X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלך הפכפך ובעל עוצמה, מלכה יפהפייה בעלת תושייה, יועץ ערמומי וחכם זקן וטוב, הם רק חלק מן השחקנים בדרמה תקופתית מלאת תהפוכות, שמתחילה באיום קיומי ומסתיימת בהפי אנד מרתק וסוחט דמעות
▪  ▪  ▪

אוזני המן, הן ללא ספק אחת התעלומות הגדולות ביותר בחג הזה, פורים. כל שנה אנו נוגסים בהן בתאווה בלי לזכור אף פעם לשאול, מה משמעותן. ואולי זה לא הכי משנה לנו כשהתחפושות מציצות מכל חנות צעצועים ועוד מעט העדלאידע כבר תתחיל. זה חג של שמחה, של חגיגה "וכל המרבה-הרי זה משובח". ולמזלנו, לא הכל תלוי בהמן, אלא גם במרדכי. אה, וגם באסתר. כמה מילים על מה מגלה לנו המגילה...
צופן אסתר
הקאסט המוקפד שבמגילת אסתר ללא ספק מרשים. מלך הפכפך ובעל עוצמה, מלכה יפהפייה בעלת תושייה, יועץ ערמומי וחכם זקן וטוב, הם רק חלק מן השחקנים בדרמה תקופתית מלאת תהפוכות, שמתחילה באיום קיומי ומסתיימת בהפי אנד מרתק וסוחט דמעות.
אולם, סיפור המגילה הוא הרבה יותר מתסריט הוליוודי הפכפך מסביר הרב יהודה אשלג, הידוע בכינויו 'בעל הסולם' על-שם פירוש הסולם שכתב לספר הזוהר. אם נקרא את פרשנותו הקבלית היום, שבעים שנה לאחר שנכתבה, כשהעולם עובר משבר כלכלי גלובאלי, נוכל להבין את משמעות החג הזה מנקודת מבט שונה לחלוטין ורלוונטית הרבה יותר.
נתחיל מהסוף: השם "מגילת אסתר" מעיד על המסר שהיא נושאת בתוכה - 'מגילה' מלשון גילוי, ו'אסתר' מלשון הסתר. כלומר, גילוי ההסתר. הבנת המגילה בצורה נכונה, תאפשר לנו להציץ אל 'מאחורי הקלעים' של חיינו. ונתחיל דווקא עם האיש הרע שבסיפור.
המן - הצורר האגגי
הגיע הזמן להפריך כמה מהמיתוסים שהתקבעו סביב סיפור המגילה. המן, ששמו מלווה כידוע בקולות מחרישי אוזניים של רעשנים ונפצים למיניהם, הוא לא בדיוק מי שחשבנו. האגגי, כמו שמסביר בעל הסולם, הוא בעצם... אני! ואת, ואתה, והיא, והוא. מבולבלים? מיד אסביר. המן מסמל את צורת המחשבה האגואיסטית שמנחה כל אחד ואחת מאיתנו, אותו רצון טבעי שמניע אותנו ליהנות מהחיים ללא שום התחשבות באחרים.
המן, שרואה רק את תועלתו האישית, הוא 'קונטרול פריק' חסר תקנה, רודף כבוד ושליטה שרוצה להשמיד את כל מה או מי שמתנגד לו. לכן הוא כל כך שונא את מרדכי, שמסמל בדיוק את הנטייה ההפוכה: הרצון לאהוב ולתת לזולת.
תפקידו של המן לא מסתיים בסיפור המגילה. המן מייצג גישה לחיים שבה תועלתו הפרטית של האדם היא מרכז הקיום היחיד שלו, בניגוד לכל דאגה ואכפתיות לטובת הכלל (מישהו אמר וול סטריט?).
אוזני המן נקראים גם 'כיסים'. המנהג לאכול "אוזני המן" בפורים נועד להזכיר לנו שהמן המסמל את האגו ששולט בנו הוא הסיבה להרגשת הכיסים הריקים, ההרגשה שחסר אמון בקשר שלנו עם האחרים.
ומה עם מרדכי?
כאמור, "היהודי הזקן שיושב בשער המלך" וממתין לשעת הכושר המתאימה, מייצג את הרצון הזך והנקי ביותר שקיים באדם - אהבה ללא תנאי לאחרים. התכונה הזו, הגישה הזו לחיים, היא הדבר שהמן רוצה להשמיד.
המאבק בין שתי הגישות הוא מהות הסיפור. למעשה, זוהי הפואנטה של החג כולו. ולגבי המבוכה שפקדה את אנשי שושן הבירה - היא נובעת מחוסר יכולתו של האדם להכריע את המאבק שמתרחש בין שתי הנטיות הללו שבתוך ליבו.
האחרונה והחביבה - אסתר המלכה
אסתר (מהמילה הסתר, זוכרים?) מייצגת את הצורך החבוי הזה שמדי פעם מתעורר בתוכנו, לא להסתפק במרדף האגואיסטי המטורף שמאפיין את החיים בעידן המודרני. הצורך שתובע מאיתנו לעשות שינוי אמיתי בחיים.
היום הוא מתעורר ביותר ויותר אנשים, ודוחף אותם לחפש אלטרנטיבה לדרכו האנוכית של המן, שהובילה אותנו אל המבוכה הכלכלית שבימים אלו פוקדת את עולמנו.
היום, בראשיתה של המאה העשרים ואחת, העולם השתנה מעבר לנקודת האל-חזור. השיטה היחידה להתאים את עצמנו לעולם הגלובאלי שבו אנחנו חיים היום, עולם של קשרים הדדיים הדוקים בין כל בני האדם, היא לתלות את ההמן הפנימי שלנו - האגו שלנו - ולהישאר עם אידיאולוגיה אחת ויחידה - ידידות ואהבת אחים מעל לכל. זוהי הדרך שמגלם מרדכי. רק כשנאמץ את הגישה העתיקה אך הנכונה הזו, ימלא האושר את עולמנו.

הכותב הנו עורך תוכן ומנחה בערוץ הקבלה, אפיק 66 ב-YES.
תאריך:  08/03/2009   |   עודכן:  08/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פורים: הטוב, הרע והיפהפייה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
המן הוא אגואיסטי ואנוכי
ישראל מ.  |  8/03/09 16:22
2
מאיר עיניים !
שרה  |  8/03/09 16:41
3
פעם ראשונה
יונית א.  |  8/03/09 16:59
4
פורים
Liora12222222  |  8/03/09 17:30
5
אז בעצם המגילה היא המצאה?..
כנרת  |  8/03/09 17:48
6
מעניין לדעת שבעצם זה משהו אחר
מלכה  |  8/03/09 18:08
7
הסבר מעניין ורלוונטי!!
דן28  |  8/03/09 18:19
8
סוף סוף חג עם משמעות על החיים
יעל1  |  9/03/09 07:55
9
אהבת אחים
ויקיטוריה  |  9/03/09 08:19
10
למה?? למה לא כל יום
מיכאלישוקה  |  9/03/09 20:43
11
אמנם
אסנת בת  |  11/03/09 07:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
עסקני מפלגת העבודה ניצבים בפני הכרעות פוליטיות אישיות קיומיות ומנהיג המפלגה נראה כמי שאינו שולט בנעשה בביתו פנימה    הגיע רגע האמת למפלגת העבודה ועליה לבחור באיזו דרך היא מבקשת לסיים את חייה הפוליטיים
זאב גלילי
הדרך שעשה הפלמ"חניק איש השמאל, מזהות ישראלית לזהות יהודית. תחילה דרך הזדהות עם יהודי השואה ואחריה עם חיפוש שורשים במקורות רחוקים יותר
ד"ר אברהם בן-עזרא
הצטרפות האיחוד הלאומי לקואליציה תחזק את האגף השפוי בממשלה, בו תומכים מבחינה רעיונית יעלון, בגין, סער וארדן. התמיכה הרעיונית קיימת לאור זהות מחשבתית, גם אם מי מבין התומכים סולד מאחד מהנתמכים
ראובן לייב
שילוב מוצלח של קודש וחול בביצוע תזמורת "בארוקדה" - קבוצה של נגנים-סולנים, עם מקהלת אנסמבל"נביאי הקווינטה" - הרכב קולי גברי, ייחודי בעולם המוזיקה הקלאסית. מרכז עינב בתל אביב; אולם ימק"א בירושלים; ואודיטוריום וייל בכפר שמריהו
עו"ד הילה פורת
חשבתם לבלות עם הילדים בפורים? מתברר שפורים איננו מוגדר בחוק כחג ולכן מדובר ביום עבודה רגיל    רק במקומות עבודה בהם נקבע בהסכם קיבוצי או בחוזה אישי כי עובדים זכאים להיעדרות בתשלום ביום בחירה ניתן להיעדר מהעבודה בפורים וליהנות משכר
רשימות נוספות
קרנבל פורים אשקלון 2009  /  ענת וינשטיין-ברקוביץ
הרפתקה חדשה ומרתקת במבצר אפולוניה בפסח  /  מיטל רוזנר-בנור
פסטיבל פיסול בחול בחוף בית ינאי  /  מיטל רוזנר-בנור
אסתר המלכה - IN, נינט - OUT  /  הרצל חקק
על לגימה וגלימה במגילת אסתר  /  ציפי לידר
למה יום המשפחה נחגג דווקא מחר?  /  שי טרי-טל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il