X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אף שאמצעי התקשורת מעסיקים יועצי-לשון, הם ממשיכים לחטוא ב"נח בשבע שגיאות"
▪  ▪  ▪
דבר יפה!

מי שמפקפק, עדיין, בעובדה שעברית היא, אכן, שפה קשה, מוזמן להשתכנע. אפילו אלה שמופקדים על שמירת כבודה, אינם מצליחים לעקור ממנה את נח בשבע שגיאות. אלה פשוט חוזרות על עצמן, חדשות לבקרים, לא רק באמצעי התקשורת, אלא אפילו אצל המדקדקים בה והעומדים על משמרה.
קחו, למשל, את מי שהיה "משוגע" ללשון נקייה, כמו האלוף רחבעם (גנדי) זאבי, מנוחתו עדן, שבעצמו כשל, יום בהיר אחד, כאשר סיפר לחבריו כי חזר זה עתה מ"מספרה" (קמץ במם). היה אז מי שגילה, בצדק, את אוזנו של אביר השפה והעמידו על טעותו: "מספרה" (בחיריק במם), בדיוק כמו מכבסה וממטרה.
מאז זרמו מים רבים בים התיכון. העיתונות הכתובה והמדיה האלקטרונית ממשיכות לחטוא לשפה, הגם שמועסקים בהן יועצי-לשון, ואינן מצליחות למנוע את שיבושי הלשון, הפושים בכל חלקה טובה שלהן.
וכך אנו קוראים בעיתון ושומעים בגלי הרדיו ובערוצי הטלוויזיה על "אפליה לטובה", או על "אפליה מתקנת", שאינם אלא דבר והיפוכו, במקום להשתמש, במקרה החיובי, במילה "העדפה". בצדק העיר על כך, בעצם הימים האלה, שר התקשורת, מרדכי כחלון, כשתיקן את שיבוש הלשון הזה של עמנואל רוזן, בראיון עימו, בתוכנית הטלוויזיונית, "תיק תקשורת".
תיק כבד
אז מסתבר שלתקשורת יש, באמת, תיק, שהוא כבד מנשוא. כותבים ומדברים בה על "סאדאם חוסיין, שליט עירק לשעבר", כאילו עירק היא זו שפסה מן העולם; ואותם דברים אמורים בנשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, המכונה תדיר בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה, כ"שופטת בית המשפט העליון לשעבר", בעוד שבית המשפט, תודה לאל, ממשיך לתפקד.
ומה נאמר על מבקר המדינה והאומבודסמן הישראלי, השופט בדימוס, מיכה לינדנשטראוס, ש"ביקר את עמיתו השבדי"? והרי המבקר השבדי, אבי האומבודסמנים, הוא, מן הסתם האחרון שנזקק או שראוי לביקורת. בסך-הכל המדובר רק ב...ביקור-נימוסין אצל העמית למקצוע!
במוספי הספורט של העיתונים מציינים לשבח את אותה "אתלטית, שעומדת עם שתי רגליים מוצקות על הקרקע", בעוד שהאתלטית ורגליה הן, בעצם, יישות אחת, שאין להפריד ביניהן. לכן היא, פשוט, עומדת בשתי רגליים מוצקות על הקרקע. ובנשימה אחת מזכירים לטובה "מתאגרף ששוקל 60 ק"ג". אלא שמה, לעזאזל, יש לו, בעצם, לשקול, כשמשקלו עומד על 60 ק"ג?
ואחרון-אחרון, באמת לא חביב בכלל: ה"מאניה הרוסית", החוזרת על עצמה, מדי יום ביומו, באמצעי התקשורת האלקטרוניים: אניה, בקמץ רגיל, במקום אוניה בקמץ קטן; צהריים בקמץ רגיל, במקום צוהריים בקמץ קטן; וארלזרוב, במקום ארלוזורוב. והרי לא מדובר ברדיו מ(ו)סקבה! אז למה, לעזאזל, לרצוח, בדם קר, את...השפה העברית?

תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עברית קשה שפה? עובדה!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האם שמעת על נסמך וסומך?! ל"ת
מיכל מירושלים  |  6/07/09 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צפורה בראבי
עולם האינטרנט מחייב היערכות חדשה במערכת החינוך. האם המורים ערוכים לחינוך בעידן האינטרנט?
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם טוען: צה"ל הרג תושב פלשתיני בעת ששהה במועדון ספורט    הפלשתינים טוענים: מדובר בפעיל בגדודי המוג'אהידון, אחת הזרועות הצבאיות של ארגון פתח    עוד מקרה המוכיח שאין לסמוך על דיווחי בצלם בעיניים עצומות
דן פון וייזל
בעוד ישראל נוהגת מדיניות חוץ של "גמישות" ו"נכונות לוויתורים", ההיסטוריה הציונית מלמדת כי דרושה לה דווקא דיפלומטיה של תקיפות בהבהרת עמדותיה, תוך הבחנה באיומים ריקים מתוקף
רפאל ישראלי
אם משווים את ישראל לשאר מדינות העולם, לעתים אפילו החברות המתורבתות, החופשיות, המתקדמות והעשירות, יוצאות מההשוואה הזאת כשידן על התחתונה
קובי קמין
דברים שאמר לאחרונה אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מחזקים את החשד, כי בית המשפט בראשותו השתמש בכוחו כדי להפיק אוסף פסיקות, שנועד לחסל את מדינת ישראל כמדינת היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il