/08 07:04
 
- שתושבי הארץ הם מסוגך ל"ת
רחמנא ליצלן  |  6/12/08 10:48
5
ברק הפיל את העבודה, אלמרט וציפ
נחום שחף  |  6/12/08 08:53
6
שם הבדיחה : "לא ציפי-לא מתאימה
מרק טווין  |  6/12/08 10:10
7
למה כל התקשורת סמולנית
.  |  6/12/08 11:21
8
ניתוח חשוב, עצוב וכאוב
ד"ר רון בריימן  |  6/12/08 13:53
9
ליבני מפונקת ולא חכמה במיוחד  ל"ת
אזרחית מהצפון   |  6/12/08 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דויד שוורץ
הבחירות המקדימות פועלות בשיטת הפירמידה והשיווק הרשתי, כאשר במעלה הפירמידה עומדים המועמדים המובילים והמוכרים היטב לכולם. מועמד חדש המעוניין להיכנס למשחק הפריימריז יתקשה מאוד לחדור את המערכת המשוריינת של הח"כים המכהנים והמועמדים החדשים שהובאו על-ידי יו"ר המפלגה
דוד ברק
לאחר הפיאסקו שהתרחש בתחילת השבוע לא ציפינו שמפלגת העבודה תתרומם כלל מהקרשים    הפעם התעלו מתפקדי מפלגת העבודה ובחרו נבחרת איכותית שכל רשימה שיעמידו קדימה ו'הליכוד' על שלל כוכביהן המגוייסים, לא תשווה לרשימה זו
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם טוען כי ספינת סיור של חיל הים במשקל של 60 טון זינקה ועברה מעל ספינת דיג פלשתינית תוך שהיא גורמת לה נזק כבד    דובר צה"ל מבהיר: ספינת הדבורה פגעה בשוגג בדופן הספינה הפלשתינית
שמעון פת-יה
המשמעות המוסרית-תדמיתית וההשלכות החמורות כלל לא עלו לדיון עקב הפעולות הנפשעות שנעשות בידי יהודים נגד אתרים המקודשים לשכניהם המוסלמים. לא הורים, לא מורים, לא רבנים, לא אנשי מוסר – אף אחד לא הקים זעקה נגד מעשיהם של המתנחלים
אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
"אנו אוהבים אותך מולדת, בזכות ההטבות במס"    אותם ישראלים שירדו לפני שנים בשל חלון ההזדמנויות הכלכלי בארצות הברית חוזרים ארצה, עקב המשבר הכלכלי בארה"ב    בארץ הם לא יצטרכו לשלם מס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il