X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוגב שריד מנהל אגף כלכלה ופיתוח עסקי תנועת המושבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אין עוול גדול מהניסיון להטיל את האשם במצב אליו הגיע משבר המים על כתפי החקלאים בעשורים האחרונים רשם המגזר החקלאי בישראל שיעור התייעלות שאין לו אח ורע באף מגזר אחר בארץ, וספק אם יש דוגמאות דומות בעולם
▪  ▪  ▪
המגזר הכי יעיל בארץ בצריכת מים

בימים אלו של מצוקת מים קשה יש שמנסים לתלות את האחריות לכך על המגזר ההתיישבותי. חלקם חדורי טינה אישית לחקלאים, ורואים במשבר המים החמור הזדמנות לחבוט שוב במתיישבים.
אין עוול גדול מהניסיון להטיל את האשם במצב אליו הגענו על כתפי החקלאים. בעשורים האחרונים רשם המגזר החקלאי בישראל שיעור התייעלות שאין לו אח ורע באף מגזר אחר בארץ, וספק אם יש דוגמאות דומות בעולם.
מצער לראות שיש הקופצים על מקרים וסטיות חריגות כמוצאי שלל רב וממהרים להשמיץ עשרות אלפי אנשים ומשפחות ישרות דרך שעוסקות ביישוב הארץ וטיפוח החקלאות. התנהגות כזו של הכפשה והסתה נגד ציבור שלם בצורה כוללנית כשהיא מלווה בהשמצות, מזכירה ימים אפלים מההיסטוריה שכולנו מעדיפים לשכוח ומוטב להימנע מכך על-מנת לטובת העלאת רמת הדיון הציבורי בישראל.
אך לפני שני עשורים ניצול מי הקולחין לחקלאות היה אפסי והם זרמו באין מפריע לנחלים ולים תוך יצירת זיהום סביבתי. כיום, 400 מיליון קוב של מי קולחין מטוהרים משמשים להשקיית שדות, מטעים ופרדסים. החקלאות יכולה להרחיב את המעבר לקולחין ולנצל את מלוא הפוטנציאל שמגיע ל-730 מיליון קוב, אך החסם לכך נמצא במינהל מקרקעי ישראל ורשויות התכנון, שלא רק שאינם מקדמים בקצב הדרוש את הפרויקטים, אלא אף יוצרים מגבלות ללא פתרון, מבלי סיבה הנראית לעין.
לפני כ-20 שנה החקלאות הישראלית צרכה כ-1.3 מיליארד קוב של מים שפירים ואילו השנה מגיעה הקצאת המים לשפל של 350 מיליון קוב – חיסכון של 72%. בתקופה זו הייצור החקלאי הוכפל הודות להתייעלות, חידושים ושיפור הטכנולוגיה החקלאית, כמו גם גידול בביקוש לתוצרת חקלאית בישראל כתוצאה מגידול האוכלוסיה ועלייה ברמת החיים והגדלה משמעותית של היצוא.
מדובר בהתייעלות דרמטית שהושגה במאמץ מתמשך של חוקרים, מדריכים וחקלאים שמצאו אינסוף דרכים לצמצם את צריכת המים, מעבר למי קולחין ומים שוליים אחרים, ותעשיית מים ענפה שהתפתחה סביב החקלאות ומספקת תשתית ברמה מהמתקדמות בעולם.
עם זאת, תמונת המצב רחוקה מלהיות ורודה. החקלאים נדרשו לשלם את המחיר הכבד ביותר על משבר המים והפחיתו ב-100 מיליון קוב את הצריכה. אך בנס נמנע קיצוץ רחב יותר הודות לגל הגשמים בחלקו האחרון של החורף. הקיצוץ במים חייב צמצום של הייצור החקלאי, עקירת מטעים ופרדסים, פגיעה בהכנסות חקלאים ותשלום פיצויים על-ידי המדינה. זהו מצב שאינו טוב לאיש.
המרחב הכפרי אינו יכול להתקיים ללא מים. אי-אפשר להמשיך ביצור חקלאי בתנאים של אי ודאות כשחקלאי אינו יכול לדעת מה כמות המים שתעמוד לרשותו בעונה הבאה. עסק חקלאי כבר מזמן אינו משק משפחתי קטן שמנוהל בשעות הפנאי, אלא מפעל לכל דבר עם השקעות ענק וכך יש להתייחס אליו.
החקלאים בישראל מצפים מהממשלה להמשיך ביתר שאת במדיניות פיתוח מקורות מים לטווח הארוך, ולהגיע למיצוי מקסימלי של פוטנציאל מי הקולחין כדי שנצמצם ככל שניתן את התלות הרבה בכמות הגשמים.

הכותב הוא מנהל אגף כלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים
תאריך:  24/07/2009   |   עודכן:  24/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החקלאות הישראלית - מופת להתייעלות וחיסכון במים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האחראים היחידים הם "המומחים"
יש מיש  |  24/07/09 14:03
2
לחקלאים שלנו. גאה בכם מאוד.  ל"ת
כל הכבוד  |  24/07/09 19:20
3
האדון נחמיה שטסלר
משה מ  |  25/07/09 00:48
4
עיתון הארץ מוביל מסע השמצה
חקלאית  |  25/07/09 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
מחשבות צהובות    העדה המרהיבה    תוספי תזונה    בזכות אולמרט    שדרני הכסף    מאגרים ממשלתיים    בעד העובדים
עינת אלון
לא מיותר להציג את השאלה כיצד זה כמעט כל הדיווחים בפרשת "האם המרעיבה" עסקו בהתנהגותם האלימה של החרדים ורק מעט מאד בשאלה האם וכיצד ניתן היה למנוע את האלימות    הציבור החרדי הוא ציבור סגור, אבל, במידה מסוימת, גם אנחנו כך
אריאל פלר
נהיגה פרועה בשכרות בכבישים, גם אם אינה מוגדרת כך משפטית, קרובה מאד לניסיון לרצח ובוודאי שהיא רשלנות פושעת    כשעיתונים כותבים על חמש משפחות שפקדה אותן טרגדיה, או חמש משפחות שחייהן נהרסו ברגע אחד של חוסר זהירות, הם כמעט מכשירים את הפשע ואת תרבות הנהיגה הפרועה
נירה אלטלף
אסירים אנאפלביתים שתיארו תחושת אדישות והזנחה גורפת מצד בית הספר נוכח כישלונם הלימודי המתמשך, חוו תחושה של גורל חיים צפוי מראש ובלתי ניתן לשינוי    ככל שמערכת החינוך תקדים לאתר תלמידים שאינם קוראים בכיתות היסוד, יקטן הסיכוי שהם יפתחו תסכול שעלול להתפתח לבעיות התנהגות ואלימות
זכריה פלווין
כדי להציל את עתידנו כאן, אנחנו חייבים לחוש כמה הרסנית המערכת הזהותית שהתפתחה כאן למען הרגשת ה-"בטוחים-רוחנית"    בשל מצוקות היסטוריות וגיאוגרפיות - שכחנו מה בעצם הציע לנו הרצל: להתכנס כאן, תוך תמיכה הדדית וכבוד לאחרים החיים כאן, כדי להגשים את היצירתי אשר טמון בתוכנו, למען עצמנו ולמען כל העולם
רשימות נוספות
השלטון המקומי: לא נשתתף בגביית מס הבצורת  /  עופר וולפסון
מאבק ציבורי לביטול קנסות המים הביתיים  /  ראובן לייב
שר החקלאות: "תקופת שפע מים צפויה בעתיד"  /  עידן יוסף
אגרת "אויר לנשימה"  /  איתן גנור
חבל על כל טיפה  /  ליאורה קוזלובסקי
מחדל משק המים  /  אלכס נחומסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il