X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

עונת הסתיו היא עונה נפלאה לשתילות חדשות ולעבודות הגינה השונות. אחת ההנאות הגדולות ביותר לגנן החובב היא קטיף ירקות טריים וטעימים מהגינה.
ציפי סלונר, האגרונומית של משתלת סלונר, החברה באיגוד הישראלי למשתלות, מציינת כי עבודה בגינת הירק נותנת הזדמנות נהדרת לגלות עם הילדים את נפלאות הטבע.
בזמנים בהם המרכולים מציעים ירקות קפואים, עגבניות בחורף ותפוזים בקיץ. יש חשיבות כפולה ומכופלת להכיר לדור הצעיר את הדרך שעושה הירק מזרע או נבט רך ועד לשולחן מספרת ציפי סלונר, הינה לצאת לגינת הירק ולקטוף עבורנו את הירקות שגידל במו ידיו, ירקות אורגנים נקיים מחומרי הדברה ומכימיקלים. אין צורך בגינה גדולה כדי לגדל ירקות, חלק מהירקות ניתן לגדל באדניות או בגינה קטנה, העיקר שנקפיד על ביצוע השלבים הבאים:
השלב ראשון הוא בחירת שטח מתאים .את גינת הירק נמקם באזור שטוף שמש - לפחות שש שעות ביום. הקרקע בשטח שנבחר חייבת להיות מנוקזת היטב.עתה, לאחר שבחרנו מקום, ניגש להכנת הקרקע, הערוגה חייבת להיות נקיה מעשבים, בשטח קטן מומלץ לנכש ידנית. בשטחים גדולים ניתן להשתמש בראונאפ (זהירות - ר ע ל) וזאת לפחות שבוע לפני זריעה או שתילה.
בשלב זה אנו מיישרים בעזרת מגרפה את פני השטח ומניחים את מערכת ההשקיה. צינור טפטפות כל 30 ס"מ בספיקת 2 ליטרים לשעה, יתאים להשקיית מרבית הגידולים.
לפני שניגש לשתילה והזריעה יש לתכנן את מיקום הצמחים : צמחים נמוכים (כרוב , חסה) נשתול בצד הדרומי של הערוגה וצמחים גבוהים יותר (כרובית, ברוקולי) בצד הצפוני באופן זה ייהנו כל הצמחים ממקסימום שעות שמש.
איזה גידולים נשתול ואיזה נעדיף לזרוע? ישנם ירקות שקל להתחיל את גידולם בזריעה: צנון, צנונית, גזר, לפת, אפונה סלק עלים, שמיר, פטרוזיליה, קולרבי ועוד. בגינה קטנה רצוי להתחיל בגידולם של ירקות מסוימים משתיל ולא מזרע. בדרך זו נחסוך את זמן הנביטה ונשמור על אחידות השתילים.
במשתלות המובילות בארץ ניתן למצוא שתילי חסת עלים, חסה אייסברג, כרוב אדום, כרוב לבן, כרובית, סלרי, וכמובן בצלצלים לבצל ירוק ושתילי תות שדה.
הצעד הבא הוא טיוב הקרקע - לכל מטר מרובע שטח נפזר דלי קומפוסט (10 ליטר). את הקומפוסט נצניע בעזרת את חפירה או קלשון לעומק של כ-20 ס"מ.
לאחר טיוב הקרקע ניפנה לבניית ערוגות השתילה. הערוגה המומלצת לשתילת ירקות חורף תהיה ברוחב של מטר אחד ובגובה של 15 ס"מ.
בין הערוגות המוגבהות יפריד שביל מעבר ברוחב 40-50 ס"מ.
את שולי הערוגה ניתן לייצב בעזרת לוחות עץ או על ידי יצירת דפנות משופעים.
כאשר שותלים שתילים, יש להקפיד שהקרקע תהיה לחה (אך לא בוצית) ושגוש השורשים יהיה לח. את השתיל נשתול לעומק בו הגוש יהיה בקו אחד עם פני הקרקע.
טיפול שוטף
כולנו מייחלים לגשמי ברכה בחורף אך אל לנו לשכוח שבתקופות של הפסקות בממטרים (תופעה אופיינית לחורף הישראלי) יש לדאוג לתוספת השקיה.
אפשר לבדוק את הקרקע ואם נראה לנו שהיא יבשה נשקה תוך התחשבות בסוג הקרקע ובטמפרטורות. יש לזכור שהשתילים/הנבטים הרכים זקוקים ללחות מתמדת.
לקרקע שהוכנה כראוי בדרך כלל אין צורך להוסיף דשן במהלך הגידול. מי שאינו מצדד בחקלאות אורגנית יכול להוסיף דשן בשחרור איטי או דשן כימי בהתאם למינון המומלץ.
פעולה מומלצת נוספת במהלך גידול הירקות הינה קלטור הקרקע מסביב לשתילים. בדרך זו גם מאווררים אותה וגם מונעים עשביה.
רבים חוששים שירקות הגדלים בגינת הבית ייתקפו במחלות ומזיקים שונים. ציפי סלונר מציינת שטיפול נכון בשתילים ימנע את מרבית המחלות. דישון והשקיה מסודרים עוזרים להתפתחות צמח חסון שלא נתקף בקלות.
אם בכל זאת הצמח נתקף במזיק או במחלה אין צורך לרוץ ולקנות חומרי הדברה רעילים - ישנם חומרים טבעיים וידידותיים לסביבה כגון: פלאדיום, זוהרנאט, ומיצויי שום ,אשר יעילים נגד מזיקים ומחלות ובכל בעיה רצוי להתייעץ עם צוות מקצועי במשתלה.
כלל חשוב למי ששותל כבר מספר שנים באותה חלקה - על-מנת למנוע העברת מזיקים ומחלות קרקע משנה לשנה אין לגדל ירקות מאותה משפחה ברצף אלא להחליף במיקום הגידולים.
לדוגמא, אם השנה שתול בערוגה כרוב השייך למשפחת המצליבים בשנה הבאה לא נשתול בערוגה זו צנון, ברוקולי או כרובית אשר גם הם שייכים למצליבים אלא נזרע אפונת גינה (טעים ומומלץ) ממשפחת הפרפרניים או גזר ממשפחת הסוככיים.
לסיום, חישבו באיזו קלות ניתן להפוך את שעות הפנאי שלנו לשעות יצירה והנאה בגינת הירק ואל תשכחו - אנחנו, באיגוד הישראלי למשתלות, נשמח להדריך אתכם לאורך כל הדרך.

תאריך:  14/09/2003   |   עודכן:  15/09/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il