X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
טראמפ. נזף במנהל המודיעין [צילום: אוון ווצ'י, AP]
מגוויר. הערכה של קהילת המודיעין [צילום: אנדרו הרניק, AP]
הממונה על אבטחת הבחירות בארה"ב הזהירה בקונגרס:

רוסיה מתערבת בבחירות לטובתו של טראמפ

שלבי פרסון מונתה לתפקיד בידי המנהל בפועל של המודיעין הלאומי, ג'וזף מגוויר - והשבוע הודיע טראמפ על החלפתו בידי אחד מנאמניו הבולטים גופי המודיעין: רוסיה מתכוונת להתערב גם בבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית טראמפ כעס על מסירת ההערכה לוועדת המודיעין והביע חשש שהדמוקרטים ישתמשו בה נגדו
▪  ▪  ▪

קהילת המודיעין האמריקנית מזהירה, כי רוסיה מתערבת לטובתו של הנשיא דונלד טראמפ גם בבחירות 2020. כך חושף (יום ו', 21.2.20) ניו-יורק טיימס. האזהרה ניתנה (13.2.20) בשימוע בדלתיים סגורות בוועדת המודיעין של בית הנבחרים ועוררה את זעמו של טראמפ.
בשימוע הופיעה שלבי פרסון, עוזרתו של המנהל בפועל של המודיעין הלאומי, ג'וזף מגוויר, והממונה על אבטחת הבחירות. אנשי מודיעין אמרו לטיימס, כי פרסון ביטאה את מסקנותיהן של סוכנויות מודיעין רבות ולא את דעתה האישית. המודיעין הלאומי הוקם בעקבות פיגועי 9/11 במטרה לתאם בין גופי המודיעין המרובים הפועלים בארה"ב, כך שביצוע הערכה מסכמת כזו והעברתה לממשל ולקונגרס נמצאות בליבת פעילותו.
השבוע הודיע טראמפ, כי לא ימנה את מגוייר לתפקיד באופן קבוע, אלא את שגריר ארה"ב בגרמניה, ריצ'רד גרנל, מנאמניו המובהקים. בביץ הלבן אומרים, כי מדובר בצירוף מקרים בלבד. מגוויר היה האיש שהעביר לבית הנבחרים את התלונה שגרמה לפתיחת החקירה בפרשת אוקראינה, ואף העיד שהמתלונן פעל בתום לב ולא ממניעים פוליטיים כפי שטענו טראמפ ובני בריתו. טראמפ פיטר בשבוע שעבר שניים מעדי המפתח בפרשה ואת אחיו של אחד מהם.
על-פי הדיווח בטיימס, למחרת השימוע נזף טראמפ במגוויר על כך שאפשר לדברים להישמע. הוא הביע במיוחד חשש שמא יו"ר הוועדה, אדם שיף מהמפלגה הדמוקרטית, ינצל את הדברים נגדו. שיף הוביל את שימועי ההדחה בוועדת המודיעין והיה התובע המוביל במשפט בסנאט, שהסתיים בזיכויו של טראמפ. הרפובליקנים בוועדה דחו את הערכתו של פרסון וטענו, כי לרוסיה אין עניין לסייע לטראמפ משום שהוא פועל מולה בתקיפות רבה.
טראמפ טען זמן רב, בניגוד להערכת המודיעין החד-משמעית, כי רוסיה לא התערבה לטובתו בבחירות 2016. בפרשת אוקראינה הוא ניסה למצוא ראיות לתיאוריית קונספירציה ולפיה היו אלו גורמים אוקראינים שהתערבו באותן בחירות לטובת הילרי קלינטון. אנשי הדרג המקצועי הבהירו בעדויותיהם, כי המקור של תיאוריה זו הוא במוסקבה וכי רק רוסיה יוצאת נשכרת מהעיסוק בה.
קהילת המודיעין הזהירה פה אחד, כי רוסיה תנסה להתערב גם בבחירות הקרובות. עדותו של שלבי כללה שני חידושים: שההתערבות גם מתרחשת בפועל, ושרוסיה מתכוונת להתערב גם בבחירות המקדימות המתקיימות כעת במפלגה הדמוקרטית ולא רק בבחירות הכלליות בחודש נובמבר. הערכת המודיעין היא, כי רוסיה תתמקד השנה באותם יעדים שעמדו בליבת התערבותה לפני ארבע שנים: יצירת חוסר אמון בתוצאות הבחירות, ליבוי מתחים בין-מפלגתיים וסיוע לטראמפ. בסבירות נמוכה יותר מצויה האפשרות שרוסיה (ואולי גם מדינות אחרות, כגון אירן וסין) ינסו לבצע מתקפות סייבר שישבשו את מהלך הבחירות ואת ההצבעה ומניין הקולות.
מקורות מודיעיניים אומרים, כי רוסיה הפיקה לקחים מהתערבותה ב-2016 וכעת פועלת בצורה מתוחכמת יותר. היא עושה שימוש יצירתי יותר בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, ובמקום להעביר מסרים המתחזים להיות ממשתמשים אמריקנים - היא מנסה לגרום למשתמשים אמיתיים להפיץ דיסאינפורמציה. בשיטה זו מקווה רוסיה לעקוף את הכללים של הרשתות החברתיות נגד הסתה.
שינוי נוסף: הרוסים עובדים באמצעות שרתים בארה"ב במקום מחוצה לה, שכן הרוב המכריע של סוכנויות המודיעין האמריקניות אינן רשאיות לפעול בארה"ב. הרשאה לעשות זאת יש רק ל-FBI ולמשרד לביטחון פנים, בסיוע גופי מודיעין אחרים - מה שיקשה על הקצאת משאבים לאיתור מקורות הפעולה. כמו-כן, פצחנים רוסים הסתננו ליחידת לוחמת הסייבר של אירן, אולי כדאי לבצע מתקפות שייראו כאילו הגיעו ממדינה זו ולא מרוסיה.
לדברי הטיימס, תגובתו של טראמפ לשימוע בשבוע שעבר מעוררת חששות בקהילת המודיעין, לפיהם הבית הלבן יבטל צעד מרכזי בנושא אבטחת הבחירות. המנהל הקודם של המודיעין הלאומי, דן קואטס, יצר משרה של ממונה על אבטחת הבחירות - אותה ממלאת פרסון מאז הקיץ שעבר. חשש נוסף הוא, כי מינויו של גרנל נועד להאט את העברת המידע לקונגרס בנוגע להתערבות הזרה בבחירות. סגנו בפועל של מגוויר, אנדרו הולמן, מסיים היום את תפקידו - וכך יוכל גרנל למנות סגן משלו.

תאריך:  21/02/2020   |   עודכן:  21/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה מתערבת בבחירות לטובתו של טראמפ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש תחושה שרוסיה שולטת בארה"ב
שלימזל  |  22/02/20 06:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת טראמפ-רוסיה
איתמר לוין
רוג'ר סטון, ידיד ותיק של טראמפ ופעיל שטח רפובליקני במשך עשרות שנים, הורשע בעדות שקר ובהטרדת עד במסגרת חקירת הפרשה הרוסית    השופטת: הוא טייח עבור טראמפ
איתמר לוין
סטון הורשע בעדות שקר ושיבוש הליכים בעת חקירת הפרשה    התובעים ביקשו לגזור עליו שבע-תשע שנות מאסר    טראמפ צייץ שמדובר ב"עיוות דין" ותקף את התובעים    משרד המשפטים משך את הבקשה לעונש והותיר אותו לשיקול דעתה של השופטת - שגם אותה תקף טראמפ    כל ארבעת התובעים בתיק התפטרו
איתמר לוין
מייקל הורוביץ דוחה את טענותיו של טראמפ בדבר מניעים זרים בבסיס חקירת ה-FBI וכאילו נשתלו מודיעים בקמפיין שלו    מותח ביקורת קשה על כשלים בבקשות לצו האזנה לאחר מאנשי הקמפיין
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף, כי מייקל הורוביץ יפריך את אחת הטענות העיקריות של טראמפ ואנשיו - כאילו הבולשת ניסתה לשתול סוכנים בקמפיין שלו ב-2016
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מייקל הורוביץ ידחה את הטענות של טראמפ ובני בריתו, כאילו מניעים פוליטיים עמדו מאחורי החלטת ה-FBI לחקור את ההתערבות הרוסית בבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il