X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עידן אבואב מגיש תלונה נגד עובדת שהועסקה בשבת
יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי דורש אכיפה נחושה ומוחלטת נגד עסקים הפתוחים בשבת בניגוד לחוק משרד העבודה: קנסנו רשת גדולה בכמיליון שקל, חסרים לנו כ-40 פקחים
▪  ▪  ▪
עו"ד אבוהב מגיש תלונה למשרד העבודה באמצע הדיון [צילום: מן הטלוויזיה]

משרד העבודה אינו אוכף באופן מכוון את חוקי העבודה בשבת, ואנשיו אינם ממהרים לאכוף ולתת קנסות של 60-50 אלף שקל מחשש לעליהום. כך מאשים (יום ג', 28.2.17) יושב-ראש הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, ח"כ מיקי זוהר.
במסגרת דיון שקיימה הוועדה בנושא השפעת אי-אכיפת חוקי המנוחה על עסקים, אמר זוהר כי מי שגרם לתופעה המטורפת, כלשונו, של מסחר מסיבי בשבת הוא משרד העבודה שמעלים עין. "המשרד לא אוכף ומעודד מסחר בשבת, אחרת לא הייתה צמיחה כל כך גדולה במספר העסקים הפתוחים בשבת. אם הוא אוכף - הוא עושה זאת באופן סלקטיבי, ואינו מבצע את עבודתו כהלכה", אמר זוהר. "יש אחריות בנושא גם למשרד הכלכלה (האחראי להעסקים הקטנים והבינוניים, ע.י.). זו טעות שהנושא קשור גם לרשויות המקומיות". הוא קרא לאכוף בנחישות ובאופן מוחלט את החוק.
מאיר דוד, נציג אגף אכיפה והסדרה במשרד העבודה, הודה חלקית בהאשמות ותלה זאת בהיעדר כוח אדם. לדבריו, בשנת 2016 נבדקו 3,000 מעסיקים, לאו-דווקא בתחום ההעסקה בשבת, אלא גם ביתר תחומי העבודה. "יש לי רק 50 מפקחים. בשנה האחרונה עזבו אותי 30 עובדים כתוצאה משכר נמוך ותנאי העסקה קשים. אנחנו במצב בו 40-30 תקנים לא-מאוישים, וזה תהליך לאייש כי יש מכרזים.
דוד גילה כי רשת גדולה קיבלה לאחרונה עיצום כספי של שני מיליון שקלים. הוא סירב בתוקף לציין את שם הרשת, והפנה את השואלים לאתר משרד העבודה, אולם בדיקת News1 מעלה כי המידע שנמסר לוועדה אינו אמת, ופרטי הרשת אינם מופיעים באתר המשרד.
ממשרד העבודה נמסר כי הקנס שהוטל על הרשת עומד על 929,240 אלף שקלים, אולם כרגע שמה אינו ניתן לפרסום עד לסיום הליכי הטיעון מול המעסיק והוצאת החלטה סופית אשר תפורסם באתר האינטרנט של המשרד. עוד אומרים במשרד כי סך סכום העיצומים שהוטלו בשנת 2016 בגין העסקה אסורה במנוחה מסתכם בכ-2,000,000 שקלים. משמעות הנתון היא שסכום העיצום על אותה רשת מהווה כ-50% מכלל הקנסות שהוטלו.
עו"ד עידן אבוהב מהעמותה החילונית "שבת ללא מסחר", אמר: "זכות בעל עסק שלא לעבוד בשבת היא בעיני זכות יסוד ופוגעת בכבוד האדם ובשוויון. אולם אכיפה אַיִן. הגשתי תלונה למשרד נגד חנות רהיטים שפתוחה בשבת, אך היא לא טופלה. עירבתי חברי כנס, אך הם אוימו על-ידי המשרד שאמר להם: 'מה לח"כ להתעסק בנושאים פליליים?', ונרתעו".
אבוהב קרא למנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, יפה סולימני, לייעל האכיפה. רגע יוצא דופן נרשם כאשר אבוהב קם ממקומו, והגיש לנציג משרד העבודה תלונה בגין העסקתה בשבת של עובדת AM:PM הקרויה בשם העברי "אילנית שמואל", שמכרה לו גלידה.
עו"ד אור רוזנמן מהלשכה המשפטית במשרד העבודה ביקש להבדיל בין שאלת פתיחת העסקים וזהות העובדים המועסקים ביום מנוחתם השבועית. לדבריו, הסמכות לעניין פתיחת עסקים היא מכוח חוקי עזר עירוניים, ואילו משרד העבודה עוסק בהעסקת העובדים.
אבוהב קטע אותו ותיקן תוך שהוא מצטט מסעיף 9א' לחוק שעות עבודה ומנוחה: "הטענה שלכם כאילו מותר לבעל עסק מותר לפתוח את שעריו ולהעסיק לא-יהודים היא טענה שאין לה בסיס בחוק שעות עבודה ומנוחה - לא לפי דברי ההסבר לחוק, לא לפי החלטות בית המשפט העליון ואם יש דבר שבית המשפט לא נסוג בו מילימטר - למעט העצה שנתנו לעיריית ת"א לתקן את חוק העזר - זה נושא השבת". היו"ר זוהר חיזק את דבריו, ואמר כי משרד העבודה מנציח את העוול בכך שהוא מאפשר לעסקים לשלם קנס ולהמשיך לעבוד בשבת. עו"ד רוזנמן התחמק ממתן תשובה.
יו"ר הוועדה ציין כי הרבה מאוד עובדים מגיעים לעבוד בשבת למרות שאינם רוצים, אחרת יפוטרו. הוא אמר כי זהו אבסורד שמביא למצב אנטי-חברתי ואנטי-סוציאלי, "ואני לא מתיימר להיות סוציאלי. גם בעסקים אנחנו מחפשים תחרות הוגנת. הפקרת העסקים קטנים פירושה פגיעה במנוע הצמיחה", דברי זוהר.
את משרד הכלכלה ייצג נעם דשא, סטודנט בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, שאמר כי המשרד תומך באכיפה מידתית. זוהר ביקש שירחיב, אך לא היה לו מה לומר וזוהר אמר בחיוך: "תגיד לשר שיפַתח עמדה מהר".
רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים), אמר כי אם ייפתחו בשבת עסקים ברחוב סוקולוב יגיעו פקחים עם אקדחים שלופים בשל זעקת דתיים, אך 200 מטרים משם פועל באין מפריע קניון שוקק, שהחוק אינו נאכף בו רק משום שפועלות בו רשתות גדולות כמו קסטרו, נייק ואייס. זו לא מדינת חוק אלא ג'ונגל בה החזק מנצח. 30% מהמסחר עבר לימי המנוחה. אם המדינה רוצה שיעבדו בשבת - שתעביר חוק. אבל החוק היום קובע הפוך, והרשויות המקומיות והמדינה מעלימות עין. לא ירחק היום בו ייפתחו בשבת גם משרדי עורכי דין, סוכני ביטוח, יועצי מס ורואי חשבון. 43,500 בתי עסק קטנים נסגרו, וחלק מזה בגלל שהרשתות פתוחות בשבת".
מנכ"ל שבת שוויון, רועי לחמנוביץ': "פגיעה בעסק קטן היא פגיעה במשפחה. לא מדובר רק על מרכולים כפי שהתקשורת מנסה להציג, אלא בעסקים קטנים בכלל. היעדר אכיפה ע"י הרשות המקומית והמדינה - הוא תופעה מזעזעת. אם לא ייצאו הנחיות ברורות למשרד העבודה ולרשויות דרך משרד הפנים אנחנו בבעיה. אמשיל זאת למנהרה מתחת לחברה הישראלית שמועברים בה דברים רעים, ובסוף הקריסה של המנהרה תהיה טוטלית". בדיון גם עלתה טענה לפיה גובה הקנס אינו דיפרנציאלי, ויש להתאמו למחזור המסחר.
עדי ארבל, מנהל פרויקטים במכון לאסטרטגיה ציונית, הציג נתונים שנאספו במכון בעניין פתיחת עסקים ומקומות בילוי בשבת: 39 מתוך 196 קניונים ומרכזי קניות פתוחים בשבת, 42 מתוך 43 בתי קולנוע פתוחים בשבת, כמו-כן 39 מתוך 85 היכלי תרבות ותיאטראות, 37 מתוך 57 מוזאונים מוכרים, 37 מתוך 38 גנים לאומיים וכל שבעת גני החיות בארץ פתוחים בשבת. בהשוואה בין מחוז תל אביב לירושלים: 29% מהקניונים ומרכזי הקניות במחוז ת"א פתוחים בשבת לעומת 0% באזור י-ם, בת"א פתוחים כל בתי הקולנוע בשבת לעומת 80% בירושלים. לדבריו, כממצא מובהק קיימת מגמה כלל עולמית של צמצום המגבלות על פעילות מסחר בימי מנוחה, מאז שנות ה-70, התעצמות נוספת בשנות ה-90 ושיא בשנים האחרונות. ארבל קרא לשקול יום מנוחה ביום שישי, וח"כ זוהר אמר כי ביום הזה דתיים עסוקים בהכנות לשבת ולכן יום שלישי עדיף. תני פרנק מתנועת נאמני תורה ועבודה קרא להסדיר את נושא העבודה בשבת בכנסת, ולא להמתין לבג"ץ. נציג ארגון חותם, אבנר פורת, אמר כי ישנה רמיסה של החוק, והביע צער על עמדת היועץ המשפטי לממשלה לתת לגיטימציה להפרת החוק בתחום משחקי הספורט בשבת.
בסיכום הדיון הודיע ח"כ זוהר כי יפנה לשר העבודה חיים כץ ולשר הכלכלה אלי כהן בדרישה לפעול לאכיפה מוחלטת של חוקי המנוחה ופתיחת עסקים בשבת. עוד מסר כי יפעל לקדם את הצעת חוק השבת. יצוין, כי חלק ניכר מהדיון סטה ממחוזות הדיון על האכיפה להצעת חוק השבת, שמבקש ח"כ זוהר לקדם יחד עם חבריו רחל עזריה, מנואל טרכטנברג ואלעזר שטרן. ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה כי תתמוך בהצעת החוק שלו. לדבריה, בניגוד לתחומי הרוח והאמנות, מסחר בשבת פוגע ברוח השבת ובעסקים הקטנים. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) כינה את פתיחת העסקים בשבת "התנהלות בעייתית". הוא ביקש לאמץ מודל חדש של הסטטוס-קוו, לוגי - כלשונו, שהציע בהיותו מועמד לראשות עיריית ת"א - בו חנויות מכולת יעבדו בשבתות בתורנויות, לפי שכונות. "אם נתעלם - יתמוטט ענף המכולות בת"א", אמר.

תאריך:  28/02/2017   |   עודכן:  28/02/2017
+53 היתרים לשאת צרה ב-5 השנים האחרונות
22:06 28/02/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שתי העילות הרווחות להיתר לשאת אישה נוספת הן חוסר יכולת של אישה לקבל גט בגלל מצב מנטלי או מצב רפואי וסרבנות קשה של אישה לקבל את הגט למרות שביה"ד

[צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/פלאש 90]
+הנגבי מונה לגשר בנושא הכותל
19:33 28/02/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מחלוקת בליכוד: גליק וברקו בעד כותל רפורמי, אמסלם וחזן נגד  ▪  נתניהו: אם בג"ץ יכריע בסוגיה - שני הצדדים יפסידו  ▪  שרנסקי: מתווה הכותל וסוגיות דומות הגיעו לנקודה רגישה

הנגבי. מינוי של נתניהו [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+"סיטיפס סוחטת את המדינה ע"ח הציבור"
18:44 28/02/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

האוצר: המדינה הסכימה לשלם 350 מיליון אירו להארכת שלוחות הרכבת בגלל ההסכמים מול סיטיפס, למרות שאפשר היה לבנות את המסילה בשליש מהעלות ערוכים גם להביא זכיין אחר"

[צילום: פלאש 90]
+פיקוח על עבודת מטה הממשלה לקראת תום זיכיון כיל
16:37 28/02/17  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ח"כ גפני: "לא נאפשר גרירת רגליים. 2030 זה אומנם נראה רחוק אבל ביחס לגודל העניין זה מעט זמן"

גפני. לא נאפשר גרירת רגליים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+אל-על: הוצאנו מעל 8 מיליון ד' על פיצוי לטסים
14:01 28/02/17  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

כך תגובת סמנכ"לית השירות של החברה בדיון בוועדת הכלכלה הצעה לקראת קריאה ראשונה לסגור פרצות בחוק לפיצוי בביטול טיסה  ▪  משרד התחבורה: כבר היום נוסעים היוצאים מאירופה יכולים לתבוע פיצוי לפי הדין האירופי

[צילום: פלאש 90]
+בג"ץ עשוי לבטל את מס ריבוי הדירות
13:25 28/02/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השופטים תוהים האם לאחר שהכנסת והמדינה הודו תהליך החקיקה היה פגום, ניתן להסתפק רק בהתראה כלפי מקרים דומים בעתיד  ▪  הוציאו צו על תנאי וקבעו שהעתירות יידונו בפני הרכב מורחב

נעם סולברג. "נו נו נו" [צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהם נגוסה / Avraham Neguise  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורן חזן / Oren Hazan  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איוב קרא / Ayoob Kara  איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin  איילת שקד / Ayelet Shaked  איימן עודה / Eiman Ode  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן ברושי / Eitan Broshi  איתן כבל / Eitan Cabel  אכרם חסון / Akram Hasson  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אלאלוף / Eli Alaluf  אלי כהן / Eli Cohen  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דוד גילה / David Gilo  דני עטר / Danielle Attar  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  המחנה הציוני / Hamachane Hzioni  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  זוהיר בהלול / Zohir Bahalul  ז'קי לוי / jackie Levy  חיים ילין / Haim Yalin  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל גואטה / Igal  Guetta  יהודה גליק / Yehuda Glick  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב קיש / Yoav Kish  יואל חסון / Yoel Hason  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף גריף / Yosef Garif  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  ינון מגל / Yinon  Magal  יעל גרמן / Yael  German  יעל כהן  יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון מזוז / Yaron Mazuz  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאיר דוד / Meir David  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מייקל אורן / Michael Oren  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נאוה בוקר / Nava Boker  נורית קורן / Nurit Koren  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya  עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf  עדי ארבל / Adi Arbel  עודד פורר / Oded Forer  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רויטל סויד / Revital Swid  רועי כהן / Roee Choen  רועי פולקמן / Roei Folkman  רחל עזריה / Rachel  Azaria  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שרון גל / Sharon Gal  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 20
מירב ארד
כך תגובת סמנכ"לית השירות של החברה בדיון בוועדת הכלכלה הצעה לקראת קריאה ראשונה לסגור פרצות בחוק לפיצוי בביטול טיסה    משרד התחבורה: כבר היום נוסעים היוצאים מאירופה יכולים לתבוע פיצוי לפי הדין האירופי
איתמר לוין
השופטים תוהים האם לאחר שהכנסת והמדינה הודו תהליך החקיקה היה פגום, ניתן להסתפק רק בהתראה כלפי מקרים דומים בעתיד    הוציאו צו על תנאי וקבעו שהעתירות יידונו בפני הרכב מורחב
מירב ארד
עיקרי תזכיר החוק הוצגו היום בוועדה; יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר: "אפעל לזירוז הליכי החקיקה"
מירב ארד
הצע"ח שאושרה בוועדת הכספים נועדה להבטיח סופיות ביצוע והוצאה לפועל של עסקות בניירות ערך, כך שבעקבות סיום עסקה תעשה העברת ניירות ערך לצד אחד והעברת הכסף בגין אותם ניירות ערך לצד שני, ללא יכולת ביטול
מירב ארד
בישראל טופלו בסביבות 1,320 תושבי סוריה, מתוכם 150 ילדים. חלקם מטופלים במרכז הארץ ומוחזרים לבתי החולים בצפון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il