X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
סדרי העדיפות של המפקח על הבנקים צריכים לנבוע משיקולים ציבוריים, והוא אינו יכול לשרת את עניינם של גופים פרטיים כלכליים
▪  ▪  ▪

לא כל מחלוקת נקודתית בין בנק ללקוח המולידה פנייה למפקח מעלה בהכרח צורך והצדקה בבחינה מערכתית בידי המפקח על הבנקים; עניין שעל-פי טיבו נוגע למערכת היחסים הספציפית בין הצדדים ואין לו השלכה מוסדית כוללת עשוי שלא להצדיק את בירורו... יתכן כי עניין המצריך בירור עובדתי מורכב שבחינתו הולמת דיון בערכאה שיפוטית לא יבורר בידי המפקח. עשוי גם להיות שבעומס המטלות המונחות על המפקח, ייקבעו סדרי עדיפויות בטיפול בתלונות... למפקח שיקול דעת רחב באשר לאופן הטיפול והסינון של התלונות המועברות לטפולו... אחריותו של המפקח על הבנקים היא אחריות כוללת... מכאן סמכותו הרחבה להחליט על סדרי העדיפויות בטיפול בתלונות, ועל סיווג העניינים הראויים לבירור על-ידו.
דברים אלו נאמרו על-ידי שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, בפסק דין שניתן בעתירה שהגישה קבוצה של נפגעי חפציבה נגד המפקח על הבנקים, במטרה להורות לו לפקח על התנהלות בנק דיסקונט בעניינם. העתירה נדחתה על-הסף, בשל התקיימות דיון מקביל בערכאות ומתוקף השאיפה לשמר את עצמאות שיקול דעתו של המפקח.

עובדות המקרה

קבוצה של נפגעי פרשת חפציבה עתרה לבג"צ כדי שהלה יורה למפקח על הבנקים לחקור את התנהלות בנק דיסקונט בענף אחד מני רבים של פרשת קריסתה של קבוצת חפציבה. העותרים גרסו כי בנק דיסקונט הנפיק ערבויות לפי חוק המכר בנסיבות שבהן לא היה אמור לעשות כן, ונמנע מהנפקתן במקרים שכן היה אמור לעשות כן.

טענות הצדדים

המשיבים גרסו כי המפקח אינו נוהג להפעיל סמכותו כאשר מתקיים בירור משפטי בנושא פלוני. עוד הוזכר, כי המפקח חוקר באופן אינטנסיבי את מעורבות הבנקים בפרשת קריסתה של חברת חפציבה; כי הוא מבכר לברר את עניינם של אנשים פרטיים שהפסידו את כספם בפרשה על-פני עניינם של העותרים שמעורבותם הייתה עסקית, וכאמור - לאו-דווקא תמת לב לשיטתו; כי מדובר בפרשה סבוכה המחייבת בירור עובדתי, אשר מתאים לערכאה שיפוטית שאינה בית משפט זה בשבתו כבג"צ; ולבסוף, כי מדובר במקרה שמעורבים בו צדדים שלישיים (שאינם העותרים והבנק), אשר כלפיהם ככלל אין המפקח נוהג לנהל חקירות.

קביעות בית המשפט

  • היקף שיקול הדעת המסור למפקח על הבנקים - "לא כל מחלוקת נקודתית בין בנק ללקוח המולידה פנייה למפקח מעלה בהכרח צורך והצדקה בבחינה מערכתית בידי המפקח על הבנקים; ענין שעל-פי טיבו נוגע למערכת היחסים הספציפית בין הצדדים ואין לו השלכה מוסדית כוללת עשוי שלא להצדיק את בירורו... יתכן כי ענין המצריך בירור עובדתי מורכב שבחינתו הולמת דיון בערכאה שיפוטית לא יבורר בידי המפקח. עשוי גם להיות שבעומס המטלות המונחות על המפקח, ייקבעו סדרי עדיפויות בטיפול בתלונות... למפקח שיקול דעת רחב באשר לאופן הטיפול והסינון של התלונות המועברות לטפולו... אחריותו של המפקח על הבנקים היא אחריות כוללת... מכאן סמכותו הרחבה להחליט על סדרי העדיפויות בטיפול בתלונות, ועל סיווג העניינים הראויים לבירור על-ידו. ההתערבות בהחלטות המפקח על הבנקים תיעשה לעיתים נדירות ביותר.
  • מן הכלל אל הפרט- לא נמצאה עילה להתערב בשיקול דעתו של המפקח, שגם הקדיש מאמצים לבחינת האירועים הקשורים בקריסת חפציבה, מה גם שעניינם של העותרים מצוי בערכאות.

תוצאת ההליך

העתירה נדחתה על הסף

פרטי ההליך

- בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
- בפני השופטים אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן ויורם דנצינגר
- בשם העותרים: עו"ד יהושוע דיאמנט
- בשם המשיבים: עו"ד אבינועם סגל אלעד

בג"צ 2472/09 שמואל אלישיוב נ' המפקח על הבנקים
תאריך:  19/06/2009   |   עודכן:  19/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בועז יונה  מרדכי יונה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נדחתה עתירת נפגעי חפציבה נגד המפקח על הבנקים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
התנועה לאיכות השלטון עתרה כנגד האינפלציה בכמות סגני הנשיאים בביהמ"ש המחוזי בתל אביב    המדינה הסכימה שיש 'לעשות סדר במינויים' ומשכך מצא בג"צ כי העתירה מיותרת
מאיר הילזנרט
האב נטש את בנותיו, ועקבותיו נעלמו    בג"צ סירב לדון בבקשת בנותיו, הזכאות לפי חוק השבות להתאזרח בישראל, משום שלא ניתן לקבל את עמדת האב
ענבל בר-און
בג"צ: מנהרה אינה אפשרית    ניטור התנועה ימנע זיהום אוויר    זכותם של בעלי הקרקעות באזור נסוגה מפני חשיבותו של הפרויקט הלאומי    שיקול דעתו של בג"צ בנושא - מצומצם
ענבל בר-און
המצאת שומה לפולש במסגרת מו"מ להחכרת הקרקע אינה עולה כדי הבטחה שלטונית    התנהלות המינהל - תמוהה    אין לתגמל פולשים למקרקעין
מאיר היילזנרט
אסיר הכלוא 23 חודשים בהמתנה להסגרתו לארה"ב עתר לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לשחררו בערבות. בית המשפט דחה את הבקשה תחת ההנמקה שהחוק מאפשר השארתו במשמורת, אם יש חשש לשיבוש הליכים, ללא קצבת זמן.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il