X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא השבוע, כאשר נדרש הסבר לשימור התשואה האסטרונומית של קרנות הפנסיה בשנים הקודמות, גם לאחר התכווצות המשק - לא שמענו את מחאותיה של ח"כ יחימוביץ' על כך ש"ביבי הימר על הפנסיה שלנו בבורסה"
▪  ▪  ▪
הפגנת ההסתדרות בעקבות משבר הפנסיות
הפארסה שמלווה את פרישתו של דני דנקנר מתפקיד יו"ר הדירקטוריון של הבנק וקביעתה של הממונה על ההגבלים העסקיים באשר לתיאום העמלות בין הבנקים – מעידות כאלף עדים על כך, שהקורבן של רפורמת בכר אינו הפועל קשה היום שחסך פרוטה לפרוטה ליום הפרישה, אלא דווקא דג שמן (ופזיז), שהשתן עלה לו לראש

   רשימות קודמות
  להיות קצת יותר חכמים וקצת פחות צודקים
  מתנת הפרידה של אולמרט
  תכנון ילודה? הס מלהזכיר
  לפני שמנפצים לציפי את המפץ
  תראו מי שמטיף לנו מוסר

לא מזמן, לפני מערכת בחירות אחת, שני נאומים מדיניים בפריים-טיים טלוויזיוני ושלושה חודשים, שטף אותנו גל פוסט-פיננסי - שילוב ייחודי של פוסט-מודרניזם ושל פיננסים. רוב נביאי הדור לא הביאו עמם ניסיון מרחוב אחד-העם או השכלה פיננסית כלשהי, אך די היה בלהט ובשכנוע העצמי שלהם כדי לסחוף אחריהם המונים. תוך שימוש בכמה מילות קישור ובמאגר מונחים ושמות די מצומצם - "פנסיה", "הימור", "קזינו", "קופת גמל", "בכר", "רפורמה", וכמובן "ביבי" - הם הצליחו לשכנע רבים, ש"הקפיטליזם החזירי" שיובא מארה"ב על-ידי קבוצת נוכלים אינטרסנטיים או-טו-טו מכלה את עתידם הכלכלי.
ואולם דווקא השבוע, כאשר הסבריהם מאירי העיניים של נביאי הזעם היו נחוצים כל כך, נדם קולם. במיוחד כאשר נדרש הסבר משכנע לכך שדווקא עכשיו, לאחר שהמשק התכווץ ב-3.9% ברבע הראשון של 2009, הצליחו קופות הגמל להחזיר 93% מהפסדיהן בשנה החולפת ובכך לשמר את התשואה האסטרונומית שלהן בשנים הקודמות.
והנה, השבוע לא שמענו בתוכניות הבוקר ברדיו את מחאותיה של ח"כ שלי יחימוביץ' על כך ש"ביבי הימר על הפנסיה שלנו בבורסה" ולא את הגיגיו של שר האוצר לשעבר, רוני בר-און, בדבר הצורך בתוכנית מקיפה, שתתקן את תחלואי רפורמת בכר.
כמובן שהיה מעניין לשמוע את הסבריהם המלומדים של גאוני הדור הפוסט-פיננסי לתופעה החריגה, אבל בינתיים מאפשרת דממת האלחוט שלהם להיזכר בכמה אמיתות כלכליות.
הראשונה, והחשובה שבהן, היא תרומתה של התחרות לשוק החיסכון, לכלכלה ולאנושות בכלל. רפורמת בכר הביאה מאות ברוקרים מעשרות בנקים להשקעות להתחרות על הזכות לנהל את חסכונותינו (וכמובן, לגבות על כך עמלות ניהול) - דבר שגרם להם להציע לנו סל מוצרים פיננסיים עשיר יותר ו"להתרברב בהישגיהם". אכן, התחרות הגוברת דוחפת חלק מהם ליטול סיכונים גדולים יותר לשם הצגת תשואה גבוהה יותר. אולם האפשרות שניתנת לציבור לעבור ביתר קלות לקופת גמל מתחרה ולבחור מבין מגוון מסלולים, כולל מסלולים סולידיים, המוצעים בשוק החיסכון, מנטרלת חלק ניכר מן ההשפעה השלילית של התחרות.
האמת השנייה שנשכחה היא, שרפורמת בכר נועדה מלכתחילה לרסן את כוחם העצום של הבנקים - ובראשם בנק הפועלים ובנק לאומי, ולמנוע מהם "להמליץ" לנו על קופות גמל, המשקיעות בדרך זו או אחרת בחברות, שבהן יש לבנק אינטרסים בדמות מניות או חובות.
מחיקות הענק של בנק הפועלים בגין הרפתקאותיו הפיננסיות בכר, הפארסה שמלווה את פרישתו של דני דנקנר מתפקיד יו"ר הדירקטוריון של הבנק וקביעתה של הממונה על ההגבלים העסקיים באשר לתיאום העמלות בין הבנקים - מעידות כאלף עדים על כך, שהקורבן של רפורמת בכר אינו הפועל קשה היום שחסך פרוטה לפרוטה ליום הפרישה, אלא דווקא דג שמן (ופזיז), שהשתן עלה לו לראש.
האמת השלישית היא, שהכלכלה ממלאת תפקיד מספיק חשוב בחיינו, כדי שהשיח התקשורתי בה יצלול לעומק רב יותר מאשר כותרות אדומות-שחורות בדבר "גזירות" - משל היו "נערי האוצר" המשוקצים נציבי אנטיוכוס בירושלים, ובדבר "הימורים" - משל היה ד"ר יוסי בכר מהמר כפייתי, המניח את הז'יטונים שלנו על לוח הרולטה. ואם כבר מתעקשת העיתונות החדשותית להביא לקידמת השער ידיעות כלכליות מסוג זה, תואיל נא ותיידע אותנו גם כשאנו "מביאים את המכה".

לאתר מגזין מראה
עידו שטרנברג הוא יועץ ניהולי
תאריך:  20/06/2009   |   עודכן:  20/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
התנועה לאיכות השלטון מצ'תעממת    היריבות והתחרות בין בתי המשפט המחוזיים לבין העליון היא טבעית, אך בשנים האחרונות חרגה מפרופורציות, כאשר התברר כי חבורה האליטיסטית שהתקבצה בבית המשפט העליון חלשה הרבה יותר מחבורת הנשיאים המחוזיים
רוברט טרז'ינסקי וג'ק וייקלנד
תשובה לשאלה, האם ישראל אכן תתקוף את אירן, שנויה במחלוקת. בעיית הפצצה האירנית היא עתה נחלתם של חילות ים ואוויר בעלי מערכות תדלוק עולמיות, שאינן מצויות כיום בידי ישראל    נראה כי העניין נתון בידי ארה"ב וצפון-קוריאה לא פחות מאשר בידי ישראל
אפרי הלפרין
בניגוד לחוק האמריקני, נבחרה הילרי קלינטון לקדנציה שלישית בבית הלבן. בשתי הקדנציות הקודמות היא הייתה אשת הצללים, היום היא בחזית    בקדנציות הקודמות היא מאד הצליחה, בזו היא תיכשל, ככל הנראה, בעיקר בגלל היריבה הצעירה – מישל אובמה
אריה דרוקמן
האם אנו עושים שימוש בלימוד הצלחותיהם ושגיאותיהם של אישי מופת ודמויות דומיננטיות שנקלעים לחיינו?    האם אנו ממצים את המשפט: "להתגלח על הזקן של אחרים?"
דימיטרי רייזמן
סידור "אור ישראל" הוא מעין "מורה נבוכים" לציבור החילוני בבית הכנסת. כל פרק בו מלווה ב"טיפים" על ההתנהלות בבית הכנסת במצבים שונים - לפני התפילה, בעת התפילה ולאחריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il