X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הורה להפסיק חקירה על העברת מידע לרוני דניאל בזמן מלחמת לבנון השנייה פרופ' שלמה שפירא: חיזבאללה גייס סוכנים רבים בישראל, כולל בצה"ל ובמשטרה
▪  ▪  ▪
חלוץ. המידע שודר בטעות [צילום: פלאש 90]
ארגון רב-תכליתי
"חיזבאללה היה ארגון רב-תכליתי. גם טרור, גם גרילה, גם ארגון עם עוצמות אש של מעצמת-על. ברמה הטקטית, זה היה ארגון מפוצל. הוא נעלם מהשטח, נטמע באוכלוסיה. בנוסף, הוא בעל ביטחון קשר בלתי רגיל וגם ארגון דתי שהחדירה אליו קשה. הייתה לנו בעיה לזהות את המטרות והיה תמיד קושי להבין איזו מכה צבאית בחיזבאללה תביא לשבירתו"

מקורות בשגרירות
"הפיגוע בשנת 1983 של חיזבאללה נגד שגרירות ארה"ב היה מאוד ממוקד מודיעינית. המשאית שהשתמשו בה לפיגוע הייתה כמו הרכבים של השגרירות. הפיצוץ נעשה כאשר סגל ה-CIA היה בישיבה החודשית שלו. לחיזבאללה היו מקורות בשגרירות. סגל האנליסטים של ה-CIA במזה"ת חוסל, למעט אחד"

דן חלוץ מסר לעיתונאי ערוץ 2, רוני דניאל, מידע על פעילות עתידית של צה"ל במלחמת לבנון השנייה, ודניאל שידר אותו בטעות. הצנזורית הראשית, סימה גיל-ועקנין, החלה בבדיקה אך במהלכה קיבלה הוראה מחלוץ - הרמטכ"ל דאז - להפסיק אותה בשל מעורבותו. כך גילה (יום ב', 28.10.13) הכתב הצבאי של וואלה!, אמיר בוחבוט. הוא דיבר בכינוס "מודיעין וביטחון במזרח התיכון", הנערך באוניברסיטת בר-אילן בידי מרכז בגין-סאדאת ומרכז ארגוב לחקר העם היהודי ומדינת ישראל.
תא"ל (במיל.) עמוס גלבוע התייחס לאיסוף מודיעין בזירה הלבנונית ואמר: "היה קושי איסופי ומחקרי. היה במשך שנים משהו מיוחד. על מי אתה אוסף מידע? מיהו האויב? מה הם היעדים שלך? וזה מתחלף כל הזמן. כשאתה עושה עבודה איסופית זה לא מהיום למחר, אלא אתה רוצה פרי אחרי שנים. בלבנון שנה היה נצח, כל הזמן היה משתנה. היה קושי מובנה בחיזוי לדעת מה יקרה".
לדברי גלבוע, קשיים אלו נובעים מהמצב המיוחד בלבנון: "בלבנון, כל הזמן, היה חיכוך צבאי מתמיד. עם אף מדינה לא היה לנו חיכוך כזה. הרבה יותר ממה שיש לנו כיום עם הרצועה. זה לא היה חיכוך עם מדינה רגילה. החיכוך היה עם מדינה שאין לה שלטון מרכזי, מפוצלת ורוויה בארגונים צבאיים. מדינה בה מחליפים בריתות כל הזמן. זאת הייתה המדינה שיותר מכל מקום אחר במזרח התיכון, הייתה בה השפעה לכוחות חיצוניים זרים: סוריה, אירן, ישראל".
קושי בזיהוי המטרות
גלבוע התייחס גם ספציפית לקשיים נקודתיים: "לקראת אמצע שנות ה-80 הוקם צד"ל. האם צריך לאסוף עליו מודיעין? האם הוא בעל ברית שלנו? בסוף הוחלט לא לחקור אותו כי הוא שלנו. לקראת ההתמוטטות לא היה אף אחד שחקר את צד"ל.
"חיזבאללה, הוא עצמאי? יש לו מערכת שיקולים עצמאית של קבלת החלטות או שהוא גרורה של אירן ועושה כל מה שהם אומרים לו? סוריה - עד כמה חיזבאללה קשור ונשמע לסוריה? עד כמה גדולה השפעתו? שאלות היסוד הפכו לקריטיות בשנת 1991 כאשר חיזבאללה הופך לגורם המרכזי ביותר ולאחר חיסול מוסאווי בשנת 1992".
גלבוע הוסיף: "חיזבאללה היה ארגון רב-תכליתי. גם טרור, גם גרילה, גם ארגון עם עוצמות אש של מעצמת-על. ברמה הטקטית, זה היה ארגון מפוצל. הוא נעלם מהשטח, נטמע באוכלוסיה. בנוסף, הוא בעל ביטחון קשר בלתי רגיל וגם ארגון דתי שהחדירה אליו קשה. הייתה לנו בעיה לזהות את המטרות והיה תמיד קושי להבין איזו מכה צבאית בחיזבאללה תביא לשבירתו. לכן הייתה בעיה באספקת מודיעין לכוחות. החומר שכיסה את חיזבאללה היה חומר רגיש מאוד, וגם זה גרם קושי בהעברתו לכוחות".
גם ארגון טרור אוסף מודיעין
פרופ' שלמה שפירא ממרכז בגין-סאדאת ציין: "אנחנו חושבים על מודיעין כאמצעי של מדינה. אבל גם גורמי טרור אוספים מודיעין ברמה הטקטית, המבצעית והאסטרטגית. אם הם אוספים מטרה על פעולה מיידית, אז זה מידע טקטי שכבר לא צריך אותו אחרי הביצוע. המבצעי/אופרטיבי זה מודיעין על לוחמה בטרור של הצד השני. ככה הארגון שומר על עצמו. האיסוף האסטרטגי נעשה כאשר ארגון שולט בטריטוריה מסוימת או כאשר הוא נכנס למו"מ, והוא צריך מידע על דרכי קבלת החלטות של הצד השני".
לדברי שפירא, חיזבאללה מבין שמודיעין הוא מכפיל-כוח לאור נחיתותו מול ישראל. "כבר בשנים הראשונות של חיזבאללה, רואים הצלחות מודיעיניות של חיזבאללה. הפיגוע בשנת 1983 של חיזבאללה נגד שגרירות ארה"ב היה מאוד ממוקד מודיעינית. המשאית שהשתמשו בה לפיגוע הייתה כמו הרכבים של השגרירות. הפיצוץ נעשה כאשר סגל ה-CIA היה בישיבה החודשית שלו. לחיזבאללה היו מקורות בשגרירות. סגל האנליסטים של ה-CIA במזרח התיכון חוסל, למעט אחד. הדבר פגע בצורה קשה ביכולת האיסוף המודיעינית האמריקנית".
שפירא סיפר על יחידת הזרים של חיזבאללה, שלדבריו היא "ייחודית מבחינת ארגוני טרור. היחידה מגייסת מוסלמים בעלי אזרחויות זרות. להם יש גישה קלה יותר למטרות ולאסוף מידע על ישראל. מאוד קשה למצוא אותם, כי הם נכנסים עם זהות מערבית אמיתית".
לדבריו, חיזבאללה גייס מספר רב של סוכנים בתוך ישראל, כולל בצה"ל ובמשטרה. "מה שביקשו מאותם סוכנים זה לא רק מה קורה בגבול הצפון. אספו גם מידע אסטרטגי על מטרות שעניינו את האירנים".

תאריך:  28/10/2013   |   עודכן:  28/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלוץ טירפד חקירה על הדלפה שביצע
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
בצה"ל ובמשטרה- סוכנים של איראן
איריס כהן  |  28/10/13 17:48
 
- חבל על העצבים שלך.
סתם 1  |  28/10/13 18:49
2
דן חלוץ המושבניק
שפיטר את רון  |  28/10/13 18:41
 
- דן חלוץ מושחת מן היסוד!
מ.פ מרמת גן  |  28/10/13 21:34
3
מקרב מי גייס חיזבאללה סוכנים
מיכל מירושלים  |  28/10/13 19:13
 
- תחפשי בגוגל עומר אל-הייב ל"ת
אנג'ל  |  28/10/13 20:23
4
לא נראה לי שפרופסור שפירא טועה
דברים נסתרים  |  28/10/13 19:48
5
בתחילה חשדתי בפרס,אבל נזכרתי
הכל ייאמן  |  28/10/13 20:14
6
מוסלמים ושמאלנים
המומחה  |  28/10/13 20:30
7
רק חלוץ ועמיר ידעו לטפל בחיזבא ל"ת
ttt  |  28/10/13 22:12
8
מי ירים את הכפפה
מתעניין  |  29/10/13 00:29
9
נו ?
טולסטוי  |  29/10/13 03:17
10
חלוץ=חרב להשכיר למרבה במחיר
ץ=חרב להשכיר   |  29/10/13 08:58
11
ד"ש חמה לחלוץ מחננאל דיין.
מדמוני אסף  |  29/10/13 19:15
12
בהנחה שזה נכון-חלוץ מרגל ל"ת
עצבני  |  30/10/13 08:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איתמר לוין
ארגון "שירותי ההצלה הקתולית" חתם ב-1961 על הסכם עם ירדן לפיו פעילותו תהיה פטורה ממיסים    מאחר שביהמ"ש דחה ב-2002 טענות של רשויות המס נגד הסכם דומה, בוטלו השומות שהוצאו לארגון
עידן יוסף
שר הביטחון בוועדת החוץ והביטחון: הטרור הפלשתיני מוכוון מלמעלה    על סוריה: "עד עכשיו המשטר עומד בהבטחות. ימים יגידו, האם הם לא מסתירים חלק ממאגרי הנשק הכימי"    על אירן: "אסור להשאיר בידיה יכולת העשרת אורניום"
עידן יוסף
עיתון כוויתי: מטוסי קרב של ישראל תקפו שלשום טילים שיועדו לחיזבאללה בגבול סוריה-לבנון
ד"ר יאיר ויסמן
מר ג'ובראן, אנחנו לא אורחים כאן. הקב"ה הבטיח ליעקב אבינו "ונתתי את הארץ הזאת לזרעך אחריך אחזת עולם". ושהאורחים הערבים לא יפריעו עם הקולות במסגדים לבעלי הבית האמיתיים
איציק וולף
ח"כ אביגדור ליברמן, שהיה בעבר שר החוץ, טוען כי ההאשמות שהפנו גורמים טורקיים כלפי ישראל בעניין הפרסומים על הסגרת מרגלים לידי אירן הן חסרות כל בסיס
רשימות נוספות
טורקיה: ראש המודיעין עשה את עבודתו  /  איציק וולף
מחבל פרץ עם דחפור לבסיס צבאי  /  עידן יוסף
הממשלה תציע תמריצים למיגון בתים מטילים  /  אריאל י. לוין
אסד רוצה נובל  /  אריאל י. לוין
הקונספציה 2  /  אהרון שחר
שניים סיני  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il