שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' אומר (יום ג', 14.1.20) כי כרגע הוא ממש לא רואה סיבה לקבוע שיש עיכוב בלוח הזמנים לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה.
ההתייחסות באה ברקע הדיווחים כי עבודות הרכבת הקלה בתל אביב יעוכבו בשנה, ואפשר שאף מעבר לכך. העיכוב הוא בעבודות על המנהרות וברכיבים אלקטרוניים רבים, במערכות איתות ושליטה וברשת החשמל. הקו האדום היה אמור לצאת לדרך באוקטובר בשנה הבאה.
השר סמוטריץ' כינס השבוע (יום א', 12.1.20) ישיבה לילית ארוכה על עתיד הרכבת הקלה בגוש-דן והפתיע את המשתתפים בשליטה שלו בחומר. "יש בהחלט אתגרים וסיכונים, שהמשמעויות שלהם הוצגו לעומק בדיון", אמר סמוטריץ', "ונכנסים לתהליך עבודה אינטנסיבי בנת"ע והמשרד כדי לגבש להם פתרונות. אם אגיע למסקנה בסוף התהליך שצפוי עיכוב, לא אהסס לרגע לומר את האמת לציבור. כרגע אנחנו לא שם". הוא הבהיר לנוכחים שכל תוספת תקציבית שתעלה תיבחן בקפדנות, לנוכח העובדה שאין רזרבות חדשות לנושאי התחבורה בשל העובדה שהכנסת לא אישרה את תקציב המדינה.
בערוץ 12 שודרו הקלטות המצביעות על הטעיה לכאורה מצד מנכ"ל חברת נת"ע מול השר. בכינוס לעובדי החברה, אמר המנכ"ל: "שום תירוץ בעולם לא יוכל להסביר אי-עמידה במשימתנו. נשקיע כל מאמץ כדי להשלים את הפרויקט במועדו. אנחנו דוהרים אל עבר פתיחת הקו הראשון באוקטובר 21'. מבחינתנו, מבחינת החברה, מבחינת כל מי שיושב כאן בחדר הזה, התאריך הייעודי הוא אוקטובר 21' לפתיחת הקו האדום. אני אומר את זה כמה וכמה פעמים - גם אם תשמעו היום בתקשורת, וגם אם תגלו את השיחה שתתקיים עם השר או עם הדירקטוריון, שבה נציג אולי מציאות מסוימת שאיננה תואמת את התאריך הזה, מבחינתנו, מבחינת כל החברות שעובדות איתנו, מבחינת כל הספקים וכל החוזים, התאריך הוא אוקטובר 21' לפתיחת הקו האדום".
אולם
עיון בדברים מעלה כי מדובר בפרשנות בלבד. כבר בישיבה אמר המנכ"ל לנוכחים שזה המסר שיעביר לעובדי החברה - החובה לעמוד ביעד שנקבע. במקביל, המנכ"ל, שנכנס לתפקידו רק לפני שמונה שבועות, הציף בפני השר את האתגרים והבעיות מולם מתמודדת החברה ועלולים מבחינתו לעכב את פתיחת הקו, ועל כך נסוב הדיון.
תגובת נת"ע: "במסגרת תוכנית העבודה שהוצגה לעובדי החברה, הודגש היעד להפעלת הקו האדום באוקטובר 2021. במקביל, וכפרקטיקה מקובלת, החברה בוחנת באופן שיטתי והדוק את לוחות הזמנים המפורטים להפעלת לוחות הזמנים המפורטים להפעלת הקו".