X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מי יאפשר לנו להחנות את רכבנו לרבע שעה כאשר אנחנו "רק בסידורים קטנים"? ומי יציל אותנו מאותו רגע בחודש שבו אנו מקבלים את חשבון הפלאפון המנופח? ח"כ שטרית מנסה
▪  ▪  ▪
תרופת מנע ל'הלם חשבונות הסלולר' [צילום: ששון תירם]

בשתי הצעות חוק שיוזם בעצם ימים אלו ח"כ מאיר שטרית (קדימה) מתעסק ח"כ שטרית בפרטים הכי קטנים ומעצבנים אשר מטרידים את חיינו. כמה פעמים רצינו "לעשות סידור קטן" וחיפוש החניה לסידור הקטן ארך פי שלושה בזמן, מן הסידור עצמו? וכמה פעמים מצאנו את עצמנו חסרי אונים/משתוממים מחשבונות הפלאפון שהילד שלנו השאיר מבלי לשים לב, תוך שאוזניו ניצלות (מחומרים מסרטנים) והכספים שייעדנו לתשלום חשבון חשמל או לקנייה במרכול שימנו את מכונת עשיית הכספים המשומנת של חברות הסלולר? ח"כ שטרית יוזם שתי הצעות חוק אשר יסייעו לנו באותם פרטים קטנים (ומעצבנים) של חיינו.
"אני רק סידור"
בימים הקרובים יגיש ח"כ מאיר שטרית (קדימה), הצעת חוק אשר תאפשר חניה לזמן מוגבל של עד רבע שעה בחלק מהמקומות שעד היום היו מסומנים כאסורים לחניה. על-פי הצעת החוק, יוכל הנהג להחנות את רכבו לתקופה הקצובה, בחינם, ליד מדרכה שמסומנת באדום-לבן על-מנת לסיים במהירות את סידוריו, כמובן כל עוד הרכב החונה אינו מפריע לתנועה השוטפת ואינו מסכן את נסיעתם וביטחונם של כלי הרכב האחרים. במקומות אלו יוצבו תמרורים אשר מורים על אישור החניה הזמני. במידה שהנהג ניצל חניה זו לתקופה ארוכה יותר יוכל פקח ו/או שוטר לתת לבעל הרכב את העונש כמי שעמד במקום אסור.
כיום, בערים רבות בארץ יש מצוקת חניה גדולה מאוד, בעיקר במרכזי הערים וליד מקומות ציבוריים אשר לא מצריכים חניה ממושכת. מקומות כגון בנקים, מכולות וכדומה. הכניסה למקומות אלו לוקחת מספר מועט של דקות, אך הנהגים נאלצים לחפש חניה במשך דקות ארוכות ולא פעם לשלם על חניונים או להשאיר את רכבם באדום-לבן לדקות ספורות ולגלות שקיבלו דוח של מאות שקלים.
חוק זה בא לשים את ישראל ליד ארצות רבות בעולם, שבהן אזורי חניה אשר מוגבלים לדקות ספורות, וזאת על-מנת שיוכלו התושבים להגיע לסיים במהירות את סידורם ולהמשיך.
עקרון המידתיות עולה מבין השיטין
מבין השיטין של הצעת החוק של ח"כ שטרית עולה עיקרון המידתיות: האם הטלת יתר של קנסות בגין חניה אסורה מצד הרשות הינה לתכלית ראויה?
בעוד שתכליתו המוצהרת של אקט הטלת הקנס הינה להסדיר את התנהגותם בכביש של נהגים, הרי הפונקציה הסמויה אשר אותה ממלאים דוח"ות החניה הינה להעשיר את הקופות המתרוקנות של הרשויות המקומיות, במקום לנער את הכלב מקברו ולאלץ את הרשויות לבדוק את מידת יעילותן, גובה שכר בכיריהן ושאר אמצעים מידתיים לאיזון תקציב הרשויות. ניתן לומר כי במסווה של רצון "להסדיר תנועה" מטילה הרשות על האזרח מס לא שוויוני, שכן כל מס אשר אינו מוטל על האזרחים באופן פרוגרסיבי בהתאם להכנסתם, הינו מס לא שוויוני. מס אמור להיות מוטל על אזרחים בדרך המלך, בחוק ראשי בהתאם להכנסתם, ולא דרך קנסות שהם בעצם מיסים במסווה או "היטלי בצורת" (אך זה כבר נושא לרשומה נפרדת, וזו כבר נכתבה על-ידי שולמית קיסרי פה בחדשות מחלקה ראשונה).
הטלת מיסים במסווה של קנסות, מע"מ, היטלים וכדומה פוגעת בשכבות המוחלשות פעמיים - פעם אחת משום שהטלת מס זהה על מי שמשתכר כ-4,000 שקל לחודש ועל מי שמשתכר כ-100 אלף שקל לחודש - אינה שוויונית ופוגעת בעיקרון הפרוגרסיביות שהינו עקרון יסוד בדיני המיסים (שלא לדבר על פגיעה בצדק החלוקתי שהינו התכלית של מיסוי), ופעם שנייה משום שישנם סוגי שירותים אשר האנשים קשי היום צורכים מאשר העשירים. בעוד שלעשירון העליון יש מזכירות, עוזרים אישיים ו"אנשי שירות מיוחדים בסניפי הבנק", שעושים להם את כל הסידורים, אני, אתה, ושאר האנשים ה'רגילים' עושים את הסידורים שלנו בעצמנו בלי עוזרים אישיים או שירותי מזכירות פרטיים. על כן, הצעת החוק של שטרית המסירה את מסכת המיסוי מעל להטלת-היתר של דוח"ות חניה ראויה.
האח הגדול מגביל את השיחות שלך
הצעת חוק נוספת של ח"כ שטרית, כאמור, תאפשר לבעל מכשיר טלפון נייד להגביל את כמות השיחות היוצאות מתוכו.
לדברי שטרית: "חוק זה בא לתת להורים את היכולת להגביל את התשלום החודשי על מכשירי הטלפון שברשותם לחברות הסלולר וזאת על-מנת שיוכלו לדעת מראש את התשלום החודשי הצפוי להם ובנוסף יוכלו להגביל את השימוש במכשירים על-ידי ילדיהם. ברגע שהגיע התשלום להגבלה שאותה קבע בעל הקו, חברת הסלולר תחסום את כל השירותים אשר יוצאים אך תשאיר את הקו פתוח לשיחות נכנסות.
"החוק בא לתת מענה הן לתשלום הכספי הכבד שמוטל עקב השימוש בטלפונים הניידים והן מהפן הבריאותי, הגבלת הסכום החודשי תצמצם את השימוש בניידים".
פטרנליזם בהזמנה
תורת המשפט דנה לעיתים קרובות בשאלה עד כמה ראוי שהמשפט יהא פטרנליסטי, ועד כמה ראוי שהמשפט יגביל את בחירותיהם של אנשים בוגרים לצרוך סמים, אלכוהול, סיגריות, פורנוגרפיה או שירותי זנות. הגישה הליברלית תעלה על נס את זכותו של אדם בוגר לצרוך שירותי זנות/פורנוגרפיה/אלכוהול/הימורים כאוות נפשו תוך שהיא מניחה שהוא אחראי ומודע לתוצאות מעשיו. גישה פטרנליסטית תבקש מן המדינה להתערב במה שאנשים בוגרים עושים, לכאורה מבחירתם, מתוך הנחה כי לא תמיד מדובר בבחירה חופשית, כמו בהיסחפות וטביעה בביצה הטובענית של חברת הצריכה. גישה כזו הובילה בארצות הברית לדוגמה להורות על תשלום זכייה בלוטו בתשלומים.
האם קו הגבול בין פטרנליזם לליברליזם הוא חד? האם לא ניתן לומר כי חברת הצריכה, בדרכיה הפתלתלות, מצרה את חירותנו כאשר היא גורמת לנו להתפתות בעל-כורחנו לרכוש שירותים ומוצרים מעבר ליכולתנו? חשבונות הפלאפון המנופחים שלנו אינם אלא דוגמה אחת מיני רבות לאופן שבו הרעיון ולפיו "הכל תחת שליטה" הוא רעיון מתעתע - כמה פעמים התחלנו בשיחה, וחרף ידיעתנו כי 'המונה דופק' המשכנו בה מתוך צורך חברתי/רגשי או עסקי (תוך הדחקה של "מניות הקרינה" שתאי מוחנו צוברים)? כמה פעמים הייתה לנו שיחה דחופה והחלטנו לא להמתין שנגיע הביתה ("כי הכי זול לדבר עם בזק") ופשוט חייגנו וחייגנו ליעד המבוקש תוך כדי שה'מונה דופק' והמוח נמס? עוסקים בפסיכולוגיה קוגניטיבית מדגישים את תעתוע השליטה שחברת הצריכה מתעתעת בנו.
האם גישתו של שטרית פטרנליסטית?
לא, זו גישה של פטרנליזם בהזמנה. שלא כמו ממשלת סין שחטפה, לא מזמן, את אזרחיה המשתמשים שימוש יתר באינטרנט ל'מחנות גמילה מן האינטרנט', הצעת החוק של ח"כ שטרית מאפשרת לכל אדם להחליט שהוא מגביל לעצמו את השאלטר אולם 'האח הגדול' לא יכבה את השאלטר מיוזמתו. בכך לא ייפגע "חופש העיסוק" של חברות הסלולר (טענה צדקנית-צעקנית שהן היו יכולות לטעון בבג"צ לו הצעת החוק הייתה מחייבת כל אזרח להגביל שיחותיו), ובכך יוגן חופש הקניין של האזרח אשר רוצה לתכנן את תקציבו ולמנוע מראש מעידות בתקציב, בשם הפיתוי להתקשר לחברו הטוב ולקרוא בקול ישראלי גדול: "אחי, איפה אתה?"

תאריך:  03/11/2009   |   עודכן:  03/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ח"כ מאיר שטרית מתעסק עם הפרטים הקטנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יבורך שטרית.בתקוה שיצליח. ל"ת
הטוחן  |  3/11/09 18:40
2
איש קטן
הלן  |  3/11/09 19:03
3
מחדל או רשלנות של שטרית
סימי מהרצליה  |  4/11/09 07:59
4
חליפת וורסצ'ה לכלב ופרופורציות
ראספוטין בן מדביד  |  4/11/09 22:41
5
מדוע הזבל הקטן לא עשה כשהיה שר ל"ת
גילוי האמת   |  7/11/09 11:59
6
שיטרית --פרענק פערך אינטליגנט ל"ת
F.P.I   |  7/11/09 12:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל שושני
ההומיאופתיה הקלאסית היא שיטה טיפולית שבה ניתנת לאדם תרופה, המפעילה את כוחות הריפוי הטבעיים שלו, ובדרך זו מחזירה אותו לאיזון ולבריאות
ד"ר אברהם בן-עזרא
מדובר בכתב אישום שלא נשען על אמת, על עדויות בהתאם, ועל הרשעה שגויה    מדובר בכתם שווא ממנו סובלת הר-שפי לא מעט ובגללו היא אינה יכולה ללמוד במוסד כחפצה ולעבוד במשרה ככישוריה    מדובר בעונש שווא של מעצר וכליאה, בפגיעת שווא בשם, ובנידוי חסר בסיס של אמת
רפי לאופרט
מוקד תשומת הלב אינו צריך להיות בעצם העובדה הטכנית שטייטל עבר על החוק וביצע פשע, אלא בשאלות מדוע פעל כך? מה משותף לו ולמפגעי-טרור יהודים אחרים?
גיא חזן
המסקנה היא פשוטה: אין איש היודע מה יהיה שווי חברה מסוימת מחר בבוקר
רועי משולם
למונח בריאות פנים רבות ומה שבריא אצל אדם אחד יכול להיות לא בריא אצל אדם אחר    אם כן, כיצד ניתן לשמור על הבריאות? ובמה יש להתחשב כאשר רוצים לדבר על בריאות טובה? להלן טיפים בנושאי כושר גופני ותזונה לשמירת בריאות תקינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il