X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
פסק דין יוצא דופן בבית המשפט למשפחה:

עיריית י-ם תפצה ילד מאומץ

האם המאמצת התעללתה בילד בצורה קשה וממושכת בשנות ה-90 ותשלם 290 אלף שקל העירייה התעלמה מדוחות חוזרים ונשנים על המתרחש ותשלם 140,000 שקל
▪  ▪  ▪
רשלנות שסיכנה את הילד

אם מאמצת ועיריית ירושלים יפצו את המאומץ ב-437,000 שקל בשל התעללות מתמשכת וקשה של האם בו במחצית הראשונה של שנות ה-90. האם תשלם שני שלישים מהסכום והעירייה את השליש הנוסף, בשל התעלמותה מן הדיווחים על ההתעללות. כך קובעת (15.3.20) שופטת בית המשפט למשפחה בירושלים, מיכל דבירי-רוזנבלט.
המאומץ, יליד 1982, הוא בעל צרכים מיוחדים וקשיים נפשיים, שהוצא מביתו בשל תנאי מחיה קשים וגילויי אלימות. בהיותו בן שבע הוא אומץ בידי הנתבעת ובעלה, שמאוחר יותר נמלט מן הארץ והותיר אחריו חובות. התביעה הוגשה בשנת 2007, סמוך למועד ההתיישנות, ועברה גלגולים רבים וממושכים עד למתן פסק הדין.
המאומץ גולל מסכת של התעללויות גופניות ונפשיות מצד המאמצת, אשר כללו מכות, ארוחות דלות ומשפילות, עלבונות מילוליים, פגיעות גופניות ועוד. המאמצת למעשה הודתה בדברים, אם כי טענה שהתיאורים מוגזמים ושבחלק מן המקרים הגיבה להתנהגותו הפרועה של המאומץ ופעלה מנימוקים חינוכיים.
דבירי-רוזנבלט אומרת כי עדותו של המאומץ הייתה לעיתים בעייתית, בשל חלוף הזמן ומשום שזכר את האירועים מנקודת מבטו של ילד, אך לחלק ניכר ממנה נמצאו תימוכין - בעיקר דיווחים של עובדות סוציאליות ושל צוות בית הספר בו למד. היא קבעה, כי במעשים אלו ביצעה המאמצת עוולות של כליאת שווא, תקיפה ורשלנות חוזרות ונשנות, חלקן במשך חודשים רצופים. התנהגותו של המאומץ אכן הייתה קשה ובעייתית, אך תגובותיה של המאמצת היו בלתי מידתיות וסיכנו את הילד, מדגישה דבירי-רוזנבלט.
לגבי עיריית ירושלים מראה דבירי-רוזנבלט, כי העובדת הסוציאלית איזבל סרי-לוי הייתה ערה פעמים רבות למתחולל בבית המאמץ בשנים 1994-1992. היא הגישה דוחות על כך לממונים עליה בעיריית ירושלים, אך הללו לא עשו דבר. גם סרי-לוי לא פעלה כמצופה ממנה, כאשר הסתפקה בהגשת דוחות אלו, לא ביצעה מעקב אחרי המשך הטיפול בהם ולא בדקה מיוזמתה את מצבו של הילד. לעומת זאת, טיפולה של העובדת הסוציאלית בת-שבע כהן משנת 1995 היה טוב ונכון.
הטיפול במשפחה בידי עיריית ירושלים נפל בין הכסאות, קובעת דבירי-רוזנבלט. טיפול נכון והתערבות מצידה היו יכולים למנוע לפחות חלק מן ההתעללויות בילד, ובמידת הצורך להוביל לנקיטה באמצעי חרום. מחלקת הרווחה הפרה את חובתה הציבורית והחוקית כלפי הילד, ובכך חשפה אותו להמשך הסיכון - וזוהי רשלנות המחייבת בתשלום פיצוי.
דבירי-רוזנבלט דחתה את תביעתו של הילד נגד השירות למען הילד ואת הודעות צד ג' ששלחו לו האם והעירייה, בהן נטען שלא נמסר להורים המאמצים מידע מלא על מצבו של הילד. היא קובעת, כי המידע היה מלא ומדויק, הליך האימוץ היה ממושך ומקצועי, וההורים גם הכירו את הילד כאשר תחילה היה בחזקתם במסגרת של אומנה. עוד נדחתה טענתו של המאומץ, לפיה השירות לילד ידע על ההתעללות בו והיה צריך להפסיק את האימוץ, שכן לא נמצאה לה כל ראיה.
בנוגע לחלוקת האחריות בין האם לבין העירייה קבעה דבירי-רוזנבלט, כי זו של האם גדולה יותר גם מבחינה מוסרית וגם משום שהיא פגעה במישרין בילד, בעוד אחריותה של העירייה היא בצורה משנית וסבילה. לכן, כאמור, היא קבעה שהמאמצת תשלם שני שלישים מהפיצוי. הילד תבע 4.2 מיליון שקל, אך דבירי-רוזנבלט פסקה לו כ-10% בלבד מסכום זה - בעיקר על כאב וסבל וכן על אובדן השתכרות לעתיד.
האם והעירייה חויבו בתשלום הוצאות בסך 25,000 שקל כל אחת, ואילו המאומץ, האם והעירייה ישלמו כל אחד 10,000 שקל למדינה. את המאומץ ייצג עו"ד שוקי ננר, את האם ייצג עו"ד עודד פלדמן, את העירייה ייצג עו"ד א' כרמלי, ואת המדינה - עו"ד מירית סביון.

תאריך:  02/04/2020   |   עודכן:  02/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר העיר
איתמר לוין
הפרקליטות: יצחק ביאזי קיבל 100,000 שקל מאדריכל במזרח העיר ומ"מאכער" שפעל בעירייה, תמורת מידע על הטיפול בעבירות בנייה של לקוחותיהם
איתמר לוין
אורן מלכה, שהיה הממונה על המועצה הדתית וסגן ראש העירייה, יישלח לעבודות שירות    יודה בגביית תשלום על אירועים פרטיים במבנה עירוני ובשימוש ברכב המועצה לצרכים פרטיים
איתמר לוין
עמית: אומנם גם חברי האופוזיציה במועצת העיר נושאים באחריות לכך שהתקציב ל-2020 לא אושר, אך האחריות העיקרית היא של קובי - משום שלא עשה מאמץ נוסף בארכה שהעניק לו דרעי
יצחק דנון
רשות שמורות הטבע מבקשת לבטל את דרישת התשלום בסך 5.5 מיליון שקל ששלחה לה עיריית נהריה, בטענה שגן לאומי פטור מתשלומים כאלו
יצחק דנון
המועצה המקומית תובעת את בנק מוניציפל ואת רואי החשבון והמבקר הפנימי שלה, בטענה לרשלנות שאפשרה לחשב לשעבר לגנוב 4.5 מיליון שקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il