X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מושגים
הנחיות מנהליות מגבירות את הוודאות אצל האזרח הן מונעות שרירות ואפליה בפעולת הרשות השלטונית יש לפרסמן ניתן לסטות מהן מטעמים מיוחדים
▪  ▪  ▪
הנחיות מנהליות מאפשרות לשיקול הדעת השלטוני להיות מופעל בשוויוניות ובעקביות

הנחיות מנהליות הינן הכללים אשר הרשות המנהלית מתווה לעצמה בכדי להפעיל את סמכותה, כפי שזו הוקנתה לה בחוק, שכן החוק מקנה לרשות סמכויות אך אינו יורד לרמת הפירוט של אופן הביצוע.
אין בכוחן של הנחיות מנהליות לסייג או להגביל את הסמכות שהוקנתה בחוק/תקנה לרשות, ואין בכוחן של הנחיות מנהליות לשנות זכויות או חובות שנקבעו בחוק. עצם קיומן של הנחיות מנהליות מקדם את יעילות הפעולה של הרשות, שכן יש שההנחיות המנהליות הינן פרי של ניסיון מצטבר. הנחיות מנהליות מאפשרות בדיקה אובייקטיבית של פעולת הרשות בדיעבד - האם פעולה זו עלתה בקנה אחד עם ההנחיות המנהליות? הנחיות מנהליות מגבירות את הסיכוי שפעולת הרשות המנהלית תהא עקבית ושוויונית, והן מקלות על האזרחים הבאים במגע עם הרשות לכלכל צעדיהם. זאת ועוד: הנחיות מנהליות יכולות להוות מעין 'בלון ניסוי' טרם התקנת תקנות.
הנחיות מנהליות חייבות להיעשות במתחם הסבירות, חייבות לשקף את האיזון הראוי בין האינטרסים השונים, לשקף מדיניות, לבטא שקלול של אינטרסים שונים, ולעלות בקנה אחד עם עקרונות המשפט המנהלי ( בג"צ 4422/92 עפרן נ' מינהל מקרקעי ישראל, פ"ד מז (3) 853).

חובת הפרסום של הנחיות מנהליות

על הרשות חלה חובה לפרסם הנחיות מנהליות, וזאת משום שלמרות שהנחיה מנהלית אינה תקנה, יש שהיא משנה מצב משפטי ומסדירה זכויות וחובות. בבג"צ 5537/91 אפרתי נ' אוסטפלד, פ"ד מו (3) 501 נפסק כי כאשר הנחיות מנהליות משפיעות על זכויות הפרט – חלה חובה לפרסמן, וכן כי על הפרסום להיות יעיל ולהגיע לידיעת המעוניינים. באותה פרשה נדונה הנחיה מנהלית של הפרקליטות, העוסקת בסוג עבירות המס אשר בגינן יוטל קנס לעומת סוג עבירות המס אשר בגינן יוטל עונש מאסר, והפקרליטות סירבה לפרסם הנחיה מנהלית זו: השופט חשין קובע כי עצם העובדה שהציבור יוכל 'ללכת בין הטיפות' ולכלכל צעדיו בעבירות המס, אינה סיבה בעבור הרשות 'לשחק עם האזרח חתול ועכבר'.
לאחר הינתן פסק הדין בעניין אוסטופלד עוגנה בחוק החובה לפרסם את ההנחיות המנהליות: סעיף 6 לחוק חופש המידע, התשנ"ח – 1998 קובע כי "רשות ציבורית תעמיד לעיון הציבור את ההנחיות המנהליות שלפיהן היא פועלת, ואשר יש להן נגיעה/חשיבות לציבור", אך מצד שני, סעיף 9 לחוק זה מעמיד שורה של סייגים לפרסום הנחיות מנהליות. הגם שהלכת אוסטופלד קבעה כי יש לפרסם גם הנחיות מנהליות בלתי כתובות, קביעה זו לא עוגנה בחוק חופש המידע.
עם זאת, בבג"צ 3081/95 רומיאו נ' המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, פ"ד נ (2) 77 נפסק כי לאור תורת הבטלות היחסית לא כל הנחיה מנהלית שלא פורסמה תבוטל.

הנחיות מנהליות ושיקול הדעת המנהלי

להבדיל מתקנות, אשר כובלות את שיקול הדעת השלטוני, הנחיות מנהליות אינן כובלות את שיקול הדעת של הרשות, וניתן לסטות מהן כאשר ישנן נסיבות ספציפיות המצדיקות סטייה זו, כן כשמצב הדברים השתנה. היכולת לסטות מהנחיה מנהלית מסייעת לשמר את עצמאות שיקול הדעת של הרשות.
עם זאת, נדרש טעם מיוחד בכדי לסטות מהנחיה מנהלית, וטעם כלכלי, לדוגמא, אינו טעם שכזה ( בבג"צ 4422/92 עפרן נ' מינהל מקרקעי ישראל, פ"ד מז (3) 853). על המבקש כי הרשות תסטה מהנחייתה המנהלית – הנטל לשכנע כי יש מקום לסטות מהנחיה זו.
רק כאשר עסקינן בהקצאת משאבים על-ידי הרשות, ובקריטריונים לחלוקת כספים – לא ניתן לסטות מהנחיות מנהליות, כאשר הרציונל הינו מניעת שחיתות.

תאריך:  02/07/2009   |   עודכן:  02/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
דייל הומוסקסואל ביקש מאל על כרטיס טיסה נוסף בעבור בן זוגו    אל על סירבה    בג"צ: אין להפלות על-בסיס נטייה מינית
ענבל בר-און
חוזים יש לקיים    אלא אם אחד הצדדים הינו רשות שלטונית, שאז הוא אינו חייב לקיים את החוזה כאשר האינטרס הציבורי דורש זאת, או כאשר החוזה לא אושר על-ידי הגורם המוסמך
ענבל בר-און
שדולת הנשים עותרת להורות לשר הממונה ליישם את העדפתן המתקנת של נשים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות    השופט מצא: אפליה מנציחה את עצמה ומייצרת תפיסות שליליות בחברה כלפי מושאיה
ענבל בר-און
רשלנות הינה סטייה מסטנרט התנהגות סביר    בית המשפט יקבע את סטנדרט ההתנהגות הסביר    ניתן לתבוע ברשלנות רופאים, עורכי דין, רשויות שלטון ובמקרים נדירים אף שופטים
ענבל בר-און
המועצה לביקורת סרטים פסלה את סרטו השקרי והמכפיש של מוחמד בכרי 'ג'נין ג'נין' להקרנה בישראל    בג"צ קבע כי חופש הביטוי הינו גם החופש לפרסם דברי בלע ושקרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il