X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יעקב נאמן אינו דניאל פרידמן, נאמן מייצג אינטרסים אישיים ועסקיים מורכבים ונזקק ליחסים טובים עם העילית המשפטית. מינויו של השר נאמן לתפקיד שר המשפטים בעייתי מבחינה אתית, אך מבטיח שקט תעשייתי לבית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
יעקב נאמן

לפני מספר ימים כתבתי בבלוג האישי שלי באתר "רשימות", בעת שדווח על הסכמת נתניהו כי השר פרידמן ימשיך לכהן בתפקידו: "...איני בטוח בכלל שדרישתו של ליברמן - אם קיימת כזו באמת - אינה למעשה דרישה טקטית עליה יוותר בסופו של דבר. מאחר שאיני סבור שהמינוי האמור יכול לסייע במשהו לפתרון בעיותיו של ליברמן עם רשויות החוק, קשה לי לזהות אינטרס אמיתי שלו להתעקש דווקא על מינוי פרידמן לתפקיד שר המשפטים ואם אינטרס כזה אינו קיים קשה להניח כי ליברמן יעמוד על הדרישה".
על-פי הפרסומים, נראה שצדקתי, ודרישתו של ליברמן למינוי השר פרידמן אכן הייתה רק דרישה טקטית לצורכי מו"מ. הייתי מסייג גם אמירה זאת כי עד שהממשלה אינה מוצגת וזוכה לאמון הכל פתוח, וגם לאחר מכן שינויים אפשריים. כזכור, ב-1996 השר נאמן לא הצליח להחזיק בתפקיד שר המשפטים יותר מחודשיים.
שמע אתמול עיתון הארץ על הכוונה למנות את נאמן לתפקיד שר המשפטים וכבר הזדרז לצאת במאמר מערכת מגנה. נאמן אינו חסיד של העילית המשפטית המכונה בפי מתנגדיה "כנופיית שלטון החוק", ומשום כך הארץ רואה במינוי יעקב נאמן אסון לא קטן ממינויו של דניאל פרידמן. עמדתו של הארץ כשלעצמה הייתה צריכה לספק, אולי, הכשר למינוי, אבל באופן מפתיע אני מוצא עצמי דואג ודאגתי שונה מזו של מערכת הארץ.
אני מנחש שדווקא בבית המשפט העליון וכן בצמרת משרד המשפטים נשמו לרווחה. עם נאמן אפשר לעשות עסקים. נאמן הוא עורך דין הקשור באינטרסים רבים וחשובים שבחלקם מתבררים גם בבית המשפט העליון ובפרקליטות, והוא נזקק ליחסים טובים במערכת המשפט. מאידך, נאמן קשור בכל כך הרבה עניינים שאין שום בעיה להלביש עליו, בהתראה קצרה, חקירה בנושא זה או אחר, אם יסטה מהמסלול. בקיצור, יש את כל הסיבות דווקא להניח כי נאמן ובית המשפט העליון יסתדרו מצוין והוא יישר קו עם תביעות מערכת המשפט.
אם ינסה נאמן שלא ללכת בתלם הוא יכול למצוא עצמו בעמדה של נחקר בחשד כלשהו בתוך שבועות, ומכאן ועד להדחתו הדרך תהיה קצרה מאוד. האם יעלה על הדעת שמי שנחקר במשטרה יהיה שר המשפטים? תצקצק בלשונה מערכת הארץ, ד"ר זאב סגל יוסיף דברי פרשנות משלו וגם מקומו של משה הנגבי בדיון מובטח. היועץ המשפטי ופרקליט המדינה יכחישו באופן נרגש כי הייתה מטרה פוליטית לחקירת השר. הם כבר התרגלו לכך שבזמן האחרון מתייחסים קצת בחשדנות להצהרות אלו, או בכלל להודעותיהם, אבל לא נעסוק כאן בבעיות האמינות של פרקליטות המדינה.
מעניין שאיש אינו נותן את דעתו לבעיה האתית במינוי נאמן לתפקיד שר המשפטים. אני מניח שנאמן יעביר את חלקו, באופן זמני, במשרד עורכי הדין בדרך חוקית כלשהי, אבל עורך דין בסדר גודל של יעקב נאמן לעולם אינו מתנתק ממי שייצג וממי שהוא צפוי לייצג בעתיד, ומאלו שהמשרד אליו ישוב ממשיך לייצג. לטעמי, כשם שנדרשת תקופת צינון מנושאי פקידים בכירים, לאחר שהם עוזבים את שירות המדינה, צריכה להידרש תקופת צינון גם מאלו הפוסעים במסלול ההפוך.
אין להערכתי סיכוי שנאמן ינסה לחולל רפורמה ממשית כלשהי במערכת המשפט בתפקידו כשר משפטים, או "יאיים" במשהו על מעמדה. לכל היותר הוא ייצג אינטרסים של פוליטיקאים בפני המערכת ואת זה הוא יוכל לעשות היטב - אם יידרש ויחפוץ בכך. יש להבין כי מה שמעניין את שרי הממשלה אינו השירות שמערכת המשפט נותנת לאזרח, אלא בעיקר שמערכת זו לא תמרר את חייהם באופן אישי ומוסדי. נאמן יוכל, לכל היותר, לנופף במקל הרפורמות ולהציע גזרים, אבל מוטב לו שיפעל בזהירות ראויה ולא ירגיז את המערכת ויזכור היטב מה אירע לו בקדנציה הקודמת במשרד.
הטעם לכך שהשר פרידמן שנוא כל כך על חלק מהעילית המשפטית נעוץ באי-תלותו, ביושרו האישי הבלתי מתפשר, ובעובדה שאין לו אינטרסים צדדיים. לכל היותר נטען שפעמה בו תחושת עלבון על אי-מינוי תלמידתו לבית המשפט העליון, אבל זו הייתה עובדה מוגמרת בעת שנכנס לתפקידו. המשך כהונת פרידמן היה מציב בעימות מסוכן את נתניהו עם העילית המשפטית ולכך תמיד יש תוצאות לא טובות. מהבחינה התועלתית ייתכן שאולמרט שילם מחיר אישי על מינויו של פרידמן ואני סבור שנתניהו (שאף הוא הסתבך בעבר בחקירה עם פרקליט המדינה הנוכחי שתבע להעמידו לדין) הפנים לקח זה.
בקיצור, ייתכן מאוד שנתניהו וליברמן עשו עסקה טובה במינוי נאמן, אם אכן ימונה, ויש להניח כי בבית המשפט העליון תישמע אנחת רווחה אמיתית. אם מדינת ישראל יצאה נשכרת מעסקה המדווחת, זו שאלה אחרת וממילא יש להמתין בסבלנות עד להצגת הממשלה בטרם נרחיק בפרשנות מעבר לכך.
אף על-פי כן, כפי שציין העיתונאי שחר אילן בהארץ, הרפורמות שהוצעו על-ידי השר פרידמן זוכות לתמיכה מסיבית בכנסת ולא בכדי היה פרידמן השר האהוד ביותר בציבור מקרב חברי הממשלה. עדיין ייתכן שחלק מהרפורמות שהציע יוגשם, אם כי לא ביוזמת משרד המשפטים בראשות השר נאמן. זו גם שאלה של טקטיקה פוליטית. אם למשל ייזמו חברי הכנסת הצעות חוק מרחיקות לכת, תמיד יוכל שר המשפטים לפעול על-מנת לרכך את הפגיעה ולזכות בתשואות חן.

תאריך:  15/03/2009   |   עודכן:  15/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאמן על כולם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים עם כל מילה. יעקב נאמן
לא יעשה שום דבר  |  15/03/09 17:38
2
טוב מביילין?
יונה סוקולובסקי  |  15/03/09 23:09
3
נאמן פשוט יותר חכם
אחד שיודע  |  16/03/09 09:20
4
נאמן על כולם שלא יעשה דבר...
מטאטא  |  16/03/09 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
היום מצוין יום השנה לנרצח פוליטי, שהפך לאל אחר מותו    יוליוס קיסר היה מצביא דגול, סופר ונואם מוכשר    נרצח על-ידי סכינים בגבו בידי מוטביו
גורי גרוסמן
אין לנתניהו מנוס מלנסות ולהקים ממשלת אחדות לאומית בהשתתפות שלוש או ארבע המפלגות הגדולות, שתנטרל את סחטנותן של המפלגות הסקטוריאליות
גד גזית
הדרך הפתלתלה והמניפולטיבית בה נוקט נשיא המדינה לשעבר, בלי מעצור ובושה, אל מול מערכת התביעה, די בה כדי שאקום וארדוף אותו בזעם
רות פורסטר
לאלה המתנגדים לשחרור מחבלים תמורת חייו של גלעד שליט: תרבות הטרור המוסלמי אינה חסה על חיי "חייליה" וודאי שלא על חיי אזרחיה. התרבות היהודית רואה בשמירת חיי אדם ובפדיון שבויים - ערך עליון, וטוב שכך
ד"ר נעה ברר-ינאי
למרות שמצד אחד מדובר בתרופות שיעילותן אינה מוטלת בספק, חשוב להסביר מדוע נטילה בלתי מבוקרת של תרופות אלו עלולה להוביל למחלות כליה חריפות
רשימות נוספות
נתניהו דוחה הדרישה לרוטציה  /  עידן יוסף
מגעים חשאיים בין קדימה לליכוד  /  עידן יוסף
"על כצל'ה להתחבר למציאות"  /  איציק וולף
על-פי דרישת הקהל   /  שאול רוזנפלד
שחמט פוליטי  /  י. הרשלר
בר-און-חברון OUT, ליברמן-שלטון IN  /  אתי אשד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il