X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לבית הלבן נמאס מהיחס של רשת פוקס-ניוז השמרנית, ואנשיו הכריזו עליה מלחמה בינתיים הפופולריות של הנשיא בירידה, הרייטינג של הרשת בעלייה, וצעדי הנגד רק מגבירים את הביקורת על אובמה
▪  ▪  ▪
מחרים את הערוץ. אובמה [צילום: AP]

"אל תשכח לעולם", ציווה הנשיא ריצ'רד ניקסון על יועצו לביטחון לאומי הנרי קיסינג'ר בדצמבר 1972, "העיתונות היא האויב. העיתונות היא האויב [...] תרשום את זה על הלוח מאה פעמים". התיעוד המדויק של הדברים - על התקשורת כמו-גם על האויבים האחרים, "הממסד" ו"הפרופסורים" - נשמר הודות למכשירי ההקלטה שפעלו בלשכת הנשיא ונחשף במלואו רק בשנה שעברה. אבל איבתו של ניקסון לתקשורת הייתה ידועה ומוכרת גם בימי כהונתו: הוא לא החמיץ שום הזדמנות למתוח ביקורת על כתבים ועורכים, עיתונים ורשתות טלוויזיה.
פניני הלשון של ניקסון שבים בימים אלה לשיח התקשורתי והפוליטי בארצות-הברית, הפעם בהקשר בלתי צפוי: הם משמשים נשק נגד הנשיא ברק אובמה, המואשם באימוץ טקטיקות של הנשיא הרפובליקאי, שנאלץ לעזוב את הבית הלבן בנסיבות המבישות של פרשת ווטרגייט, וזכור גם כמי שהתקשה להתמודד עם הביקורת שנמתחה עליו.
אובמה, בניגוד לניקסון, אינו כולל ברשימות אויביו את "העיתונות" כולה, אלא מתמקד בארגון תקשורת אחד - ערוץ הטלוויזיה השמרני פוקס-ניוז. לא קשה להאשים את אובמה ועוזריו הבכירים שהם מתקשים לעכל את הביקורת המתמשכת של ערוץ החדשות בכבלים: מדובר לא רק בתוכן, אלא גם בסגנון הבוטה, המטיף, הדמגוגי, המאפיין כמה משדרי פוקס-ניוז, שהבולטים שבהם הם ביל אוריילי, שין האניטי ובעיקר גלן בק, שהצטרף לרשת בשנה שעברה, לאחר שהגיש תוכנית ב-CNN.
זעמם של אנשי הבית הלבן נובע לא רק מהתוכניות האישיות ברשת, אלא ממכלול הדיווח, גם במהדורות החדשות. פוקס-ניוז אומנם מיתגה את עצמה עם הקמתה בשנת 1996 בסיסמה "הוגנת ומאוזנת" ומאוחר יותר "אנחנו נדווח - אתם תחליטו", אך יותר מכל בולט בשידורים הקו הדעתני השמרני, הלועג לאג'נדה הליברלית של הנשיא ומציג חלקים ממנה כסכנה לאמריקה. האתר הליברלי mediamatters, העוקב אחר ערוצי תקשורת שמרניים, מצא לדוגמה כי באחד השבועות בקיץ האחרון, בעיצומו של הדיון הציבורי על תוכנית הרפורמה של אובמה בתחום הבריאות, שודרו בפוקס-ניוז 22 קטעים מצולמים של מתנגדי הרפורמה, ואף לא קטע אחד מדברי התומכים.
על-רקע זה מחריף בחודשיים האחרונים העימות בין הבית הלבן לפוקס-ניוז. יועצי הנשיא פתחו במהלך התקפי בשתי חזיתות: האחת, חרם כמעט מלא על הערוץ מצדו של הנשיא עצמו ושל פקידים בכירים בממשלו. בחודש שעבר התראיין אובמה לתוכניות הראיונות של יום ראשון בבוקר של חמש רשתות שידור - אך התעלם במופגן מפוקס-ניוז. לפני הבחירות אומנם נכנס יותר מפעם אחת לגוב האריות הימני והתראיין בערוץ החדשות השמרני, אבל עכשיו הוא מקפיד להפנות לו כתף קרה, וכך גם ממלאי תפקידים אחרים בממשל.
החזית השנייה היא מאמץ לדה-לגיטימציה של פוקס-ניוז כערוץ חדשות, להוציאו מחוץ לגדר של התקשורת המקצועית, הראויה. החלה בכך מנהלת התקשורת של אובמה, אניטה דאן, שאמרה ל"ניו-יורק טיימס" כי "פוקס איננו ארגון חדשות לגיטימי, אלא אגף של המפלגה הרפובליקאית". בסוף השבוע האחרון חזר על כך היועץ רם עמנואל בראיון ב-CNN: הנשיא ואנחנו לא רואים בפוקס ארגון תקשורת.
איננו רוצים שרשתות אחרות ילכו בדרכה של פוקס-ניוז, הוסיף עמנואל, בהתייחסו לעובדה שגם שני ערוצי החדשות בכבלים האחרים, CNN ו-MSNBC, מגייסים יותר ויותר מגישים דעתנים (אם כי בעיקר מן המרכז ושמאלה), המחליפים את מגישי החדשות המסורתיים, ששמרו בדרך כלל על דפוסי הגשה ניטרליים.
יועץ אחר של אובמה, דייוויד אקסלרוד, הסביר בראיון ברשת ABC כי רבות מ"תוכניות החדשות" של פוקס-ניוז "אינן באמת חדשות", אלא מיועדות לקידום דעה פוליטית, ומשום כך גם על ארגוני תקשורת אחרים לשנות את יחסם לרשת. דובר הבית הלבן התייחס אתמול (20.10.09) לשאלת המשך השתתפות פוקס-ניוז ב"פול", ההסדר שעל-פיו באירועים בבית הלבן, רשת טלוויזיה אחת מצלמת בתורנות ומפיצה את הצילומים לכל הרשתות האחרות, ואמר כי הוא מותיר את ההחלטה בעניין זה לאגודת כתבי הבית הלבן.
עיתונאי אחד לפחות כבר נענה לקריאה להתנתק מהרשת: בעל הטור ג'ייקוב וייסברג ב"ניוזוויק" כתב כי פוקס-ניוז אינה רק רשת רעה, אלא גם "לא אמריקנית", משום שהיא שוברת את המסורת העיתונאית של ארצות-הברית. לדבריו, בעליה של הרשת, איל העיתונות רופרט מרדוק, מיקם את פוקס-ניוז בקצה הימני של הסקאלה הפוליטית לא בשל תפיסה אידיאולוגית, אלא מתוך שיקולים מסחריים.
"החלטתו של הבית הלבן בשאלת הקשרים עם פוקס היא שאלה פוליטית טקטית", כתב וייסברג, "אך השאלה אם אנו העיתונאים נמשיך לשמור על קשר עם הערוץ היא עניין אתי. כאשר עיתונאים משתתפים בדיוני אולפן בפוקס-ניוז, הסביר, הם מעניקים ערך ומעמד ל'ערכי התעמולה ולחתירה נגד ארגוני חדשות לגיטימיים'". לדעתו, מוטב לא להכריז חרם על הרשת, אלא פשוט להתעלם ממנה.
הקריאה של וייסברג כבר עוררה הרמות גבה מצד עיתונאים אחרים, ובהם כתב המדיה של ה"וושינגטון פוסט" הווארד קורץ. מה ההיגיון להפוך את פוקס-ניוז למאה אחוז שמרנית? שאל. מדוע לא להופיע ולהציג גם נקודת ראות אחרת?
ביקורת דומה משמיעים בימים האחרונים בעלי טורים אחרים, המתקשים לראות את התבונה במהלכי הבית הלבן ובהצהרותיו. בעלת הטור ב"וושינגטון-פוסט" רות מרכוס מנתה אחת לאחת את הסיבות מדוע הכרזת המלחמה של אובמה ואנשיו על פוקס-ניוז היא מהלך מטופש. הבית הלבן מצטייר כחלש, קטנוני, היורד לרמתו הילדותית של מגיש כגלן בק, כתבה. מן המהלך הזה "עולה ניחוח ניקסוני במירעו [...] זה הימור שמבטיח הפסד". המתקפה מסיטה את תשומת הלב מן המסרים המהותיים של הבית הלבן, כתבה, ושוללת מצופי פוקס-ניוז שאינם נמנים עם הגרעין הקשה של השמרנים את ההזדמנות להיחשף לעמדות הממשל.
על-פי כל הסימנים, הבית הלבן הוא המפסיד העיקרי מן העימות. בשעה ששיעור התמיכה האישית באובמה ממשיך לרדת, עלה השנה שיעור הצפייה בפוקס-ניוז ב-20%. ברשת לא מסתירים את התמוגגותם מכך שהצליחו לדחוק את הנשיא לפינה הזו. גלן בק ממשיך לחבוט בנשיא וביועציו: לפני ימים אחדים הציג בק תיעוד בווידיאו מנאום של מנהלת התקשורת בבית הלבן, דאן, שבו הציגה את "שני הפילוסופים הנערצים עליה": מאו טסה-טונג ואמא תרזה.
"מאו טסה-טונג, האיש שרצח 70 מיליון בני-אדם, הוא הפילוסוף הנערץ עליה [...] למה לא היטלר?", התלהם בק בסגנונו השמנוני, והציג את הדברים כעדות לכך שהיושבים בבית הלבן הם "חבורת מהפכנים מרקסיסטים, הנאמנים לעקרונות שיהרסו את האומה שלנו". מגיש אחר בפוקס-ניוז הגדיר את החלטת אובמה להחרים את הרשת כלא פחות מ"אות כבוד" מקצועי. בפוקס-ניוז נוהגים באותה דרך שבה מינף אורי אבנרי בשנות החמישים והשישים את יחסו העוין של הממסד המפא"יניקי כדי לקדם את דימויו של "העולם הזה" כלוחם עצמאי ללא חת ולהגביר את תפוצתו.
במהלך מערכת הבחירות לנשיאות נהנה אובמה מיחס מפנק של חלק ניכר מהתקשורת האמריקנית, וגם היטיב לעשות שימוש באינטרנט. אלא שעכשיו גם ברשת נשמעים יותר ויותר קולות ביקורת על האסטרטגיה השגויה מול פוקס-ניוז. אפילו השימוש בבלוג "מבחן המציאות" באתר הרשמי של הבית הלבן כדי להזים מידע שגוי שמפיצה הרשת העוינת והקנטרנית אינו עולה יפה.
"זה נראה קצת כמו בלוג של בחור מובטל שיושב ליד המחשב במרתף של בית הוריו, לא כפרסום רשמי שיוצא משדרות פנסיליבניה", כתב על כך ב"ניו-יורק טיימס" בעל הטור לנושאי מדיה דייוויד קאר, שתהה מה גרם לנשיא, הנמצא בעיצומן של שתי מלחמות, בעירק ובאפגניסטן, לפתוח דווקא עכשיו חזית שלישית.
עוד בנושא:

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  22/10/2009   |   עודכן:  22/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החזית השלישית של אובמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אובאמה בעצמו לא אמריקאי ל"ת
אלא קנייתי אסלי  |  22/10/09 15:42
2
עתונות מקצועית?
יצחק_1  |  22/10/09 16:54
3
כמו התקשורת כולה בארץ רק מהצד  ל"ת
השני  |  22/10/09 18:27
4
גלן בק נואם מוכשר מאובמה ל"ת
א מ רול  |  23/10/09 06:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
המשפטנית המוכשרת לא תיתן לעובדות לקלקל לה אייטם תקשורתי: היא תבשל את העובדות בסיר גדול ושחור - עד שתקבל תבשיל לפי טעמה
תמי מולד-חיו
הצעת החוק להארכת חופשת הלידה לחצי שנה אומנם אושרה, אך נחשו מי ישתמשו בכל ששת החודשים ומי ייאלצו להסתפק ב-14 השבועות המשולמים?    כסף יענה את הכל...
יצחק גאגולה
מיכה הנביא יכול ללמד את מנהיגינו את הכלל החשוב ביותר בתפקידם: "הַצְנֵעַ לֶכֶת"    מלבד מוסר זה, עליהם לקחת דוגמה ממנהיג עצום שידע כיצד לשרת את "נתיניו"    מי האיש? החפץ חיים
ד"ר מוטי גולן
לנח לא היו את "כלי העבודה" המתאימים כדי להתמודד עם השינוי הגדול שחל בחייו והוא לא קלט שכל שינוי חייב להיות מבוסס ומושתת על ערכיה של התורה הקדושה
קובי אברמוב
במדד תל-בונד שקלי צפויות להיכלל, נכון לסוף ספטמבר 2009, 17 סדרות של איגרות חוב לא צמודות, בריבית קבועה, ששוויין כיום כ-12 מיליארד שקל
רשימות נוספות
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
מאחורי שיאני השכר  /  אורן פרסיקו
המטרה: ברק  /  אורן פרסיקו
כאן פג תוקף כרטיסך  /  רפי מן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il