X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
ג'קי זבולון: "צריך ללמד חינוך אזרחי בבתי-הספר" [צילום: יח"צ]
ד"ר ג'קי זבולון: "מדוע אין לנו חינוך אזרחי בישראל"
בחירות 2019 מועד ב' מאחורינו והתמונה שעלתה מהן היא שהחברה הישראלית מפולגת מתמיד מה הוביל אותנו לכאן וכיצד ממשיכים הלאה?

בשנים האחרונות אנו עדים לחוסר אמון גובר כלפי מוסדות המדינה למיניהם, ובפרט אלו אשר אמונים על מוסדות אכיפת החוק. פוליטיקאים ואישי ציבור רבים התבטאו כנגד המשטרה, למשל על-רקע תיקי ראש הממשלה או על-רקע פרשת גל הירש. כמו-כן, האשמות על הטיות פוליטיות כאלו ואחרות הופנו גם כלפי הפרקליטות, מערכת בתי-המשפט, היועץ המשפטי לממשלה (אשר תקופה ארוכה נערכו הפגנות בקרבת ביתו בפתח תקוה) וכדומה.
סקרים רבים שנערכים בנושא אמון הציבור במוסדות המדינה, למשל על-ידי "המכון הישראלי לדמוקרטיה", מצביעים על ירידה משמעותית של אמון הציבור במוסדות האמונים על שמירת החוק והיסודות הדמוקרטיים של החברה שלנו.
שוחחנו בעניין זה עם ד"ר ג'קי זבולון, מרצה וחוקר בנושא השתתפות פוליטית מקומית, שלטון מקומי וחינוך אזרחי. מחקריו עוסקים בחינוך אזרחי, עידוד השתתפות פוליטית בבתי-ספר וברמה המוניציפלית.

חינוך אזרחי לכל
"חסרה לנו אמפתיה האחד כלפי השני" [צילום: יח"צ]

ביקשנו את דעתו של ד"ר ג'קי זבולון בנושא האמון הירוד של הציבור במוסדות המדינתיים בישראל. הפתרון של ד"ר זבולון מתחיל במערכת החינוך, ובפרט בלימוד של חינוך אזרחי בבתי-הספר.
ד"ר זבולון, למה אנחנו צריכים חינוך אזרחי?
ד"ר ג'קי זבולון: "ראשית, לפני שנסביר למה אנחנו צריכים חינוך אזרחי, נבין במה מדובר: חינוך אזרחי הוא חינוך של ערכים אוניברסליים שהמדינה מתווה או מעצבת לה. לדוגמה, החינוך האזרחי באירן מושתת יותר על אוריינטציה של חינוך דתי-אזרחי. כלומר, האוריינטציה היא דתית וזה חלק מהערכים של החינוך האזרחי שלה. בישראל, בניגוד לאירן, המדינה היא דמוקרטית עם מוסכמות דמוקרטיות מסוימות, והחינוך צריך להקנות הבנה על החשיבות של אושיות הדמוקרטיה של החברה".
בשביל זה יש לימודי אזרחות לא?
ד"ר זבולון: "אז זהו, שלא מדובר באותו דבר. ההבדל בין חינוך אזרחי ללימודי האזרחות שאנו לומדים בבית-הספר הוא שהאזרחות מקנה לנו ידע תיאורטי על מבנה הממשלה, סוגי ממשל, שלטון מרכזי ומקומי ועוד הסתכלות על המנהל הציבורי בצורה תאורטית. בלימודי אזרחות התלמידים מקבלים ידע, אבל הם לא מקנים לתלמידים תחושה של "מה חשוב".
"החינוך האזרחי בא לתת לנו כלים של חשיבה פרקטית כאזרח. כיצד אנו צריכים להתנהג במרחב הציבורי, מה המשמעות של השתתפות פוליטית כאזרח במדינה דמוקרטית, והיבטים נוספים".
לומדים את זה במדינות אחרות?
ד"ר ג'קי זבולון: "בהחלט. אני למשל כתבתי דוקטורט בניו-זילנד ושם הדבר נלמד בבתי-ספר עם מקצוע האזרחות. גם בארה"ב הנושא נלמד בכיתות, מכנים את זה שם Civil lessons. בישראל אנחנו לא לומדים חינוך אזרחי, כנראה כי אין הסכמה על איזו אוריינטציה נקנה לתלמידים במסגרת חינוך אזרחי.
אם תראה את המחלוקת בישיבות הפדגוגיות של משרד החינוך לגבי איזה נושאים יילמדו בשיעורי אזרחות, תחשוב איזו מחלוקות יתעוררו אם נצטרך להחליט מה הם היסודות של החברה הישראלית אותם יש להקנות לתלמידים: האם הדגש הוא ציונות? יהדות? דמוקרטיה? המחלוקות בלתי ניתנות לגישור בהיבטים רבים".

השקעה של החברה הישראלית בעצמה

ד"ר ג'קי זבולון אינו זר לנושא של המעורבות של הפרטים בחברה בתוך העשייה החברתית כמרכז המעורבות החברתית במכללה האקדמית בית ברל. את הדוקטורט שלו כתב ד"ר ג'קי זבולון באוניברסיטת אוטגו בניו-זילנד, שם חקר את הנושא של השתתפות פוליטית ברשויות המקומיות ואחוזי השתתפות בקרב אזרחי ניו-זילנד על-פי שיטת בחירות, אופי השיטה והעיתונות הכתובה. בנוסף מרצה ד"ר זבולון בנושאים אלו גם במכללה האקדמית בית ברל.
אם הכל מאוד פוליטי, אולי עדיף להימנע מחינוך אזרחי?
ד"ר ג'קי זבולון: "ממש לא. העניין הוא שחינוך אזרחי באופן אידיאלי צריך להימנע מהפוליטיקה, ולהטמיע דברים הנוגעים לכולנו באופן אוניברסלי, כמו למשל אמפתיה סביבתית: מדוע למשל אזרחים ישראלים רבים מחנים בחניה כפולה? או חונים בחניית נכים? קשה להסביר זאת, אבל אלו תופעות שפחות רואים בחברות אחרות. גם לעקוף בתור, להתחצף לנותני שירות וכדומה.
יש תחושה שאנחנו הישראלים לא רואים זה את זה, אלא רק את כל אחד את עצמו. אם נקנה חינוך אזרחי, נוכל להקנות אמון גבוה יותר בקרב האזרחים כלפי הרשויות, וכן אמון ואמפתיה גבוהה יותר אחד כלפי השני".
לסיכום, אמר ד"ר ג'קי זבולון: "המחלוקות בתוך החברה הישראלית רבות מאוד. במקום שבט אחים ואחיות, כמאמר השיר, אנחנו יותר מחולקים לשבטים שונים, כמו שאמר בזמנו הנשיא ריבלין. חינוך אזרחי יכול להקנות מעט יותר אמפתיה בתוך החברה הישראלית, שתעזור לנו כחברה להתמקד במה שדומה בינינו במקום להתרכז בהבדלים ובמחלוקות, ובעיקר קבלת השונה.

תאריך:  03/10/2019   |   עודכן:  03/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גל הירש
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
שירן ארליך
מנכ"לים שהעסק שבניהולם צומח במהרה, חווים לעיתים קשיים בניהול הארגון, שצמח תוך זמן קצר    אילן קצ'נס מציג כיצד ניתן לשמור על הצלחת העסק בזמן הצמיחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il