X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התנ"ך והציונות לא מוכרים לנשיא אובמה, וגם לא שיקום הפליטים
▪  ▪  ▪
לא מבין את ההיסטוריה. אובמה [צילום: AP]

"ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" (במדבר, יג, לג)
לפני ימים אחדים עצר העולם את נשימתו לקראת "מסע המזרח התיכון" של הנשיא האמריקני, ברק אובמה, שנישא מאוניברסיטת קהיר. פרשני העולם (קרי: התקשורת), עדין נפעמים ממפץ 'הנשיא השחור בבית לבן', מנתחים כל מילה ומייחסים לכל הפיסקאות הילה של מלאכת-מחשבת, מחושָבוּת-על, חזון-משיחי, טקסט הבנוי לתלפיות, מסרים שקולים ואמיצים, וכיוצא בסופרלטיבים רטוריים מעין אלו. משניתנה אפוא הרשות לדקדק בדבריו, אף אנכי אשנס מתני לשתי הערות שוליים, כלפי מה שיש בו וכלפי מה שאין בו.
הקוראן IN התנ"ך OUT
אחד המסרים הבולטים ביותר בנאומו הוא איזכור הקוראן ("הקדוש", כלשונו) וציטוט פסוקים ממנו, בצד החמאה רבתי לאיסלאם והצגתו כתרבות עליונה. אין לי שום בעיה עם הצבת הקוראן על השולחן הפוליטי. אני מוכן אפילו לקבל את הפסקה הבאה בנאום: "הקוראן הקדוש מלמד שכל ההורג חף מפשע כאילו הרג עולם ומלואו, וכל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו" (לפי תרגום הנאום לעברית שפורסם בעיתונות הישראלית). אכן, משום מה הטקסט מוכר לי מאיזשהו מקום (סנהדרין לז, א), וכמדומה שכבר ציינו חוקרים כי מחבר הקוראן הכיר את חז"ל ומדרשיהם...
מהי אפוא "הבעיה שלי"?
התנ"ך לא מוזכר בנאום ולו פעם אחת
(לעומת 4 ציטוטי קוראן)! כנוצרי מאמין (הוא, לא אני, חלילה) הייתי מצפה כי גם "הברית הישנה" תהיה שגורה על פיו, או על מקלדת מחבריו נאומיו, אך לשווא!
ואל תחשדוני שאני מעיר רק על קוצר דעתו של הנשיא האמריקני. אני מתכוון למשמעות הנגזרת. והנה ה"הפתעה", שבעצם איננה מפתיעה כלל ועיקר, ואף היא פרי המחושבות הפוליטית; כל מה שהנשיא האמריקני יודע (או רוצה לדעת) על המניע לייסוד מדינת היהודים בארץ ישראל, היא ה...שואה! כך קבע הוד נשיאותו: "השאיפה למולדת יהודית מבוססת על היסטוריה טראגית שאי-אפשר להכחישה". זו בורות המעניקה ציון 'נכשל' בתנ"ך, אך בעיקר בהיסטוריה (ובתלמוד כבר רמזנו). ולא בהיסטוריה יהודית, אלא גם אירופית ואמריקנית. חסר זה עולה בעיני כדי הכחשת ההיסטוריה.
כאמור, הנשיא אינו מכיר, ואולי מכחיש, שום פסוק תנ"ך הקשור במולדת היהודית, בגלות ובשיבת ציון. לא יפלאו אפוא המשך דבריו ה"מלומדים", כאשר בפסקה הבאה הוא משווה את השואה לסבל הפליטים הפלשתינים: "מאידך-גיסא, אי-אפשר גם להכחיש שבני העם הפלשתיני - מוסלמים ונוצרים - סובלים בשאיפתם למולדת. יותר מ-60 שנה הם סובלים את כאב העקירה". האם 'נכשל' גם במתמטיקה? ושמא בסף רגישות אנושית?
השאיפות הלגיטימיות של הציונות
ואם התנ"ך לא מוכר לנשיא, על אחת כמה וכמה שלא הציונות. מילה זו איננה מוזכרת כלל בנאומו, בניגוד ל"שאיפות הלגיטימיות של העם הפלשתיני" המוזכרות יותר מפעם אחת. אני מציג אתגר בפני כל חטטן-גוגל: כדאי לבדוק מה יחסו של אובמה לציונות מאז ומעולם, מאז החל למשוך בעט סופרים ולחצוב נאומים. האם הוא בכלל מכיר בציונות, או שמא הוא נמנה על מכחישיה?
ועדיין אינני נרגע, ולכן אינני מרפה, מסוגיית ה'שואה היהודית והפליטים הפלשתינים'; חסר לי מאד בנאומו של הנשיא האמריקני לפחות משפט או שנים על (אי) שיקום הפליטים בעזה, בלבנון, בירדן ובסוריה. כל ילד יודע כי הם מוחזקים בתנאי קיום משפילים, מסורבי-שיקום בצו מדיניות שליטי ערב. ארצות הברית, מדינות אירופאיות ונסיכויות תרמו כספים כבדים לשיקומם, אך הם לא זרמו ליעד זה במתכוון, מסיבות פוליטית ושחיתויות.
פליטי השואה יחזרו לאירופה?
ונקודת מחץ נוספת: אני חושש מאד ממסר סמוי בדבריו, הדומה להפליא להצעת הנשיא האירני: "ישוקמו פליטי השואה ב...אירופה! מה הם מחפשים במזרח התיכון המוסלמי?" אינני יודע האמנם לכך התכוונו כותבי הנאום, אך באזניי עולה הד זה מגזירה שוה זוועתית זו: עקירת פליטי פלשתין (הוי אומר החזרתם למקומותיהם ב-48) מוצבת/מוצגת בדומה לשואת היהודים שהזרימה פליטים לפלשתינה...
אציע לממשלת ישראל לטפוח על פניו של הנשיא השאפתן ולקרוא בקול גדול וצלול: (א) מדינת ישראל היא פרי התנועה הציונית, אשר קדמה לשואה ב-50 שנה. (ב) נדבר על פינוי מאחזים רק לאחר שתקרא לשיקום הפליטים בארצות מושבם ותדאג לכך בפועל.
מפורסם המסר הפרשני-דרשני לפסוק מפרשתנו שצוטט בראש המדור: "ונהי בעינינו כחגבים" ולכן "וכן היינו בעיניהם". הוי אומר, מחשיבים אותנו כפי שאנו רואים את עצמנו; מתייחסים אלינו באותה רמה שאנו מתייחסים לעצמנו. אימרה קולעת זו מנוצלת בהקשרים שונים ועוסקת בדימוי העצמי הגורר דימוי חיצוני. אשמח אם מי מן הקוראים יעמידנו על מקור פרשנות-דרשנות זו.
ובאזני ממשלת ישראל ייאמר: אל תהיו כחגבים בעיני הממשל האמריקני...

(נכתב במוצ"ש בהעלותך).
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון 'צומת'.
תאריך:  12/06/2009   |   עודכן:  12/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציון 'נכשל' לאובמה בהיסטוריה ובתנ"ך
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הציונות קדמה במאה ובמאתיים שנה
לשואה  |  12/06/09 16:14
2
You are 100% correct
Gilead  |  13/06/09 04:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
נתניהו במרכז, משמאלו לבני שרוצה לחלק את המדינה לטובת ייסודה של מדינת טרור פלשתינית לאורכה של מדינת ישראל, ומימינו ד"ר בן-ארי - שלא מסכים לרעיון אשר העלה חברו, חבר הכנסת אלדד, בדבר התייחסות לירדן כאל המדינה הפלשתינית, מהטעם שלדעתו של בן-ארי - ירדן היא חלק ממדינת ישראל
עמי דור-און
השאלה האמיתית הנשאלת לקראת נאומו הצפוי של רה"מ פשוטה וברורה: האם בעקבות הנאום יקום בישראל מנהיג יחיד בדורו בנוסח צ'רצ'יל שיבטיח לנו "דם יזע ודמעות", או אולי יהיה זה מנהיג מחדש שיציג בפנינו את תקוות המתווה של "שעתם היפה ביותר"
איתמר לוין
התנהגותם של בכירי צה"ל בפרשת צ'יקו תמיר מהווה הוכחה נוספת לכך שהצבא חי בעולם משלו
איתן לרנר
מה תעשה, המדען הדגול בנימין נתניהו? את זה נדע רק ביום ראשון    הייה איש מדע טהור, שמור על מצפונך, ודבוק בעקרונות שעל בסיסם עלית לשלטון. מי שבחר בך אינו מעוניין לפנות עוד שטחים או מאחזים. ארץ ישראל, לנו היא
ראובן לייב
מסעדת "ג'ויה" ("שמחה") שבהרצליה מיישרת קו עם סועדיה: היא שידרגה את התפריט עתיר הטעם שלה וגם הוזילה אותו
רשימות נוספות
ארה"ב תמנה שגריר בדמשק  /  מאיה שני
האמריקנים פסימיים ביחס לנאום נתניהו  /  איציק וולף
מדינה פלשתינית בגבול זמני  /  עידן יוסף
נתניהו, זמן הכרזת 'עם ישראל חי' הגיע  /  מיכאל בור
הקסם שבנאיביות  /  עו"ד אברהם פכטר
המלחמה הבאה  /  יוסף כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il