X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
[צילום: ר"ס אייר, AP]

אם אתם מתכננים לבקר בהודו או שטיילתם בה בעבר, וודאי הבחנתם במעמדות השונים כל-כך הקיימים במדינה. עניים מרודים לצד עשירי עולם, פועלים פשוטים לצד אליטה מקומית, מקומיים שוכני בתים פשוטים ודלים אל מול המתגוררים בארמונות יוקרה לצידם.
ההבדלים הללו הם לא רק פונקציה של רווח כלכלי שונה, אלא גם של מעמדות שונים או במילים אחרות: קאסטות - שכבות החברתיות. מהן הקאסטות בהודו? כיצד קובעים מי משתייך לכל מעמד? כיצד הן נוצרו? ובאיזה אופן הן קיימות היום? הצטרפו אלינו למסע בעקבות המעמדות החברתיים העתיקים.
אילו קאסטות יש בהודו?
המעמדות השונים הקיימים בהודו נוצרו לפני אלפי שנים. היסטוריונים מעריכים כי הקאסטות בהודו קיימות כבר מאז שנת 1500 לפני הספירה עם הכיבוש הארי. התאוריות השונות גורסות, כי הארים הביאו איתם את שיטת החלוקה למעמדות ואת הסימוכין הדתיים התומכים בשיטה. החלוקה למעמדות השונים היא לפי "ווארנות" (מעמדות חברתיים, בפירוש מילולי: "צבע"), ובכל ווארנה יש חלוקה נוספת לאלפי מקצועות ("ג'אטי").
על הווראנה העליונה נמנים כוהני הדת והמנהיגים ההינדואיסטים והיא נקראת ווארנת "ברהמין". תפקידיהם של בני הקאסטה הם לשמר את כתבי הקודש, לבצע טקסים דתיים והם מקבלים מתנות ומענקים מבני הקאסטות הנחותות יותר. בווארנה השנייה הנקראת "קשטרייה" - יש לוחמים ושליטים. עיקר תפקידם הוא להגן על העם והם מקבלים בתמורה לכך שירותים מסוימים מהחברה.
בווארנה השלישית הנקראת "ויישיה" - נמצא מעמד הביניים ה"רגיל". על הקאסטה הזו מבוססת כלכלתה של הודו, שכן רוב חברי הווארנה הם סוחרים ואנשי מקצוע. ווארנת "שודרה" היא הווארנה הרביעית - עליה נמנים משרתים ועבדים. התפקיד שלהם הוא לשרת את המעמדות העליונים וחל עליהם איסור ללמוד את כתבי הקודש. מלבד ארבעת הווארנות, יש קאסטה נוספת הנמצאת מחוץ למניין - מעמד הטמאים, הנחשבים לנחותים ביותר ובשל כך אסור להם לבוא במגע עם אף ווארנה מבין הארבע האחרות. נוסף לכך, בעלי הצבעים הבהירים יותר ממוקמים בראש ההיררכיה בווארנות השונות ובעלי הצבעים הכהים בתחתית החלוקה.
מעמדות חברתיים נוקשים
הקאסטות בהודו נחלקות לעליונות ונחותות ואין כמעט השקה בין קאסטה אחת למשנה. הבחירה מי ישתייך לכל קאסטה לא נקבעת על-פי רמת הכנסה או פרמטרים משתנים אחרים, אלא היא גזירת גורל שהאדם נולד לתוכה ומאוד קשה לשנותה. על-פי הקאסטה נקבעים המנהגים של האדם, הטקסים, הנורמות החברתיות שהוא מחויב בהן, זהותו הבסיסית ביותר ואף אפשרויות הבחירה בעיסוקיו האפשריים. יש קאסטות המחייבות את חבריהן בלבוש מסוים ובצבעי לבוש מסוימים ואילו קאסטות אחרות אוסרות על צריכת מזונות מסוימים. בני הקאסטה העליונה אסורים במגע פיזי עם בני קאסטות תחתונות ואסור להם גם להינשא לאלמנות.
מה ההודים חושבים על הקאסטות?
על-פי האמונה ההינדית, הקאסטה אליה אדם נולד היא לא חלוקה מקרית, אלא חלק מגלגול נשמות וממחזור חיים ארוך מאוד. כשאדם נפטר מן העולם, נשמתו מתגלגלת אל גוף אחר ואם התגלגלה אל קאסטה מסוימת ולא אל אחרת, הרי משדובר בתמורה הכרחית על התנהגותה של הנשמה בגלגול החיים הקודם. הסבל, האושר והמעמד החברתי, אם כך, מתקבלים על ידם באהבה, שכן מדובר בחלק מתקופת חיים ארוכה הרבה יותר.
מאמצי ביטול הקאסטות
מאז הוקמה הודו העצמאית בשנת 1947, הממשלות השונות מנסות בכל כוחן להפחית מכוחן של הקאסטות בהודו, הגורמות לאפליה חמורה בין חלקי העם ולסבל רב בקרב בני המעמדות הנמוכים. מערכת החוק בהודו מנסה ליצור אפליה מתקנת עבור בני קאסטת "הטמאים", הנמוכים מכולם, אך למרות זאת המצב לא משתנה באופן משמעותי.
ולסיכום, אם תטיילו בהודו בצורה עצמאית או כחלק מטיול מאורגן להודו, תוכלו ללמוד יותר ולבקר במקומות קדושים בהם רק לבני הקאסטות הגבוהות מותר לשרת את האלים, או לחלופין בנסיעה ברכבת תוכלו לראות את בני הקאסטות הנמוכות מקבצים נדבות.

תאריך:  23/10/2019   |   עודכן:  23/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדריאן הראל
אבחון זעזוע ונזק מוחי הוא קשה, יקר ולרב לא זמין. אין בעולם ערכה ניידת, מידית וזולה שיכולה לסייע לרופא או אחות, באבחון הבעיה בקלות תוך מתן טיפול הולם בסמוך לזמן הפציעה. על כן, יש צורך אמיתי בערכת אבחון קלה לשימוש וזולה, לזיהוי מהיר של מצב הפצוע בשטח
עומר כהן
בחירות 2019 מועד ב' מאחורינו והתמונה שעלתה מהן היא שהחברה הישראלית מפולגת מתמיד    מה הוביל אותנו לכאן וכיצד ממשיכים הלאה?
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il