נעבור עתה אל קטעים מן המסמך:
"החזון העתידי לערבים הפלשתינים בישראל" של "הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות בישראל" מסמך שחובר על-ידי בחירי ובכירי הערבים בישראל, בעקבות כינונה של וועדת המעקב העליונה של האוכלוסיה הערבית בישראל שהמסמך מעיד עליה כי: "הוועדה זכתה ללגיטימיות בהיותה המוסד הייצוגי העליון לכל הכוחות והמוסדות הפוליטיים והעממיים הפעילים":
"...הגדרתה של המדינה כמדינה יהודית והשימוש שנעשה בדמוקרטיה לשירות יהדותה מדיר את רגלינו משורותיה ומציב אותנו בעימות עם טבעה ומהותה של המדינה בה אנו חיים. על כן אנו דורשים משטר של דמוקרטיה הסדרית שיאפשר לנו שותפות אמיתית בקבלת ההחלטות ובשלטון כדי להבטיח את זכויותינו הלאומיות, ההיסטוריות והאזרחיות, האינדיווידואליות והקולקטיביות...
"...ישראל היא תולדה של פעולה קולוניאליסטית אותה יזמו האליטות היהודיות-ציוניות באירופה ובמערב. היא הוקמה בסיוע מדינות קולוניאליסטיות, והתחזקה בצל התעצמות ההגירה היהודית לפלשתין לאור תוצאות מלחמת העולם השנייה והשואה. לאחר תקומתה בשנת 1948 המשיכה ישראל בהנהגת מדיניות הנגזרת מראייתה את עצמה כנציגות המערב במזרח התיכון, והמשיכה להתעמת עם סביבתה באופן מתמיד וברמות שונות...
"...ישנן שתי עובדות מכוננות אשר יש להביאן בחשבון בגיבושו של המעמד המשפטי של הערבים הפלשתינים בישראל:
1. היותם של הערבים הפלשתינים בישראל בעלי הארץ המקוריים, אשר יש להם קשר אינטגראלי והיסטורי בינם למולדתם מבחינה רגשית, לאומית, דתית ותרבותית.
2. היותם חלק חי ובלתי נפרד מן העם הערבי הפלשתיני.
"...אפליה רשמית זו על בסיס לאומי היא בעינינו לב ליבה של מציאות האפליה בה חיים האזרחים הערבים הפלשתינים בישראל, והיא הסוגייה העיקרית ממנה נגזר סבלם כקבוצה וכיחידים. על כן, הגדרתה הרשמית של ישראל כמדינת העם היהודי היא בבחינת חומה אידיאולוגית מבוצרת בפני אפשרויות הנהגת שוויון מהותי מלא לאזרחיה הערביים...
"...ובמישור ההגנה המשפטית על הזכויות הלאומיות והקולקטיביות, נצביע באופן ספציפי על מספר צירים משפטיים עיקריים אשר יש להבטיח בשאיפה לגבש מעמד משפטי רצוי לאזרחים הערבים הפלשתינים:
- הכרה רשמית בקיומם הקולקטיבי של האזרחים הערבים הפלשתינים במדינה, בייחודם הלאומי, הדתי, התרבותי, הלשוני ובהיותם ילידי הארץ המקוריים.
- הכרה בזכותם של הערבים הפלשתינים לשוויון מהותי מלא במדינה על בסיס לאומי קולקטיבי, בצד השוויון האזרחי.
- הבטחת דו-לשוניות מהותית בארץ, על בסיס השוויון בין הערבית לעברית.
- הבטחת זכותם של הערבים הפלשתינים לקיים ולהדק יחסים מיוחדים, בחופשיות, עם שאר חלקי העם הערבי הפלשתיני, ועם כל העמים הערביים.
- הבטחת זכויות הערבים הפלשתינים בסוגיות ספציפיות בהן נעשה עוול היסטורי, כגון סוגיית הפליטים במולדתם ("הנוכחים נפקדים") ושובם לכפריהם ועריהם המקוריות; סוגיית נכסי הווקף המוסלמי והעברת סמכויות ניהולם לבני העדה המוסלמית; סוגיית ההכרה בכפרים הערביים שרשויות המדינה אינן מכירה בקיומם וסוגיית האדמות הערביות שנושלו מבעליהן שלא בצדק...".
עד כאן הציטוטים הנבחרים על-ידי מן המסמך החשוב הזה. דרישותיהם של הערבים הן לגיטימיות לחלוטין ב"מדינת כל אזרחיה", אך ברגע שהוספנו בדל יהודי לאופי המדינה, קמצוץ של "הלכה" או זנבה של "זכות שיבה" ליהודים בלבד, כל מגדל הקלפים של "מדינת כל אזרחיה" מתמוטט וקורס תחתיו.