X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך מייצרים הפתעה כשהמבצע ידוע מראש? האם לא בוזבז כל הזמן שעמד לרשותנו? איך הצליחו פתאום להשמיד מנהרות בהפצצה? מה פתאום מתעקשים לא לפרסם את מקומות נפילת הרקטות? מאמר חמישי בסדרה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

שלב ההכנה באש ב"עופרת יצוקה" נמשך יותר מדי זמן. כך, הצליחו רבים ממנהיגי חמאס להיעלם, ולתפוס עמדות חליפיות

לפתיחה - אצטט את פקודת היום של אלוף מוטי הוד, מפקד חיל האוויר, לטייסיו, בחמישה ביוני 1967:
"האויב... המשתחץ והמתגרה הניף ידו עלינו לכלותינו...
"רוחם של גיבורי ישראל בכל הדורות תלווה אותנו בקרב... גבורתם... תשמש לנו מקור ממנו נשאב כוח ותעצומות-רוח להלום באויב..., המאיים על ביטחוננו, עצמאותנו ועתידנו. במיגורו המוחץ, נבטיח שלום וביטחון לנו, לבנינו ולדורות הבאים.
"...עוטו על האויב, הכו בו עד חורמה.
"השמידו מלתעותיו, הפיצוהו במדבר לכל עבר, למען ישכון עם ישראל לבטח בארצו לדור ודור".
ונאמר אמן!
המבצע הקרקעי המיוחל ב"עופרת יצוקה" יצא לדרך - לפי המתכונת הידועה עוד ממלחמת המפרץ, 1991. אז, נערך הפיקוד המרכזי (CENTCOM) של האמריקנים במבצע "מגן במדבר" (Desert Shield), וכיוון שהיה עליהם לשנע עוצבות מכל רחבי הגלובוס אל מדבריות חצי-האי ערב, ולהתארגן בשטח החדש - הם איבדו את יסוד ההפתעה. לכן, היה עליהם לתכנן מהלך מפתיע למלחמה, והוא "סופה במדבר" (Desert Storm).
הצורך במהלך מפתיע גובר אחר שצבא נערך תקופה ארוכה. הפעולה הקרקעית ב"סופה במדבר" החלה באזור בלתי צפוי - במערב כוויית - כאשר המהלך האמריקני הראשון - בתנאים של שליטה אווירית מוחלטת - הייתה כתישה אווירית נמרצת של יעדים עירקים. כיוון שלאמריקנים הייתה שליטה אווירית מוחלטת, הם יכלו להניע את הקורפוס (גיס) המוטס 18 שלהם למערב כוויית, כדי שיפרוץ משם ללב עירק. הצלחת הפעולה הותנתה, כמובן, בהסתרת תנועת של קורפוס 18 לשטחי הכינוס שלו. כל מאמצי ההסתרה כמעט עלו בתוהו כיוון שקצינים אמריקניים נמרצים מדי הביאו עיתונאים לביקור במפקדה הקדמית של הקורפוס. הפרסום נדחה, בזכות גישה אחראית של עורכי העיתונים האמריקניים, והמבצע יצא לדרך.
במקביל, פעל CENTCOM ליצור אשליה - בעירק ובעולם - שהמבצע הקרקעי יתרחש לחופי המפרץ הפרסי. לשם כך, תוזמן תרגיל נחיתה גדול של המארינס, שנחשף "במקרה" לעיני התקשורת.
הבעיה העיקרית ב"סופת מדבר" הייתה מתי לשחרר את הרצועה מכוחות הקרקע. עד היום נטוש ויכוח בארצות-הברית האם ההחלטה להוציא את קורפוס 18 למשימתו הייתה בעִתה. תורת הלחימה (ALB) האמריקנית קבעה שיעור מסוים של השמדת האויב בפעולה האווירית, כתנאי למעבר לפעולה קרקעית. כל דוחות הנזקים (BDA) אחרי ההפצצה לא הצליחו לייצר תמונה אמינה של שיעור הנזק לתשתית הצבאית של עירק. לכן, זו הייתה החלטה אישית מבריקה של גנרל נורמן שווארצקופף לצאת למבצע הקרקעי.
שלב ההכנה באש ב"עופרת יצוקה" נמשך יותר מדי זמן. כך, הצליחו רבים ממנהיגי חמאס להיעלם, ולתפוס עמדות חליפיות - עד יעבור זעם. כאן תעמוד למבחן קהילת המודיעין. ובאותה ההזדמנות, אשאל - כמו ד"ר גיא בכור - למה חיכו? הרי כל דרדק יודע, שאי אפשר להכריע את חמאס בלי כניסה קרקעית לעזה (עיינו בדוח ועדת וינוגרד, אך גם בכל ספר בסיסי לטקטיקה צבאית).

מחיקת פירות הבאושים של הטמטום האסטרטגי, הנקרא, "הינתקות"
[צילום: דובר צה"ל]

למרות שכעת לוחמים - ראוי להזכיר, באותו ההקשר, כי בשש אחרי המלחמה, חובה לעשות סוף-סוף חשבון עם כל מי שידם הייתה במעל ההינתקות - מנהיגים, אנשי משפט, מפקדים ומתכננים, שאישרו את פשע המלחמה של פוגרום ביהודים ושל הריסת בתיהם, כדי למוסרם לאויב

אין לי ספק, "עופרת יצוקה" מבצע מוצדק - למרות כל הביקורת על התנהלותו ובעיקר על עיתויו. יחד עם זאת, בינתיים, הוא נראה כמבצע מיותר, כיוון שנועד למחוק כמה מפירות הבאושים של הטמטום האסטרטגי, הנקרא, "הינתקות". כל אחד יודע, שהיישובים, שהרסה ממשלת הזדון, הפכו לכרי שיגור לנשק רקטי ולפצצות מרגמה אל עבר היישובים במרחב חוטף עזה.
"ישראל ויתרה על השטח ופינתה את ההתנחלויות באופן חד-צדדי, ועכשיו היא כובשת אותו בחזרה, באופן חד-צדדי. הניסיון לסמוך על הפלשתינים עלה לנו במחיר כבד מאוד" - כתב גיא בכור בתחילת המבצע הקרקעי, בסכמו מקורות ערביים.
הטירוף במשלוח חיילינו לכבוש שטח, שוויתרה עליו ממשלת ישראל, בגחמה של חבורת הנוכלים מחוות השקמים (שלווה במלל מרומם של "מומחים" לביטחון ולמשפט), זועק לשמים. מבצעי יו-יו כאלה עולים משאבים רבים, ובסופו של דבר מחבלים במוטיבציה - למרות שבינתיים נראה, כי ההצדקה למבצע "עופרת יצוקה" נשמרת, למרות הבנה די נרחבת, כי יצא לדרך כמה שנים מאוחר מדי.
למרות שכעת לוחמים - ראוי להזכיר, באותו ההקשר, כי בשש אחרי המלחמה, חובה לעשות סוף-סוף חשבון עם כל מי שידם הייתה במעל ההינתקות - מנהיגים, אנשי משפט, מפקדים ומתכננים, שאישרו את פשע המלחמה של פוגרום ביהודים ושל הריסת בתיהם, כדי למוסרם לאויב. ובאותה ההזדמנות גם עם מי שעסקו בלוחמה פסיכולוגית (נגד מתיישבי קטיף ונגד החיילים, שנאנסו לבצע את הפשע), כדי לאפשר את הטיהור האתני ואת הפוגרום.
כבר כעת - כמו במלחמת לבנון 2 - הוכחה יותר מתמיד חשיבות הקרקע, השליטה בשטח - למרות כל מיני הזיות "אסטרטגיות", שרווחו במקומותינו.
"הבחירות העומדות בפתח עשו טוב למדינת ישראל" - כותב אריק באך באתרו - "הן הצליחו לעשות מה ששמונה שנות הפגזת טילים על תושבי שדרות לא הצליחו לעשות: לשכנע את מנהיגי המדינה לנתב את צה"ל לפעילות של הגנה על ישראל, במקום לפעילויות של סיוע לארגוני הטרור באמצעות גירוש יהודים מבתיהם לטובת מסירת עוד ועוד שטחי ירי למחבלים".
ואם אנחנו בסדר שאלות - איך קרה, שב"עופרת יצוקה" מצליחים להשמיד מנהרות בהפצצה, ושמונה שנים לא חשבו על כך?
וכמו במלחמת לבנון 2, מתברר, שלחמאס, שהוכרע בהבל-פה הפרשנים, נותרה די יכולת להרחיב את מעגלי הירי. בלבנון 2 הצליח חיל האוויר להשמיד את התשתית לשיגור רקטות כבדות (ארוכות-טווח), ולא הצליח להתגבר - גם בגלל עכבות "מוסריות" - להסיר את האיום ברקטות קצרות-טווח. אך כמו בלבנון 2, שעון הזמן הדיפלומטי מתקצר. היום הסתיימו החגים הנוצריים, ובניו-יורק (משכן האו"ם) ובכל הבירות חוזרים לעבודה בקצב מלא מול שגרת העבודה הלקויה של משרד החוץ הישראלי.
בינתיים, אפילו האיחוד האירופי הנפיק הודעה, שמצדיקה את פעולת צה"ל - הישג רציני, שמוסבר בהיות צ'כיה נשיאת האיחוד. במקביל, כבר גינתה צרפת, הנשיאה הקודמת של האיחוד, את הפעולה הקרקעית. לוב, כדרכה, מייצגת את העניין הערבי במלחמה, וכבר פועלת (כחברה במועצת הביטחון) לכפות הפסקת-אש על ישראל. כמו בלבנון 2, כלומר, הפסקת-אש עכשיו תיתן לחמאס אפשרות להירגע, ולהתארגן מחדש. וכמו שנאמר במקורות - הרי כל מה שעברנו מאז שבת יהפוך ל-FGN: פול גז ניוטרל... ולא רק זה, אלא שניווכח, שחמאס הולך בדרכי חיזבאללה, ויכין תשתית גדולה יותר, שתחליף את מה שהשמדנו בעמל רב.

שימור יכולת

בינתיים מתברר, שחמאס שימר בידיו יכולת שליטה וכוח ללחום - גם תחת מכבש מבצע ישראלי. זו אינה תגובה עוויתית (ספסמטית), אלא התנהגות מתוכננת, התואמת את תורת מאו, הקובעת, כי עליו לברוח, כשהאויב מתקיף, ולהסתער כשהאויב בורח. כלומר, יש לחשוש ממלחמת מאסף של חוליות חמאס, שנטמעו בשטח, והונחו לפגוע בכוחות, בהסתמך על חוסר המשמעת המובנה בצה"ל ובחברה הישראלית (ואני רואה לנגד עיניי אספני "מציאות", שעטים עוד מעט על השטח, ומשמשים טרף קל למחבלים). חמאס גם שימר - כמו חיזבאללה לפני שנתיים וחצי - יכולת לירות רקטות מכל מיני סוגים על יישובים ישראלים. כדי לסכל יכולת כזו, יש לכבוש מחדש את השטח, שפינתה באיוולתה ממשלת הזדון בצפון-מערב רצועת עזה, לפחות, לטהרו, ולהחזיק בו.
מצד שני, מבצע כזה ארוך ומייגע, כיוון שנדרשת פעולה זהירה ומדוייקת - גם בגלל ריבוי הכוחות, הפועלים בשטח.
וחשוב להדגיש: אין בידינו עודף זמן - למרות שמערכת הביטחון מתנהגת כאילו בידיה כל הזמן שבעולם.
אם לא יושלם המבצע - יוכל חמאס לנצל את אי-הכרעתו, את הפסקת המבצע בטרם-עת ואת הנסיגה הישראלית כצירים לתעמולתו ולגיוס מחודש. בפועל, יידרש צה"ל לעוד מבצעים רבים ולנוכחות ממשית בשטח - כמו ביהודה ובשומרון אחרי "חומת מגן" - כדי למנוע צמיחה מחדש של תשתית חמאס.
נראה, כי הלחץ הערבי - בתמיכה נמרצת של אירופה (למרות נשיאות צ'כיה) - נועד להפסיק את "עופרת יצוקה", כדי לקבע תדמית של ניצחון חמאס. וכידוע, למרות שוויטקונג הובס בצורה קשה ביותר, והושמד במתקפת טט (1968) - רואים בה את ראשית המפלה האמריקנית במלחמה בוויטנאם.

תקשורת במלחמה

בשבוע שעבר עוד פעלה הטלוויזיה של חמאס, והמשיכה להפיץ את תעמולתה - גם בתחילת הפעולה הקרקעית. מיקי גורדוס השמיע בקול ישראל הקלטה של כתב חוץ, המזהיר את עורכיו, שלא לקנות את דברי חמאס, שכולם תעמולה. מלחמה מודרנית מתנהלת לא רק בזירות הלחימה, אלא גם בזירת התקשורת. לכן, למרות אובדן המקורות, העשוי לנבוע מפגיעה בתשתית התקשורת בעזה, חשוב לסגור להם את הפה.
ובעניין התקשורת - עוד שאלה קלה: בוועדת וינוגרד ובעיקר בוועדת חקירה של מועצת העיתונות אחרי מלחמת לבנון 2 התעקשו אל"ם סימה ואקנין-גיל, הצנזורית הצבאית הראשית, ואנשי הצבא, שלא היה שום פסול בפרסום מקומות נפילת הרקטות במהלך המלחמה. ולמען האמת, כמעט השתכנעתי.
פתאום ב"עופרת יצוקה" מתעקשים לא לפרסם את מקומות נפילת הרקטות. מה קרה?!
כנראה, מה שיודע כל טירון, שאין לתת לאויב מידע, חדר סוף-סוף למוחות האטומים של קובעי המדיניות במטכ"ל.
יתר על כן, נכס חשוב במבצע הוא סילוק/הסתלקות הכתבים הזרים מעזה. עקב מדיניות מוטעית, הצליח חמאס להיפטר (כמו סדאם חוסיין בשנת 1990) מכל הכתבים האירופאיים והאמריקניים ברצועת עזה. העבודה נעשית כמעט כולה על-ידי מקומיים, העובדים עבור התקשורת הזרה, על-ידי אלג'זירה ועל-ידי אלערבייה. כך, נמנעת בינתיים הצפת הרשתות (והטלוויזיה הישראלית) בסרטי תעמולה במסווה של שידורי חדשות.
לאור זאת, נראית פסיקת בג"צ - לאפשר למאגר ("פול") של כתבי החוץ בישראל להיכנס לרצועת עזה, כדי לסקר את השטח - כעוד טעות נוראה של צדקנים, שאינם מבינים את מתאר הלחימה בטרור [בג"צ 9910/08].

תאריך:  06/01/2009   |   עודכן:  11/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עופרת יצוקה 5
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
האם אתה יודע שגיא בכור..... ל"ת
י.ש  |  6/01/09 22:33
2
ישר כח על הכתבה. כל מילה בסלע ל"ת
אילנה קופרמן  |  6/01/09 22:46
3
האם אתה יודע שגיא בכור.....
י.ש  |  6/01/09 22:46
4
מאמר מעולה ל"ת
צנחן  |  7/01/09 01:53
5
פושעי הגירוש
יהודי כואב  |  7/01/09 07:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם ברוד
התברר שהעוצמות של העם היהודי קיימות בו במלוא עוזן, והן רק ממתינות לקריאה ולמנהיגות שתעורר את נקודת האמונה הטמונה בלב כל יהודי
דני רשף
אין שום הבדל רעיוני בין מבצעי דין וחשבון, ענבי זעם, מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה. הלקחים שנלמדו ומיושמים מתמקדים בפיקוד, בארגון ובשליטה, בתפקוד פיקוד העורף, ביחסים לתקשורת, ובזחיחות הפוליטיקאים והמפקדים, אבל לא במהות המבצעית הבסיסית
צילה שיר-אל
ניתוחי אישיות של ציפי לבני וגבי אשכנזי    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
עמוס שריג
ישנה כיום נוסחה: מזרחי = גורמט, ערבי = מבטא, שניהם ביחד = אין כניסה!
לבנת שאובי
פסיכודרמה היא צורת טיפול בה מביא התלמיד קושי או חרדה אל הקבוצה    אז בוחר הוא את משתתפי הקבוצה שיציגו את החרדה    כתוצאה מכך נוצר עיבוד של הקושי או החרדה וחלה תחושת שחרור ושלווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il