X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
דן בבלי לשעבר יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה המרכז היהודי ערבי אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חלק מהתעלמות ההנהגה האזרחית בחיפוש פיתרון שלאחר המלחמה, נעוץ בביטחון המקובע של ישראל לגבי כוונות הפלשתינים. כדי לסיים את העימות המתמשך מזה עשרות שנים, חיוני לחשוב במושגים של שיוויון אזרחי והבטחת זכויות של כבוד הדדי, שלו חייבים להסכים גם הפלשתינים וגם הישראלים
▪  ▪  ▪
כבוד וזכויות אזרחיות - גם להם [צילום: dampalestine.com]

בימים הראשונים שלאחר הפסקת האש ניתן היה לקוות כי יהיו נבחרים ומעצבי דעת-קהל בישראל שיצהירו כי הגיעה העת לעשות שלום. למרבה הצער, קול כזה לא נשמע.
לרוב המאבקים האלימים נכנסה ההנהגה הישראלית לאחר הכנה צבאית יסודית. מאידך-גיסא, לא הייתה הכנה עניינית ליעדים המדיניים בסיום המאבק האלים, וכיצד תכלכל ישראל דרכה לביצוע הנושאים שיביאו לשלום אמיתי ומתמשך.
לאחר שהושגו חוזי השלום עם מצרים ועם ירדן והסכם שביתת הנשק עם סוריה מתיר רוגע יחסי, עיקר ההתפרצויות האלימות בדור האחרון היה עם האוכלוסיה הפלשתינית.
בשנים 1956, 1967 ו-1973 לחם צה"ל במדבריות ובשטח פתוח, והבטיח את ניידותו ואת שליטתו בשטח. כבר ב-1982 נפגמה יכולת הלחימה של צה"ל בהרי ובערי לבנון. במערכות של קיץ 2006 ולאחרונה ברצועת עזה, בלוחמה מול כוחות גרילה לבנונים ופלשתינים, הסתבר כי יש צורך במיומנות שונה למדי.
חלק מהתעלמות ההנהגה האזרחית בחיפוש פיתרון שלאחר המלחמה, נעוץ בביטחון המקובע של ישראל לגבי כוונות הפלשתינים. יחס זה מאפשר לשלטון הישראלי את מדיניות ההשפלה של האוכלוסיה הפלשתינית, ואת תנאי המצור שבו מתקיימים תושבי הרצועה שנים רבות. אין הסכמה בקרב האוכלוסיה היהודית כי כדי לסיים את העימות המתמשך מזה עשרות שנים, חיוני לחשוב במושגים של שיוויון אזרחי והבטחת זכויות של כבוד הדדי, שלו חייבים להסכים גם הפלשתינים וגם הישראלים.
הסבר מעמיק יותר להיעדר תוכנית מדינית להשגת שלום קשור בעובדה שקברניטי מדינת ישראל מודעים כל השנים כי הסדר אמיתי יחייב את ישראל לוויתורים כואבים:
  • עתיד ההתנחלויות בגדה המערבית. בארבעים השנה שחלפו מאז מלחמת ששת הימים, למעלה מ-400,000 יהודים בנו ביתם על אדמות במזרח ירושלים ובגדה. כדי להשיג שלום בר-קיימא עם מדינה פלשתינית, רוב המתיישבים ייאלצו לוותר על מגוריהם ולעבור לחיות בתוך שטחי ישראל. אין ישראלים רבים המאמינים כי קיים מנהיג ישראלי שלו הסמכות והביטחון לבצע את המהלך.
  • חלופה לפיתרון זה הינה להכריז על "ארץ ישראל השלמה" כמדינה דמוקרטית אחת של כל אזרחיה. כיום אין מנהיג או מפלגה יהודית המוכנים לתמוך באיחוד כזה, שיביא למדינה דמוקרטית דו-לאומית. מאידך, ראוי לציין כי בשנים האחרונות גדל מספרם של התומכים בפיתרון כזה.
  • האמונה כי על ישראל להיות "מדינה יהודית" מעוגנת עמוק בקרב רוב תושבי ישראל היהודים. כדי שישראל תיהפך לדמוקרטיה אמיתית, ייתכן שהפיתרון יימצא בהסכמה כי המדינה תהיה למדינת כל אזרחיה, עם דגש שיבטיח את קיומו של "בית לאומי יהודי" במדינת ישראל.
  • החוקים ותנאי החיים שעל פיהם חיה האוכלוסיה הערבית בגדה המערבית הינם קשים ומשפילים. עד כה, ההנהגה הישראלית ורוב המפלגות העדיפו להתעלם מחיפוש פיתרון למוקדים לעימות עם העם הפלשתיני. מבלי למצוא פיתרון מוסכם לנושאים אלה - המתחים שבין שני העמים לא ייפתרו, והסכנה להתפרצויות אלימות ומלחמות חדשות יימשכו.
באביב 1968, ימים ספורים לאחר שצנחני צה"ל סבלו כשלושים אבידות כשפשטו על מחנה אש"ף סמוך לעיירה קראמה שבירדן, סעדתי עם עיתונאי בכיר ממערכת הוושינגטון פוסט. הדימוי שצה"ל השיג תשעה חודשים מוקדם יותר, במלחמת ששת הימים, עדיין היה טרי, והחלפנו דברים על אפשרויות שונות לפיתוח יחסי ישראל עם שכניה הערבים. העיתונאי העריך מאוד את יכולת צה"ל, אולם תמה לסיבות הניהול הכושל של האירוע בקראמה. לפני שנפרדנו, הציע לי חומר למחשבה: במזרח התיכון הפרוע, יכולתה של ישראל מתעצמת בהיותה הגורם היחיד המסוגל לשמור על משמעת עצמית הנובע מקור רוח. "אם תאבדו יכולת זו, מעמדכם בעימות יחלש מאוד" כך התריע.
חלפו שנים עד שהתבהר כי ישראל אומנם איבדה את קור רוחה. הודות למעורבות הפוליטית המתגברת של הימין, שהתחזק בסיוע החרדים הלאומניים ובתמיכת העולים ממזרח אירופה, קור רוח המדינה התמסמס, וההתלהמות תפסה את מקומו - עובדה שבמקום לחזק, מחלישה את ישראל. דברים אלה באים לידי ביטוי בעויינות בדברי הנבחרים וישראלים רבים כלפי שכניהם הערבים, ובנוסף - לעיכוב כל ביטוי דעת קהל ישראלי המציע פיתרון בדרכי שלום להקמת מדינה פלשתינית עצמאית.
ישנם ישראלים יהודים גאים, כפי שישנם ערבים פלשתינים וגם זרים ידידים לשני העמים, המשוכנעים כי בתהליך מוסכם ניתן להביא את השינוי המשמעותי - כדי לבנות במשותף שלום אמיתי. כדי לסיים את העימות המתמשך על ישראל ליזום, בשלב הראשון, מהלכי פיתרון משכנעים שיגרו את הפלשתינים.
יחלוף זמן עד שיחזור לישראל הביטחון העצמי שיאפשר לה להבין כי הסדר מחייב כבוד לזולת (הערבי) וזכויות אזרחיות שוות.

פורסם במקור
הכותב הנו יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה, מחבר "חלומות והזדמנויות שהוחמצו 1967 – 1973", רואה-חשבון בגמלאות, תושב מצפה חרשים שבגליל.
תאריך:  01/02/2009   |   עודכן:  01/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיום העימות עדיין מעבר לאופק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא מה שהערבים רוצים
תמימה  |  1/02/09 18:00
2
עוד מישהו מהשמאל הזוי וסהרורי ל"ת
שלא מחובר למציאות  |  2/02/09 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי קרעין, זאב הרשקוביץ
בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על-מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק זה, האחרון בסדרה, נתאר את שלבי הגבייה מלקוחות בעייתיים
ד"ר אברהם בן-עזרא
הימין הקיצוני הוצא אל מחוץ לחוק, ומה שנותר בסל הבחירות הוא שמאל קיצוני הזוי, שמאל, מרכז וימין
שלמה אידן
לקראת הבחירות, על המועמדים הישרים (יש גם כאלה) להתחייב, כי יקיימו נאמנה הבטחותיהם לבוחר, וכי יעשו ככל יכולתם לחקיקת חוק שימנע הישנות בגידת הנבחרים. על הציבור לשפוט הרשימות לא לפי מתק שפתי המועמדים, אלא על סמך התנהלותם בעבר, נאמנותם לדרך ולהבטחות על בסיסן נבחרו. אם לא ינהג כך, גניבת הקולות תימשך כימים-ימימה
גורי גרוסמן
ראש ממשלת טורקיה טייפ ארדואן הוא האיש "הנייטראלי" וחסר הפניות אותו בחר ראש ממשלתנו, בתמיכת היורשת שלו שרת החוץ ציפי לבני, המתיימרת להיבחר לראשות הממשלה
אביחי רחמים
השילוב של הפעלת האש ובמקביל הדאגה לעורף על-ידי תפקוד ראוי של פיקוד העורף והעוסקים במלאכת הקודש של הכנת העורף למלחמה, גרמה לכך שהעורף היה נחוש בדעתו לספק לצה"ל כל זמן שיידרש להשלמת המשימה ומנעה את הסיטואציה שהעורף אכן, נושף בעורף
רשימות נוספות
חמאס תובע מהפתח להצטרף לג'יהאד  /  רובי שטיינברג
ארגון שמאל: נעודד תביעות נגד המדינה  /  איציק וולף
ארדואן: הגנתי על כבודה של טורקיה  /  איציק וולף
פלשתיניות  /  גד גזית
צילה של הרוח הרעה  /  נמרוד לירם
יש תג מחיר?  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il