בימים אלה אישרה הוועדה הטכנית 310 "נפט ומוצריו" במכון התקנים הישראלי את התקן הישראלי החדש ת"י 90-4 "בנזין לרכב מנועי: תערובת מתנול-בנזין M15 (85% בנזין נטול עופרת ו- 15% מתנול)".
התקן הישראלי ת"י 90-4 הוכן ביוזמה של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, בשיתוף עם
משרד התחבורה, משרד הגנת הסביבה ומשרד רה"מ, והוא תקן ישראלי מקורי ראשון מסוגו בעולם (למעט תקן סיני מחוזי, לא קיימת בעולם תקינה בעולם הרלוונטית למוצר M15).
מתנול הוא מועמד מבטיח לשימוש בתעשיית הדלקים החליפיים, במיוחד לאור העובדה שניתן לייצרו בתהליך יעיל ופשוט מגז טבעי, ובכך לתרום לעצמאות אנרגטית וגיוון מקורות הדלק לתחבורה הנסמכים היום כמעט ב- 100% על נפט מיובא. לפיכך, קיימת מוטיבציה להחדרתו לשוק ולקידומו במסגרת התכנית הלאומית של משרד רה"מ לקידום טכנולוגיות לפיתוח תחליפי נפט לשימוש בתחבורה בישראל.
מינהלת תחליפי נפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ערכה במהלך שלוש השנים האחרונות, ניסוי חלוץ של חברת "
דור כימיקלים" במסגרת פרויקט חלוץ והדגמה בתחום תחליפי הנפט שמקדם המשרד, ובחנה את השימוש בתערובת מתנול ובנזין ברכבים פרטיים. את הניסוי ליוו נציגי המינהלת לתחליפי נפט ממשרד רה"מ, משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, מכון התקנים הישראלי וכן חוקרים מהאקדמיה.
הצלחת הניסויי עוררה התעניינות רבה אצל נציגי חברת הרכבים FCA, (Fiat Chrysler Automobilesׁׁׁ) שהגיעו לביקור בישראל במטרה לבנות תכנית עבודה משותפת עם ממשלת ישראל. על פי התוכנית תספק חברת FCA רכבים פרטיים למשק הישראלי המותאמים לשימוש ותדלוק ב- M15 (התאמת הרכבים נעשית אף היא במסגרת פרויקט חלוץ והדגמה במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים).
מאחר שתערובת M15 מיוצרת ע"י בלילה של המתנול לתוך בנזין קונבנציונאלי, התכונות הכימיות והפיסיקליות של M15 דומות לאלה של הבנזין. לכן, התקן ל- M15 מתבסס על התקן הישראלי לבנזין, תוך ביצוע התאמות של הדרישות מהתכונות הכימיות והפיסיקליות הנגזרות מיצירת התערובת.
ת"י 90-4 דן בתערובת M15 המיועדת לשימוש ברכבים ייעודיים שתוכננו מראש לשימוש במתנול, ושהוצהרו ככאלה ע"י יצרן הרכב, ומפרט דרישות ושיטות בדיקה ל- M15. בהתאם לתקן, משאבות דלק שינפיקו M15 יחויבו בכיתוב שמזהיר את הצרכן שהדלק אינו מתאים לכל רכב.
הלן עטרות, מנהלת אגף התקינה במכון התקנים הישראלי: "תקן ישראלי ל- M15 הוא צעד חשוב לצמצום השימוש במוצרי נפט ולניצול מאגרי הגז הטבעי בהם נתברכה ישראל".
ת"י 90-4 מהווה בסיס טכני לתמיכה בשימוש בבנזין הכולל 15% של מתנול, כאשר השאיפה היא לעודד את השימוש בתקן כך שבעתיד ניתן יהיה לעשות שימוש בתערובות בנזין עם אחוזי מתנול גבוהים יותר (דוגמת M70-M85), ובכך לנצל באופן טוב יותר את היתרונות הגלומים במתנול.