X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
18 חודשים אחרי מותם של עשרת הנערים

אישום על אסון נחל צפית

מי שהיו ראש המכינה "בני ציון" ומנהל התוכנית החינוכית שלה, יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב, מואשמים בהמתה בקלות דעת - עבירה שהעונש המירבי עליה הוא 12 שנות מאסר: התעלמו ביודעין מההתראות על סכנת שיטפון קטלני
▪  ▪  ▪
"מקסימום יראו שיטפון" [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

יובל כאהן, שהיה ראש המכינה הקדם-צבאית "בני ציון" בתל אביב, ואביב ברדיצ'ב, שהיה מנהל התוכנית החינוכית של המכינה (ולמעשה המנהל שלה), מואשמים בהמתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה. זאת, בעקבות אסון נחל צפית באפריל אשתקד, בו נספו עשרה בני נוער. העונש המירבי על המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר. כתב האישום נגדם הוגש (יום ב', 28.10.19) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.
המדינה טוענת, כי כאהן וברדיצ'ב החליטו לקיים את הטיול בנחל, למרות שהיה ברור להם, כי קיימת סכנה ברורה ומיידית של שיטפון קטלני. השניים קיבלו התרעות חוזרות ונשנות לפני הטיול ובמהלכו, אך אפשרו לנערים להיכנס לאפיק הנחל, "וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן". כתוצאה מהשיטפון, מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים סבלו חבלות חמורות.
בין ההתרעות והאזהרות המועלות בכתב האישום: כאהן ידע על ביטול הטיולים של משרד החינוך באזור בשל החשש מהשטפונות, אך הוא הגיב בכתב על הודעה זו: "זה ממש לא מעניין". השניים ידעו, כי לדעת סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, צביקה דור (אביה של מדריכה במכינה), "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים. אל תקחו צ'אנסים", אולם הם התעלמו מעמדתו.
נועם דור, מדריכה במכינה שהייתה אחראית על הכנת הטיול, הפצירה בשניים בימים שלפני האסון, שלא לקיים את הטיול משום שהיא מפחדת משיטפון, אולם הנאשמים התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. כאהן כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון". השניים קיבלו גם תחזית של חברת מטאו-טק, שעבדה עבור המכינה, לפיה ביום הטיול קיים חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור, אולם הם התעלמו ממידע זה והתעקשו לקיים את הטיול כסדרו. המדינה מציינת, כי כאהן עצמו הוציא שנה לפני האסון הנחיות בטיחות, שאמורות היו להביא לביטול הטיול.
על-פי כתב האישום, מספר ימים לפני הטיול החליט צוות הגיוס של המכינה לדחות את טיול הגיבוש. כאהן לא היה מרוצה מהחלטה זו ובמקום לבטל את הטיול, ביקש שהחניכים יביאו ציוד לגשם, יצטיידו ביריעות, אוהלים וביגוד יבש, שלח הודעות מרגיעות בקבוצה המתעלמות מהסכנה הצפויה, ובהן כתב: "מקסימום יראו שיטפון בצאלים שזה אחלה". בהודעה אחרת אמר כאהן, כי אם יהיה יילכדו בשיטפון - יהיה על החניכים להמתין שש שעות, "לפתוח אוהלים וליהנות מהשיטפון".
עוד נאמר בכתב האישום, כי הטיול המקורי תוכנן לנחל צאלים, ואולם בשל סגירת מסלול ההגעה לנחל זה, החליט ברדיצ'ב לשנות את מסלול הטיול לנחל תמר ונחל צפית, הגם שכל ההתרעות בדבר החשש משיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלו. הטיול תוכנן לנחלים אלו למרות שברדיצ'ב מעולם לא טייל בהם ולא הכיר את התוואי שלהם, למרות שאיש מהמטיילים לא ערך טיול הכנה כלשהו, ואף על-פי שבערב האסון קיבל תחזית מזג אוויר, לפיה קיימת סכנת שטפונות בנחלי האזור.
בבוקר יום האסון, ממשיכה המדינה, קיבל ברדיצ'ב ממקורות שונים התרעות בדבר החשש לירידת גשמים והיווצרות שיטפונות באזור הטיול. חברת מטאו-טק מסרה באותו בוקר, כי לנוכח התחזית, "זה לא יום לפעילות בחוץ". למרות זאת, בשום שלב, ברדיצ'ב לא פעל לביטול הטיול אלא הנחה להמשיך אותו כסדרו. ואילו כאהן לא עשה מאומה כדי למנוע את המשכו של הטיול, למרות ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות ולמרות שהוא עצמו התייחס אליה, סכנה אשר תוארה בחלק מההתכתבויות בין חברי הקבוצה כ"סכנת מוות".
זמן קצר מאוד לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, קיבל ברדיצ'ב התרעה ממוקדת, ולפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של נחל זה. במקום להפסיק את הטיול בשל כך, הוא הנחה את החניכים להמשיך להיכנס לנחל. גם כאהן, שקיבל אף הוא מידע בזמן אמת על ירידת הגשמים באגן הניקוז של הנחל והסכנה הצפויה לחניכים עקב כך, לא עשה מאומה כדי להפסיק את הטיול - טוענת הפרקליטות. כתב האישום הוגש באמצעות עוה"ד ואדים סיגל ודרור שטורק.

תאריך:  28/10/2019   |   עודכן:  28/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אישום על אסון נחל צפית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
12 שנה כפול 10 זה 120 שנה
פרעאנקי  |  28/10/19 22:47
2
שני רוצחים
ElyP  |  29/10/19 07:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
איתמר לוין
אשר חזות בן ה-14 נפצע בצורה אנושה מפגיעת ברק בחוף זיקים    שיפור ניכר במצבם של ארבעת אחיו וגיסתו, שנפגעו אף הם מן הברק
מירב ארד
חובשים של מד"א ביצעו החייאה בפצוע כבן 17, פצועה נוספת כבת 30 במצב קשה, שני פצועים במצב בינוני ופצוע נוסף במצב קל    הפצועים פונו לבית החולים ברזילי באשקלון    על-פי תחזית מזג האוויר הטמפרטורות צפויות לרדת וקיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח
איתמר לוין
עמית ביטל את פסק הדין, אשר חייב את רשות הכבאות לפצות ב-8.4 מיליון שקל את חברת דנבר על שריפה שכילתה את מפעלה באופקים ב-2009: הכבאים הראשונים בזירה לא התרשלו
איתמר לוין
הסוכנות קובעת, כי בואינג התעלמה מהמצב הכאוטי השורר בתא הטייס, כאשר הניחה שהטייסים יוכלו להגיב במהירות לתקלות בתוכנה שהובילה לשתי ההתרסקויות
איתמר לוין
100 מדענים קובעים על סמך 7,000 מחקרים: ההתחממות הגלובלית עלולה לגרום להצפות ענק בחופי האוקיינוסים לחסל חלק ניכר מהדגים ומאכלי הים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il