X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
היועץ המשפטי לממשלה קובע כי מאחר שלא הוצגה על-ידי ראש המל"ל כל תשתית המבססת דחיפות או צורך חיוני בקבלת ההחלטה בעיתוי זה דווקא, אין מקום להחליט על הקמת ישוב חדש ימים ספורים לפני הבחירות
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. יגיע לישיבת המשלה [צילום: מרק ישראל סלם]

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העביר הערב (יום ה', 12.9.19) את חוות דעתו לקראת ישיבת הממשלה שנקבעה ליום א' הקרוב, ותעסוק בהצעה להקים ישוב חדש במועצה האזורית בקעת הירדן - מבואות יריחו.
בפתח הדברים קובע היועץ כי זוהי סמכותה של הממשלה, במסגרת מדיניותה לחיזוק ההתיישבות ביהודה והשומרון, להחליט על הקמת יישובים חדשים, והכול כמובן בגבולות הדין. ככלל, החלטות מעין אלו מערבות שיקולים מדיניים כבדי משקל, אותם הממשלה נדרשת לשקול ולהכריע בהם. אולם מהבחינה המשפטית - אין מניעה עקרונית לקידום מדיניות כאמור. הדבר נעשה כעניין שבשגרה, במגוון רחב של הקשרים, בשיתוף עם הייעוץ המשפטי לממשלה.
בתוך כך, בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, במהלך תקופת בחירות, חובה על הממשלה היוצאת לנהוג בריסון ובאיפוק בכל הנוגע להחלטות המתקבלות ולהקצאת משאבים. הטעם לכך הוא כפול - ראשית, על הממשלה להימנע, כשהדבר לא נדרש, מהכרעות בלתי הפיכות שיקשו על הממשלה החדשה שתכהן מכוח אמון הכנסת הבאה לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר; שנית, יש להיזהר מפני עירוב של שיקולי בחירות מפלגתיים או מראית עין שכזו ביחס לנקיטת פעולות שלטוניות ושימוש במשאבי המדינה. בצד האמור, קיים צורך להבטיח את המשכיות עבודתה של הרשות המבצעת ותפקודה התקין. ככל שקרב מועד הבחירות, הולכת וגוברת עוצמתם של שיקולי הריסון והאיפוק, ובוודאי שבימים הקודמים לבחירות, נדרשת דחיפות ברמה גבוהה ביותר כדי להצדיק נקיטת פעולה שלטונית החורגת מהניהול השוטף של ענייני המדינה.
בין כלל השיקולים המנויים בפסיקה, ניתן לציין את הדחיפות ואת הכורח בביצוע ההחלטה, הסמיכות הרבה למועד הבחירות, השאלה האם הפעולה תביא לקביעת עובדות מוגמרות אשר אותן יקשה על הממשלה הנכנסת לשנות, מידת הקונצנזוס הציבורי של ההחלטה, היותה של ההחלטה תוצר של עבודת מטה שהחלה לפני הבחירות, מקור היוזמה ומעורבותו של הדרג המדיני בה, היקף ההשפעה של הפעולה לגבי סדרי הפעילות והתקציב, היקף ההשפעה על ציבור הבוחרים והאם ההחלטה עלולה להיות מונעת או להיראות כמונעת משיקולים של התמודדות בבחירות הקרובות.
מיד עם קבלת הצעת ההחלטה שבנדון, ובהתאם לאחריות המוטלת על היועץ המשפטי לממשלה לסייע לממשלה בקידום מדיניותה בגבולות הדין, נעשתה בחינה האם ההצעה מקיימת את אמות המידה האמורות.
במסגרת זו, והואיל ומדובר בהחלטה הקשורה בתחום המדיני-ביטחוני, היועץ לביטחון לאומי וראש המטה לביטחון לאומי התבקש לחוות את דעתו באשר לדחיפות בקבלת ההחלטה דווקא במועד הנוכחי, בדגש על האפשרות לקבל את ההחלטה לאחר הבחירות וכינונה של ממשלה חדשה. בהמשך לפניית היועץ המשפטי לממשלה, מסר היועץ לביטחון לאומי כי אין בידו להציג חוות דעת כאמור.
העדרה של כל תשתית לכורח או לדחיפות בקידום ההצעה דווקא בעיתוי הנוכחי - יומיים בלבד לפני מועד הבחירות לכנסת, מכריעה את הכף, שכן לא ניתן לקבוע כי קיים צורך חיוני בקידום ההצעה בעת הזו.
כאמור, לא הוצגה כל תשתית המבססת דחיפות או צורך חיוני בקבלת ההחלטה בעיתוי זה דווקא.
לפי נוסח ההצעה להחלטה, לא נדרש אישור חוזר של הממשלה הבאה לעניין הקמת היישוב. זאת, למעט במקרה שבו יימצא כי יישום ההחלטה או חלק ממנה כרוך בעלות תקציבית לפי חוק יסודות התקציב. מכאן, שאין מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד, אלא בקביעת עובדה מוגמרת על-ידי הממשלה.
לעניין זה יודגש כי, כפי שאף צוין במפורש בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1900, שעניינה "נוהל קבלת החלטה בנושא הקמת יישובים חדשים", החלטה על הקמת יישוב חדש היא החלטת מדיניות מובהקת. הדברים בוודאי נכונים גם להקמת יישוב באזור יהודה והשומרון על ההיבטים המדיניים המיוחדים הכרוכים בכך.
לנוכח אופיה של ההחלטה ומהותה, קבלתה בעיתוי הנוכחי - יומיים בלבד לפני מועד הבחירות - מבלי שהוצגה ונדונה לעומק עבודת מטה שקדמה לה ומבלי שהוצגה כל תשתית המבססת דחיפות או חיוניות בקבלתה בעיתוי הנוכחי דווקא, מתעורר חשש כי ההצעה מונעת או למצער תיראה כמונעת משיקולים של התמודדות בבחירות הקרובות.
מעבר לאמור, לא למותר לציין כי מדובר בהחלטה המעוררת רגישות של ממש גם במישור הבינלאומי.
הנה כי כן, נוכח כל שפורט לעיל ומשעה שלא הוצג כל צורך חיוני או דחוף באישורה של הצעת ההחלטה יומיים לפני הבחירות, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי החלטת הממשלה אותה מבקשים לקדם אינה עומדת באמות המידה המשפטיות שנקבעו בפסיקה, כך שלא ניתן לאמצה בעת הזו.
היועץ הודיע כי ישתתף בישיבת הממשלה.

תאריך:  12/09/2019   |   עודכן:  12/09/2019
+אין סכנה לשלטון נתניהו
00:57 13/09/19  |  טובה ספרא   |   לרשימה המלאה

ערב הבחירות השניות השנה, וברקע המתיחות הביטחונית המתמשכת, מה אומרים הכוכבים על הקשיים עימם יתמודד ראש הממשלה הבא נתניהו, על ההתפרקות הצפויה של כחול לבן ועל התוצאות לימינה, למחנה הדמוקרטי ולעבודה-גשר

[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+שקד הציגה תוכנית להוצאת מסתננים מישראל
00:44 13/09/19  |  עידן יוסף

יו״ר רשימת ימינה איילת שקד ושפי פז מדרום ת"א הציגו תוכנית משותפת לפתרון עניין המסתננים והוצאתם מישראל. בתכנית נאמר בין היתר כי ידרשו להכניס להסכם הקואליציוני העברת תיקון לחוק הכניסה לישראל שיחסום מתן מעמד למסתננים ושב"חים שלא מכוח החלטה מפורשת של הדרג הנבחר או של בית המשפט לעניינים מנהליים; תוכנית כלכלית-תעסוקתית ליצירת תמריץ כלכלי לעזיבה מרצון של העובדים הלא מוסדרים במשק אשר אין אופק מידי להרחקתם; הקמת בית דין ארצי להגירה.‪

+מסתמן: נעם תפרוש היום;
עוצמה יהודית תישאר בחוץ
00:29 13/09/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מחקר עומק שערכה נעם מעלה כי לא תצליח לעבור את אחוז החסימה  ▪  עוד מאותו מחקר: לעוצמה יהודית חסרים כ-20 אלף קולות, וסיכוייה לעבור תלויים באחוז הצבעה נמוך במגזר הכללי ואחוז הצבעה גבוה בימין

נעם. סוף המירוץ?
+סקר מעריב ורדיו 103: עוצמה לא עוברת והליכוד מוביל
22:49 12/09/19  |  עידן יוסף

סקר רדיו 103: הליכוד 33; כחול לבן 32; הרשימה המשותפת 12; ימינה, ישראל ביתנו 9; ש״ס 8; יהדות התורה 7; המחנה הדמוקרטי 6; העבודה 4.

+שקד הורתה לרוני ססובר למחוק תמונה בבגד ים
21:21 12/09/19  |  

רוני ססובר מספר 9 ב׳ימינה׳ פרסמה באינסטגרם הפרטי שלה תמונה מחוף הים בה היא לבושה בבגד ים. איילת שקד התקשרה, נזפה, והורתה לה למחוק את התמונה (רדיו גלי ישראל).

+סקר: ישראל ביתנו והמחנה הדמוקרטי נחלשות; כחול לבן מתחזקת
21:05 12/09/19  |  

סקר כאן 11: כחול לבן 33; הליכוד 31; הרשימה המשותפת 11; ימינה 9; יהדות התורה 8; ש״ס, ישראל ביתנו 7; המחנה הדמוקרטי, העבודה 5; עוצמה יהודית 4. גוש הימין מקבל בסקר זה 59, לעומת גוש השמאל-ערבים שמקבל 54.

+השופט מלצר נזף בדובר הליכוד
20:51 12/09/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יונתן אוריך הודה שרבע מדברי ראש הממשלה היוו תעמולת בחירות בניגוד להתחייבות שניתנה לוועדת הבחירות והתנצל  ▪  יו"ר ועדת הבחירות הזהיר כי להבא יטיל על הליכוד 50 אלף שקל קנס על הפרת החוק

אוריך. ננזף והתנצל
+מלצר: יש בידי מידע על כוונה לחבל בבחירות
20:21 12/09/19  |  עידן יוסף

יו"ר ועדת הבחירות השופט מלצר אומר כי הגיע אליו מידע על יוזמות מקומיות לחבל בהתנהלות הבחירות, ובכוונתו למנוע זאת בשיתוף עם המשטרה. עם זאת ציין כי לא קיימת התארגנות כוללת (כאן 11).


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: אין דחיפות בהחלטה על מבואות יריחו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ממשלה היא ממשלה היועץ טועה.
משפטן  |  12/09/19 23:19
2
שום דבר לא דחוף ...
א.ל. רמת-גן  |  13/09/19 00:53
3
לדעתי, את היועמ''ש הסחיט באמצע
קורןנאוה טבריה  |  13/09/19 05:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
איתן קלינסקי
למעשה בוצעה התרת דמם של חמישית מאזרחי ישראל מעל דפי הפיסבוק של ראש הממשלה הקורא לאזרחי ישראל להצביע בעדו    הכל נעשה, לדברי ראש הממשלה, רק על-ידי "עובד זוטר"
איציק וולף
על-פי סקר חדש של ערוץ הכנסת צפוי גוש הימין לקבל 60 מנדטים    הליכוד מובילה עם 36 מנדטים וכחול לבן עם 32 בלבד    רוב הנשאלים אינם מאמינים כי נתניהו יחיל ריבונות בבקעה ובצפון ים המלח
בעז שפירא
שוו בנפשותיכם שמצליחים היינו להסב את תשומת הלב ולמקד את תשומת הלב של הרוב היהודי המאמין, המסורתי, עם הלב היהודי החם ועם הקרבה לתורת ישראל, לחגי ישראל ולנצח ישראל - בשלט הנ"ל שהוזכר בפתיח - "ממשלת אחדות חילונית"
עידן יוסף
הרשימה שמבקשת לעבור את אחוז החסימה מודיעה כי דרישותיה יתמקדו בתיקון הפרות הסטטוס-קוו שפגעו בזהותה היהודית של המדינה ובראשות ועדת החינוך    על החשש לשלטון הימין: "אין על הפרק תוכנית לפינוי יהודה והשומרון, כי אין פרטנר"
עו"ד אברהם פכטר
הרצים לבחירות נכנסים לאצטדיון להקפה האחרונה, והמצלמות יקבעו מי המנצח    הקמפיין שלפני הבחירות - מוציאים מהמתחרים את כל האלמנטים הקיצוניים והרעים שיש בהם ושיש במועמדים    השנאה הנוטפת מחלק מהמתחרים לראש הממשלה עוברת קווים לאורך ולרוחב ובכל הצבעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il