התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"ץ אשר יורה לשר המשפטים להשיב מדוע לא יבטל מינויים של שבעה שופטים לתפקידים של סגני נשיא בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה כי מינויים אלה אינם מתיישבים עם נורמות מחייבות על פי דיני המינויים בשירות המדינה, פוגעים באמון הציבור במערכת השיפוט, ולוקים בחוסר
סבירות.
כן ביקשה התנועה מבג"ץ להורות לשר המשפטים ליתן טעם מדוע לא יקבע הנחיות מחייבות אשר תסדרנה את שיטת קידום השופטים בבתי המשפט לתפקידי סגן נשיא בתי המשפט, ותהיינה תואמות לנורמות מקובלות בדיני המינויים בשירות הציבורי, תוך שמירה על עקרון הגילוי והשקיפות בהליך המינוי, מתן שוויון הזדמנויות לכלל השופטים, ותוך התבססות על היקף תקנים שייגזרו מהגדרת צרכים אמיתית של ערכאות השיפוט לסוגיהן.
התנועה גורסת כי על מינויי סגני שרים לבית המשפט המחוזי לענות על צורך קונקרטי בתקנים ולא על צרכם של שופטים בהעלאה בדרגה. מינויים שבוצעו שלא מקריטריונים אלו פוגעים באמון הציבור וחורגים מ
סבירות, ועל כן דינם להתבטל.
העותרים גורסים כי טרם קביעת התקנים לא נערכה בדיקה באשר לנחיצותם, וכי מינויים בלא מכרז פוגעים בזכותם של שופטי בית המשפט המחוזי להתמודד למשרות באופן שוויוני.
על פי תשובת המדינה, מינויי סגני הנשיאים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב התבססו על שני השיקולים המצטברים הבאים: האחד – חלוקת נטל העבודה האדמיניסטרטיבי והשיפוטי המוטל על כתפי הנשיא בינו לבין סגניו; והשני – קידום שופטים בתחומי בית המשפט בו הם מכהנים. לעמדת המדינה, יחס של סגן נשיא אחד אל מול ארבעה שופטים מכהנים באותה ערכאת שיפוט הוא יחס הולם, המשקף נכונה את הצרכים המערכתיים.
נוכח ההיקף הרחב של המטלות הניהוליות והשיפוטיות המוטלות על הנשיא, קיים לטענת המדינה צורך תיפקודי אמיתי במינוי מספר סגני נשיא בכל בית משפט, ובמיוחד כך בבתי משפט מחוזיים ברחבי המדינה, כאשר הצורך בולט במיוחד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, שהוא הגדול והעמוס מביניהם.
עם זאת, מודה המדינה כי בנוסף לשיקול המנהלתי, היא עונה על הצורך הטבעי של כל שופט מחוזי להתקדם, שכן האפשרות להתקדם לבית המשפט העליון מצומצמת מאד.
כן מביעה המדינה הסכמה משתמעת לטענות העותרים כאשר היא מצהירה כי מעתה ואילך, מכאן ולהבא, תמנה סגני נשיא עפ"י אמות מידה מוגדרות ושקופות, ועד להסדרת הנושא בחקיקה "היא תפחית באופן הדרגתי את מספר סגני הנשיאים", עד ליחס של סגן נשיא ל-7 שופטים.
עוד המדינה הצהירה כי מעתה ואילך תאתר אפיקים אחרים לקידום שופטים, ובכך מוכמנת הודאה משתמעת בכך שקידום השופטים למשרת סגני נשיאים הושפעה משיקולי 'הצורך לקדם'. אחד האפיקים שמציעה המדינה הינו תפקיד של "שופט בכיר", תואר מעוקר מפונקציה ניהולית מיוחדת.
הליכתה של המדינה לקראת העותרת לא סיפקה את האחרונה, אשר גרסה כי אין להותיר את המינויים אשר נעשו עד כה על כנם.