X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ראש אמ"ן, תמיר היימן [צילום: פלאש 90]
מתקן הגרעין האירני בפורדו [צילום: וחיד סאלמי, AP]
לפי צה"ל בטהרן מעוניינים לדבוק בהסכם הגרעין וההפרות נועדו לצורך מיקוח הסבירות למלחמה יזומה נמוכה, אך תיתכן הסלמה בעקבות הפעולות המיוחסות לישראל בגזרה הצפונית בעזה חמאס מורתע ודבק בהסדרה, אך ייתכנו ימי קרב עם ישראל נתניהו: "ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני"
▪  ▪  ▪

"אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האירנית. אירן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני". כך אומר (יום ג', 14.1.20) ראש הממשלה בנימין נתניהו במקביל לפרסום ההערכה השנתית של אגף המודיעין.
אירן נמצאת במרחק של שנתיים מפצצה גרעינית וראש קרב, אם תאיץ למקסימום את פרויקט הגרעין שלה, כך מעריך אגף המודיעין בצה"ל (אמ"ן) בהערכת המצב השנתית. אם בטהרן יאיצו את התהליך, בחורף הבא הם יצברו אורניום בכמות המספקת לפצצה, ויצטרכו שנה נוספת ליצירת ראש הקרב עצמו. מצד שני, ההערכה היא שהאירנים עדיין מעוניינים לדבוק בהסכם וההפרות נועדו לצבירת קלפי מיקוח להסכם הבא.
בנוסף לכך, באמ"ן מעריכים כי הסבירות למלחמה יזומה מצד אויבינו נמוכה. אבל ישנה סבירות בינונית-גבוהה ל"שימור משוואות תגובה בזירה הצפונית תוך נכונות לסיכון עד כדי מלחמה". כלומר, תגובות האויב לפעולות המיוחסות לישראל בצפון עלולות להוביל להסלמה.
אמ"ן מסמן את שנת 2020 כשנת החלטות קשות בטהרן, ומסיט משאבים לטובת מעקב אחרי תוכנית הגרעין. מדובר בהחלטות הנוגעות להחלטה האירנית על המשך פרויקט הגרעין, המשבר הכלכלי במדינה, ההתבססות בסוריה והבחירות למג'לס - הפרלמנט האירני.
הערכת המצב השנתית התעדכנה לאחר חיסול מפקד כוח קודס קאסם סלימאני על-ידי האמריקנים. "זהו אירוע מרסן בטווח הזמן הקרוב", אמרו באמ"ן. "אך הוא מחייב בחינה ומעקב של ההתהוות ביום שאחרי".
לפי ההערכות המודיעין, ניתן עדיין להשפיע על ההתבססות האירנית בסוריה, במיוחד לאחר החיסול של סולימאני שמשאיר ריק באזור. השאלה היא איך יורשיו יצליחו לקיים את המערכת המורכבת שהוא יצר במזרח התיכון. כמו-כן, אמ"ן מגלה שבנוסף לחיזבאללה ששולח זרועות לרמת הגולן הסורית, גם ארגון חמאס הקים תאים ברמת הגולן הסורית והג'יאהד איסלאמי מנסה לעשות זאת - אך בינתיים ללא הצלחה.
הגזרות הלבנונית והפלשתינית
בגזרה הלבנונית ההערכה היא שחוסר היציבות הפוליטי יימשך גם השנה. כך גם בניין הכוח של חיזבאללה, שיצטרך לקבל החלטה השנה על המשך פרויקט דיוק הטילים שלו. מצד שני, באמ"ן מזהים בנאומי נסראללה סימנים ראשונים לעצמאות והתרחקות מהכפיפות שלו לאירנים. לחיסול סלימאני יש השפעות גם כאן - על-רקע היעלמותו מהזירה "מגמת הבידול של חיזבאללה יכולה להתחזק".
באמ"ן התייחס גם לזירה הפלשתינית והעריכו שההתרעה האסטרטגית של אמ"ן עומדת בעינה. להערכתם, יש ירידה בהיקף הטרור והרשות הפלשתינית תמשיך את המערכה המדינית נגד ישראל בהליכה על הסף מבלי לשבור כלים. עם זאת הם לא מוציאים מכלל אפשרות שאם יהיו בחירות, הרשות הפלשתינית עלולה להיות מופתעת מהתוצאות בשטחי הגדה ומתמיכה עולה בחמאס.
בעזה, חמאס מורתע ממלחמה ודבק בהסדרה, אך מאותגר מהארגונים הסוררים. בניין הכוח של חמאס נמשך והוא עלול לנהל ימי קרב מול ישראל, אך יזהר מלהידרדר למערכה. הוא ימשיך במאמצי הרגיעה כל עוד הוא יראה שזה מועיל לשרידותו - המוטיבציה שלו היא תועלתנית.

תאריך:  14/01/2020   |   עודכן:  14/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן במרחק של שנתיים מראש קרב גרעיני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
על ערכן של הערכות אמ"ן
ישראל בר-ניר  |  14/01/20 23:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
שבעה נשיאים ניסו להסיט את אירן מהמסלול ההרסני ומערער היציבות שלה - אך התוצאה היא שהפרק הבא נעשה גרוע עוד יותר, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הודיעה שהיא רואה את עצמה חופשית להעשיר אורניום ללא הגבלה ולהגדיל מחדש את מספר הסרכזות    אירן איימה בשנתיים האחרונות לפרוש מן ההסכם בשל נסיגתה של ארה"ב ממנו והעיצומים עליה, ונראה שההודעה הנוכחית היא זירוז של הצעד שעמדה לנקוט ממילא
יוני בן-מנחם
אירן מתכננת תגובה צבאית נגד מטרות אמריקניות במזה"ת ובחו"ל בנקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני. כל השלוחות של אירן במזה"ת יקחו חלק בפעולת הנקם נגד ארה"ב, עירק אמורה להפוך לזירה עיקרית, ישראל בינתיים מחוץ לתמונה
יובל כהן
"כוח-קודס" צפוי לנסות ולנקום את מותו של קאסם סולימאני, ובכך לצעוד ישירות למלכודת שטומן טראמפ למשטר האייתולות. כעת, כשהוא חמוש בהחלטה 107-40, רשאי טראמפ לעשות ככל העולה על רוחו מבחינה צבאית
רפאל אופק
מנכ"ל סבא"א החדש, רפאל מריאנו גרוסי, מחה עם כניסתו לתפקידו ב-3 בדצמבר על שאירן טרם סיפקה לארגון הסבר על חלקיקי האורניום שאותרו במחסן בטהרן, כמו גם על התנהלותם הפוגענית של הרשויות כלפי פקחית סבא"א בחודש שעבר. עם זאת, גרוסי טרם התייחס בפומבי להפרות הסכם הגרעין על-ידי אירן ואף הביע רצונו ביחסים תקינים עמה. דומה כי לפי שעה בכוונתו להלך בין הטיפות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il